@article{MTMT:31826460, title = {Pályakonstrukció és pályaalkalmasság. Egyazon életpálya két olvasata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31826460}, author = {Borbély-Pecze, Tibor Bors and Suhajda, Csilla Judit and Kenderfi, Miklós and Tajtiné Lesó, Marianna Györgyi and Juhász, Ágnes}, journal-iso = {ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE}, journal = {ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE}, volume = {70}, unique-id = {31826460}, issn = {1215-1807}, abstract = {A pályaválasztással, pályafutással kapcsolatos diskurzusban számos fogalmat használunk az egyéni életút lefedésére. Ezen fogalmak összefoglalásaként jelent meg a kétezres években a lifelong guidance (LLG; lásd: Council of the European Union, 2004; Borbély-Pecze, Juhász és Gyöngyösi, 2013) elnevezés Európában, amelyet „ernyőfogalomként” használunk (életút-támogató pályaorientáció,lásd: Borbély-Pecze, 2010). Ebben a cikkben a LLG részterületeit, valamint a fogalomhoz kapcsolódóan megjelenő további meghatározásokat tekintjük át. A célunk az, hogy a pedagógiai értékelést, fejlesztést és ennek részeként a pályaedukációt, pályapedagógiát (Barkó, 2006), valamint a vállalati humánerőforrás-gazdálkodás fogalmait elhelyezzük az életút-támogató pályaorientáció rendszerén belül és ahhoz kívülről kapcsolódóan is. Mindezt azért tartjuk szükségesnek, mert bár a pályakonstruálás (a fogalmat ebben a cikkben a klasszikus pályaválasztás helyett használjuk) és a pályaalkalmasság kérdései a neveléstudomány, a pszichológia és az emberierőforrás-gazdálkodás területein magától értetődően két különböző tevékenységrendszert írnak le, a gyakorlatban ezen két fogalom értelmezési tartományainak folyamatos keveredését tapasztalhatjuk. A középfokú szakképzést választó 14-15 éves gyerekeken a szakmai elköteleződést, az alapszakos gólyákon a tudományterületi elköteleződést kérik számon, a vállalatok pedig a „kész” pályakezdő munkavállaló felvételének igényével állnak elő. Miközben tudományos nézőpontból tudjuk, hogy ezek az elvárások irreálisak, s a gyakorlatban is sokszor találkozhatunk jó megközelítéssel, a korai pályaválasztási döntéshozatalra és az érdeklődés korai zárására irányuló, funkció- és szerepzavarokhoz vezető igények is erőteljesen jelen vannak. Általános az a vélekedés, hogy létezik optimális pálya- és szakmaválasztás, amikor a továbbtanulási döntéshez rendelkezésre állnak a kellő információk, amit az érintettek figyelembe is vesznek. A közvélemény ezt tekinti az iskolarendszerhez és a munkapiachoz való „jó állampolgári” viszonyulásnak, miközben ilyen korai zárással nem lehet modern életpályákat megvalósítani. 2020 őszén például ez a szemlélet jelent meg az országos pályaválasztási mérés kapcsán, amely, bár természetét tekintve önértékelő}, year = {2020}, eissn = {1788-2400}, pages = {13-33}, orcid-numbers = {Borbély-Pecze, Tibor Bors/0000-0002-5304-9356} } @misc{MTMT:33350630, title = {Tanóra-értékelés a pedagógusok minősítési rendszerében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33350630}, author = {Tanner, Gábor}, unique-id = {33350630}, year = {2018} } @article{MTMT:27385096, title = {Dringó-Horváth Ida - Fischer Andrea (szerk.): Tanárjelölti kézikönyv (Trainer teachers handbook)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/27385096}, author = {Gréczi, Lili Katalin}, journal-iso = {MODERN NYELVOKTATÁS}, journal = {MODERN NYELVOKTATÁS}, volume = {23}, unique-id = {27385096}, issn = {1219-638X}, year = {2017}, pages = {104-107} } @inbook{MTMT:26823192, title = {A formatív értékelés a tanárképzés iskolai gyakorlatai során}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/26823192}, author = {S, Pásztor Judit and Pelczer, Katalin}, booktitle = {Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben}, publisher = {ELTE Eötvös Kiadó Kft.}, unique-id = {26823192}, year = {2017}, pages = {58-70} }