TY - JOUR AU - Dér, Csilla Ilona AU - Sass, Bálint TI - Hogy kötőszós inszubordinált mellékmondatok korpuszalapú elemzése JF - JELENTÉS ÉS NYELVHASZNÁLAT J2 - JELENTÉS ÉS NYELVHASZNÁLAT VL - 11 PY - 2024 IS - 1 SP - 39 EP - 56 PG - 18 SN - 2064-9940 DO - 10.14232/JENY.2024.1.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798173 ID - 34798173 AB - A vizsgálat a hogy kötőszós függetlenedett mellékmondatok minél nagyobb számban történő kinyerésére irányult az MNSz2 teljes korpuszán. Mivel ezek a mondatok ritkaságuk miatt általános lekérdezésekből kapott találati mintákban kevéssé adatolhatók, és rengeteg manuális munkát igényel a kinyerésük, a korábbi kutatások során feltárt jellemzők mentén (pl. rövidség, nagy kezdőbetűs a kötőszó, jellemzően vannak névmások a mondatban, egyes típusokban a záró írásjel felkiáltójel) szűkítettük a CQL lekérdezéseket (a kötőszóval együtt összesen hat szónyi, írásjelre végződő egységeket kértünk le). A pontosabb lekérdezés jelentősen hatékonyabbnak bizonyult a korábbiakhoz képest, és ennek köszönhetően számos információt nyertünk a magyar hogy kötőszós inszubordinált mellékmondatok tulajdonságairól és gyakorisági viszonyairól. A mind szintaktikailag, mind pragmatikailag egyedülálló típus jellemző írásjele a felkiáltójel, a kívánság altípusban a feltételes mód, az értékelő altípusban pedig a kötőszót követő nem személyes névmás a tipikus mintázat. Lehetségessé vált a csak szintaktikailag független elaboratív mellékmondatok kategóriákba sorolása (echókérdések, nem echókérdések, a nyelvi tevékenységre irányuló metapragmatikai, valamint idéző független mellékmondatok), és a köztük lévő átmenetek regisztrálása is. The study was aimed at extracting as many independent clauses as possible from the entire corpus of MNSz2. Since, due to their rarity, these sentences are hard to collect using general corpus queries and their extraction requires a lot of manual work, along the lines of the features revealed during previous research (e.g. brevity, capitalized conjunction, there are typically pronouns in the clause, in some types the closing punctuation mark is an exclamation mark) we narrowed down the CQL queries (including the conjunction hogy (‘that’), we requested a total of six word units ending in a punctuation mark). The more precise query proved to be significantly more effective compared to the previous ones, and thanks to this we gained a lot of information about the properties and frequency relationships of Hungarian insubordinate hogy-clauses. The characteristic punctuation mark of the syntactically and pragmatically independent stand-alone type is the exclamation mark, the conditional mood is the typical pattern in the wish subtype, and a non-personal pronoun following the conjunction in the evaluative subtype. It became possible to classify the only syntactically independent elaborative clauses into categories (echo questions, non-echo questions, metapragmatic clauses aimed at language activity and quoting), and also to register the transitions between them. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dér, Csilla Ilona ED - Forgács, Tamás ED - Németh, Miklós ED - Sinkovics, Balázs TI - Ó, hogy azt tsak a’ Szerelmek ’S a’ lágy szellök hajtsák! Az indulatszókat követő, illetve a nélkülük álló hogy kötőszós inszubordinált mondatok megjelenéséről T2 - A nyelvtörténeti kutatások újabb eredményei XI. PB - Szegedi Tudományegyetem Magyar Nyelvészeti Tanszék CY - Szeged SN - 9789633069097 PY - 2022 SP - 45 EP - 57 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33609182 ID - 33609182 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Dömötör, Éva TI - Demonstratívumok konstrukciós megközelítésben PY - 2022 SP - 244 DO - 10.15774/PPKE.BTK.2022.004 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33676146 ID - 33676146 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Imrényi, András ED - Krawczak, Karolina ED - Lewandowska-Tomaszyczyk, Barbara ED - Grygiel, Marcin TI - ‘My enemy’s enemy is my friend.’ Similarities motivated by contrasts in Hungarian sentence structure T2 - Analogy and contrast in language: Perspectives from Cognitive Linguistics PB - John Benjamins CY - Amsterdam SN - 9789027211545 PY - 2022 SP - 83 EP - 114 PG - 32 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33109620 ID - 33109620 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Alberti, Gábor AU - Dóla, Mónika AU - Kárpáti, Eszter AU - Kleiber, Judit AU - Viszket, Anita AU - Szeteli, Anna TI - Lehetséges lehetséges világaink JF - JELENTÉS ÉS NYELVHASZNÁLAT J2 - JELENTÉS ÉS NYELVHASZNÁLAT VL - 8 PY - 2021 IS - 1 SP - 105 EP - 145 PG - 41 SN - 2064-9940 DO - 10.14232/JENY.2021.1.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32541064 ID - 32541064 AB - A ℜeALIS reprezentacionalista gyökereinek felvázolását és a kurrens dinamikus-pragmatikai célrendszer (Farkas–Roelofsen 2017) feltérképezését követően azt az adósságot kívánjuk törleszteni, hogy a kérdő mondattípus pragmaszemantikai jellemzéséhez hasonló alaposságú leírást (Alberti et al. 2019a) kapjon a felkiáltó és az óhajtó, valamint a felszólító és a kijelentő mondat is. E mondattípusok pragmaszemantikai jellemzésének finom részleteivel kívánunk szolgálni, végső soron az emberi kommunikációs tevékenység mentális megalapozását jelentő elmebeli lehetségesvilág-struktúra feltérképezéséhez járulva hozzá. Azt is szemléltetjük, hogy a diskurzusjelölők hogyan vonnak be újabb világokat e mentális térbe. Végül (az addigi feladói perspektíva helyett) a címzetti perspektívából vesszük szemügyre a hallgatói perlokúciós műveletek révén tovább gyarapodó „lehetséges lehetséges világainkat”. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dér, Csilla Ilona ED - Balogné Bérces, Katalin ED - Hegedűs, Attila ED - Pintér, Lilla TI - Eltűnt főmondatok nyomában: a pozitív és negatív érzelmeket kifejező és erősítő hogy kötőszós inszubordinált mellékmondatok kialakulásáról a magyarban T2 - Nyelvelmélet és diakrónia 4 PB - Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar CY - Budapest CY - Piliscsaba SN - 9789633083895 PY - 2020 SP - 31 EP - 45 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31398981 ID - 31398981 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Alberti, Gábor ED - Dombi, Judit ED - Farkas, Judit ED - Gúti, Erika TI - Vevők és eladók, őszinték és hazugok a kommunikáció örök (aszimmetrikus) piacán T2 - Aszimmetrikus kommunikáció - aszimmetrikus viszonyok PB - SZAK Kiadó CY - Bicske SN - 9789639863576 PY - 2018 SP - 17 EP - 62 PG - 46 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30320162 ID - 30320162 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szeteli, Anna AU - Alberti, Gábor AU - Kleiber, Judit AU - Dóla, Mónika ED - Vincze, Veronika TI - The World is Built with our Words to Each Other -- Basic and Fine-Tuned Intensional Profiles in Hungarian T2 - XIV. Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia : MSZNY 2018 PB - Szegedi Tudományegyetem, Informatikai Intézet CY - Szeged SN - 9789633065785 PY - 2018 SP - 78 EP - 88 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3315489 ID - 3315489 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Alberti, Gábor AU - Kleiber, Judit AU - Kárpáti, Eszter ED - Márton, Miklós ED - Molnár, Gábor ED - Tőzsér, János TI - Reális (ℜeALIS) kép a másik elméjérõl T2 - Más elmék PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789634142133 PY - 2017 SP - 237 EP - 257 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3161003 ID - 3161003 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Tolcsvai Nagy, Gábor TI - Nyelvtan T3 - A magyar nyelv kézikönyvei, ISSN 1589-4371 ; 4. ET - 0 PB - Osiris Kiadó CY - Budapest PY - 2017 SP - 1052 SN - 9769632762913 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3321905 ID - 3321905 N1 - Lektorálta Laczkó Krisztina, Pelyvás Péter, Simon Gábor LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sáfrányné, Molnár Mónika TI - A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 9 PY - 2016 IS - 2 SP - 1 EP - 18 PG - 18 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2016.2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/26346700 ID - 26346700 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sáfrányné, Molnár Mónika TI - A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban III. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 9 PY - 2016 IS - 4 SP - xx EP - xx SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2016.4.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27111711 ID - 27111711 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Imrényi, András TI - A magyar mondat viszonyhálózati modellje T3 - Nyelvtudományi értekezések, ISSN 0078-2866 ; 164.. ET - 0 PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2013 SP - 158 SN - 9789630594073 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2447411 ID - 2447411 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Szabó, Veronika TI - A semleges mondat. Egy felső tagozatosoknak szóló mondattani tananyag koncepciója PB - Pécsi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskola PY - 2013 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/25020519 ID - 25020519 LA - Hungarian DB - MTMT ER -