TY - CHAP AU - Tóbiás, Csilla AU - Veress, Árpád ED - Zobory, István TI - Advanced Flow Modelling for Engine Intake Manifold by Means of Coupled Analysis of GT-Suite and ANSYS Fluent T2 - Proceedings of the 15th mini conference on vehicle system dynamics, identification and anomalies PB - Budapest University of Technology and Economics CY - Budapest SN - 9789633132661 PY - 2016 SP - 255 EP - 260 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30339459 ID - 30339459 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bonnet, D AU - Barthès, M AU - Bailly, Y AU - Girardot, L AU - Ramel, D AU - Grenier, A AU - Guyon, D TI - PIV in a running automotive engine: Simultaneous velocimetry for intake manifold runners JF - Journal of Flow Visualization and Image Processing J2 - Journal of Flow Visualization and Image Processing VL - 19 PY - 2012 IS - 3 SP - 239 EP - 253 PG - 15 SN - 1065-3090 DO - 10.1615/JFlowVisImageProc.2013005843 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23922606 ID - 23922606 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Huba TI - Sűrített levegős motorfeltöltés haszonjárművek számára. Compressed air charge of the engines of commercial vehicles TS - Compressed air charge of the engines of commercial vehicles JF - JÖVŐ JÁRMŰVE: JÁRMŰIPARI INNOVÁCIÓ J2 - JÖVŐ JÁRMŰVE PY - 2010 IS - FISITA edition SP - 42 EP - 48 PG - 7 SN - 1788-2699 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2691723 ID - 2691723 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Manuel, Marx AU - Huba, Németh AU - Eduard, Gerum TI - Improving the torque behaviour of turbocharged diesel engines by injecting compressed air JF - MTZ: VERBRENNUNGSMOTOR UND GASTURBINE J2 - MTZ VL - 70 PY - 2009 IS - 6 SP - 30 EP - 35 PG - 6 SN - 0024-8525 DO - 10.1007/BF03226959 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23922604 ID - 23922604 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Marx, M AU - Németh, Huba AU - Gerum, E. TI - Improving the Torque Behaviour of Turbocharged Diesel Engines by Injecting Compressed Air / Verbesserung des Drehmomentverhaltens aufgeladener Dieselmotoren, durch Drucklufteinblasung JF - MTZ: VERBRENNUNGSMOTOR UND GASTURBINE J2 - MTZ VL - 70 PY - 2009 IS - 6 SP - 472 EP - 479 PG - 8 SN - 0024-8525 DO - 10.1007/BF03225499 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2656395 ID - 2656395 LA - German DB - MTMT ER - TY - THES AU - Szente, Viktor TI - Pneumatikus teljesítmény-átviteli rendszerek áramlástani jellemzői PY - 2009 SP - 112 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2646422 ID - 2646422 AB - Az elektropneumatikus (EP) szelepek az ipar legkülönfélébb ágazataiban megtalálhatók. Az ilyen szelepek átömlési karakterisztikájának ismerete különösen azokon a területeken fontos, ahol rövid válaszidejű pneumatikus rendszerekben szabályzószelepként kerül alkalmazásra. A jelenleg alkalmazott szelepmodellek csak korlátozottan használhatók az általam vizsgált EP szelep modellezésére. Ezért egy olyan szelepmodell felállítása volt az elsidleges cél, amely az általam vizsgált szelepcsoport esetén kellő pontossággal képes visszaadni az átömlési tényezőt. Mivel az EP szelep átömlési karakterisztikáját meglehetősen sok paraméter befolyásolja, ezért dimenzióanalízis segítségével kíséreltem meg a változók számát csökkenteni. Az eredményül kapott dimenziótlan csoportok határozták meg a kutatási irányt. Ennek során arra a megállapításra jutottam, hogy egy jól alkalmazható szelepmodell kidolgozásához célszerű először egy analitikus modellt felállítani. Az általam kidolgozott modell az eddigiekhez képest a teljes nyomásviszony-tartományon képes leírni az átömlési karakterisztikát. A modern, magas integráltsági fokú pneumatikus rendszerekben a nagynyomású levegő általában egy EP szelepen keresztül áramlik az egyik kamrából a másikba. Ezek a rendszerek általában rendelkeznek beépített nyomásérzékelőkkel és beépített csatlakozókkal külső berendezések csatlakoztatására. Ebből kiindulva kidolgoztam egy új mérési módszertant, melynek segítségével pneumatikus szelepek nyomásviszony-függő átömlési karakterisztikája állítható fel a teljes nyomásviszony-tartományon. A numerikus áramlástani (CFD) vizsgálat számos esetben az egyetlen lehetőség arra, hogy az áramlások részleteiről is információkat kapjunk, ill. a geometriai változtatások jóval könnyebben végezhetők el, mint mérési összeállítás esetében. Ezért elkészítettem a szelepcsalád CFD modelljét, majd numerikus áramlástani vizsgálatokat végeztem, melynek eredményeit mérésekkel validáltam. Az áramlás szerkezetét és az átömlési tényező változását az irodalomban talált eseteknél szélesebb körű és részletesebb vizsgálatnak vetettem alá. Kutatási témám elsődleges célja volt egy nagy pontosságú szelepmodell felállítása. Az analitikus modell az alkalmazott elhanyagolások, ill. az eltérő geometria miatt nem alkalmas erre a célra. Ugyanakkor elméleti alapokon nyugszik és segítségével a karakterisztika expliciten számolható, így jó alapot biztosít egy félempirikus modell létrehozására. Így az általam kidolgozott analitikus modell és a kísérletekkel alátámasztott numerikus áramlástani vizsgálatok alapján felállítottam egy félempirikus modellt, mely a geometria különféle változását is képes figyelembe venni. A modellben alkalmazott egyszerű transzformációk eredményei legfeljebb 3% relatív eltéréssel követik a CFD módszerrel számított karakterisztikát. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, Huba AU - Ailer, Piroska Gyöngyi ED - Zobory, István TI - Turbo lag reduction for improving commercial vehicle dynamics T2 - Proceedings of the 10th Mini Conference on Vehicle System Dynamics, Identification and Anomalies PB - Budapest University of Technology and Economics CY - Budapest SN - 9789634209683 T3 - VSDIA 2006 PY - 2008 SP - 63 EP - 70 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2363411 ID - 2363411 LA - English DB - MTMT ER -