TY - JOUR AU - Dudik , Benedek János TI - A tudományfilozófiai elméletek és az értékkutatások kapcsolata JF - METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT J2 - METSZETEK (DEBRECEN) VL - 11 PY - 2022 IS - 2 SP - 131 EP - 147 PG - 17 SN - 2063-6415 DO - 10.18392/metsz/2022/2/7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33555429 ID - 33555429 AB - Jelen tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a tudományfilozófiai elméletek főáramú megközelítései mennyiben alkalmazhatók az értékkutatás területén. Vizsgálatom során három jelentős, 20. századi tudományfilozófiai megközelítés alapján vizsgálom az axiológiai vizsgálatokat a 20. század közepétől. E három filozófiai elmélet: Popper falszifikációs elmélete, Kuhn paradigmaelmélete és Lakatos tudományos kutatási programok elmélete. Közülük Lakatos elméletének tulajdonítom a legnagyobb magyarázó erőt. Elméletében Lakatos úgy találta, hogy minden kutatás egy tágabb kutatási program része, amely egy kemény mag vagy negatív heurisztika (ahogy Lakatos nevezi) körül rendeződik. Írásomban a mellett érvelek, hogy az értékkutatási programok magja maga az értékmeghatározás, amelyet az értékkutatás területén különböző kutatók használnak. Ez az fogalom alig változott az elmúlt évtizedek során. Ehhez kapcsolódva léteznek a különböző értékmodellek, amelyek célja az emberek értékrendszerének felmérése. Ezek a modellek a kemény mag körül található védőövnek tekinthetők. Jelen írás célja nem Lakatos elméletének kiemelése a tudományfilozófiai megközelítések közül, hanem az értékkutatás filozófiai szemmel történő vizsgálata. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Grünhut, Zoltán AU - Bodor, Ákos AU - Erát, Dávid TI - Value patterns of entrepreneurs in Europe: does the legacy of the transition still matter? JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY J2 - INT J SOCIOL VL - 52 PY - 2022 IS - 5 SP - 352 EP - 369 PG - 18 SN - 0020-7659 DO - 10.1080/00207659.2022.2109891 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33055837 ID - 33055837 AB - The article examines the values of individual entrepreneurs in the European context. From among the various available value theories, it applies Shalom H. Schwartz’s framework of Basic Human Values. Schwartz distinguishes 10 values that are dynamically interrelated with each other along several shared dimensions. Two main dimensions (self-centered and collective) and four categories (openness to change, self-enhancement, conservation, self-transcendence) of values can thus be distinguished. The empirical part of the study starts with a cluster analysis to differentiate entrepreneurial groups according to the relative importance of self-centered values, before turning to values with collective connotations in order to draw more comprehensive profiles of the identified clusters. One of the main findings of this study is that more than two-thirds of Eastern European entrepreneurs cannot be characterized by normatively framed entrepreneurial value preferences—they are actually entrepreneurs without entrepreneurship. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nádai, Julianna Orsolya ED - Kecskés, Petra ED - Tompos, Anikó TI - Értékek és motivációk vizsgálata külföldi egyetemi hallgatók körében T2 - Kommunikáció, kultúra, nyelv II. PB - Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék CY - Győr SN - 9789637287312 PY - 2022 SP - 71 EP - 79 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32918799 ID - 32918799 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csepeli, György AU - Örkény, Antal AU - Zsigó, Frank Thomas TI - Közép-európai fővárosok mentális térképei (attitűdök, értékek, identitások) JF - CITY.HU: VÁROSTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - CITY.HU VL - 1 PY - 2021 IS - 1 SP - 52 EP - 70 PG - 19 SN - 2786-4022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32645336 ID - 32645336 N1 - Első megjelenés: Csepeli Gy., Örkény A., Zsigó T. F. (2020): Közép-európai fővárosok mentális térképei (attitűdök, értékek, identitások). In: A. Gergely A., Kapitány Á., Kapitány G., Kovács É., Paksi V. (szerk.): Kultúra, közösség és társadalom: Tanulmányok Tibori Timea tiszteletére. Budapest, Társadalomtudományi Kutatóközpont – Magyar Szociológiai Társaság, 56–74. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bodor, Ákos AU - Grünhut, Zoltán AU - Pirmajer, Attila TI - Értékpreferenciák az európai vállalkozók körében JF - REPLIKA J2 - REPLIKA PY - 2019 IS - 111 SP - 23 EP - 41 PG - 19 SN - 0865-8188 DO - 10.32564/111.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30729834 ID - 30729834 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csepeli, György TI - A vén Európa ifjúsága JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 28 PY - 2019 IS - 1 SP - 34 EP - 41 PG - 8 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.28.2019.1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30854152 ID - 30854152 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dudik , Benedek János AU - Keszei, Barbara TI - Értékek a Rick és Morty című animációs sorozatban JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 29 PY - 2019 IS - 2-3 SP - 68 EP - 89 PG - 22 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30654511 ID - 30654511 AB - Az értékkeresés, értékközvetítés különböző korokon átívelő pedagógiai toposznak tekinthető kérdés, melynek aktualitását az egyre szélesebb körben elterjedő, és az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő animációs sorozatok vizsgálata adja. A kutatás elsősorban arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen értékek jelennek meg a Rick és Morty című sorozatban. A vizsgálat azonban lehetőséget nyújt annak feltárására is, hogy az elsősorban fiatal felnőttek számára készült animációs sorozatok mennyire hasznosíthatóak jelen oktatási rendszerünkben. Egy olyan rendszerben, ahol az oktatás minden szegmensében növekvő kihívást jelent a diákok elérése, megszólítása a pedagógus számára. Az értékek kvalitatív, feltáró jellegű vizsgálatában a Schwartzféle (2012) értékrendszer szolgáltatta az elemzés kiindulópontját, valamint kiegészítő jelleggel megjelenik Rokeach (1968) értékrendszere is. A tartalomelemzés alapján kialakított következtetések szerint a sorozatban a hedonizmus, az önirányítottság és a stimuláció értékei jelennek meg dominánsan, melyek összhangban állnak a fiatal felnőttek értékpreferenciáival (Lányi, 2012; Pál, 2016). A sorozat árnyaltan jelenít meg eltérő értékrendszereket, melyek a különböző karakterek habitusán keresztül válnak érzékelhetővé a nézők számára. A sorozat elsősorban fiataloknak szóló, de könnyed hangvétele és olykor obszcén tartalmai ellenére erős társadalomkritikát is megfogalmaz, így alapul szolgálhat osztálytermi keretek közötti feldolgozásra is. Érdekes és értékes vitaalapot szolgálhat mind az etika, mind a média tantárgy bizonyos kérdésköreinek (pl. etnikai kirekesztés, értékrendek különbségei, családi viszályok) feldolgozásához. Ezenfelül kiváló lehetőséget biztosít a diákok számára a kritikus gondolkodás gyakorlására és az explicit tartalmak mögött rejlő értékek feltárására, az erre való odafigyelés felkeltésére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Király, Gábor TI - A vállalkozó egyetem fogalmi tere. Elméleti keretek és gyakorlati kérdések TS - Elméleti keretek és gyakorlati kérdések JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 66 PY - 2019 IS - 11 SP - 1187 EP - 1209 PG - 23 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2019.11.1187 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30884276 ID - 30884276 AB - A tanulmány először bemutatja a vállalkozó egyetem körüli fogalmi teret, kiemelve a szakirodalomból három ideáltípust: a szervezet-, az ökoszisztéma- és az emberközpontú megközelítéseket. Ezek a vállalkozó egyetem más-más szempontjaira helyezik a hangsúlyt. Míg a szervezetközpontú megközelítés az egyetem mint szervezet vállalkozói jellemzőire, valamint az egyetemi kutatás-fejlesztés értékesítésére koncentrál, addig az ökoszisztéma-központú megközelítés rámutat, hogy az ilyen egyetemek meghatározott helyi/regionális feltételek közepette jöhetnek létre és működhetnek. Az emberközpontú megközelítés arra hívja fel a figyelmet, hogy a vállalkozói attitűdök és magatartásformák nem önmaguktól jönnek létre, hanem olyan értékteremtő projekteken keresztül, amelyekben külső gyakorló szakemberek, kutatók és hallgatók közösen vesznek részt. A tanulmány második része konkrét gyakorlati kérdéseket vet fel annak kapcsán, hogy miként képzelhető el egy olyan szervezeti átalakulás, amely során egy „hagyományos” felsőoktatási intézmény vállalkozó egyetemmé válik. Ez részben érinti a szervezetikultúra-váltással, a különböző tudományterületek vállalkozói potenciáljával, az egyetemi dolgozók vállalkozói hajlandóságával, a hasznosítással, valamint a hallgatói elköteleződéssel kapcsolatos kérdéseket.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D73, O32, O35. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Farkas, Gergely AU - Málovics, Éva AU - Vajda, Beáta ED - Vilmányi, Márton ED - Kazár, Klára TI - Az innovatív vállalkozói karakter nyomában T2 - Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged SN - 9789633065440 PY - 2017 SP - 65 EP - 79 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3243870 ID - 3243870 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, Éva AU - Sanagustin, V TI - Az innovációt támogató vállalkozói értékek vizsgálata a dél-magyarországi régióban = Investigation of entrepreneurial values supporting innovation in the Southern Great Plain region JF - TAYLOR: GAZDÁLKODÁS- ÉS SZERVEZÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT: A VIRTUÁLIS INTÉZET KÖZÉP-EURÓPA KUTATÁSÁRA KÖZLEMÉNYEI J2 - TAYLOR VL - 8 PY - 2016 IS - 2 SP - 72 EP - 78 PG - 7 SN - 2064-4361 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3102471 ID - 3102471 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Farkas, Gergely AU - Vajda, Beáta AU - Málovics, Éva ED - Buzás, Norbert ED - Lukovics, Miklós TI - The influence of values on the strategic orientations of entrepreneurs T2 - Responsible Innovation PB - Faculty of Economics and Business Administration, University of Szeged CY - Szeged SN - 9789633062920 PY - 2014 SP - 85 EP - 99 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2821916 ID - 2821916 N1 - Megjegyzés-25011237 87. o. szövegköz 99. o. bibl. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kopfer-Rácz, Kinga AU - Hofmeister Tóth, Ágnes AU - Sas, Dóra TI - A hazai kis- és közepes vállalatok szociokulturális beállítódása a Hofstede-dimenziók mentén JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 44 PY - 2013 IS - 10 SP - 2 EP - 11 PG - 10 SN - 0133-0179 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2915043 ID - 2915043 LA - Hungarian DB - MTMT ER -