TY - CHAP AU - Bodnár, Barbara Anita AU - Keresztesy, Veronika AU - Deres, Boglárka ED - Juhász, Erika ED - Pornói, Rita TI - A család szerepe a cigány/roma fiatalok sikeres életútjának és társadalmi mobilitásának támogatásában T2 - Az oktatás határdimenziói : Absztraktfüzet PB - ELTE Savaria Egyetemi Központ CY - Szombathely SN - 9786155657139 PY - 2023 SP - 16 EP - 17 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34018985 ID - 34018985 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Czirfusz, Dóra AU - Gyöngyösi, Katalin TI - SNI és BTMN tanulók a szakképzésben: fogalmi keretek és statisztikai adatok JF - OPUS ET EDUCATIO: MUNKA ÉS NEVELÉS J2 - OPUS ET EDUCATIO VL - 10 PY - 2023 IS - 2 SP - 117 EP - 136 PG - 20 SN - 2064-9908 DO - 10.3311/ope.558 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34451286 ID - 34451286 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Csikósné Maczó, Edit TI - A tantermen kívüli, digitális munkarendre átállt oktatási rendszer kezdeti tapasztalatainak vizsgálata a magyarországi középiskolai tanárok, tanulók és szüleik körében PY - 2023 SP - 210 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33836171 ID - 33836171 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dinnyés, Katalin Julianna AU - Tigyi, Zoltánné TI - Fogyatékossággal élő személyekkel kapcsolatos attitűdformálás megítélése JF - SPORT- ÉS EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI FÜZETEK J2 - SPORT- ÉS EGÉSZSÉGTUD FÜZ VL - 7 PY - 2023 IS - 3 SP - 41 EP - 54 PG - 14 SN - 2560-0680 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34483170 ID - 34483170 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dukic, Monika AU - Perlusz, Andrea TI - Fogyatékos személyekkel kapcsolatos szemléletformálás az inkluzív társadalom kialakításának jegyében - egy pilótavizsgálat tapasztalatai JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 51 PY - 2023 IS - 1 SP - 78 EP - 94 PG - 17 SN - 0133-1108 DO - 10.52092/gyosze.2023.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33793556 ID - 33793556 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fridrich, Máté TI - A gamifikáció összetevői, modelltípusai és továbbgondolásuk: az oktatásban alkalmazott gamifikáció komplex modellje JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 4 SP - 75 EP - 90 PG - 15 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34011080 ID - 34011080 AB - A gamifikáció (Deterding és mtsai, 2011) napjaink egyik feltörekvő tanulásszervezési, értékelési és motivációs rendszere. A gamifikáció megközelítései és értelmezési keretei széles spektrumon mozognak: a különböző elméleti és gyakorlati modellek más és más területről különböző módokon közelítik meg a játékosítás elméletét és alkalmazását. Mind a nemzetközi, mind a hazai elméletben és gyakorlatban gyengén és sokszor nem tudatosan jelenik meg a kontextus mint a gamifikációs tervező folyamatokra és alkalmazásra ható kulcsösszetevő. Tovább bonyolítja a gamifikáció diskurzusát a definíció kérdésköre: a Deterding és munkatársai (2011) által megfogalmazott definíció napjainkra de facto általánosan elfogadottá vált, azonban tág értelmezési keretei miatt több, területspecifikus definíció is napvilágot látott az elmúlt évek során (pl. Kapp és mtsai, 2013; Yu-Kai, 2014). A definíciós problémakör mellett továbbá kérdésként merül fel, hogy a gamifikációnak milyen elemei, összetevői vannak, valamint azok miként osztályozhatók, és milyen hatásmechanizmusok és összefüggések tárhatók fel az összetevők között. A fent említett problémák kiküszöbölésére PhD kutatásunk részeként – az eddigi nemzetközi kutatási és gyakorlati eredményekre támaszkodva – kísérletet teszünk a gamifikáció elemeinek, összetevőinek, modelltípusainak feltárására, valamint megkíséreljük transzparenssé tenni a gamifikáció összetevőinek összefüggésrendszerét. Vizsgálatunk további eredményeként jelenik meg a gamifikáció modelltípusainak egy lehetséges taxonómiai értelmezése, amelyben Karl M. Kapp (Kapp és mtsai 2013) felosztására építettünk, újragondolva az általa elkülönített modelltípusokat és azok tartalmát. A modelltípusok értelmezésén túl vizsgálatunk részét képezi egy új összetevő (tanuláskomponensek) feltárása, valamint egy új gamifikációs modell ajánlása a gamifikáció nemzetközi és hazai diskurzusa számára. Vizsgálatunk eredményeként célunk, hogy megkönnyítsük a hazai és nemzetközi pedagógiai gyakorlat számára a gamifikáció oktatásban történő alkalmazását. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Horváth, Gergely TI - A mentorálás, mint szakmai tapasztalatszerzés – mentorok vélekedése szerepük előnyeiről JF - PEDAGÓGUSKÉPZÉS J2 - PEDAGÓGUSKÉPZÉS VL - 22 PY - 2023 IS - 1 SP - 57 EP - 75 PG - 19 SN - 0133-2570 DO - 10.37205/TEL-hun.2023.1.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34081110 ID - 34081110 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kocsis, Péter Csaba TI - A szociálpedagógia lehetőségei a szegregátumok fejlesztésében. A területi egyenlőtlenségek csökkentésének célzott programja és ennek tapasztalatai az ágazati (oktatási és szociális) együttműködések tükrében három település példáján keresztül PY - 2023 SP - 253 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33651295 ID - 33651295 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Sándor-Schmidt, Barbara TI - A Mindenki Másképp Intelligens (MIMI) óvodai nevelési módszer bevezetésének lehetősége PY - 2023 SP - 174 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33677893 ID - 33677893 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tószegi, Zsófia Júlia TI - Neurodivergens hallgatók a felsőoktatásban JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 32 PY - 2023 IS - 4 SP - 677 EP - 687 PG - 11 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.32.2023.4.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34742931 ID - 34742931 AB - A tanulmány az Inklúzió Folyamatelvű Modelljét használva mutatja be a PécsiTudományegyetem (PTE) speciális képzési igényű hallgatóit, fókuszba helyezve aneurodiverzitást. A Neptun Egyesített Oktatási Rendszer hallgatói adatainak( N = 47 194) tízéves idősoros elemzése során az előnybenrészesített hallgatói csoportok összehasonlításakor azonosítható különbségeketvizsgálja. Elemzi a felvételi arányokat és a karok közti megoszlást a belépéskor(bemenet), a támogató tényezőket hasonlítja össze a képzés során (folyamat), ésa teljesítménymutatókat nézi a programból való kilépéskor (kimenet).Eredményeinkből kiderül, hogy az előnyben részesített hallgatói csoportok közötta legnagyobb arányban a neurodivergens hallgatók jelennek meg. Adatelemzésünkalátámasztja azt a meglehetősen meglepő eredményt, hogy a neurodivergenshallgatók a legnagyobb valószínűséggel végeznek sikeresen a PTE-n, és alegkevésbé valószínű, hogy tanulmányaik során féléveket halasztanak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Tóth, Norbert TI - Cigány/roma tanulók iskolai teljesítményének pedagógiai antropológiai vizsgálata PY - 2023 SP - 213 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34441568 ID - 34441568 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Trembulyák, Márta AU - Szabóné Pongrácz, Petra TI - Külön? Együtt? Merre tovább? JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 9 PY - 2023 IS - 4 SP - 147 EP - 156 PG - 10 SN - 2498-5368 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34483673 ID - 34483673 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Trendl, Fanni TI - Szakkollégium, mint lehetőség. Cigány/roma szakkollégiumok és szakkollégisták vizsgálata a 2001 és 2018 közötti időszakban TS - Cigány/roma szakkollégiumok és szakkollégisták vizsgálata a 2001 és 2018 közötti időszakban PY - 2023 SP - 169 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34688117 ID - 34688117 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Balogh, Regina AU - Szabóné Pongrácz, Petra ED - Viktor, Fehér ED - Eszter, Gábrity ED - Raffai, Judit ED - Laura, Kalmár ED - Cintia, Juhász Kovács ED - Márta, Törteli Telek ED - Éva, Vukov Raffai TI - Chances and opportunities for social integration of a minority group T2 - Paradigmaváltás az oktatásban és a tudományban [Changing paradigms in Education and Science: final program and book of abstracts] PB - Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar CY - Szabadka SN - 9788681960165 PY - 2022 SP - 34 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33216201 ID - 33216201 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Dezső, Renáta Anna TI - Intelligenciák-más-kép(p) PB - Gondolat Kiadó CY - Budapest PY - 2022 SP - 175 SN - 9789635562770 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33539909 ID - 33539909 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kolip, Heléna ED - Kattein-Pornói, R ED - Mrázik, Julianna ED - Pogátsnik, Monika TI - Tracing multiple intelligences in nursery education T2 - Tanuló társadalom : Oktatáskutatás járvány idején PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) CY - Budapest CY - Debrecen SN - 9786155657108 T3 - HERA Évkönyvek, ISSN 2064-6755 ; 9.. PY - 2022 SP - 698 EP - 708 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33589133 ID - 33589133 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ercse, Krisztina AU - Nahalka, István ED - Gál, Ferenc TI - A méltányosság árnyalatai T2 - Taksonyi beszélgetések a pedagógiáról PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789637123849 PY - 2022 SP - 59 EP - 77 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33647565 ID - 33647565 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hodász, Kata AU - Lehmann, Lívia ED - Juhász, Erika ED - Kattein-Pornói, Rita TI - Az inkluzivitás jellemzői tanulói környezetben T2 - Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem CY - Budapest SN - 9786155657115 PY - 2022 SP - 164 EP - 165 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33263944 ID - 33263944 AB - Előadásunkban a 2021-2025 között pályaorientációs mentori tevékenységet kutató-, fejlesztő program terepeit - 10 hátrányos helyzetű térségben található általános iskolát, annak pedagógusait, tanulóit - mutatjuk be. Az iskolák döntően kisiskolák, ahol nagyrészt hátrányos helyzetű, cigány/roma diákok tanulnak, akiket a lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás veszélyeztet. A korai iskolaelhagyással (Fehérvári 2015) és a hátrányos helyzetű tanulók inklúziójával és rezilienciájával (Varga 2015) kapcsolatos tudományos vizsgálatokra, valamint egy 2014-ben megvalósított komplex kutatásra (Fehérvári-Tomasz 2015) támaszkodva alakította ki kutatócsoportunk a beavatkozások helyszínéül választott iskolák, pedagógusok és tanulók helyzetét feltáró kutatási eszközöket. Célunk, hogy lássuk, hogy a kutatás-fejlesztés bemeneti pontján mi jellemzi a beavatkozásra választott osztályokba járó tanulókat, családjaikat, valamint az ott dolgozó pedagógusokat? Miféle lehetőségeik vannak, illetve milyen nehézségekkel kell szembenézniük a diákoknak, ha sikeresen akarnak haladni a tanulásban, középfokra való haladásban? Milyen elképzeléseik, gyakorlataik vannak a programban pályaorientációs mentori szolgáltatást tervező pedagógusoknak? További cél láttatni az iskolák pedagógusai, tanulóik közötti különbségeket. Iskolánként egy-egy tanulócsoportot vizsgáltunk a tanulókra vonatkozó adatlap felvételével, egy tanóra résztvevő megfigyelésével és a mentori feladatokat vállaló pedagógusokkal felvett mélyinterjú (N:10) segítségével. Mindezek alapján kirajzolódtak a tanulócsoportok közötti hasonlóságok, melyeket a társadalmi helyzet és az iskolai lemorzsolódás veszélyei mentén tematizáltunk, és a különbözőségek, melyeket a társadalmi, iskolai környezet sajátosságai, ezen belül a pedagógiai szolgáltatások megléte vagy hiánya határoztak meg. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Horváth, Gergely TI - Kortárssegítő mentorprogramok elemzése – Egyetemista hallgatók társadalmi felelősségvállalása a méltányosság jegyében JF - Y.Z.: a fiatalság legfrissebb folyóirata J2 - Y.Z.: a fiatalság legfrissebb folyóirata VL - 2 PY - 2022 IS - 1 SP - 33 EP - 39 PG - 7 SN - 2786-3069 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32718928 ID - 32718928 N1 - https://ifjusagitanacs.hu/wp-content/uploads/2022/03/NIT_Y.Z._3.-szam.pdf LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Tünde AU - Lukács, Ágnes AU - Komolafe, Cinderella AU - Pethesné Dávid, Beáta TI - „Nekem hát csak ez az egy kis szűk út van, és azt hogy adhatnám már fel? Sehogy.”: Roma egyetemisták jövőképe JF - MÁLTAI TANULMÁNYOK. A MAGYAR MÁLTAI SZERETETSZOLGÁLAT TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - MÁLTAI TANULMÁNYOK VL - 4 PY - 2022 IS - 2 SP - 82 EP - 96 PG - 15 SN - 2676-9468 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33039410 ID - 33039410 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vida, Gergő ED - Závoti, Józsefné TI - MI A JOBB, A SZEGREGÁCIÓ VAGY AZ INTEGRÁCIÓ? TÉVES KÉRDÉSFELVETÉSEK ÉS FÓKUSZTÉVESZTÉSEK A GYÓGYPEDAGÓGIÁBAN T2 - A segítő pedagógia aspektusai PB - Soproni Egyetemi Kiadó CY - Sopron SN - 9789633344385 PY - 2022 SP - 58 EP - 70 PG - 13 DO - 10.35511/978-963-334-438-5-Vida UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32821724 ID - 32821724 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Báder, Iván TI - Cigány gyerekek integrációja az oktatáspolitikai döntések tükrében PY - 2021 SP - 223 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32063493 ID - 32063493 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bauer, Andrea TI - A reziliencia inklúziót támogató lehetőségei a stresszkezelésben a Connor-Davidson Reziliencia skála (CD-RISC) alapján. Nemzetközi áttekintés/ TS - Nemzetközi áttekintés/ JF - PARLANDO: ZENEPEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT J2 - PARLANDO PY - 2021 SN - 0133-2767 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31897685 ID - 31897685 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Boda, Vivien Lilla AU - Horváth, Gergely TI - Az első egy év tapasztalatai a „Tanítsunk Magyarországért!” programban – Bevezetés a mentori munka alapjaiba JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 14 PY - 2021 IS - 1 SP - 97 EP - 104 PG - 8 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2021.1.11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32004955 ID - 32004955 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Decmann, Bertalan TI - Essential Notions Concerning the Integration of Refugees JF - CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY J2 - CORVINUS J SOC SOC POLICY VL - 12 PY - 2021 IS - 1 SP - 121 EP - 141 PG - 20 SN - 2061-5558 DO - 10.14267/CJSSP.2021.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32204110 ID - 32204110 AB - The latest wave of refugees, which peaked in 2015, raises the question of what we mean by integration, not only in terms of the rules adopted in the EU, but also in terms of the social inclusion of individual refugees and their families. This is because the concepts in the literature, in EU documents on asylum, and in individual sectoral policies (e.g. social, employment, housing, health and public education) are not necessarily harmonized. Therefore, the aim of the study is not only to review integration outcomes, but also to distinguish concepts related to migration, asylum, and refugee discourse, such as exclusion, disintegration, acculturation, and assimilation. Only clarification will bring us closer to selecting the most important social policy and asylum measures. This clarification is also urgent because a coherent integration policy must comply with both cultural diversity and non-discrimination requirements in the EU. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Farkas, Pálma TI - Pozitív szemléletek – változatos gyakorlatok. Endrődy Orsolya, Svraka Bernadett és F. Lassú Zsuzsa (2020, szerk.). Sokszínű pedagógia – Inkluzív nevelés és multikulturális szemléletmód a pedagógiai gyakorlatban TS - Endrődy Orsolya, Svraka Bernadett és F. Lassú Zsuzsa (2020, szerk.). Sokszínű pedagógia – Inkluzív nevelés és multikulturális szemléletmód a pedagógiai gyakorlatban JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 9 PY - 2021 IS - 2 SP - 102 EP - 107 PG - 6 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.33.2021.2.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32118412 ID - 32118412 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Galla, Daniella Dominika TI - Gyerekek. Otthon. Együttműködés. Kreativitás [Children. Home. Co-Operation. Creativity]. A designkommunikáció, mint a soft készségek fejlesztését támogató oktatásmódszertani eszköz [Designcommunication as an educational methodological tool to support the development of soft skills] TS - A designkommunikáció, mint a soft készségek fejlesztését támogató oktatásmódszertani eszköz [Designcommunication as an educational methodological tool to support the development of soft skills] PB - Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola PY - 2021 SP - 305 DO - 10.14267/phd.2021041 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32087079 ID - 32087079 LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kapás, Mónika TI - CIGÁNY KÖZÖSSÉGEK A VAJDASÁGBAN. Két vajdasági településen élő roma közösség iskolázottságának, foglalkoztatottságának vizsgálata és összehasonlító elemzése TS - Két vajdasági településen élő roma közösség iskolázottságának, foglalkoztatottságának vizsgálata és összehasonlító elemzése PY - 2021 SP - 198 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32060939 ID - 32060939 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Ladnai, Attiláné TI - Tartalmi szabályozók vizsgálata a Positive Education modell alapján a hazai közoktatás egy szegmensében PY - 2021 SP - 249 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32006085 ID - 32006085 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Laki, Ildikó TI - Az inkluzív önkéntességről – rövid áttekintés JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 1 PY - 2021 IS - 3 SP - 21 EP - 33 PG - 13 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2021.3.21-33 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32495678 ID - 32495678 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Rachel, Lofthouse AU - Mhairi, C. Beaton AU - Quiinta, Kools AU - Kopp, Erika TI - Valuing knowledge exchange and professional learning for educational inclusion: understanding professional dilemmas in policy and practice contexts JF - PEDAGÓGUSKÉPZÉS J2 - PEDAGÓGUSKÉPZÉS VL - (19(47) PY - 2021 IS - 1 SP - 8 EP - 29 PG - 22 SN - 0133-2570 DO - 10.372005/TEL-hun.20201.1.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32846423 ID - 32846423 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Sütő, Éva TI - MOTIVÁLATLANOK, VAGY ROSSZUL MOTIVÁLUNK? A tanulási motiváció vizsgálata a 9-11. évfolyamra járó szakképző iskolások körében PY - 2021 SP - 225 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32691615 ID - 32691615 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tószegi, Zsófia Júlia AU - Radnai, Imre László ED - Boros, Julianna ED - Kozma, Tamás ED - Márkus, Edina TI - DIGITAL TOOLS AND COGNITIVE PRESENCE. APPLYING THE COMMUNITY OF INQUIRY MODEL TO EVALUATE A LEARNING COMMUNITY IN TRANSITION TS - APPLYING THE COMMUNITY OF INQUIRY MODEL TO EVALUATE A LEARNING COMMUNITY IN TRANSITION T2 - Community Building and Social Innovation PB - Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) CY - Debrecen SN - 9789633189436 T3 - Régió és oktatás, ISSN 2060-2596 ; 13.. PY - 2021 SP - 26 EP - 47 PG - 22 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32218108 ID - 32218108 LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Varga, Attila TI - A fenntarthatóságra nevelés elméleti alapjai és egész intézményes megközelítése. Habilitációs dolgozat – Tanulmánykötet TS - Habilitációs dolgozat – Tanulmánykötet PY - 2021 SP - 212 DO - 10.13140/RG.2.2.29737.93286 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31898741 ID - 31898741 N1 - A dolgozat az ELTE Tématerületi Kiválósági Program 2020 – Intézményi Kiválósági Alprogram – TKP2020-IKA-05 támogatásával készült LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Andl, Helga TI - A kisiskolák és lehetőségeik JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 29 PY - 2020 IS - 3 SP - 409 EP - 424 PG - 16 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.29.2020.3.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31889746 ID - 31889746 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Bauer, Lilla TI - Adalékok a 21. századi tömegoktatás és a társadalmi kohézió összefüggéseihez PB - Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) CY - Budapest PY - 2020 SP - 44 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31403066 ID - 31403066 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Boros, Julianna ED - Vargáné Nagy, Anikó TI - "Érdemes tanulni? - Igen is, nem is. Attól függ, hogy itt ragadnak vagy sem.". Cigány szülők és gyermekeik tapasztalatai az iskoláról és a tanulásról TS - Cigány szülők és gyermekeik tapasztalatai az iskoláról és a tanulásról T2 - Családi nevelés PB - Forstag Nonprofit Közhasznú Kft. CY - Budapest SN - 9786156054159 PY - 2020 SP - 21 EP - 53 PG - 33 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31811297 ID - 31811297 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - 'CZERWINSKA, KORNELIA AU - 'KONIECZNA, IWONA AU - Prónay, Beáta TI - Education for students with disabilities – Polish and Hungarian solutions JF - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej J2 - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej VL - 28 PY - 2020 IS - 1 SP - 93 EP - 127 PG - 35 SN - 2300-391X DO - 10.14746/ikps.2020.28.06 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31802366 ID - 31802366 LA - English DB - MTMT ER - TY - DATA AU - Dávid, Levente TI - Az esélyegyenlőség, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció lehetőségei nonformális és informális tanulási módszerekkel PY - 2020 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33065883 ID - 33065883 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dobokai, Róbert Lászlóné Simon Dóra TI - Reziliencia és érzelmi intelligencia JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 29/2. PY - 2020 SP - 305 EP - 315 PG - 11 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.29.2020.2.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32548676 ID - 32548676 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Fekete, Zsófia TI - A zeneterápia útjai : traumától az újratanuláson keresztül az inklúzióig PY - 2020 SP - 176 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32006064 ID - 32006064 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Billédi, Katalin AU - Szauer, Csilla AU - Kondor, Zsuzsa AU - Papp, Gabriella Erzsébet AU - Perlusz, Andrea TI - A Second Chance with Lifelong Guidance in Northern Hungary JF - FOGYATÉKOSSÁG ÉS TÁRSADALOM J2 - FOGYATÉKOSSÁG ÉS TÁRSADALOM PY - 2020 IS - 2020 Special Issue SP - 39 EP - 58 PG - 20 SN - 2060-8292 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31647627 ID - 31647627 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kőszegi, Krisztián AU - Laboda, Lilla AU - Csonka, Dániel AU - Heindl, Katica ED - Varga, Aranka TI - Civil szervezetek hátránykompenzációs tevékenységeinek összehasonlító vizsgálata T2 - Körkép III: A Wlislocki Henrik Szakkollégium hallgatóinak írásai PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634295747 PY - 2020 SP - 169 EP - 194 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31939693 ID - 31939693 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Krisztián, Kőszegi AU - Dániel, Csonka AU - Katica, Heindl AU - Lilla, Láboda ED - Varga, Aranka TI - Comparative Study of NGO Activities Aimed at Reducing Disadvantages T2 - First Flight PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634295730 PY - 2020 SP - 59 EP - 74 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34044960 ID - 34044960 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladnai, Attiláné ED - Hideg, Gabriella ED - Simándi, Szilvia ED - Virág, Irén TI - A positive education és az inkluzív környezet lehetséges összefüggései T2 - Prevenció, intervenció és kompenzáció PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen SN - 9789633188576 T3 - HERA Évkönyvek, ISSN 2064-6755 ; 7. PY - 2020 SP - 67 EP - 77 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31387332 ID - 31387332 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Perlusz, Andrea TI - Az inkluzív intézményvezetés és az inkluzív nevelés-oktatás összefüggései JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 29 PY - 2020 IS - 3 SP - 350 EP - 362 PG - 13 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.29.2020.3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31889742 ID - 31889742 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szerepi, Sándor TI - Az intézményes kisgyermeknevelés és a hátrányos helyzet kapcsolatának pedagógiai vonatkozásai JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 8 PY - 2020 IS - 1 SP - 39 EP - 46 PG - 8 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2020.1.39.46 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31367413 ID - 31367413 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zoltán, Végh AU - Drubina, Zoltán Gábor AU - Péter, Pálmai AU - Rajmund, Horváth ED - Varga, Aranka TI - The "La Mina School Institute" and the Integration of Roma Students T2 - First Flight PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634295730 PY - 2020 SP - 51 EP - 58 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33292271 ID - 33292271 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cserti Csapó, Tibor TI - Az uniós roma oktatáspolitika – magyar tanulságok JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 28 PY - 2019 IS - 1 SP - 58 EP - 74 PG - 17 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.28.2019.1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30715792 ID - 30715792 N1 - Utánközlés kapcsolt rekordja: 30915100 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vitéz, Kitti TI - A kizárástól a kiválóságig: az inklúzió gyakorlati aspektusai és a pedagógus szerepköre az inkluzív oktatásban JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 4 PY - 2019 IS - 1-4 SP - 107 EP - 110 PG - 4 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2018-19.4.1-4.7. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30672490 ID - 30672490 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vitéz, Kitti ED - Karlovitz, János Tibor ED - Torgyik, Judit Emese TI - A támogatási sokszínűség dimenziói a Pécsi Tudományegyetemen T2 - Szakmódszertani és más emberközpontú tanulmányok PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691616 PY - 2019 SP - 217 EP - 226 PG - 10 DO - 10.18427/iri-2019-0040 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30425358 ID - 30425358 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Dobokai, Róbert Lászlóné Simon Dóra TI - A GYERMEKVÉDELMI SZAKELLÁTÁSBAN ÉLŐ ÁLTALÁNOS ISKOLAI TANULÓK ISKOLAI ESÉLYEI BÁCS-KISKUN MEGYÉBEN 2014-2018 KÖZÖTT PY - 2019 SP - 260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31148390 ID - 31148390 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Forray, R. Katalin AU - Óhidy, Andrea TI - The situation of Roma women in Europe:Increasing success in education–Changingroles in family and society JF - HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ) J2 - HERJ VL - 9 PY - 2019 IS - 1 SP - 1 EP - 8 PG - 8 SN - 2062-9605 DO - 10.1556/063.9.2019.1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30748026 ID - 30748026 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kapás, Mónika ED - Juhász, Erika ED - Endrődy, Orsolya TI - A roma/cigány nemzeti közösség oktatásában felmerülő problémák és lehetőségek Szerbia és Magyarország összehasonlításában T2 - OKTATÁS-GAZDASÁG-TÁRSADALOM PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) CY - Budapest CY - Debrecen SN - 9786155657030 T3 - HERA Évkönyvek, ISSN 2064-6755 ; VI.. PY - 2019 SP - 136 EP - 149 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30696380 ID - 30696380 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kátainé Lusztig, Ilona Klára TI - Recreational Activities in Foster Families in Bács-Kiskun County between 2011–2014 JF - KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE J2 - KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT VL - 17 PY - 2019 IS - 1 SP - 163 EP - 170 PG - 8 SN - 1589-519X DO - 10.17165/TP.2019.1.14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30755235 ID - 30755235 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ladnai, Attiláné TI - A "pozitív pedagógia" lehetséges útjai JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 4 PY - 2019 IS - 1-4 SP - 25 EP - 47 PG - 24 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2018-19.4.1-4.2. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30685166 ID - 30685166 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Verebélyi, Gabriella ED - Baranyiné Kóczy, Judit ED - Fehér, Ágota TI - Kísérletek pedagógushallgatók társadalmi érzékenyítésének növelésére – Pillanatképek egy pedagógusképző kar közelmúltjáról T2 - Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet PB - Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar CY - Győr SN - 9786155837661 PY - 2019 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31203367 ID - 31203367 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - WAKAI, Seiji TI - ハンガリーの日本語教育における自律的協働学習の実証的研究 ―教室活動における自律的協働学習発生支援アプローチの有効性を中心に― PY - 2019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32633462 ID - 32633462 LA - Japanese DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pápai, Boglárka ED - János, Schäffer ED - Mariann, Szemenyei TI - „Together, We Can Do More!” T2 - Successes and Challenges PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634293064 PY - 2018 SP - 151 EP - 169 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30614907 ID - 30614907 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dobó, Tibor AU - Kőszegi, Krisztián AU - Varga, Aranka ED - Szemenyei, Mariann ED - Schäffer, János TI - Tudományos közösség a szakkollégiumban T2 - Sikerek és kihívások PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634293033 PY - 2018 SP - 123 EP - 144 PG - 22 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30791324 ID - 30791324 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kátainé Lusztig, Ilona Klára TI - Gyermekvédelem és szabadidő-pedagógia. Nevelőcsaládokban élő gyermekek szabadidős tevékenységei Bács-Kiskun megyében 2011-2014 között TS - Nevelőcsaládokban élő gyermekek szabadidős tevékenységei Bács-Kiskun megyében 2011-2014 között PB - Pécsi Tudományegyetem PY - 2018 SP - 159 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3419509 ID - 3419509 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kleisz, Teréz AU - Dóri, Éva TI - A közösségfejlesztés alapjai a közművelődésben T3 - Tudástár a közösségi művelődésben ; 2. PB - Nemzeti Művelődési Intézet CY - Budapest PY - 2018 SP - 187 SN - 9789636515102 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30443899 ID - 30443899 N1 - Az I., II.és V. fejezet szerzője Kleisz Teréz A III.és IV. fejezet szerzője Dóri Éva A VI. fejezet szerzője Kleisz Teréz és Dóri Éva LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kolozsvári, Csaba TI - A tanulási zavar- és tanulási nehézség kategóriába sorolt tanulók középiskola-választási szempontjai JF - ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE: SECTIO PAEDAGOGICA J2 - ACTA UNIV C ESZTERHÁZY NOM SEC PAEDAGOGICA VL - 61 PY - 2018 SP - 145 EP - 156 PG - 12 SN - 2630-9742 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31638376 ID - 31638376 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Krausz, Anita TI - Egyenlő esélyek az iskolában, út az inkluzivitás felé JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 28 PY - 2018 IS - 3-4 SP - 116 EP - 118 PG - 3 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3429761 ID - 3429761 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hüse, Lajos AU - Fónai, Mihály Ferenc AU - Balogh, Erzsébet AU - Toldiné Bélteki, Andrea ED - Mabel, Ann Brown TI - How does education respond to social and economic change in Hungary? T2 - The Shifting Global World of Youth and Education PB - Routledge CY - New York, New York SN - 9781138210745 PY - 2018 SP - 163 EP - 174 PG - 12 DO - 10.4324/9781315454535 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3280234 ID - 3280234 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pápai, Boglárka ED - Szemenyei, Mariann ED - Schäffer, János TI - Együtt többre vagyunk képesek! T2 - Sikerek és kihívások PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634293033 PY - 2018 SP - 191 EP - 209 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30612310 ID - 30612310 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Trendl, Fanni ED - Cserti Csapó, Tibor TI - Szocializáció és a magyarországi cigányság iskolázottsága T2 - Alapismeretek a cigány, roma közösségekről PB - Magyar Cserkészszövetség CY - Budapest SN - 9789638305466 PY - 2018 SP - 149 EP - 164 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30324228 ID - 30324228 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Híves, Tamás TI - Korai iskolaelhagyás kontra reziliencia. Széljegyezetek az Arany János Programok kutatásának margójára TS - Széljegyezetek az Arany János Programok kutatásának margójára JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 3 PY - 2017 IS - 1-4 SP - 111 EP - 124 PG - 14 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2017.3.1-4.7. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27445289 ID - 27445289 N1 - 112.o. szövegközben (2x) 124.o. bibliográfiában LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Mezei, Tímea ED - Laki, Ildikó ED - Olasz, Lajos ED - Sánta, Tamás ED - Szabó, Péter TI - A hátrányos helyzetű kisiskolások beilleszkedési nehézségeik, különös tekintettel a roma diákokra T2 - Tanulmányok a társadalomról III. PB - Szegedi Tudományegyetem Polgáraiért Alapítvány CY - Szeged SN - 9789631290639 T3 - Tanulmányok a társadalomról PY - 2017 SP - 37 EP - 54 PG - 4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30944119 ID - 30944119 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Rayman, Julianna AU - Varga, Aranka ED - Nagy, Ádám TI - Tíz év múlva… különböző társadalmi hátterű fiatalok jövőképe T2 - Tizenkilencre lapot? PB - Pallasz Athéné Egyetem CY - Kecskemét SN - 9786155192548 PY - 2017 SP - 354 EP - 380 PG - 27 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3310959 ID - 3310959 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Trenka, Viktória ED - s. n., null TI - Érzékenyítõ program középiskolások számára: A tehetség megjelenése a fogyatékossággal élõk körében T2 - Kihívás, fejlődés, innováció pályázat 2018/2019. tanév: Tanulmánykötet PB - Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat CY - Székesfehérvár PY - 2017 SP - 85 EP - 97 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32064236 ID - 32064236 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Varga, Aranka ED - Zsolnai, Anikó ED - Kasik, László TI - A hazai oktatási integrációs tapasztalatok és a korai iskolaelhagyás megelőzése T2 - Új kutatások a neveléstudományokban 2016 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633065679 PY - 2017 SP - 113 EP - 141 PG - 29 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3310963 ID - 3310963 N1 - Első közlés, kapcsolt rekord: [3346451 (3345990)] LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vida, Gergő TI - Befogadás vagy kirekesztés - Intézményválasztási és változtatási stratégiák a sajátos nevelési igény tükrében.. Intézményválasztási és változtatási stratégiák a sajátos nevelési igény tükrében TS - Intézményválasztási és változtatási stratégiák a sajátos nevelési igény tükrében JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 3 PY - 2017 IS - 1-4 SP - 81 EP - 102 PG - 22 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2017.3.1-4.5. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3393959 ID - 3393959 N1 - 82.o. szövegközben 102.o. bibliográfiában --- összevonáskor átvett szöveg --- 101.o. bibliográfiában --- összevonáskor átvett szöveg --- 87.o. bibl. 102.o. bibliográfiában --- összevonáskor átvett szöveg --- 83.o. szövegközben 84.o. szövegközben (2x) 102.o. bibliográfiában --- összevonáskor átvett szöveg --- 84.o. szövegközben 101.o. bibliográfiában LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vida, Gergő TI - Miként lesz a tanulási zavar diagnózisa stigma – Avagy mi a fontosabb: a diagnózis vagy a gyermek? JF - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE J2 - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 67 PY - 2017 IS - 3-4 SP - 16 EP - 33 PG - 18 SN - 1215-1807 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3228713 ID - 3228713 N1 - Megjegyzés-26650221 32. p. bibliográfiában Megjegyzés-27396145 25.o. szövegközben 31.o. bibl. AB - Sok vád éri a hazai komplex gyógypedagógiai diagnosztikai rendszert, hogy „túldiagnosztizál”, azaz hogy a tanulási zavarral küzdő gyermekek száma irracionálisan magas hazánkban. Nehéz azonban az összevetés, ugyanis nálunk a diagnosztikus és ellátórendszer felépítése több lényeges ponton eltér az OECD-országokétól (Vida, 2014); a különleges bánásmódot igénylő gyermekek körének meghatározása más elveken nyugszik, mint az OECD általános gyakorlata. A hazai diagnosztika színvonalas, és megfelelően megjósolja az iskolai beválást, az azonban bizonytalan, hogy az oktatási rendszer milyen hatékonysággal végzi az integrációt. Az SNI státusz egyre inkább hátrányos megkülönböztetés alapja; míg korábban előnnyel járt a felvételi eljárásokon, ma már sok helyen kizáró ok. Ennek okai változatosak, de köztük van egy nagyon fontos: a sajátos nevelési igényű gyermekek vélt teljesítményével kapcsolatos bizalmatlanság, melynek forrása a tantárgyi mentesítések és megsegítések hibás értelmezéseinek sora. Számos intézmény veszi ki az alapító okiratából a tanulási zavaros gyerekek fogadásának lehetőségét, miután a finanszírozási rendszer egyre kevésbé támogatja többletforrásokkal az integrációt. Sok pedagógusképző intézmény gyakorlóiskolája is elzárkózik a különleges bánásmódot igénylő gyerekek fogadásától. Emellett jogi, financiális, szervezési, módszertani tényezők is megfigyelhetőek abban a komplex folyamatban, melynek során a sajátos nevelési igény – köztük a tanulási zavar – stigmává válhat. A tanulási zavar azonosítását végző diagnosztikus szakemberek észrevételeinek beépítése alapvető fontosságú lenne a jogszabályalkotás folyamatába, ezzel közelítve egymáshoz a jogi kategóriákat és a szakmai meghatározásokat. Ugyanilyen megkerülhetetlen lenne a pedagógusok észrevételeinek szem előtt tartása, hiszen a gyakorlati munkát – magát az integrációt – ők végzik. Átfogó harmonizációra van szükség szakmai, jogi, költségvetési és minőségbiztosítási elvek érvényesítésével a rendszertervezés és a működtetés szintjén is. Kulcsszavak: SNI, tanulási zavar, diagnózis, gyógypedagógiai ellátórendszer, integráció, inklúzió LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Arató, Ferenc TI - Mítoszok és félreértések a kooperatív tanulásszervezéssel kapcsolatban JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 2 PY - 2016 IS - 1 SP - 43 EP - 56 PG - 14 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2016.2.1.3. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3370181 ID - 3370181 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Boros, Julianna TI - Inkluzív közösség az ezredforduló után. Amritások TS - Amritások JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 2 PY - 2016 IS - 2-3 SP - 79 EP - 88 PG - 10 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2016.2.2-3.7. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3365672 ID - 3365672 N1 - Megjegyzés-27390724 81.o. szövegközben 87.o. bibliográfiában LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Híves, Tamás TI - Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és az Integrációs Pedagógiai Rendszerben résztvevők statisztikai elemzése JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 2 PY - 2016 IS - 1 SP - 21 EP - 42 PG - 22 SN - 2415-9484 DO - 10.15170/AR.2016.2.1.2. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3182993 ID - 3182993 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pápai, Boglárka ED - Márhoffer, Nikolett ED - Szekeres, Nikoletta ED - Rusznak, Karolina TI - Cigány nemzetiségi óvodai nevelés = Roma Minority Kindergarden's Education T2 - Horizontok és dialógusok II. konferencianapok PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9634290438 PY - 2016 SP - 178 EP - 180 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3107679 ID - 3107679 N1 - Cigány nemzetiségi óvodai nevelés. - 178-179.o. Roma Minority Kindergarden's Education. - 179-180.o. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szoboszlai, Katalin ED - Semsei, Imre ED - Kovács, Klára TI - A gyerekszegénység összetevői és az inklúzió lehetőségei Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében T2 - Inkluzív nevelés - inkluzív társadalom PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen SN - 9789633186152 PY - 2016 SP - 164 EP - 196 PG - 33 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3182304 ID - 3182304 N1 - Megjegyzés-27033538 166. p. szövegközben (2x) 167. p. szövegközben 194.o. bibl. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Arató, Ferenc ED - Arató, Ferenc ED - Varga, Aranka TI - Deconstructing exclusion: a post-structuralist approach to inclusiveness T2 - Inclusive University PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636429102 PY - 2015 SP - 43 EP - 60 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3370265 ID - 3370265 N1 - Utánközlés/párhuzamos közlés. Első közlés kapcsolt rekordja: 3370167 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Trendl, Fanni AU - Varga, Aranka ED - Varga, Aranka TI - ’As we see it’ – Roma student college project presented from the viewpoint of the participants T2 - Challenge Evaluation of the Roma Student College Project in Pécs PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék CY - Pécs SN - 9789636428181 PY - 2015 SP - 31 EP - 79 PG - 48 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2974739 ID - 2974739 N1 - Utánközlés/nyelvi változat Első közlés kapcsolt rekordja: 2974415 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Rayman, Julianna TI - A Befogadó egyetem stratégiája: egy kutatói-fejlesztői munka az inkluzív kiválóság jegyében JF - AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG: NEVELÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - AUTONÓMIA FELELŐSSÉG VL - 1 PY - 2015 IS - 3 SP - 77 EP - 90 PG - 14 SN - 2415-9484 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27391022 ID - 27391022 N1 - 78.o. szövegközben 87.o. szövegközben (4x) 88.o. szövegközben (2x) 89.o. bibl. Megjegyzés-27391023 85.o. szövegközben 3x 89.o. bibl. Megjegyzés-27476649 90. o. bibliográfiában LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Trendl, Fanni AU - Varga, Aranka ED - Varga, Aranka TI - „Így látjuk mi”. Roma szakkollégiumi projekt a résztvevők szemével TS - Roma szakkollégiumi projekt a résztvevők szemével T2 - Próbatétel PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék CY - Pécs SN - 9789636428082 PY - 2015 SP - 33 EP - 83 PG - 51 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2974415 ID - 2974415 N1 - Utánközlés/nyelvi változat kapcsolt rekordja: 2974739 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Varga, Aranka ED - Varga, Aranka TI - Az „Amrita-kutatás” kerete és fókuszai T2 - Amrita az ezredforduló előtt PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék CY - Pécs SN - 9789636428044 PY - 2015 SP - 9 EP - 24 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2973313 ID - 2973313 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Varga, Aranka ED - Varga, Aranka TI - Esélyegyenlőség és inklúzió az iskolában T2 - A nevelésszociológia alapjai PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789636428532 PY - 2015 SP - 241 EP - 271 PG - 31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2972975 ID - 2972975 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vida, Gergő TI - Az Oktatási inkluzió eredete és hazai értelmezése JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 24 PY - 2015 IS - 4 SP - 107 EP - 111 PG - 5 SN - 1216-3384 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3063299 ID - 3063299 LA - Hungarian DB - MTMT ER -