@article{MTMT:33555429, title = {A tudományfilozófiai elméletek és az értékkutatások kapcsolata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33555429}, author = {Dudik , Benedek János}, doi = {10.18392/metsz/2022/2/7}, journal-iso = {METSZETEK (DEBRECEN)}, journal = {METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT}, volume = {11}, unique-id = {33555429}, abstract = {Jelen tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a tudományfilozófiai elméletek főáramú megközelítései mennyiben alkalmazhatók az értékkutatás területén. Vizsgálatom során három jelentős, 20. századi tudományfilozófiai megközelítés alapján vizsgálom az axiológiai vizsgálatokat a 20. század közepétől. E három filozófiai elmélet: Popper falszifikációs elmélete, Kuhn paradigmaelmélete és Lakatos tudományos kutatási programok elmélete. Közülük Lakatos elméletének tulajdonítom a legnagyobb magyarázó erőt. Elméletében Lakatos úgy találta, hogy minden kutatás egy tágabb kutatási program része, amely egy kemény mag vagy negatív heurisztika (ahogy Lakatos nevezi) körül rendeződik. Írásomban a mellett érvelek, hogy az értékkutatási programok magja maga az értékmeghatározás, amelyet az értékkutatás területén különböző kutatók használnak. Ez az fogalom alig változott az elmúlt évtizedek során. Ehhez kapcsolódva léteznek a különböző értékmodellek, amelyek célja az emberek értékrendszerének felmérése. Ezek a modellek a kemény mag körül található védőövnek tekinthetők. Jelen írás célja nem Lakatos elméletének kiemelése a tudományfilozófiai megközelítések közül, hanem az értékkutatás filozófiai szemmel történő vizsgálata.}, keywords = {tudományfilozófia; értékek; Imre Lakatos; Schwartz; értékkutatás}, year = {2022}, eissn = {2063-6415}, pages = {131-147} } @article{MTMT:33055837, title = {Value patterns of entrepreneurs in Europe: does the legacy of the transition still matter?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33055837}, author = {Grünhut, Zoltán and Bodor, Ákos and Erát, Dávid}, doi = {10.1080/00207659.2022.2109891}, journal-iso = {INT J SOCIOL}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY}, volume = {52}, unique-id = {33055837}, issn = {0020-7659}, abstract = {The article examines the values of individual entrepreneurs in the European context. From among the various available value theories, it applies Shalom H. Schwartz’s framework of Basic Human Values. Schwartz distinguishes 10 values that are dynamically interrelated with each other along several shared dimensions. Two main dimensions (self-centered and collective) and four categories (openness to change, self-enhancement, conservation, self-transcendence) of values can thus be distinguished. The empirical part of the study starts with a cluster analysis to differentiate entrepreneurial groups according to the relative importance of self-centered values, before turning to values with collective connotations in order to draw more comprehensive profiles of the identified clusters. One of the main findings of this study is that more than two-thirds of Eastern European entrepreneurs cannot be characterized by normatively framed entrepreneurial value preferences—they are actually entrepreneurs without entrepreneurship.}, year = {2022}, eissn = {1557-9336}, pages = {352-369}, orcid-numbers = {Grünhut, Zoltán/0000-0001-6399-4274; Bodor, Ákos/0000-0002-5317-8561; Erát, Dávid/0000-0001-9681-2713} } @inbook{MTMT:32918799, title = {Értékek és motivációk vizsgálata külföldi egyetemi hallgatók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32918799}, author = {Nádai, Julianna Orsolya}, booktitle = {Kommunikáció, kultúra, nyelv II.}, unique-id = {32918799}, year = {2022}, pages = {71-79} } @article{MTMT:32645336, title = {Közép-európai fővárosok mentális térképei (attitűdök, értékek, identitások)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32645336}, author = {Csepeli, György and Örkény, Antal and Zsigó, Frank Thomas}, journal-iso = {CITY.HU}, journal = {CITY.HU: VÁROSTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {1}, unique-id = {32645336}, year = {2021}, eissn = {2786-4022}, pages = {52-70}, orcid-numbers = {Csepeli, György/0000-0002-9331-058X; Örkény, Antal/0000-0002-7973-2698} } @article{MTMT:30729834, title = {Értékpreferenciák az európai vállalkozók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30729834}, author = {Bodor, Ákos and Grünhut, Zoltán and Pirmajer, Attila}, doi = {10.32564/111.3}, journal-iso = {REPLIKA}, journal = {REPLIKA}, unique-id = {30729834}, issn = {0865-8188}, year = {2019}, pages = {23-41}, orcid-numbers = {Bodor, Ákos/0000-0002-5317-8561; Grünhut, Zoltán/0000-0001-6399-4274} } @article{MTMT:30854152, title = {A vén Európa ifjúsága}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30854152}, author = {Csepeli, György}, doi = {10.1556/2063.28.2019.1.3}, journal-iso = {EDUCATIO}, journal = {EDUCATIO}, volume = {28}, unique-id = {30854152}, issn = {1216-3384}, year = {2019}, eissn = {1419-8827}, pages = {34-41}, orcid-numbers = {Csepeli, György/0000-0002-9331-058X} } @article{MTMT:30654511, title = {Értékek a Rick és Morty című animációs sorozatban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30654511}, author = {Dudik , Benedek János and Keszei, Barbara}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {29}, unique-id = {30654511}, issn = {1215-5233}, abstract = {Az értékkeresés, értékközvetítés különböző korokon átívelő pedagógiai toposznak tekinthető kérdés, melynek aktualitását az egyre szélesebb körben elterjedő, és az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő animációs sorozatok vizsgálata adja. A kutatás elsősorban arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen értékek jelennek meg a Rick és Morty című sorozatban. A vizsgálat azonban lehetőséget nyújt annak feltárására is, hogy az elsősorban fiatal felnőttek számára készült animációs sorozatok mennyire hasznosíthatóak jelen oktatási rendszerünkben. Egy olyan rendszerben, ahol az oktatás minden szegmensében növekvő kihívást jelent a diákok elérése, megszólítása a pedagógus számára. Az értékek kvalitatív, feltáró jellegű vizsgálatában a Schwartzféle (2012) értékrendszer szolgáltatta az elemzés kiindulópontját, valamint kiegészítő jelleggel megjelenik Rokeach (1968) értékrendszere is. A tartalomelemzés alapján kialakított következtetések szerint a sorozatban a hedonizmus, az önirányítottság és a stimuláció értékei jelennek meg dominánsan, melyek összhangban állnak a fiatal felnőttek értékpreferenciáival (Lányi, 2012; Pál, 2016). A sorozat árnyaltan jelenít meg eltérő értékrendszereket, melyek a különböző karakterek habitusán keresztül válnak érzékelhetővé a nézők számára. A sorozat elsősorban fiataloknak szóló, de könnyed hangvétele és olykor obszcén tartalmai ellenére erős társadalomkritikát is megfogalmaz, így alapul szolgálhat osztálytermi keretek közötti feldolgozásra is. Érdekes és értékes vitaalapot szolgálhat mind az etika, mind a média tantárgy bizonyos kérdésköreinek (pl. etnikai kirekesztés, értékrendek különbségei, családi viszályok) feldolgozásához. Ezenfelül kiváló lehetőséget biztosít a diákok számára a kritikus gondolkodás gyakorlására és az explicit tartalmak mögött rejlő értékek feltárására, az erre való odafigyelés felkeltésére.}, year = {2019}, eissn = {1588-0818}, pages = {68-89}, orcid-numbers = {Keszei, Barbara/0000-0002-9827-8240} } @article{MTMT:30884276, title = {A vállalkozó egyetem fogalmi tere. Elméleti keretek és gyakorlati kérdések}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30884276}, author = {Király, Gábor}, doi = {10.18414/KSZ.2019.11.1187}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {66}, unique-id = {30884276}, issn = {0023-4346}, abstract = {A tanulmány először bemutatja a vállalkozó egyetem körüli fogalmi teret, kiemelve a szakirodalomból három ideáltípust: a szervezet-, az ökoszisztéma- és az emberközpontú megközelítéseket. Ezek a vállalkozó egyetem más-más szempontjaira helyezik a hangsúlyt. Míg a szervezetközpontú megközelítés az egyetem mint szervezet vállalkozói jellemzőire, valamint az egyetemi kutatás-fejlesztés értékesítésére koncentrál, addig az ökoszisztéma-központú megközelítés rámutat, hogy az ilyen egyetemek meghatározott helyi/regionális feltételek közepette jöhetnek létre és működhetnek. Az emberközpontú megközelítés arra hívja fel a figyelmet, hogy a vállalkozói attitűdök és magatartásformák nem önmaguktól jönnek létre, hanem olyan értékteremtő projekteken keresztül, amelyekben külső gyakorló szakemberek, kutatók és hallgatók közösen vesznek részt. A tanulmány második része konkrét gyakorlati kérdéseket vet fel annak kapcsán, hogy miként képzelhető el egy olyan szervezeti átalakulás, amely során egy „hagyományos” felsőoktatási intézmény vállalkozó egyetemmé válik. Ez részben érinti a szervezetikultúra-váltással, a különböző tudományterületek vállalkozói potenciáljával, az egyetemi dolgozók vállalkozói hajlandóságával, a hasznosítással, valamint a hallgatói elköteleződéssel kapcsolatos kérdéseket.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D73, O32, O35.}, year = {2019}, pages = {1187-1209}, orcid-numbers = {Király, Gábor/0000-0002-4329-725X} } @inproceedings{MTMT:3243870, title = {Az innovatív vállalkozói karakter nyomában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3243870}, author = {Farkas, Gergely and Málovics, Éva and Vajda, Beáta}, booktitle = {Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban}, unique-id = {3243870}, year = {2017}, pages = {65-79} } @article{MTMT:3102471, title = {Az innovációt támogató vállalkozói értékek vizsgálata a dél-magyarországi régióban = Investigation of entrepreneurial values supporting innovation in the Southern Great Plain region}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3102471}, author = {Málovics, Éva and Sanagustin, V}, journal-iso = {TAYLOR}, journal = {TAYLOR: GAZDÁLKODÁS- ÉS SZERVEZÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT: A VIRTUÁLIS INTÉZET KÖZÉP-EURÓPA KUTATÁSÁRA KÖZLEMÉNYEI}, volume = {8}, unique-id = {3102471}, issn = {2064-4361}, year = {2016}, pages = {72-78} } @{MTMT:2821916, title = {The influence of values on the strategic orientations of entrepreneurs}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2821916}, author = {Farkas, Gergely and Vajda, Beáta and Málovics, Éva}, booktitle = {Responsible Innovation}, unique-id = {2821916}, year = {2014}, pages = {85-99} } @article{MTMT:2915043, title = {A hazai kis- és közepes vállalatok szociokulturális beállítódása a Hofstede-dimenziók mentén}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2915043}, author = {Kopfer-Rácz, Kinga and Hofmeister Tóth, Ágnes and Sas, Dóra}, journal-iso = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, journal = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, volume = {44}, unique-id = {2915043}, issn = {0133-0179}, year = {2013}, pages = {2-11} }