@mastersthesis{MTMT:34129754, title = {Predikciós-modellalkotás a hallgatói lemorzsolódás korai azonosítása érdekében a felsőoktatási intézményekben elérhető adatok alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34129754}, author = {Duráczky, Bálint}, doi = {10.14267/phd.2023037}, unique-id = {34129754}, year = {2023} } @mastersthesis{MTMT:33718576, title = {A zeneművészeti szakgimnazista tanulók pályafejlődésével kapcsolatos jellemzői a szociál-kognitív pályamodell mentén}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33718576}, author = {Héjja, Bella Emerencia}, unique-id = {33718576}, year = {2023} } @mastersthesis{MTMT:32545624, title = {Az elsajátítási motiváció jelentősége óvodáskortól fiatal felnőttkorig}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32545624}, author = {Józsa, Krisztián}, unique-id = {32545624}, year = {2023} } @mastersthesis{MTMT:34441596, title = {Felsőfokú rendészeti képzésben részt vevő hallgatók pályán maradásának és lemorzsolódásának kérdései}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34441596}, author = {Mácsár, Gábor}, unique-id = {34441596}, year = {2023} } @article{MTMT:32915306, title = {A hazai STEM képzések rekrutációs jellemzői és a felvettek akadémiai felkészültsége}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32915306}, author = {Alter, Emese}, journal-iso = {KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, journal = {KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD}, volume = {8}, unique-id = {32915306}, year = {2022}, eissn = {2498-5368}, pages = {73-86} } @book{MTMT:32804650, title = {Értelmiségképzés és felsőoktatás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32804650}, isbn = {9786156060532}, author = {Bocsi, Veronika}, publisher = {Belvedere Meridionale}, unique-id = {32804650}, year = {2022} } @{MTMT:33313451, title = {Roma szakkollégisták felsőoktatással összefüggő motivációi}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33313451}, author = {Godó, Irén}, booktitle = {Kihívás és/vagy esély - a romák integrációja Európában II}, unique-id = {33313451}, year = {2022}, pages = {54-55} } @mastersthesis{MTMT:33915348, title = {A távoktatás regionális jellemzői és fejlődésének szerepe a tudásátadásban - a Széchenyi István Egyetem példáján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33915348}, author = {Krankovits, Melinda}, doi = {10.15477/SZE.RGDI.2022.003}, unique-id = {33915348}, year = {2022} } @mastersthesis{MTMT:33728773, title = {A műszaki felsőoktatási intézmények hozzáadott értékének többszempontú elemzése, fejlesztési trendek, potenciálok tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33728773}, author = {Mészáros, Virág}, unique-id = {33728773}, year = {2022} } @article{MTMT:32572785, title = {Dropping out – Hungarian experiences at vocational training}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32572785}, author = {Csehné Papp, Imola and Héder-Rima, Mária and Dajnoki, Krisztina}, doi = {10.19055/ams.2021.11/30/7}, journal-iso = {ACTA MED SOCIOL}, journal = {ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA}, volume = {12}, unique-id = {32572785}, issn = {2062-0284}, abstract = {Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya továbbra is jelentős Magyarországon, ami nemcsak megnehezíti számukra a jelenlegi munkaerőpiacra való belépést, hanem hosszú távon tartósan kiszorulnak onnan. A növekedést kiváltó egyik leggyakoribb ok a lemorzsolódás. A megelőzés, mint meghatározó intézkedés választ adhat erre a problémára. A tanulmány a középiskolai lemorzsolódás kérdéskörére fókuszál kérdőíves felmérés és félig strukturált interjú módszereket alkalmazva. A tanulmány célja, hogy feltárja a szakképzésből való lemorzsolódás körülményeit, valamint a kompenzációs intézkedésekhez kapcsolódó eredményeket. A kutatás eredményei rámutatnak az iskola és a család jelentős hatására, beleértve a korábbi iskolai tapasztalatokat, a lakóhelyet és a munkaerő-piaci helyzetet. Az eredményekből levont következtetések gyakorlati módon foglalkoznak a témával, és lehetőséget adnak egy esetleges cselekvési terv kidolgozására a lemorzsolódás megelőzése érdekében. The proportion of people with low school qualifications remains significant in Hungary, which not only makes it difficult for them to enter the current labour market but may also exclude them in the long term. For the increasing number of people with a low level of education, dropping out seems to be one of the most common reasons. Prevention as a determinative measure can provide answers to this problem. The study focuses on the issue of secondary school drop-out. The study results were based on the methodology of questionnaire surveys and semi-structured conversations. Based on the information obtained from the survey, this study continuously presents the results connected to drop-out conditions and compensatory measures. The study results highlight the significant effects of school and family, including previous school experiences, influence on the place of residence, the labour market status. The conclusions drawn from the results address the topic in a practical way and provide an opportunity to develop a possible action plan to prevent drop-outs.}, year = {2021}, eissn = {2559-866X}, pages = {103-124}, orcid-numbers = {Csehné Papp, Imola/0000-0002-5190-0194} } @article{MTMT:32241516, title = {Szakközépiskolából a felsőoktatásba: lemorzsolódási veszélyek vizsgálata egy pilotmérés alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32241516}, author = {Józsa, Gabriella}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {31}, unique-id = {32241516}, issn = {1215-5233}, year = {2021}, eissn = {1588-0818}, pages = {88-103} } @inbook{MTMT:32127355, title = {Tanár szakos hallgatók: lemorzsolódási veszély a képzés csúszása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32127355}, author = {Kovács, Edina and Stark, Gabriella}, booktitle = {Lemorzsolódási kockázat és erőforrások a felsőoktatásban}, unique-id = {32127355}, year = {2021}, pages = {125} } @article{MTMT:32181319, title = {Faktorok, magyarázatok a sikeres és sikertelen felsőoktatási tanulmányi teljesítmény hátterében. A pszichológiai tényezők szerepe a lemorzsolódásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32181319}, author = {Kőrössy, Judit and Jagodics, Balázs and Martos, Tamás and Szabó, Éva}, doi = {10.1556/0016.2021.00018}, journal-iso = {M PSZICH SZLE}, journal = {MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {76}, unique-id = {32181319}, issn = {0025-0279}, year = {2021}, eissn = {1588-2799}, pages = {127-156}, orcid-numbers = {Jagodics, Balázs/0000-0003-4100-5257; Martos, Tamás/0000-0001-5946-1299; Szabó, Éva/0000-0001-7804-5549} } @inbook{MTMT:32129595, title = {Válaszúton: a perzisztenssé, rizikóssá vagy lemorzsolódóvá válás esélyének vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32129595}, author = {Pusztai, Gabriella and Kovács, Klára}, booktitle = {Lemorzsolódási kockázat és erőforrások a felsőoktatásban}, unique-id = {32129595}, year = {2021}, pages = {38}, orcid-numbers = {Kovács, Klára/0000-0001-7272-2756} } @inproceedings{MTMT:32117957, title = {The Impact of Distance Online Education Introduced during the Pandemic on the Motivation of Higher Education Students}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32117957}, author = {Szabó, Csilla Marianna}, booktitle = {XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia}, unique-id = {32117957}, abstract = {Due to the expansion of higher education, the number of students attending universities has significantly grown over the last few decades. However, many students drop out of higher education due to several reasons, such as lack of motivation. Freshmen and students in mechanical, IT, and natural scientific programs are more endangered to dropping out. The reasons for dropout have been surveyed by many researchers and several theories have been elaborated. One of the key factors of dropout theories is student motivation. Higher education students might be successful in their academic career if they own the ability of self-regulated learning, which is closely connected to intrinsic motivation and selfefficacy. Distance online education, introduced in March 2020, has a significant impact on students’ attitude and motivation. The first research was conducted in February 2020, before the pandemic among 1-year IT students, while the second one – in March 2021, after a year of purely online learning including freshmen and sophomores. Comparing the data of the two years, a decrease in intrinsic motivation and an increase in extrinsic motivation can be detected by 2021.}, keywords = {Dropout; distance education and online learning; motivation level}, year = {2021}, pages = {24-29}, orcid-numbers = {Szabó, Csilla Marianna/0000-0002-4642-5325} } @article{MTMT:31913396, title = {The stages of students’ behaviour change functioning as predictors of dropout}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31913396}, author = {Szabó, Csilla Marianna and Matar, Haneen}, doi = {10.1051/shsconf/20219901045}, journal-iso = {SHS WEB OF CONFERENCES}, journal = {SHS WEB OF CONFERENCES}, volume = {99}, unique-id = {31913396}, abstract = {Due to the expansion of higher education, the number of students attending universities has significantly grown for the last few decades. However, many students drop out of higher education due to several reasons, such as lack of motivation, inadequate learning techniques, or teachers’ requirements. One of the main reasons is motivation, which is closely connected to behaviour change. The concept is taken from the medicine discipline but can properly be applied in education as well. The stage of behaviour change can predict the possible risk of dropout. The current research was conducted among the freshmen IT students in two countries (Hungary, Israel) at the beginning of their second university semester in order to measure and identify at which stage of the behaviour change cycle they are situated. The results could draw university management’s attention whether they need to introduce and implement any prevention programs to avoid students’ dropout.}, year = {2021}, eissn = {2261-2424}, orcid-numbers = {Szabó, Csilla Marianna/0000-0002-4642-5325} }