@inbook{MTMT:34434292, title = {Oktatási és társadalmi egyenlőtlenségek Magyarországon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34434292}, author = {Varga, Júlia}, booktitle = {Munkaerőpiaci tükör 2022}, unique-id = {34434292}, year = {2023}, pages = {72-79} } @mastersthesis{MTMT:34257424, title = {Peer Effects on Educational Aspirations}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34257424}, author = {Vit, Eszter}, unique-id = {34257424}, year = {2023} } @inbook{MTMT:34027398, title = {Esélyteremtés és kirekesztés. a közoktatás-politikai változások mint a társadalmi mobilitás keretrendszere}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34027398}, author = {Zolnay, János}, booktitle = {A társadalmi mobilitás ára}, unique-id = {34027398}, year = {2023}, pages = {53-89} } @article{MTMT:33664828, title = {Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések. Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33664828}, author = {Demeter, Gáborné}, doi = {10.33569/akk.2914}, journal-iso = {ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS}, journal = {ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS}, volume = {5}, unique-id = {33664828}, abstract = {Mivel az írott nyelv elsajátítása eszköz a világ megismeréséhez, a kezdetben szerzett és berögzült olvasási viszonyulásminták az információszerzés és az információbefogadás mindennapi gyakorlatát is befolyásolják. Az olvasási tevékenységgel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok meghatározók a tanulás, az ismeretszerzés, az élményszerű olvasás további folyamataiban. Az olvasással kapcsolatos első negatív élmények nyomán az önértékelés bizonytalansága és az alapvető kultúrtechnikai ismeretek elsajátításának nehézsége együttesen akadályozzák az olvasási készség és a szövegértés fejlődését. A tanulmányban bemutatott kutatás célja az olvasáskutatási eredmények és a könyvkiadói fejlesztések összefüggéseinek feltárása, ezen belül az olvasástanulás kezdő időszakát élő olvasók (gyermekek, szüleik, pedagógusaik) számára készült könyvek módszertani és formai megoldásainak vizsgálata. Kutatásom keretében aztvizsgáltam, hogy a gyermekkönyvkiadók fejlesztéseiben megjelennek-e a szaktudományos háttérrel rendelkező olvasáskutatási eredmények. A gyermekkönyvek piaci körképe az olvasástanulás egyes szakaszaihoz rendelve kerül bemutatásra. A kutatási eredmények kirajzolják a közös és súlyozott pontokat a magyar kiadói koncepciók, az olvasói (szülői) igények, valamint az olvasáskutatási eredmények között.}, keywords = {publishing; Könyvkiadás; learning-to-read; Children's books; gyermekkönyvek; olvasástanulás; olvasói igények; needs of readers}, year = {2022}, eissn = {2063-2991}, pages = {97-119} } @mastersthesis{MTMT:32905563, title = {A közfoglalkoztatás hatásosságának területi differenciáltsága Magyarország periférikus térségeiben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32905563}, author = {Kóti, Tibor}, unique-id = {32905563}, year = {2022} } @article{MTMT:33227721, title = {Különböznek-e a roma és nem roma diákok nem kognitív képességeikben?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33227721}, author = {Szabó-Morvai, Ágnes and Kiss, Hubert János}, doi = {10.18414/KSZ.2022.11.1433}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {69}, unique-id = {33227721}, issn = {0023-4346}, abstract = {Tanulmányunk azt vizsgálja, hogy a roma és nem roma diákok különböznek-e három, az érzelmi stabilitáshoz kötődő nem kognitív képességben: kontrollhelyben, önbecsülésben és depresszióban. Három fő eredményünk van. Egyrészt, a nyers mutatószámok alapján a vizsgált nem kognitív képességek terén a magyarországi roma diákok átlagosan rosszabbul állnak, mint nem roma társaik, bár a különbség az önbecsülésben nem szignifikáns. Másrészt, a roma és nem roma diákok közötti különbségek a nem kognitív képességekben jóval kisebbek, mint a kognitív képességben. Harmadrészt, a különbséget teljes mértékben megmagyarázzák az otthoni és az iskolai környezettel kapcsolatos változók. Pontosabban, a kontrollhelyben és a depresszióban fennálló szignifikáns nyers különbség eltűnik, amikor figyelembe vesszük az otthoni környezettel kapcsolatos tényezőket. Bár a nyers adatok alapján a nem roma diákok önbecsülése (nem szignifikánsan) magasabb, az otthoni és az iskolai környezetet figyelembe véve a roma diákok rendelkeznek szignifikánsan magasabb önbecsüléssel. Az eredmények azt sugallják, hogy az otthoni környezet javítására irányuló szakpolitika csökkentheti a roma és nem roma diákok között a nem kognitív képességekben talált különbségeket.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D01, D64, D91.}, year = {2022}, pages = {1433-1456}, orcid-numbers = {Kiss, Hubert János/0000-0003-3666-9331} } @article{MTMT:32572785, title = {Dropping out – Hungarian experiences at vocational training}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32572785}, author = {Csehné Papp, Imola and Héder-Rima, Mária and Dajnoki, Krisztina}, doi = {10.19055/ams.2021.11/30/7}, journal-iso = {ACTA MED SOCIOL}, journal = {ACTA MEDICINAE ET SOCIOLOGICA}, volume = {12}, unique-id = {32572785}, issn = {2062-0284}, abstract = {Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya továbbra is jelentős Magyarországon, ami nemcsak megnehezíti számukra a jelenlegi munkaerőpiacra való belépést, hanem hosszú távon tartósan kiszorulnak onnan. A növekedést kiváltó egyik leggyakoribb ok a lemorzsolódás. A megelőzés, mint meghatározó intézkedés választ adhat erre a problémára. A tanulmány a középiskolai lemorzsolódás kérdéskörére fókuszál kérdőíves felmérés és félig strukturált interjú módszereket alkalmazva. A tanulmány célja, hogy feltárja a szakképzésből való lemorzsolódás körülményeit, valamint a kompenzációs intézkedésekhez kapcsolódó eredményeket. A kutatás eredményei rámutatnak az iskola és a család jelentős hatására, beleértve a korábbi iskolai tapasztalatokat, a lakóhelyet és a munkaerő-piaci helyzetet. Az eredményekből levont következtetések gyakorlati módon foglalkoznak a témával, és lehetőséget adnak egy esetleges cselekvési terv kidolgozására a lemorzsolódás megelőzése érdekében. The proportion of people with low school qualifications remains significant in Hungary, which not only makes it difficult for them to enter the current labour market but may also exclude them in the long term. For the increasing number of people with a low level of education, dropping out seems to be one of the most common reasons. Prevention as a determinative measure can provide answers to this problem. The study focuses on the issue of secondary school drop-out. The study results were based on the methodology of questionnaire surveys and semi-structured conversations. Based on the information obtained from the survey, this study continuously presents the results connected to drop-out conditions and compensatory measures. The study results highlight the significant effects of school and family, including previous school experiences, influence on the place of residence, the labour market status. The conclusions drawn from the results address the topic in a practical way and provide an opportunity to develop a possible action plan to prevent drop-outs.}, year = {2021}, eissn = {2559-866X}, pages = {103-124}, orcid-numbers = {Csehné Papp, Imola/0000-0002-5190-0194} } @mastersthesis{MTMT:31801950, title = {Trapped in One’s Own Housing. The Limitations of Housing Choices in Segregated Neighbourhoods}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31801950}, author = {Teller, Nóra}, doi = {10.14267/phd.2021004}, unique-id = {31801950}, year = {2021} } @article{MTMT:31034079, title = {Az oktatási méltányosság és aktuális kérdései Magyarországon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31034079}, author = {Fejes, József Balázs and Tóth, Edit and Szabó, Dóra Fanni}, doi = {10.1556/2065.181.2020.1.7}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {181}, unique-id = {31034079}, issn = {0025-0325}, year = {2020}, eissn = {1588-1245}, pages = {68-78}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Szabó, Dóra Fanni/0000-0003-2225-4960} } @article{MTMT:31331125, title = {Az iskolai teljesítményt és előmenetelt hátrányosan befolyásoló tényezők megítélése a szociális szakemberek nézőpontjából}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31331125}, author = {Kiss, Márta and Vastagh, Zoltán}, doi = {10.18030/socio.hu.2020.1.45}, journal-iso = {SOCIO.HU}, journal = {SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {10}, unique-id = {31331125}, year = {2020}, eissn = {2063-0468}, pages = {45-73}, orcid-numbers = {Vastagh, Zoltán/0000-0001-7367-1866} } @article{MTMT:31605133, title = {A lemorzsolódás egyéni és kontextuális tényezői}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31605133}, author = {Paksi, Borbála and Széll, Krisztián and Magyar, Éva and Fehérvári, Anikó}, doi = {10.14232/ISKKULT.2020.8.62}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {30}, unique-id = {31605133}, issn = {1215-5233}, year = {2020}, eissn = {1588-0818}, pages = {62-81}, orcid-numbers = {Paksi, Borbála/0000-0002-3616-2867; Széll, Krisztián/0000-0001-9209-0813; Fehérvári, Anikó/0000-0003-4477-7682} } @article{MTMT:31016779, title = {Gyermekvédelmi szakellátásban élő tanulók iskolai esélyei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31016779}, author = {Dobokai, Róbert Lászlóné Simon Dóra}, doi = {10.21549/NTNY.28.2019.4.3}, journal-iso = {NEVELÉSTUDOMÁNY}, journal = {NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ}, volume = {7}, unique-id = {31016779}, issn = {2063-9546}, year = {2019}, pages = {107-117} } @mastersthesis{MTMT:30797023, title = {Autonómia és szabálykövetés. Az általános iskolai szocializáció főbb irányai és esélyei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30797023}, author = {Kósa, Rita Diána}, unique-id = {30797023}, year = {2019} } @mastersthesis{MTMT:30681630, title = {A nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30681630}, author = {Verebélyi, Gabriella}, publisher = {PTE}, unique-id = {30681630}, year = {2019} } @inbook{MTMT:30319985, title = {Hátrányos helyzetű diákok iskolai útja. Reziliencia és inklúzió}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30319985}, author = {Fehérvári, Anikó and Varga, Aranka and Ceglédi, Tímea}, booktitle = {Reziliencia és inklúzió az Arany János Programokban}, unique-id = {30319985}, year = {2018}, pages = {17-46}, orcid-numbers = {Fehérvári, Anikó/0000-0003-4477-7682; Varga, Aranka/0000-0003-0864-7952; Ceglédi, Tímea/0000-0001-9943-1801} } @article{MTMT:30315470, title = {Ez egy gyönyörű barátság kezdete? Az iskolai ellenkultúra hiánya a magyarországi roma tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30315470}, author = {Habsz, Lilla Dorina and Radó, Márta}, doi = {10.51624/SzocSzemle.2018.2.3}, journal-iso = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, journal = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {28}, unique-id = {30315470}, issn = {1216-2051}, year = {2018}, pages = {52-74} } @book{MTMT:27621901, title = {Iskolai légkör és eredményesség. Fókuszban a reziliens és a veszélyeztetett iskolák}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/27621901}, isbn = {9786155372889}, author = {Széll, Krisztián}, doi = {10.14232/belvbook.2018.58536}, publisher = {Belvedere Meridionale}, unique-id = {27621901}, year = {2018}, orcid-numbers = {Széll, Krisztián/0000-0001-9209-0813} } @article{MTMT:31205264, title = {Az érmelléki kettős kisebbségben élő általános iskolások helyzete és továbbtanulási szándékai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31205264}, author = {Pásztor, Rita Gizella}, doi = {10.17177/77171.94}, journal-iso = {ERDÉLYI TÁRSADALOM}, journal = {ERDÉLYI TÁRSADALOM: SZOCIOLÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT: A KOLOZSVÁRI BABES-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM SZOCIOLÓGIA TANSZÉKE MAGYAR TAGOZATÁNAK FOLYÓIRATA}, volume = {15}, unique-id = {31205264}, issn = {1583-6347}, year = {2017}, pages = {127-144} } @article{MTMT:3091035, title = {Handling Long-standing Inequalities with Short-term Projects: Some Results and Challenges of the Implementation of the “Give Kids a Chance” Programme}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3091035}, author = {Bauer, Zsófia and Husz, Ildikó and Perpék, Éva}, journal-iso = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, journal = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {25}, unique-id = {3091035}, issn = {1216-2051}, year = {2015}, pages = {5-29} } @article{MTMT:2902740, title = {Mélyszegénységből a felsőoktatásba}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2902740}, author = {Berlinger, Edina and Megyeri, Krisztina}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {62}, unique-id = {2902740}, issn = {0023-4346}, abstract = {A társadalmi egyenlőtlenségek növekedése és a mobilitás csökkenése világszerte aggasztó tendenciákat mutat. Magyarországon a közoktatás szegényeket sújtó, feltűnően diszkriminatív jellege az elmúlt évtizedekben súlyos veszélybe sodorta a társadalmi mobilitást. A felsőoktatás-politika a belépést nehezítve (minimumpont-emelések, duális tandíjrendszer, tandíjemelések) és a teljesítményelvet túlhajszolva tovább súlyosbította a helyzetet, amit a Diákhitel–2 bevezetése sem tudott ellensúlyozni egy olyan környezetben, ahol az állam felsőoktatás-ellenes propagandát folytat, és közben drasztikusan csökkenti a finanszírozást. A hibás szabályozás miatt a többletpontok rendszere sem működik megfelelően. Mindezek miatt a halmozottan hátrányos helyzetű hallgatók felsőoktatás-beli részaránya felvételkor jelenleg fél százalék körül mozog, ami a gimnáziumi férőhelyek tervezett radikális szűkítése miatt várhatóan el fogja érni az abszolút nulla szintet. A tanulmányban bemutatunk egy általunk indított civil kezdeményezést, a Híd a felsőoktatásba elnevezésű programot, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a hátrányos helyzetű, főként roma középiskolásoknak a sikeres egyetemi felvételihez és a diploma megszerzéséhez. A fő tanulság: viszonylag kevés pénzből és rövid idő alatt még akkor is lehet eredményeket elérni, ha az általános társadalmi és politikai környezet egyáltalán nem támogató.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: I22, I24.}, year = {2015}, pages = {674-699} } @article{MTMT:23525068, title = {Az esélyegyenlőség esélytelensége: osztályozás és etnikai szelekció az általános iskolában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/23525068}, author = {Szalai, Júlia}, journal-iso = {ESÉLY}, journal = {ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT}, volume = {24}, unique-id = {23525068}, issn = {0865-0810}, year = {2013}, pages = {8-32} } @inbook{MTMT:2178671, title = {A cigány gyerekek iskolai (le)értékeléséről}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2178671}, author = {Szalai, Júlia}, booktitle = {Társadalmi integráció a jelenkori Magyarországon: tanulmányok}, unique-id = {2178671}, year = {2012}, pages = {275-293} }