TY - CHAP AU - Varga, Júlia ED - Szabó-Morvai, Ágnes ED - Pető, Rita TI - Oktatási és társadalmi egyenlőtlenségek Magyarországon T2 - Munkaerőpiaci tükör 2022 PB - Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat CY - Budapest T3 - Munkaerőpiaci Tükör, ISSN 1586-460X PY - 2023 SP - 72 EP - 79 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34434292 ID - 34434292 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Vit, Eszter TI - Peer Effects on Educational Aspirations PY - 2023 SP - 230 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34257424 ID - 34257424 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zolnay, János ED - Durst, Judit ED - Nyírő, Zsanna ED - Bereményi, Bálint Ábel TI - Esélyteremtés és kirekesztés. a közoktatás-politikai változások mint a társadalmi mobilitás keretrendszere TS - a közoktatás-politikai változások mint a társadalmi mobilitás keretrendszere T2 - A társadalmi mobilitás ára PB - ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont CY - Budapest SN - 9789635563968 PY - 2023 SP - 53 EP - 89 PG - 37 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34027398 ID - 34027398 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Demeter, Gáborné TI - Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések. Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában TS - Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában JF - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS J2 - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS VL - 5 PY - 2022 IS - 2 SP - 97 EP - 119 PG - 23 SN - 2063-2991 DO - 10.33569/akk.2914 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33664828 ID - 33664828 AB - Mivel az írott nyelv elsajátítása eszköz a világ megismeréséhez, a kezdetben szerzett és berögzült olvasási viszonyulásminták az információszerzés és az információbefogadás mindennapi gyakorlatát is befolyásolják. Az olvasási tevékenységgel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok meghatározók a tanulás, az ismeretszerzés, az élményszerű olvasás további folyamataiban. Az olvasással kapcsolatos első negatív élmények nyomán az önértékelés bizonytalansága és az alapvető kultúrtechnikai ismeretek elsajátításának nehézsége együttesen akadályozzák az olvasási készség és a szövegértés fejlődését. A tanulmányban bemutatott kutatás célja az olvasáskutatási eredmények és a könyvkiadói fejlesztések összefüggéseinek feltárása, ezen belül az olvasástanulás kezdő időszakát élő olvasók (gyermekek, szüleik, pedagógusaik) számára készült könyvek módszertani és formai megoldásainak vizsgálata. Kutatásom keretében aztvizsgáltam, hogy a gyermekkönyvkiadók fejlesztéseiben megjelennek-e a szaktudományos háttérrel rendelkező olvasáskutatási eredmények. A gyermekkönyvek piaci körképe az olvasástanulás egyes szakaszaihoz rendelve kerül bemutatásra. A kutatási eredmények kirajzolják a közös és súlyozott pontokat a magyar kiadói koncepciók, az olvasói (szülői) igények, valamint az olvasáskutatási eredmények között. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kóti, Tibor TI - A közfoglalkoztatás hatásosságának területi differenciáltsága Magyarország periférikus térségeiben PY - 2022 SP - 182 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32905563 ID - 32905563 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó-Morvai, Ágnes AU - Kiss, Hubert János TI - Különböznek-e a roma és nem roma diákok nem kognitív képességeikben? JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 69 PY - 2022 IS - 11 SP - 1433 EP - 1456 PG - 24 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2022.11.1433 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33227721 ID - 33227721 AB - Tanulmányunk azt vizsgálja, hogy a roma és nem roma diákok különböznek-e három, az érzelmi stabilitáshoz kötődő nem kognitív képességben: kontrollhelyben, önbecsülésben és depresszióban. Három fő eredményünk van. Egyrészt, a nyers mutatószámok alapján a vizsgált nem kognitív képességek terén a magyarországi roma diákok átlagosan rosszabbul állnak, mint nem roma társaik, bár a különbség az önbecsülésben nem szignifikáns. Másrészt, a roma és nem roma diákok közötti különbségek a nem kognitív képességekben jóval kisebbek, mint a kognitív képességben. Harmadrészt, a különbséget teljes mértékben megmagyarázzák az otthoni és az iskolai környezettel kapcsolatos változók. Pontosabban, a kontrollhelyben és a depresszióban fennálló szignifikáns nyers különbség eltűnik, amikor figyelembe vesszük az otthoni környezettel kapcsolatos tényezőket. Bár a nyers adatok alapján a nem roma diákok önbecsülése (nem szignifikánsan) magasabb, az otthoni és az iskolai környezetet figyelembe véve a roma diákok rendelkeznek szignifikánsan magasabb önbecsüléssel. Az eredmények azt sugallják, hogy az otthoni környezet javítására irányuló szakpolitika csökkentheti a roma és nem roma diákok között a nem kognitív képességekben talált különbségeket.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D01, D64, D91. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csehné Papp, Imola AU - Héder-Rima, Mária AU - Dajnoki, Krisztina TI - Dropping out – Hungarian experiences at vocational training JF - ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA J2 - ACTA MED SOCIOL VL - 12 PY - 2021 IS - 33 SP - 103 EP - 124 PG - 22 SN - 2062-0284 DO - 10.19055/ams.2021.11/30/7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32572785 ID - 32572785 AB - Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya továbbra is jelentős Magyarországon, ami nemcsak megnehezíti számukra a jelenlegi munkaerőpiacra való belépést, hanem hosszú távon tartósan kiszorulnak onnan. A növekedést kiváltó egyik leggyakoribb ok a lemorzsolódás. A megelőzés, mint meghatározó intézkedés választ adhat erre a problémára. A tanulmány a középiskolai lemorzsolódás kérdéskörére fókuszál kérdőíves felmérés és félig strukturált interjú módszereket alkalmazva. A tanulmány célja, hogy feltárja a szakképzésből való lemorzsolódás körülményeit, valamint a kompenzációs intézkedésekhez kapcsolódó eredményeket. A kutatás eredményei rámutatnak az iskola és a család jelentős hatására, beleértve a korábbi iskolai tapasztalatokat, a lakóhelyet és a munkaerő-piaci helyzetet. Az eredményekből levont következtetések gyakorlati módon foglalkoznak a témával, és lehetőséget adnak egy esetleges cselekvési terv kidolgozására a lemorzsolódás megelőzése érdekében. The proportion of people with low school qualifications remains significant in Hungary, which not only makes it difficult for them to enter the current labour market but may also exclude them in the long term. For the increasing number of people with a low level of education, dropping out seems to be one of the most common reasons. Prevention as a determinative measure can provide answers to this problem. The study focuses on the issue of secondary school drop-out. The study results were based on the methodology of questionnaire surveys and semi-structured conversations. Based on the information obtained from the survey, this study continuously presents the results connected to drop-out conditions and compensatory measures. The study results highlight the significant effects of school and family, including previous school experiences, influence on the place of residence, the labour market status. The conclusions drawn from the results address the topic in a practical way and provide an opportunity to develop a possible action plan to prevent drop-outs. LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Teller, Nóra TI - Trapped in One’s Own Housing. The Limitations of Housing Choices in Segregated Neighbourhoods TS - The Limitations of Housing Choices in Segregated Neighbourhoods PY - 2021 SP - 203 DO - 10.14267/phd.2021004 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31801950 ID - 31801950 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Tóth, Edit AU - Szabó, Dóra Fanni TI - Az oktatási méltányosság és aktuális kérdései Magyarországon JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 181 PY - 2020 IS - 1 SP - 68 EP - 78 PG - 11 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.181.2020.1.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31034079 ID - 31034079 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, Márta AU - Vastagh, Zoltán TI - Az iskolai teljesítményt és előmenetelt hátrányosan befolyásoló tényezők megítélése a szociális szakemberek nézőpontjából JF - SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - SOCIO.HU VL - 10 PY - 2020 IS - 1 SP - 45 EP - 73 PG - 29 SN - 2063-0468 DO - 10.18030/socio.hu.2020.1.45 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31331125 ID - 31331125 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Paksi, Borbála AU - Széll, Krisztián AU - Magyar, Éva AU - Fehérvári, Anikó TI - A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 30 PY - 2020 IS - 8 SP - 62 EP - 81 PG - 20 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/ISKKULT.2020.8.62 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31605133 ID - 31605133 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dobokai, Róbert Lászlóné Simon Dóra TI - Gyermekvédelmi szakellátásban élő tanulók iskolai esélyei JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 7 PY - 2019 IS - 3-4 SP - 107 EP - 117 PG - 11 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.28.2019.4.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31016779 ID - 31016779 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kósa, Rita Diána TI - Autonómia és szabálykövetés. Az általános iskolai szocializáció főbb irányai és esélyei TS - Az általános iskolai szocializáció főbb irányai és esélyei PY - 2019 SP - 230 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30797023 ID - 30797023 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Verebélyi, Gabriella TI - A nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában PB - Pécsi Tudományegyetem PY - 2019 SP - 189 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30681630 ID - 30681630 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fehérvári, Anikó AU - Varga, Aranka AU - Ceglédi, Tímea ED - Fehérvári, Anikó ED - Varga, Aranka TI - Hátrányos helyzetű diákok iskolai útja. Reziliencia és inklúzió TS - Reziliencia és inklúzió T2 - Reziliencia és inklúzió az Arany János Programokban PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium CY - Pécs SN - 9789634292722 PY - 2018 SP - 17 EP - 46 PG - 30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30319985 ID - 30319985 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Habsz, Lilla Dorina AU - Radó, Márta TI - Ez egy gyönyörű barátság kezdete? Az iskolai ellenkultúra hiánya a magyarországi roma tanulók körében JF - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE J2 - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE VL - 28 PY - 2018 IS - 2 SP - 52 EP - 74 PG - 23 SN - 1216-2051 DO - 10.51624/SzocSzemle.2018.2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30315470 ID - 30315470 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Széll, Krisztián TI - Iskolai légkör és eredményesség. Fókuszban a reziliens és a veszélyeztetett iskolák TS - Fókuszban a reziliens és a veszélyeztetett iskolák PB - Belvedere Meridionale CY - Szeged PY - 2018 SP - 227 SN - 9786155372889 DO - 10.14232/belvbook.2018.58536 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27621901 ID - 27621901 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pásztor, Rita Gizella TI - Az érmelléki kettős kisebbségben élő általános iskolások helyzete és továbbtanulási szándékai JF - ERDÉLYI TÁRSADALOM: SZOCIOLÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT: A KOLOZSVÁRI BABES-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM SZOCIOLÓGIA TANSZÉKE MAGYAR TAGOZATÁNAK FOLYÓIRATA J2 - ERDÉLYI TÁRSADALOM VL - 15 PY - 2017 IS - 1 SP - 127 EP - 144 PG - 18 SN - 1583-6347 DO - 10.17177/77171.94 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31205264 ID - 31205264 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bauer, Zsófia AU - Husz, Ildikó AU - Perpék, Éva TI - Handling Long-standing Inequalities with Short-term Projects: Some Results and Challenges of the Implementation of the “Give Kids a Chance” Programme JF - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE J2 - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE VL - 25 PY - 2015 IS - 4 SP - 5 EP - 29 PG - 25 SN - 1216-2051 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3091035 ID - 3091035 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Berlinger, Edina AU - Megyeri, Krisztina TI - Mélyszegénységből a felsőoktatásba JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 62 PY - 2015 IS - 6 SP - 674 EP - 699 PG - 26 SN - 0023-4346 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2902740 ID - 2902740 AB - A társadalmi egyenlőtlenségek növekedése és a mobilitás csökkenése világszerte aggasztó tendenciákat mutat. Magyarországon a közoktatás szegényeket sújtó, feltűnően diszkriminatív jellege az elmúlt évtizedekben súlyos veszélybe sodorta a társadalmi mobilitást. A felsőoktatás-politika a belépést nehezítve (minimumpont-emelések, duális tandíjrendszer, tandíjemelések) és a teljesítményelvet túlhajszolva tovább súlyosbította a helyzetet, amit a Diákhitel–2 bevezetése sem tudott ellensúlyozni egy olyan környezetben, ahol az állam felsőoktatás-ellenes propagandát folytat, és közben drasztikusan csökkenti a finanszírozást. A hibás szabályozás miatt a többletpontok rendszere sem működik megfelelően. Mindezek miatt a halmozottan hátrányos helyzetű hallgatók felsőoktatás-beli részaránya felvételkor jelenleg fél százalék körül mozog, ami a gimnáziumi férőhelyek tervezett radikális szűkítése miatt várhatóan el fogja érni az abszolút nulla szintet. A tanulmányban bemutatunk egy általunk indított civil kezdeményezést, a Híd a felsőoktatásba elnevezésű programot, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a hátrányos helyzetű, főként roma középiskolásoknak a sikeres egyetemi felvételihez és a diploma megszerzéséhez. A fő tanulság: viszonylag kevés pénzből és rövid idő alatt még akkor is lehet eredményeket elérni, ha az általános társadalmi és politikai környezet egyáltalán nem támogató.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: I22, I24. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szalai, Júlia TI - Az esélyegyenlőség esélytelensége: osztályozás és etnikai szelekció az általános iskolában JF - ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT J2 - ESÉLY VL - 24 PY - 2013 IS - 2 SP - 8 EP - 32 PG - 25 SN - 0865-0810 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23525068 ID - 23525068 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szalai, Júlia ED - Kovách, Imre ED - Dupcsik, Csaba ED - P. Tóth, Tamás ED - Takács, Judit TI - A cigány gyerekek iskolai (le)értékeléséről T2 - Társadalmi integráció a jelenkori Magyarországon: tanulmányok PB - Argumentum Kiadó CY - Budapest SN - 9789634466802 PY - 2012 SP - 275 EP - 293 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2178671 ID - 2178671 LA - Hungarian DB - MTMT ER -