TY - BOOK AU - Estefánné Varga, Magdolna AU - Hatvani, Andrea AU - Taskó, Tünde Anna TI - A tanári tevékenység pszichológiai alapjai ET - 0 PB - Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar CY - Eger PY - 2015 SN - 9786155509704 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2891704 ID - 2891704 N1 - Megjegyzés-24807220 Elektronikus tankönyv LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Szabó, Tamás Péter TI - „Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos”. A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében TS - A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében ET - 0 PB - Gramma Kiadó CY - Dunaszerdahely PY - 2012 SP - 286 SN - 9788096955671 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2046209 ID - 2046209 N1 - ISBN 978-80-971114-4-1 (online), ISBN 978-80-969556-7-1 (nyomtatott) Megjegyzés-23495467 14., 74., 93., 179. o. AB - A nyelvről való beszéd – a metanyelv – igen heterogén hagyományával is­mer­kednek meg a beszélők nyelvi szocializációjuk során. Nap mint nap találkoz­nak a nyelv­használat különböző leírásaival és értelme­zé­seivel, miközben tapasz­talatot szereznek a nyelvi értékelés egyik legel­terjedtebb formájának, a javítás­nak az alkalmazásában is. Az iskola fontos szerepet játszik ebben a folyamatban, hiszen a saját tekintélyével egyes metanyelvi hagyományokat terjeszteni igyek­szik, má­sokat pedig korlátozni próbál. Nem véletlen tehát, hogy a könyv első­sorban az iskolai metanyelvvel foglalkozik A kötet a metanyelv vizsgálatának és az adatok értelmezésének elméleti és módszer­tani kérdésein túl a javításról való beszéd elemzésével, elsősorban a nyelvhasználatot leíró narratívákkal és a gyakor­latot magyarázó, értékelő ideoló­gi­ákkal foglalkozik. A metanyelv dinamikus, interakciós jellegét a konver­záció­elemzés és a diskurzuselemzés esz­köztá­rával mutatja be, rámutatva arra, hogy a metanyelvi diskurzusok résztvevői – diákok, tanulók, és a velük párbeszédet foly­tató kutató – a saját kommunikációs tech­nikáikkal hogyan alakít­ják az ideo­ló­giaalkotás folyamatát. Az elemzések fókuszában a szerző által gyűjtött kor­puszok szövegei állnak. A kötet a szerző 2011-ben az ELTE-n megvédett PhD-disszertációjának könyv­vál­tozata. LA - Hungarian DB - MTMT ER -