{ "labelLang" : "hun", "responseDate" : "2024-03-28 21:40", "paging" : { "last" : true, "first" : true, "totalPages" : 1, "totalElements" : 5, "totalUncutElements" : 5, "totalEstimatedElements" : 9, "size" : 100, "number" : 1, "numberOfElements" : 5, "sort" : [ { "direction" : "DESC", "property" : "publishedYear", "ascending" : false }, { "direction" : "ASC", "property" : "firstAuthor", "ascending" : true }, { "direction" : "ASC", "property" : "title", "ascending" : true } ] }, "content" : [ { "otype" : "Book", "mtid" : 34151067, "status" : "APPROVED", "published" : true, "unhandledTickets" : 0, "deleted" : false, "lastRefresh" : "2024-03-12T00:09:47.348+0000", "lastModified" : "2023-11-01T17:37:04.002+0000", "created" : "2023-09-22T06:39:43.298+0000", "creator" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10054760, "link" : "/api/author/10054760", "label" : "Czékmán Balázs (neveléstudomány, digitális pedagógia)", "familyName" : "Czékmán", "givenName" : "Balázs", "published" : true, "oldId" : 10054760, "snippet" : true }, "lastDuplumOK" : "2023-10-02T13:13:15.327+0000", "lastDuplumSearch" : "2023-10-02T13:13:15.327+0000", "core" : true, "citation" : true, "publicationPending" : false, "type" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 23, "link" : "/api/publicationtype/23", "label" : "Könyv", "code" : 23, "otypeName" : "Book", "listPosition" : 3, "published" : true, "oldId" : 23, "snippet" : true }, "subType" : { "otype" : "SubType", "mtid" : 10000394, "link" : "/api/subtype/10000394", "label" : "Monográfia (Könyv)", "name" : "Monográfia", "nameEng" : "Monograph", "docType" : { "otype" : "PublicationType", "mtid" : 23, "link" : "/api/publicationtype/23", "label" : "Könyv", "code" : 23, "otypeName" : "Book", "listPosition" : 3, "published" : true, "oldId" : 23, "snippet" : true }, "listPosition" : 338, "published" : true, "oldId" : 10000394, "snippet" : true }, "category" : { "otype" : "Category", "mtid" : 1, "link" : "/api/category/1", "label" : "Tudományos", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, "languages" : [ { "otype" : "Language", "mtid" : 10001, "link" : "/api/language/10001", "label" : "Magyar", "name" : "Magyar", "nameEng" : "Hungarian", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true } ], "firstAuthor" : "Czékmán, Balázs", "authorships" : [ { "otype" : "PersonAuthorship", "mtid" : 109980583, "link" : "/api/authorship/109980583", "label" : "Czékmán, Balázs [Czékmán, Balázs (neveléstudomány, ...), szerző] Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet (DE / BTK)", "listPosition" : 1, "share" : 1.0, "first" : true, "last" : false, "author" : { "otype" : "Author", "mtid" : 10054760, "link" : "/api/author/10054760", "label" : "Czékmán Balázs (neveléstudomány, digitális pedagógia)", "familyName" : "Czékmán", "givenName" : "Balázs", "published" : true, "oldId" : 10054760, "snippet" : true }, "familyName" : "Czékmán", "givenName" : "Balázs", "authorTyped" : true, "editorTyped" : false, "otherTyped" : false, "type" : { "otype" : "AuthorshipType", "mtid" : 1, "link" : "/api/authorshiptype/1", "label" : "Szerző", "code" : 0, "published" : true, "oldId" : 0, "snippet" : true }, "published" : false, "snippet" : true } ], "title" : "Tabletek az iskolában. Kérdések és válaszok az intézményi bevezetéstől a hatékonyságig.", "identifiers" : [ { "otype" : "PublicationIdentifier", "mtid" : 24607532, "link" : "/api/publicationidentifier/24607532", "label" : "Kiadónál: https://dupress.unideb.hu/hu/termek/tabletek-az-iskolaban-e-konyv/", "source" : { "otype" : "PlainSource", "mtid" : 141, "link" : "/api/publicationsource/141", "label" : "Kiadónál", "type" : { "otype" : "PublicationSourceType", "mtid" : 10006, "link" : "/api/publicationsourcetype/10006", "label" : "Link", "mayHaveOa" : true, "published" : true, "snippet" : true }, "name" : "Kiadónál", "linkPattern" : "@@@", "publiclyVisible" : true, "published" : true, "oldId" : 141, "snippet" : true }, "idValue" : "https://dupress.unideb.hu/hu/termek/tabletek-az-iskolaban-e-konyv/", "realUrl" : "https://dupress.unideb.hu/hu/termek/tabletek-az-iskolaban-e-konyv/", "published" : true, "snippet" : true } ], "publishers" : [ { "otype" : "Publisher", "mtid" : 13620, "link" : "/api/publisher/13620", "label" : "Debreceni Egyetemi Kiadó", "name" : "Debreceni Egyetemi Kiadó", "published" : true, "oldId" : 7117, "snippet" : true } ], "publishedAt" : [ { "otype" : "City", "mtid" : 10490, "link" : "/api/city/10490", "label" : "Debrecen, Magyarország", "partOf" : { "otype" : "Country", "mtid" : 10001, "link" : "/api/country/10001", "label" : "Magyarország", "published" : true, "oldId" : 1, "snippet" : true }, "published" : true, "oldId" : 1022999, "snippet" : true } ], "firstPageOrInternalIdForSort" : "", "publishedYear" : 2023, "abstractText" : "Az oktatást támogató stratégiákra jelentős hatást gyakorolhatnak a jelenleg zajló negyedik ipari forradalom alapját is képező technológiai változások. Az új technológiák között olyanok szerepelnek, mint a 3D nyomtatás, a robotok, a mindenhol jelen lévő informatika (ubiquitous computing), a big data, valamint a mobil eszközök (Szűts, 2020). Utóbbi eszközökre alapulva, a globális oktatási trendeket tekintve, jelentős változást és hatást jelenthet a mobiltechnológia. A mobil eszközök közül az utóbbi időben elsősorban az okostelefonok és a tabletek emelkedtek ki, így 2015-ben a nemzetközi trendek már a táblagépek általános integráltságát jelezték (Johnson et al., 2015). Ennek megfelelően fokozatosan növekvő érdeklődés mutatkozott – különösen a közoktatási intézményekben – a táblagépek és az azokon futtatható mobil applikációk oktatási célú alkalmazása iránt (Major, Haßler és Henessy, 2017). Annak ellenére, hogy számos oktatási intézményben próbálnak tableteket használni, kevés kutatás irányult az új eszközök intézményi integrálásának folyamatára, az eszközökhöz kapcsolódó vagy azokkal alkalmazott pedagógiára, valamint a kiváltott hatások vizsgálatára (Savas, 2014). Doktori kutatássorozatunk célja így a tablettel támogatott tanulási környezet átfogó, több szempontból történő vizsgálata volt az alapfokú oktatásban.\nKutatásunk első pillérében a táblagépek intézményi szintű integrációját és implementációját vizsgáltuk általános iskolákban (N=145). Kutatásunk második pillérében egyrészt a pedagógusok (N=29) mobil eszköz-használati hátterét, valamint digitális kompetencia (általános digitális kompetencia és mobil eszköz-használati kompetencia) szintjét és annak – a kutatás során esetlegesen bekövetkezett – változását térképeztük fel. Másrészt a tabletek pedagógiai tevékenységekre gyakorolt hatását, valamint a pedagógusok tabletes oktatáshoz való viszonyulását tártuk fel tanóra utáni kérdőívek elemzésével (N=1283). Kutatásunk harmadik pillérében a tabletek oktatási célú alkalmazásának tanulókra (N=653) gyakorolt hatásait (kognitív (értelmi) és affektív (érzelmi) területek) vizsgáltuk. A tablettel támogatott tanulási környezet intézményi szintű vizsgálatakor megállapítható volt, számos intézményben nem valósulhatott meg az 1:1 hozzáférés. A táblagépek átlagos életkora alapján az iskolák háromnegyede optimális helyzetben volt, egy részük viszont már elavult eszközökkel dolgozott. Bár a táblagépekhez szükséges online kapcsolatot biztosító internet sávszélességének átlagos értéke megfelelőnek mutatkozott, azonban az általunk elvárt kritikus értéket az iskolák közel fele nem érte el. A pedagógusokat vizsgálva láthatóvá vált, hogy többségük saját notebookkal, tablettel és okostelefonnal rendelkezett, az iskolák a pedagógusok egy részének notebookot és táblagépet bocsájtottak rendelkezésére. Bár a pedagógusok általános digitális kompetenciája és mobil eszköz-használati kompetenciája alacsony szintű volt, a kutatás időtartama alatt a vizsgálati csoport esetében több kompetenciaterület is előrelépést mutatott. A tanórák pedagógiai-módszertani vizsgálatának eredményei megerősítették, hogy a tabletes órák szerkezete, pedagógiai-módszertani háttere eltért valamelyest a hagyományos tanórákétól. A didaktikai feladatok esetében a tabletes órákon a pedagógusok inkább a már tanult ismeretek ismétlő rendszerezésére helyezték a hangsúlyt, melyekhez hosszabb időtartamban használták a tableteket is. Előzetes várakozásainknak megfelelően, nőtt a tanulóközpontú módszerekre fordított idő. A munkaformák esetében nem meglepő módon csökkent a frontális munkaforma időtartama, azonban ugyancsak kevesebb idő", "digital" : false, "printed" : true, "sourceYear" : 2023, "foreignEdition" : false, "foreignLanguage" : false, "fullPublication" : true, "conferencePublication" : false, "nationalOrigin" : null, "missingAuthor" : false, "oaType" : "NONE", "oaCheckDate" : "2024-03-12", "oaFree" : false, "citationCount" : 0, "citationCountUnpublished" : 0, "citationCountWoOther" : 0, "independentCitCountWoOther" : 0, "nationalOriginCitationCount" : 0, "foreignEditionCitationCount" : 0, "doiCitationCount" : 0, "wosCitationCount" : 0, "scopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCount" : 0, "wosScopusCitationCountWoOther" : 0, "wosScopusIndependentCitationCount" : 0, "wosScopusIndependentCitationCountWoOther" : 0, "independentCitationCount" : 0, "selfCitationCount" : 0, "unhandledCitationCount" : 0, "citingPubCount" : 0, "independentCitingPubCount" : 0, "citingPubCountWoOther" : 0, "independentCitingPubCountWoOther" : 0, "unhandledCitingPubCount" : 0, "citedPubCount" : 29, "citedCount" : 29, "hasCitationDuplums" : false, "userChangeableUntil" : "2023-12-21T07:39:43.747+0000", "directInstitutesForSort" : "Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet (DE / BTK)", "ownerAuthorCount" : 1, "ownerInstituteCount" : 3, "directInstituteCount" : 1, "authorCount" : 1, "contributorCount" : 0, "chapterCount" : 0, "fromCitation" : false, "hasQualityFactor" : false, "link" : "/api/publication/34151067", "label" : "Czékmán Balázs. Tabletek az iskolában. Kérdések és válaszok az intézményi bevezetéstől a hatékonyságig.. (2023)", "template" : "