TY - THES AU - Duráczky, Bálint TI - Predikciós-modellalkotás a hallgatói lemorzsolódás korai azonosítása érdekében a felsőoktatási intézményekben elérhető adatok alapján PY - 2023 SP - 204 DO - 10.14267/phd.2023037 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34129754 ID - 34129754 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Héjja, Bella Emerencia TI - A zeneművészeti szakgimnazista tanulók pályafejlődésével kapcsolatos jellemzői a szociál-kognitív pályamodell mentén PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33718576 ID - 33718576 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Józsa, Krisztián TI - Az elsajátítási motiváció jelentősége óvodáskortól fiatal felnőttkorig PY - 2023 SP - 279 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32545624 ID - 32545624 N1 - Doktori pályázat eljárásra bocsátva (2021. szeptember 24.) Nyilvános védés engedélyezve (2022. október 6.) Nyilvános védés kitűzve (2023. január 19.) A nyilvános vita helye: MTA Székház Kisterem A nyilvános vita időpontja: 2023. február 23. (csütörtök) de. 10 óra 30 perc LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Mácsár, Gábor TI - Felsőfokú rendészeti képzésben részt vevő hallgatók pályán maradásának és lemorzsolódásának kérdései PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34441596 ID - 34441596 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Alter, Emese TI - A hazai STEM képzések rekrutációs jellemzői és a felvettek akadémiai felkészültsége JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 8 PY - 2022 IS - 2 SP - 73 EP - 86 PG - 14 SN - 2498-5368 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32915306 ID - 32915306 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Bocsi, Veronika TI - Értelmiségképzés és felsőoktatás PB - Belvedere Meridionale CY - Szeged PY - 2022 SP - 286 SN - 9786156060532 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32804650 ID - 32804650 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Godó, Irén ED - Orosz, N TI - Roma szakkollégisták felsőoktatással összefüggő motivációi T2 - Kihívás és/vagy esély - a romák integrációja Európában II PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634904762 PY - 2022 SP - 54 EP - 55 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33313451 ID - 33313451 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Krankovits, Melinda TI - A távoktatás regionális jellemzői és fejlődésének szerepe a tudásátadásban - a Széchenyi István Egyetem példáján PY - 2022 DO - 10.15477/SZE.RGDI.2022.003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33915348 ID - 33915348 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Mészáros, Virág TI - A műszaki felsőoktatási intézmények hozzáadott értékének többszempontú elemzése, fejlesztési trendek, potenciálok tükrében PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33728773 ID - 33728773 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csehné Papp, Imola AU - Héder-Rima, Mária AU - Dajnoki, Krisztina TI - Dropping out – Hungarian experiences at vocational training JF - ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA J2 - ACTA MED SOCIOL VL - 12 PY - 2021 IS - 33 SP - 103 EP - 124 PG - 22 SN - 2062-0284 DO - 10.19055/ams.2021.11/30/7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32572785 ID - 32572785 AB - Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya továbbra is jelentős Magyarországon, ami nemcsak megnehezíti számukra a jelenlegi munkaerőpiacra való belépést, hanem hosszú távon tartósan kiszorulnak onnan. A növekedést kiváltó egyik leggyakoribb ok a lemorzsolódás. A megelőzés, mint meghatározó intézkedés választ adhat erre a problémára. A tanulmány a középiskolai lemorzsolódás kérdéskörére fókuszál kérdőíves felmérés és félig strukturált interjú módszereket alkalmazva. A tanulmány célja, hogy feltárja a szakképzésből való lemorzsolódás körülményeit, valamint a kompenzációs intézkedésekhez kapcsolódó eredményeket. A kutatás eredményei rámutatnak az iskola és a család jelentős hatására, beleértve a korábbi iskolai tapasztalatokat, a lakóhelyet és a munkaerő-piaci helyzetet. Az eredményekből levont következtetések gyakorlati módon foglalkoznak a témával, és lehetőséget adnak egy esetleges cselekvési terv kidolgozására a lemorzsolódás megelőzése érdekében. The proportion of people with low school qualifications remains significant in Hungary, which not only makes it difficult for them to enter the current labour market but may also exclude them in the long term. For the increasing number of people with a low level of education, dropping out seems to be one of the most common reasons. Prevention as a determinative measure can provide answers to this problem. The study focuses on the issue of secondary school drop-out. The study results were based on the methodology of questionnaire surveys and semi-structured conversations. Based on the information obtained from the survey, this study continuously presents the results connected to drop-out conditions and compensatory measures. The study results highlight the significant effects of school and family, including previous school experiences, influence on the place of residence, the labour market status. The conclusions drawn from the results address the topic in a practical way and provide an opportunity to develop a possible action plan to prevent drop-outs. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Józsa, Gabriella TI - Szakközépiskolából a felsőoktatásba: lemorzsolódási veszélyek vizsgálata egy pilotmérés alapján JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 31 PY - 2021 IS - 7-8 SP - 88 EP - 103 PG - 16 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32241516 ID - 32241516 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kovács, Edina AU - Stark, Gabriella ED - Pusztai, Gabriella ED - Szigeti, Fruzsina TI - Tanár szakos hallgatók: lemorzsolódási veszély a képzés csúszása T2 - Lemorzsolódási kockázat és erőforrások a felsőoktatásban PB - Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) CY - Debrecen SN - 9786156012128 T3 - Oktatáskutatók könyvtára, ISSN 2732-1800 ; 12. PY - 2021 SP - 125 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32127355 ID - 32127355 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kőrössy, Judit AU - Jagodics, Balázs AU - Martos, Tamás AU - Szabó, Éva TI - Faktorok, magyarázatok a sikeres és sikertelen felsőoktatási tanulmányi teljesítmény hátterében. A pszichológiai tényezők szerepe a lemorzsolódásban TS - A pszichológiai tényezők szerepe a lemorzsolódásban JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 76 PY - 2021 IS - 1 SP - 127 EP - 156 PG - 30 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2021.00018 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32181319 ID - 32181319 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pusztai, Gabriella AU - Kovács, Klára ED - Pusztai, Gabriella ED - Szigeti, Fruzsina TI - Válaszúton: a perzisztenssé, rizikóssá vagy lemorzsolódóvá válás esélyének vizsgálata T2 - Lemorzsolódási kockázat és erőforrások a felsőoktatásban PB - Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) CY - Debrecen SN - 9786156012128 T3 - Oktatáskutatók könyvtára, ISSN 2732-1800 ; 12. PY - 2021 SP - 38 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32129595 ID - 32129595 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó, Csilla Marianna ED - Berke, József ED - Kozma-Bognár, Veronika TI - The Impact of Distance Online Education Introduced during the Pandemic on the Motivation of Higher Education Students T2 - XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia PB - Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Multimédia az Oktatásban Szakosztály (NJSZT MMO) CY - Budapest SN - 9786155036200 PY - 2021 SP - 24 EP - 29 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32117957 ID - 32117957 AB - Due to the expansion of higher education, the number of students attending universities has significantly grown over the last few decades. However, many students drop out of higher education due to several reasons, such as lack of motivation. Freshmen and students in mechanical, IT, and natural scientific programs are more endangered to dropping out. The reasons for dropout have been surveyed by many researchers and several theories have been elaborated. One of the key factors of dropout theories is student motivation. Higher education students might be successful in their academic career if they own the ability of self-regulated learning, which is closely connected to intrinsic motivation and selfefficacy. Distance online education, introduced in March 2020, has a significant impact on students’ attitude and motivation. The first research was conducted in February 2020, before the pandemic among 1-year IT students, while the second one – in March 2021, after a year of purely online learning including freshmen and sophomores. Comparing the data of the two years, a decrease in intrinsic motivation and an increase in extrinsic motivation can be detected by 2021. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Csilla Marianna AU - Matar, Haneen TI - The stages of students’ behaviour change functioning as predictors of dropout JF - SHS WEB OF CONFERENCES J2 - SHS WEB OF CONFERENCES VL - 99 PY - 2021 PG - 10 SN - 2261-2424 DO - 10.1051/shsconf/20219901045 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31913396 ID - 31913396 AB - Due to the expansion of higher education, the number of students attending universities has significantly grown for the last few decades. However, many students drop out of higher education due to several reasons, such as lack of motivation, inadequate learning techniques, or teachers’ requirements. One of the main reasons is motivation, which is closely connected to behaviour change. The concept is taken from the medicine discipline but can properly be applied in education as well. The stage of behaviour change can predict the possible risk of dropout. The current research was conducted among the freshmen IT students in two countries (Hungary, Israel) at the beginning of their second university semester in order to measure and identify at which stage of the behaviour change cycle they are situated. The results could draw university management’s attention whether they need to introduce and implement any prevention programs to avoid students’ dropout. LA - English DB - MTMT ER -