TY - BOOK AU - Józsa, Gabriella TI - Szakképzésből a felsőoktatásba PB - MATE Press CY - Gödöllő PY - 2024 SP - 160 SN - 9789636230937 DO - 10.54597/mate.0122 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34823035 ID - 34823035 AB - Munkánk fókuszában a magyarországi érettségit adó szakképzésben tanuló diákok továbbtanulási döntése áll. Ezért könyvünk elméleti fejezeteinek felépítésében a köz- és felsőoktatási rendszer alakulásától, annak következményein keresztül jutunk el a továbbtanulást befolyásoló tényezőkig. A kötet első fejezetében bemutatjuk az oktatás expanziójának folyamatát a közoktatásban és a felsőoktatásban, különös figyelmet fordítva a magyarországi változásokra és történésekre, azonban kitekintést nyújtva a nemzetközi tendenciákra is. A közoktatás esetében fontosnak tartottuk a középiskolatípusok és azok létszámadatainak alakulása mentén ezt bemutatni, míg a felsőoktatás expanziójánál a politikai változások tükrében bekövetkező létszámalakulásra és tanulócsoportok megjelenésére. A második fejezetben a továbbtanulási döntést befolyásoló tényezők elméleti hátterét tekintjük át. Itt foglalkozunk egyrészt a magyarországi társadalmi rétegződéssel, ehhez kapcsolódóan az oktatási egyenlőtlenségekkel és társadalmi mobilitással. Másrészt a hazai és nemzetközi szakirodalom alapján körvonalazódó keretrendszerekben megjelenő, különböző tudományterületeket átfogó – nevelésszociológiai és pszichológiai – tényezők vizsgálatával. A harmadik fejezetben a kutatás célját, kérdéseit és hipotéziseit fogalmazzuk meg. Ezt követően, a negyedik fejezetben, a fejlesztett kérdőívvel végzett próbamérés folyamatát és annak eredményeit közöljük. Az ötödik fejezetben a főmérés mintáját, módszereit mutatjuk be a mérőeszköz pszichometriájával együtt. A hatodik fejezetben a vizsgálatban részt vevő 12.-es szakgimnazisták és 13. évfolyamra járók jellemzőit mutatjuk be a gimnazista részmintával összehasonlítva. A hetedik fejezetben a családi háttér alapján igyekszünk megragadni az érettségit adó szakképzésbe járó 12. és 13. évfolyamosok közötti különbségeket a vizsgálatba bevont változók mentén. A nyolcadik fejezet a két szakképzős évfolyam továbbtanulási döntésében megmutatkozó eltéréseket vizsgálja tényezőnként és tárja fel ezek összefüggésrendszerét. Néhány fejezet alapját korábban megjelent önállóan vagy társzerzővel írt munka képezi. A CEJER folyóiratban megjelent (Józsa, 2020a) tanulmányban a magyar szakképzés kialakulásának története, a létszámadatok alakulása kerültek bemutatásra. Az esélyegyenlőtlenségről és az iskolai eredményességet meghatározó tényezőkről a Magyar Pedagógia (Józsa, 2019b) folyóiratban jelent meg tanulmány. A végrehajtó funkció elméletéről, vizsgálati módszereiről (Józsa és Józsa, 2017, 2018) és a könyvben használt kérdőívtétel magyar adaptációjáról (Józsa és Józsa, 2020) közöltünk eredményeket. A próbamérés eredményeit az Iskolakultúrában (Józsa, 2021a) és a Neveléstudomány folyóiratban (Józsa, 2021b) jelentettük meg. A gimnáziumba és az érettségit adó szakképzésben tanuló diákok továbbtanulási döntéseinek vizsgálatáról az Education Sciences folyóiratban jelent meg tanulmányunk (Józsa et al., 2022). LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Józsa, Gabriella TI - Végzős szakközépiskolás tanulók továbbtanulási szándéka: egy próbamérés eredményei JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 9 PY - 2021 IS - 4 SP - 138 EP - 153 PG - 16 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.35.2021.4.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32555459 ID - 32555459 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - DATA AU - Bereményi, Bálint Ábel TI - Career Guidance Inequalities in the Context of Labour Shortage. The Case of Roma Young People in Hungary PY - 2020 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31788170 ID - 31788170 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Velkey, Kristóf TI - Comparative analysis of the latest large-scale educationreforms in Poland and Hungary [Najnowsze reformy oświaty w Polsce i na Węgrzech – analiza porównawcza] JF - Facta Simonidis VL - 13 PY - 2020 IS - 1 SP - 311 EP - 327 PG - 17 SN - 1899-3109 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31681366 ID - 31681366 LA - Polish DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kozma, Tamás TI - Reziliens közösségek- reziliens társadalom? JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 26 PY - 2018 IS - 4 SP - 517 EP - 527 PG - 11 SN - 1216-3384 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27440816 ID - 27440816 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Széll, Krisztián AU - Nagy, Ádám ED - Nagy, Ádám TI - Oktatási helyzetkép. iskolai életutak, tervek és lehetőségek TS - iskolai életutak, tervek és lehetőségek T2 - Margón kívül PB - Excenter Kutatóközpont CY - Budapest SN - 9786150017921 PY - 2018 SP - 54 EP - 97 PG - 44 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3403263 ID - 3403263 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fehérvári, Anikó AU - Híves, Tamás TI - Tanulói preferenciák, oktatáspolitikai szándékok JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 26 PY - 2017 IS - 4 SP - 567 EP - 580 PG - 14 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.26.2017.4.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3380563 ID - 3380563 LA - Hungarian DB - MTMT ER -