TY - JOUR AU - Borbély-Pecze, Tibor Bors AU - Suhajda, Csilla Judit AU - Kenderfi, Miklós AU - Tajtiné Lesó, Marianna Györgyi AU - Juhász, Ágnes TI - Pályakonstrukció és pályaalkalmasság. Egyazon életpálya két olvasata TS - Egyazon életpálya két olvasata JF - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE J2 - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 70 PY - 2020 IS - 9-10 SP - 13 EP - 33 PG - 21 SN - 1215-1807 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31826460 ID - 31826460 AB - A pályaválasztással, pályafutással kapcsolatos diskurzusban számos fogalmat használunk az egyéni életút lefedésére. Ezen fogalmak összefoglalásaként jelent meg a kétezres években a lifelong guidance (LLG; lásd: Council of the European Union, 2004; Borbély-Pecze, Juhász és Gyöngyösi, 2013) elnevezés Európában, amelyet „ernyőfogalomként” használunk (életút-támogató pályaorientáció,lásd: Borbély-Pecze, 2010). Ebben a cikkben a LLG részterületeit, valamint a fogalomhoz kapcsolódóan megjelenő további meghatározásokat tekintjük át. A célunk az, hogy a pedagógiai értékelést, fejlesztést és ennek részeként a pályaedukációt, pályapedagógiát (Barkó, 2006), valamint a vállalati humánerőforrás-gazdálkodás fogalmait elhelyezzük az életút-támogató pályaorientáció rendszerén belül és ahhoz kívülről kapcsolódóan is. Mindezt azért tartjuk szükségesnek, mert bár a pályakonstruálás (a fogalmat ebben a cikkben a klasszikus pályaválasztás helyett használjuk) és a pályaalkalmasság kérdései a neveléstudomány, a pszichológia és az emberierőforrás-gazdálkodás területein magától értetődően két különböző tevékenységrendszert írnak le, a gyakorlatban ezen két fogalom értelmezési tartományainak folyamatos keveredését tapasztalhatjuk. A középfokú szakképzést választó 14-15 éves gyerekeken a szakmai elköteleződést, az alapszakos gólyákon a tudományterületi elköteleződést kérik számon, a vállalatok pedig a „kész” pályakezdő munkavállaló felvételének igényével állnak elő. Miközben tudományos nézőpontból tudjuk, hogy ezek az elvárások irreálisak, s a gyakorlatban is sokszor találkozhatunk jó megközelítéssel, a korai pályaválasztási döntéshozatalra és az érdeklődés korai zárására irányuló, funkció- és szerepzavarokhoz vezető igények is erőteljesen jelen vannak. Általános az a vélekedés, hogy létezik optimális pálya- és szakmaválasztás, amikor a továbbtanulási döntéshez rendelkezésre állnak a kellő információk, amit az érintettek figyelembe is vesznek. A közvélemény ezt tekinti az iskolarendszerhez és a munkapiachoz való „jó állampolgári” viszonyulásnak, miközben ilyen korai zárással nem lehet modern életpályákat megvalósítani. 2020 őszén például ez a szemlélet jelent meg az országos pályaválasztási mérés kapcsán, amely, bár természetét tekintve önértékelő LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Tanner, Gábor TI - Tanóra-értékelés a pedagógusok minősítési rendszerében PY - 2018 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33350630 ID - 33350630 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gréczi, Lili Katalin TI - Dringó-Horváth Ida - Fischer Andrea (szerk.): Tanárjelölti kézikönyv (Trainer teachers handbook) JF - MODERN NYELVOKTATÁS J2 - MODERN NYELVOKTATÁS VL - 23 PY - 2017 IS - 2-3 SP - 104 EP - 107 PG - 4 SN - 1219-638X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27385096 ID - 27385096 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - S, Pásztor Judit AU - Pelczer, Katalin ED - Károly, Krisztina ED - Homonnay, Zoltán TI - A formatív értékelés a tanárképzés iskolai gyakorlatai során T2 - Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789632849102 T3 - Diszciplínák tanítása – a tanítás diszciplínái ; 5. PB - ELTE Eötvös Kiadó PY - 2017 SP - 58 EP - 70 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/26823192 ID - 26823192 LA - Hungarian DB - MTMT ER -