TY - JOUR AU - Balázs, Boróka TI - Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában. Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével. Értő olvasóvá nevelés az iskolában a SROF olvasásfejlesztő program segítségével TS - Értő olvasóvá nevelés az iskolában a SROF olvasásfejlesztő program segítségével JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 16 PY - 2023 IS - 3 SP - 108 EP - 116 PG - 9 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2023.3.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34226007 ID - 34226007 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gonda, Zsuzsa ED - Tolcsvai Nagy, Gábor ED - Laczkó, Krisztina ED - Tátrai, Szilárd TI - A digitális szövegek olvasásértésének fejlesztése elméleti és gyakorlati szempontból T2 - Nyelv, kultúra és tudomány PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9786156448408 PY - 2023 SP - 267 EP - 286 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34401680 ID - 34401680 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gósy, Mária ED - Tolcsvai Nagy, Gábor ED - Laczkó, Krisztina ED - Tátrai, Szilárd TI - Beszédhangok, szavak időviszonyai.. Kutatások a múltban és napjainkban TS - Kutatások a múltban és napjainkban T2 - Nyelv, kultúra és tudomány PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9786156448408 PY - 2023 SP - 95 EP - 114 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34400811 ID - 34400811 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Krániczné Szabó, Ágnes TI - 4-6 éves gyermekek félspontán narratíváinak grammatikai szerkesztettsége JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 16 PY - 2023 IS - 3 SP - 27 EP - 46 PG - 20 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2023.3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34225924 ID - 34225924 AB - A tanulmány 4–6 éves gyermekek félspontán narratíváiban vizsgálja a szintaktikai szerkesztettséget a közlésegységek fejlődési mutatójának a módszerével. Arra a kérdésre keresi a választ, hogyan alakul a gyermekek közléseinek grammatikai komplexitása az adott életkorokban, miként változik a narratívák hossza és a beszédtempó az évek során, valamint hogyan befolyásolja a grammatikai komplexitást az, ha a szülők gyakran olvasnak hangosan a gyermekeknek. Az eredmények azt mutatják, hogy a 4–5 éves gyermekekhez képest a 6 évesek több szóból álló narratívákat hoznak létre, ezek grammatikai szempontból is összetettebbek. Azoknál a gyermekeknél, akiknek a szülei keveset olvasnak hangosan, gyengébb eredményeket lehetett adatolni, mint azoknál a gyermekeknél, akiknek minden este olvasnak a szülei. A vizsgálat során a gyermekek között nagy egyéni eltérések voltak megfigyelhetők. A nyelvi szint fejlettsége hatással lehet a későbbi tanulási folyamatokra, így az esetleges lemaradások korai felismerése után nagyon fontos a megfelelő fejlesztések elvégzése. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Laczkó, Mária TI - Szövegértés alapú narratívaalkotás középiskolás korban JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 16 PY - 2023 IS - 2 SP - 37 EP - 55 PG - 19 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2023.2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34160101 ID - 34160101 AB - A szövegértés-alapú narratívaalkotás összetett folyamata során a hallott tartalom visszaadása történik saját szavainkkal. Ez olyan félreproduktív beszédhelyzet, amelyben a létrehozott narratíva a spontán beszéd vizsgálatával egyidejűleg a szövegértés elemzését is lehetővé teszi. Ez a feladattípus a közoktatásban az alsó tagozaton is szokásos iskolai gyakorlat. Vizsgálata később, így a középiskolában is fontos lehet, hiszen a produkciós jellemzőkből lehet a percepciós sajátosságokra következtetni, valamint számtalan iskolai feladat, így például a jegyzetelés alapját képezheti, előfordul az idegen nyelvű érettségi vizsga részfeladataként és egyes nyelvvizsgák részeként is. Jelen munka 11. osztályos technikumi és szakközépiskolai tanulók szövegértés-alapú narratívaalkotási folyamatát elemzi a létrehozott produktumok hossza, szógazdagsága alapján. Az elemzés kiterjed továbbá a helyesen felidézett tartalmi elemek mennyiségére, minőségére és a tartalmi elemek felidézésekor megjelenő hibák tipizálására. A tanulmány eredményei rámutatnak a feladattípus középiskolai gyakoroltatásának a szükségességére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Masa, Dóra Sára AU - Pékné Sinkó, Csenge ED - Petőné Csima, Melinda TI - A HAZAI ÉS KÜLHONI KÉTNYELVŰ GYERMEKEK SZÓKINCSÉNEK ÉS NYELVTANI FEJLETTSÉGÉNEK VIZSGÁLATA, ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSE T2 - Tehetség – nevelés – tudomány PB - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem CY - Gödöllő SN - 9789636230784 PY - 2023 SP - 77 EP - 91 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34487933 ID - 34487933 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Miklós AU - Sinkovics, Balázs TI - Nyelvjárási és interferenciajelenségek az első katonai térképek névalakjaiban JF - MAGYAR NYELVJÁRÁSOK J2 - MAGYAR NYELVJÁRÁSOK VL - 61 PY - 2023 SP - 617 EP - 625 PG - 9 SN - 0541-9298 DO - 10.30790/mnyj/2023/47 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34021055 ID - 34021055 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Asztalos, Anikó TI - A tanulói beszéd az osztálytermi diskurzusban T3 - Alkalmazott nyelvészet a 21. században - Applied Linguistics in the 21st Century, ISSN 2786-0914 ; 8. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2022 SN - 9789634548386 DO - 10.1556/9789634548386 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33573759 ID - 33573759 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bajkó, Edina TI - Az írott és hallott anyanyelvi szövegértés vizsgálata harmadik osztályban JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 15 PY - 2022 IS - 1 SP - 41 EP - 56 PG - 16 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2022.1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32915366 ID - 32915366 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bartha, Krisztina ED - Csárdás, László Bence ED - Bóna, Judit TI - A hamis vélekedések megértése és a szintaktikai tudatosság kapcsolata magyar–román kétnyelvű gyermekeknél T2 - Sokszínű beszédtudomány PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548140 PY - 2022 SP - 169 EP - 187 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32908126 ID - 32908126 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Berényi-Nagy, Tímea TI - Zur Rolle und Modellierung der metonymischen Kompetenz in der rezeptiven Mehrsprachigkeit. Eine explorative Studie TS - Eine explorative Studie PY - 2022 SP - 251 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33706551 ID - 33706551 LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bóna, Judit AU - Steklács, János ED - Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna ED - Bóna, Judit TI - Kisikolások éa felnőttek szünettartási jellemzői hangos olvasásban T2 - Gondolkodni és beszélni - az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig PB - MediaCom Magyarország Kft. CY - Budapest SN - 9786158183031 PY - 2022 SP - 87 EP - 103 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33163533 ID - 33163533 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit TI - Temporális jellemzők, megakadások és önellenőrzési folyamatok iskolába lépő és kisiskolás gyermekek beszédében JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 1 SP - 23 EP - 38 PG - 16 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.1.23.38 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32778925 ID - 32778925 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csárdás, László Bence ED - Csárdás, László Bence ED - Bóna, Judit TI - A morfoszintaktikai hibák és a szemantikai anomáliák összefüggése a hallás utáni szövegértésben nyújtott teljesítménnyel T2 - Sokszínű beszédtudomány PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548140 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32904937 ID - 32904937 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Désfalvi, Ildikó ED - Kocsis, Ágnes ED - Szlávich, Eszter ED - Varga-Sebestyén, Eszter TI - A dichotikus észlelés T2 - Észlelés és előfordulások PB - ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789635895084 PY - 2022 SP - 9 EP - 20 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33646696 ID - 33646696 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Felletár, Fanni AU - Gosztolya, Gábor AU - Hoffmann, Ildikó AU - Babarczy, Anna TI - A megakadásjelenségek és a temporális paraméterek szerepe a borderline személyiségzavar felismerésében JF - BESZÉDTUDOMÁNY / SPEECH SCIENCE J2 - BESZEDTUD SPEECH SCI VL - 3 PY - 2022 SP - 188 EP - 224 PG - 37 SN - 2732-3773 DO - 10.15775/Besztud.2022.188-224 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33611994 ID - 33611994 AB - Borderline personality disorder (BPD) is characterized by a pervasive pattern of instability of identity, emotions, and interpersonal relationships, and difficulty with emotional and impulse control. Due to the various co-occurrence patterns of symptoms and the interactions between them, the BPD population is relatively heterogeneous, making it difficult for clinicians to diagnose individuals. Since an individual’s state of mind may to some extent be reflected in their speech behavior, an analysis of speech patterns may make a useful contribution to efforts of identifying the disorder. Our goal is to characterize spontaneous speech of BPD individuals based on the patterns of disfluencies and temporal parameters with the forced alignment method of automatic speech recognition, and to differentiate BPD individuals (N = 27) from healthy controls (N = 27) with a logistic regression statistical model. Our results have shown, that spontaneous speech of BPD individuals can be characterized by the frequency of silent pauses, filled pauses, and disturbances of grammatical encoding (grammatical errors and blendings), and the two groups can be differentiated by these features with 0.834 AUC. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Fóris, Ágota TI - Translation and Terminology: Theory and Practice in Hungary PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest PY - 2022 SP - 210 SN - 9782140209314 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33030469 ID - 33030469 N1 - Preface: Henrik Nilsson; a "Fordítás és terminológia" (2020) című könyv angol nyelvű átdolgozása. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gósy, Mária ED - Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna ED - Bóna, Judit TI - Beszédmegértést igazoló nyelvi és nem nyelvi viselkedés T2 - Gondolkodni és beszélni - az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig PB - MediaCom Magyarország Kft. CY - Budapest SN - 9786158183031 PY - 2022 SP - 9 EP - 21 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33163467 ID - 33163467 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hámori, Ágnes TI - Hogyan beszélgetnek a gyerekek? A társalgási készségek 5–7 éves kor között JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 1 SP - 39 EP - 62 PG - 24 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.1.39.62 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32778926 ID - 32778926 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Horváth, Viktória TI - Magyar anyanyelvű gyermekek szókincsének változásairól óvodáskor végétől kisiskolás korig JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 1 SP - 63 EP - 77 PG - 15 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.1.63.77 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32778927 ID - 32778927 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Huszár-Samu, Nóra AU - Steklács, János TI - A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében JF - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS J2 - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS VL - 5 PY - 2022 IS - 1 SP - 21 EP - 30 PG - 10 SN - 2063-2991 DO - 10.33569/akk.2945 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33133941 ID - 33133941 N1 - A tanulmány elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja támo-gatta.This study was funded by the Scientific Foundations of Education Research Progam of the Hungarian Academy of Sciences. (Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoport, MTA-PTE, Reading Fluency and Comprehension Research Group, MTA–PTE) AB - Az olvasási, szövegértési képesség jelentősége nagymértékben átértékelődött az elmúlt évtizedekben, ezeknek a képességeknek a megfelelő szintje minden további tanulás előfeltétele, ezzel együtt általánosságban a boldogulás fontos tényezője az egyén életében az információs társadalomban egyaránt (Grabe–Stoller 2011; Schnotz–Molnár 2012). Bár az olvasás, szövegértés megfelelő szintjének elérése társadalmi igény, napjainkban ennek ellenére a literacy crisis, az olvasás válsága és funkcióvesztése a jellemző (Szenczi 2010; Józsa–Józsa 2014). Az iskolának mint intézménynek reflektálnia kell a társadalom szükségleteire, de a szövegértés képességét azért nem tudja mindennapi társadalmi igényeknek és elvárásoknak megfelelően kialakítani kisiskolás korban, mert a nemzetközi kutatások a szövegértésről alkotott új tudáskoncepció és a módszertani eszköztár és kultúra fejlődése számottevő különbségeket mutat. A szövegfeldolgozás módszertanának jelentős tartalékai maradnak kiaknázatlanul az elmélet és gyakorlat eltéréseinek okán. Tanulmányunkban arra kívánunk rámutatni, hogy az alsó tagozaton történő olvasásmegértés hatékony és gyakorlatorientált fejlesztése a metakognitív folyamatok és struktúrák fejlesztésében rejlik. Az olvasástanítás dekódolási, automatizálási szakasza utáni, a szövegértés tanítását explicit módon célzó szakasza, egyben egyik leghatékonyabb módszere az olvasási stratégiákra épül. Ez az egyik elméleti alapvetése a reciprok módszernek is, melynek elemei a gyakorlatban a tanórába illeszthetőek, és lefedik a metakognícióról alkotott elméleti keretet. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Krepsz, Valéria TI - A kiejtés sajátosságai az anyanyelv-elsajátítás folyamán – artikulációs jellemzők JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 1 SP - 78 EP - 93 PG - 16 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.1.78.93 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32778928 ID - 32778928 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladányi, Enikő AU - Gervain, Judit AU - Forgács, Bálint ED - Pléh, Csaba ED - Sass, Judit ED - Gervain, Judit ED - Meskó, Norbert TI - Nyelvfeldolgozás T2 - Pszichológia PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634546399 T3 - Akadémiai Kézikönyvek, ISSN 1787-4750 ; 13. PY - 2022 SP - 485 EP - 548 PG - 64 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33721393 ID - 33721393 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Langó-Tóth, Ágnes TI - A magyar rekurzív szerkezetek elsajátítása PY - 2022 SP - 268 DO - 10.15774/PPKE.BTK.2022.003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33288929 ID - 33288929 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Libárdi, Péter ED - Csárdás, László Bence ED - Bóna, Judit TI - Hallott szöveg interpretálása gimnazisták körében T2 - Sokszínű beszédtudomány PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548140 PY - 2022 SP - 111 EP - 121 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32904938 ID - 32904938 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Markó, Alexandra AU - Bóna, Judit ED - Tátrai, Szilárd ED - Tolcsvai Nagy, Gábor TI - Kérdő mondatok gyermekek felolvasásában T2 - A magyar mondat és kontextuális környezete PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar CY - Budapest SN - 9789634895602 T3 - DIAGram Könyvek ; 6. PY - 2022 SP - 311 EP - 329 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33570624 ID - 33570624 AB - Our knowledge about the acquisition of intonation patterns during language development is rather scarce. The production of interrogatives is a specific phenomenon within this process, as each type can be characterized by a different prosodic structure. In case of reading, the level of reading practice might also affect prosodic formation. In the present study, we examined the intonation characteristics of interrogatives in third-, fourth-, and fifth-grade children. We hypothesized that the implementation of intonation structures is related to the reader’s practice, and patterns that are considered to be prototypical among adults become characteristic after fourth grade. The results, however, showed that children mastered the schematic intonation contours of the question types by third grade, and these were applied even if the reading abilities appeared to be underdeveloped. Compared to the previous literature, in intonation patterns a similar degrees of variance and similar intonation patterns were revealed as in adults. In connection with this, it was revealed that in Wh-question realizations, the final rise is a prototypical pattern among children, similarly to adults, and its frequency is not independent of the structural and semantic–pragmatic features of the sentence. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nagy-Varga, Zsolt ED - Bóna, Judit ED - Murányi, Sarolta TI - A tanulói fogalmazások stilisztikai hibáinak szerepe a beszéd- és írásfejlesztésben T2 - A nyelvfejlődés folyamata koragyermekkortól kamaszkorig PB - Cser Kiadó CY - Budapest SN - 9789634895268 PY - 2022 SP - 113 EP - 130 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33300315 ID - 33300315 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Németh, Szilvia Viktória TI - Információadagolás az északi manysiban. A referenciák fontosságának kódolása a beszédben TS - A referenciák fontosságának kódolása a beszédben PB - ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola PY - 2022 SP - 212 DO - 10.15476/ELTE.2021.134 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32647793 ID - 32647793 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pankovics, Gergő ED - Csárdás, László Bence ED - Bóna, Judit TI - A szintaktikai összetettség jelentősége a mondatfeldolgozás folyamatában T2 - Sokszínű beszédtudomány PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548140 PY - 2022 SP - 189 EP - 202 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596268 ID - 33596268 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pankovics, Gergő ED - Ballagó, Júlia ED - Havasi, Zsuzsanna ED - Roskó, Mira Rózsa TI - A tematikus szerepkijelölés a mondatfeldolgozásban T2 - Diskurzus, jelentés, rendszer PB - ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789634894940 PY - 2022 SP - 74 EP - 94 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33066649 ID - 33066649 AB - Friederici (2002) neurokognitív modellje a mondatfeldolgozás három fázisát különbözteti meg: a szintaktikai struktúra megformálódását a tematikus szerepkijelölés fázisa követi, majd a harmadik fázisban megtörténik az információk integrációja. A tematikus szerepeket a mondatban az ige bővítményei dolgozzák ki (McRae et al. 1997). Kutatásomban azt vizsgálom, hogy hogyan jelöli ki az ige és a bővítményszerkezet együttesen az egyes bővítmények tematikus szerepeit, azaz hogyan határozza meg a szavak szemantikáját. Hipotéziseim a következők. 1) A bővítmények jelentését meghatározza az ige jelentése és a szintaxis. 2) Nem létrehozható mondatszerkezet esetében az adatközlők átértelmezik a szintaxist. 3) Poliszém igék esetében a bővítmény egyértelműsíthet. 4) Szinonim igék bővítményei hasonló jelentésűek. A kutatás során 80 adatközlővel végeztettem el egy 30 mondatból álló online feladatlapot. A mondatok felépítése az alábbi volt: ige (értelmes szó) és bővítményei (értelmetlen szavak). Az adatközlők feladata az volt, hogy alkossanak értelmes mondatot az értelmetlen szavak értelmesekre cserélése által. Az adatközlők az összes szerkezet 97%-átértelmezték a megadott viszonyragoknak megfelelően, ha azonban valamely ige nem rendelkezhetett adott viszonyragos bővítmén - nyel, a szerkezetet mindig átértelmezték. A bővítmények az ige, valamint a mondatszerkezet által meghatározott szemantikai kategóriákba tartoztak. A szinonim igék bővítményei hasonló jelentésűek voltak. Poliszém igék esetében a bővítmény egyértelműsíthette az ige jelentését. A kutatás bemutatja, hogy az ige meghatározza bővítményeinek jelentését. Nem létrehozható mondatszerkezetek esetében az adatközlők újraértelmezik a mondat szintaktikai és szemantikai viszonyait LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pankovics, Gergő ED - Kocsis, Ágnes ED - Szlávich, Eszter ED - Varga-Sebestyén, Eszter TI - A szintaktikai szerkezet összefüggése a mondatfeldolgozással T2 - Észlelés és előfordulások PB - ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789635895084 PY - 2022 SP - 21 EP - 33 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596245 ID - 33596245 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Schéder, Veronika AU - Károlyi, Enikő ED - Csárdás, László Bence ED - Bóna, Judit TI - A gondolkodási sémák vizsgálata egy mese feldolgozásán keresztül szelektív mutista tanulóknál T2 - Sokszínű beszédtudomány PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548140 PY - 2022 SP - https://mersz.hu/dokumentum/m970sb__49 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32908037 ID - 32908037 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szánthó, Zsuzsa ED - Deme, Andrea ED - Kuna, Ágnes TI - A stresszre adott érzelmi válaszok megjelenése a beszédben T2 - Tanulmányok a nyelvészet alkalmazásainak területéről PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789634895213 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PY - 2022 SP - 109 EP - 132 PG - 24 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33232149 ID - 33232149 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tar, Cintia TI - Az önjavítási jelenségek magyar nyelvű spontán, baráti társalgásokban JF - BESZÉDTUDOMÁNY / SPEECH SCIENCE J2 - BESZEDTUD SPEECH SCI VL - 3 PY - 2022 IS - 1 SP - 75 EP - 104 PG - 30 SN - 2732-3773 DO - 10.15775/Besztud.2022.75-104 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33666012 ID - 33666012 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tolcsvai Nagy, Gábor ED - Tolcsvai Nagy, Gábor TI - A tudásaktiválás szemantikai jellemzői a szövegértés folyamatában T2 - A szövegértés kérdései PB - Gondolat Kiadó CY - Budapest SN - 9789635562114 T3 - A humán tudományok alapkérdései, ISSN 2560-0885 PY - 2022 SP - 13 EP - 43 PG - 31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32841966 ID - 32841966 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bakó, Eszter Bernadett TI - Felnőtt analfabéta bevándorlók nyelvi integrációja Németországban – Oktatási tapasztalatok az írás-olvasás kurzuson JF - PORTA LINGUA J2 - PORTA LINGUA VL - 2021 PY - 2021 IS - 1 SP - 9 EP - 20 PG - 12 SN - 1785-2420 DO - 10.48040/PL.2021.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32555353 ID - 32555353 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gósy, Mária ED - Markó, Alexandra TI - A hallás, a beszédészlelés és a beszédmegértés vizsgálata T2 - Tanulmányok a beszédtudomány alkalmazásainak köréből PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789634893592 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 ; 11. PY - 2021 SP - 9 EP - 34 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32478009 ID - 32478009 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Horváth, Ildikó TI - Tolmácsolás, digitalizáció, mesterséges intelligencia T3 - Alkalmazott nyelvészet a 21. században - Applied Linguistics in the 21st Century, ISSN 2786-0914 ; 1. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2021 SN - 9789634546801 DO - 10.1556/9789634546801 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31997582 ID - 31997582 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó-Kovács, Dorottya ED - Menczel, Gabriella ED - Spisák, Judit TI - Magyar ajkú spanyol nyelvtanulók beszédtempója spanyol spontán beszéd esetén T2 - Irodalmi és nyelvészeti vizsgálódások II PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar CY - Budapest SN - 9789634893547 T3 - Lazarillo – Fiatal Hispanisták Tanulmányai, ISSN 1789-4557 ; 8.. PY - 2021 SP - 109 EP - 121 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32025418 ID - 32025418 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Krepsz, Valéria TI - A spontán beszéd akusztikai jellemzőinek változása óvodáskorban PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2021 SP - 215 SN - 9789634546429 DO - 10.1556/9789634546429 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32653336 ID - 32653336 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szánthó, Zsuzsa ED - Albert, Ágnes Erzsébet ED - Bóna, Judit ED - Borbás, Gabriella Dóra ED - Brdar-Szabó, Rita ED - Csizér, Kata ED - Deme, Andrea ED - Gósy, Mária ED - Kuna, Ágnes ED - Markó, Alexandra ED - Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna TI - Idegen nyelvi szorongás és kitöltött szünet a spanyol (L2) spontán beszédben T2 - Felelős nyelvészet – Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Absztraktfüzet. Socially responsible linguistics – Applied Linguistics Conference. Abstract Booklet PB - ELTE BTK CY - Budapest SN - 9789634894070 PY - 2021 SP - 97 EP - 97 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32586664 ID - 32586664 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tolcsvai Nagy, Gábor ED - Csernicskó, István ED - Kozmács, István TI - A szövegértés műveleti tényezőiről T2 - Kétnyelvűség - oktatás - nyelvmenedzselés PB - Konstantin Filozófus Egyetem CY - Nyitra SN - 9788055817378 PY - 2021 SP - 327 EP - 342 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32234942 ID - 32234942 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Antalné Szabó, Ágnes ED - Feldné Knapp, Ilona TI - A szakszóhasználat vizsgálata az osztálytermi kontextusban magyarórák alapján T2 - Lexik PB - ELTE Eötvös József Collegium CY - Budapest SN - 9786155897375 T3 - Cathedra Magistrorum Lehrerforschung - Lehrer-Denken und Lehrer-Wissen, ISSN 2063-837X ; 5. PY - 2020 SP - 396 EP - 416 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31793912 ID - 31793912 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit TI - Reading miscues and self-repairs during oral reading in children in 3rd, 4th, and 5th grade – A pilot study JF - STUDIA LINGUISTICA HUNGARICA J2 - STUD LINGUIST HUNG VL - 32 PY - 2020 IS - 1 SP - 5 EP - 16 PG - 11 SN - 2064-7492 DO - 10.5281/zenodo.3906243 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31793581 ID - 31793581 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csárdás, László Bence TI - Szavak gyakoriságának szubjektív megítélése gyermekkorban JF - MAGYAR NYELVŐR J2 - MAGYAR NYELVŐR VL - 144 PY - 2020 IS - 3 SP - 304 EP - 317 PG - 14 SN - 0025-0236 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31655897 ID - 31655897 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Driussi, Paolo ED - Ludányi, Zsófia ED - Jánk, István ED - Domonkosi, Ágnes TI - Funkcionális megközelítés a nyelvtanításban T2 - A nyelv perspektívája az oktatásban. Válogatás a PeLiKon2018 oktatásnyelvészeti konferencia előadásaiból PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961680 PY - 2020 SP - 27 EP - 40 PG - 14 DO - 10.17048/Pelikon2018.2020.27 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31817907 ID - 31817907 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Fóris, Ágota TI - Fordítás és terminológia. Elmélet és gyakorlat TS - Elmélet és gyakorlat T3 - Károli Könyvek: Monográfia PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest PY - 2020 SP - 211 SN - 9789634147435 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31659903 ID - 31659903 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gosztolya, Gábor AU - Bagi, Anita AU - Szalóki, Szilvia AU - Szendi, István AU - Hoffmann, Ildikó ED - Meng, Helen ED - Xu, Bo ED - Zheng, Thomas TI - Making a Distinction Between Schizophrenia and Bipolar Disorder Based on Temporal Parameters in Spontaneous Speech T2 - Interspeech 2020 PB - International Speech Communication Association (ISCA) CY - Sanghaj T3 - Proceedings of the Annual Conference of the International Speech Communication Association, INTERSPEECH, ISSN 1990-9772 ; 2020. PY - 2020 SP - 4566 EP - 4570 PG - 5 DO - 10.21437/Interspeech.2020-0049 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31664125 ID - 31664125 N1 - Scopus:hiba:85098194795 2022-10-11 14:50 típus nem egyezik, DOI azonosító nem egyezik WoS:hiba:000833594104142 2023-12-31 10:39 DOI azonosító nem egyezik LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Hantó, Réka TI - Vak felnőttek beszédészlelési és beszédmegértési folyamatai PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) PY - 2020 SP - 184 DO - 10.15476/ELTE.2019.270 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31822240 ID - 31822240 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Heltai, Pál ED - Kovács, Tímea TI - Hungarian-English Contrastive Linguistic Studies T3 - Károli könyvek. Monográfia, ISSN 2063-3297 PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest PY - 2020 SP - 232 SN - 9782343222929 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31969985 ID - 31969985 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hulyák-Tomesz, Tímea ED - Ludányi, Zsófia ED - Jánk, István ED - Domonkosi, Ágnes TI - Sportnyelven mondva. A szaknyelvismeret és szaknyelv-elsajátítás jellemzői a sportoktatásban TS - A szaknyelvismeret és szaknyelv-elsajátítás jellemzői a sportoktatásban T2 - A nyelv perspektívája az oktatásban. Válogatás a PeLiKon2018 oktatásnyelvészeti konferencia előadásaiból PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961680 PY - 2020 SP - 359 EP - 367 PG - 9 DO - 10.17048/Pelikon2018.2020.359 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31378784 ID - 31378784 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Jankovics, Julianna AU - Garai, Luca ED - Ludányi, Zsófia ED - Gráczi, Tekla Etelka TI - Ismétlések enyhe értelmi fogyatékossággal élők spontán beszédében T2 - Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből 2020 PB - MTA Nyelvtudományi Intézet CY - Budapest SN - 9789639074880 PY - 2020 SP - 51 EP - 63 PG - 13 DO - 10.18135/Alknyelvdok.2020.14.4. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31788628 ID - 31788628 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Kovalik-Deák, Szilvia TI - Fordítóhallgatók C nyelvi szókincsének asszociatív kapcsolatai a fordítói döntések hátterében PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) PY - 2020 SP - 183 DO - 10.15476/ELTE.2020.010 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31612702 ID - 31612702 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Pankovics, Gergő TI - A tematikus szerepek kijelölése a mondatfeldolgozásban T2 - 16. Félúton konferencia: Program- és absztraktfüzet PY - 2020 SP - 18 EP - 19 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34045641 ID - 34045641 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pankovics, Gergő TI - Az ige és vonzatainak kölcsönös meghatározottsága a nyelvhasználatban JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 13 PY - 2020 IS - 4 SP - 1 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2020.4.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31906734 ID - 31906734 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pap, Johanna TI - Akikre eddig nem figyeltünk! – Recenzió Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után című tanulmánykötetről (Bóna Judit – Horváth Viktória (szerk.) Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után ELTE Eötvös K., Bp., 2019.) JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 13 PY - 2020 IS - 2 SP - 1 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2020.2.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31813257 ID - 31813257 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pesti, János ED - Istók, Béla ED - Lőrincz, Gábor ED - Lőrincz, Julianna ED - Simon, Szabolcs TI - A hosszú távú memória (htm) működéséről T2 - Tankönyvkutatás – fordított tankönyvek – kétnyelvűség PB - Selye János Egyetem Tanárképző Kar CY - Komárom SN - 9788081223617 PY - 2020 SP - 257 EP - 262 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31829977 ID - 31829977 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tisztl-Papp, Katalin AU - Macher, Mónika ED - Hoss, Alexandra ED - Viszket, Anita TI - A mentális lexikon vizsgálata a szóasszociáció módszerével tanulásban akadályozott gyermekeknél T2 - Találkozások az anyanyelvi nevelésben 4. PB - Lingua Franca Csoport CY - Pécs SN - 9789634295341 T3 - Határtalanul magyarul (a Hungarológiai Évkönyv elektronikus könyvsorozata), ISSN 2560-1393 ; 4. PY - 2020 SP - 169 EP - 180 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31678923 ID - 31678923 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Vakula, Tímea TI - A beszédprodukció és a beszédpercepció fejlődése 5-7 éves korban PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest PY - 2020 SP - 170 SN - 9789634892274 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31596247 ID - 31596247 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vakula, Tímea ED - Fóris, Ágota ED - Bölcskei, Andrea ED - Bóna, Judit ED - Gráczi, Tekla Etelka ED - Markó, Alexandra TI - A beszédszakaszok és a szünetek fonetikai jellemzői 5–7 éves korban T2 - Nyelv, kultúra, identitás. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634545378 PY - 2020 SP - https://mersz.hu/hivatkozas/m675nyki3f_58 EP - https://mersz.hu/hivatkozas/m675nyki3f_63 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31339257 ID - 31339257 N1 - www.mersz.hu LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Adamikné Jászó, Anna ED - Bozsik, Gabriella ED - Ludányi, Zsófia TI - A helyesírás és az olvasástanítási módszer összefüggéséről T2 - Szabályzat, oktatás, gyakorlat. Helyesírásról sokszínűen PB - Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961109 PY - 2019 SP - 33 EP - 49 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30954016 ID - 30954016 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Balla, Fanni TI - Az auditív és a vizuális ingerek hatása a szövegértésre JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 12 PY - 2019 IS - 3 SP - 31 EP - 37 PG - 7 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2019.3.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31197503 ID - 31197503 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit TI - A spontán beszéd és a felolvasás temporális jellemzői kisiskolás korban JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 27 PY - 2019 IS - 1 SP - 272 EP - 290 PG - 19 SN - 1218-8727 DO - 10.15775/BeszKut.2019.272-290 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30706963 ID - 30706963 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bóna, Judit ED - Bóna, Judit ED - Horváth, Viktória TI - Megakadáskapcsolatok és komplex megakadások óvodások és kisiskolások beszédében T2 - Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789633123102 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PY - 2019 SP - 259 EP - 272 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30824806 ID - 30824806 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Bozsik, Gabriella ED - Ludányi, Zsófia TI - Szabályzat, oktatás, gyakorlat. Helyesírásról sokszínűen. A 2015-ös és a 2017-es Nagy J. Béla helyesírási verseny előadásai, feladatai és egyéb tanulmányok TS - A 2015-ös és a 2017-es Nagy J. Béla helyesírási verseny előadásai, feladatai és egyéb tanulmányok PB - Líceum Kiadó CY - Eger PY - 2019 SP - 288 SN - 9789634961109 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30751656 ID - 30751656 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csárdás, László Bence ED - Bátyi, Szilvia TI - Disfluencies of interpreted speech. from Hungarian into English TS - from Hungarian into English T2 - A nyelv – tanítás, tanulás, reprezentáció, feldolgozás. Pszicholingvisztikai tanulmányok 6. Language – teaching, learning, representation, processing. Studies in Psycholinguistics 6. PB - Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar CY - Veszprém SN - 9789633961360 PY - 2019 SP - 175 EP - 189 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31302257 ID - 31302257 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csárdás, László Bence TI - Nyelvtanulók megakadásjelenségei tolmácsolt szövegekben JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 27 PY - 2019 SP - 291 EP - 313 PG - 23 SN - 1218-8727 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31316194 ID - 31316194 AB - Disfluencies are omnipresent in human speech and can be ascribed to the temporary malfunctioning of speech planning and execution. Interpreted speech is different from spontaneous speech in many respects, the most relevant of which is the dominance of the input over the macroplanning. The aim of this study was to examine the disfluencies produced by B2 language learners during interpreting. 4 subjects participated in the research. Their task was to interpret a short Hungarian text into English and another short section from English into Hungarian. Aspects of analysis were (i) the disfluencies that occurred in the speech materials, (ii) the distribution of disfluencies according to type and source and target language, (iii) the distribution of speech disfluencies according to parts of speech and (iv) the complexity of the output produced by the language learners. Based on the results we can state that (i) we use approximately the same strategies in speech planning and execution irrespective of the source and target language, (ii) both language competence and transfer competence play a vital role in interpreting and (iii) the distribution of parts of speech differs according to the source and target language. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Désfalvi, Ildikó TI - Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 12 PY - 2019 IS - 2 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2019.2.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30784685 ID - 30784685 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Feldné Knapp, Ilona AU - Perge, Gabriella TI - Az élményszerű olvasás. Gondolatok a tanulói motivációról egy nemzetközi együttműködés tanulságai alapján TS - Gondolatok a tanulói motivációról egy nemzetközi együttműködés tanulságai alapján JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 12 PY - 2019 IS - 1 SP - 72 EP - 80 PG - 9 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2019.1.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30652362 ID - 30652362 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Feldné Knapp, Ilona AU - Perge, Gabriella TI - Az élményszerű olvasás módszertani koncepció jelentősége az idegennyelv-oktatásban egy nemzetközi projekt tanulságai alapján JF - MODERN NYELVOKTATÁS J2 - MODERN NYELVOKTATÁS VL - 25 PY - 2019 IS - 2 SP - 75 EP - 84 PG - 14 SN - 1219-638X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30863070 ID - 30863070 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jankovics, Julianna TI - Alaphangjellemzők vizsgálata enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékkal élő felnőttek beszédében JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 27 PY - 2019 IS - 1 SP - 314 EP - 330 PG - 17 SN - 1218-8727 DO - 10.15775/BeszKut.2019.314-330 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30703969 ID - 30703969 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Jordanidisz, Ágnes AU - Mihály, Orsolya ED - Bóna, Judit ED - Horváth, Viktória TI - A fonológiai tudatosság és a mondatismétlés összehasonlítása 6 éves óvodások beszédprodukciójában T2 - Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789633123102 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PY - 2019 SP - 95 EP - 105 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30827476 ID - 30827476 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Király, Flóra TI - A tanári beszédfordulók vizsgálata osztálytermi kontextusban. A tanári kérdezési stratégiák TS - A tanári kérdezési stratégiák PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) PY - 2019 SP - 283 DO - 10.15476/ELTE.2018.117 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30741557 ID - 30741557 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kohári, Anna AU - Deme, Andrea AU - Reichel,, Uwe D. AU - Szalontai, Ádám AU - Mády, Katalin TI - A dajkanyelv temporális jellemzői 4 és 8 hónapos csecsemőkhöz szóló beszédben JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 27 PY - 2019 SP - 243 EP - 258 PG - 16 SN - 1218-8727 DO - 10.15775/Beszkut.2019.243-258 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30708637 ID - 30708637 AB - According to Lindblom’s H&H theory, speech production is speaker-oriented, i.e., in adverse listening conditions, speakers enhance intelligibility by the exaggeration of contrasts to produce „hyperspeech”. As infants are at an early stage of language acquisition, it is often hypothesized that infant directed speech (IDS) is also a type of hyperspeech (as opposed to adult directed speech, ADS, that is more on the hypospeech end of the continuum). Therefore, in IDS exaggeration of (linguistic) contrasts, e.g., phonemic contrasts, is suggested. With respect to the phonological vowel length contrast, there is only a limited amount of data available for IDS. Moreover, these data are also quite inconclusive (showing the expected contrast exaggeration in some cases, but revealing the lack of it in others), leaving us to the possible conclusion that contrast exaggeration is not necessary and/or economical for IDS speech to employ. In the present study we aim to contribute to this field of knowledge through the analysis of Hungarian IDS. Hungarian is quite unique (as opposed to e.g., English or Japanese), as it uses both spectral and durational cues combined to express phonological length contrast: while low vowels are distinguished both by spectral and durational cues, high vowels are claimed to be differentiated mostly by durational cues. We addressed the questions, i) if we find contrast exaggeration in IDS vs. ADS in Hungarian, ii) if durational or spectral cues exaggerate the contrast, and iii) if the patterns of long-short vowel contrasts show an interrelation with the infant’s age between the age of 0 and 8 months. We analysed /u/–/u:/ and /A/–/a:/ in 22 first-time mothers’ speech. Speakers read target vowels in one-syllable nonsense CVC words introduced as pixie names in a children’s story book to the experimenter (ADS), and then to their child (IDS), in pre-written sentences that contained the names in pitch-accented positions. We recorded IDS and ADS 3 times with each participant, i) the day after the baby was born (0m), ii) at the age of 4 months (4m), and iii) at the age of 8 months (8m) of the baby. We measured V durations, F1, and F2 values, and analysed absolute V durations, durational differences, and durational ratios of V pairs, and spatial differences of the Vs in the F1×F2 plane. Results showed that although in general mothers did lengthen V durations especially in long vowels, durational contrast was only exaggerated in IDS, if operationalized by durational differences (and not by duration ratios). Further, we found no enhancement in the spectral domain in any of the analysed pairs; and lastly, we found no effect of the baby’s age. We concluded that these results (especially the duration ratio data) provided further evidence to the claim that phonological vowel length contrast is not exaggerated in IDS, and pointed to the questions, if durational cues of length are sufficient in IDS to support distributional learning, or word segmentation skills developing around the age of 1 are needed for the babies to acquire phonological vowel length contrast. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, László TI - Márkanevek és fonetikai hasonlóságon alapuló asszociációk szóasszociációs adatbázisokban JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 27 PY - 2019 SP - 344 EP - 360 PG - 17 SN - 1218-8727 DO - 10.15775/BeszKut.2019.344-360 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30708652 ID - 30708652 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Krániczné Szabó, Ágnes TI - Szövegértés alapú narratívák hallássérült középiskolásoknál JF - LOGOPÉDIA J2 - LOGOPÉDIA VL - 3 PY - 2019 IS - 1 SP - 48 EP - 59 PG - 12 SN - 2498-8960 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31007362 ID - 31007362 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Krepsz, Valéria TI - Akusztikai-fonetikai jellemzők a spontán beszéd elsajátításában PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) PY - 2019 SP - 250 DO - 10.15476/ELTE.2018.184 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30741617 ID - 30741617 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Laczkó, Mária TI - A verbális mondatemlékezet sajátosságai középiskolás korban JF - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS J2 - ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS VL - 2 PY - 2019 IS - 1 SP - 43 EP - 61 PG - 19 SN - 2063-2991 DO - 10.33569/akk.2340 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30983290 ID - 30983290 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Laczkó, Mária ED - Bóna, Judit ED - Horváth, Viktória TI - Megakadásjelenségek középiskolások narratíváiban T2 - Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789633123102 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PY - 2019 SP - 239 EP - 258 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30942137 ID - 30942137 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Libárdi, Péter TI - A mentális lexikon többszempontú vizsgálata PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest PY - 2019 SP - 215 SN - 9786158090926 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30713099 ID - 30713099 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Murányi, Sarolta TI - A gyermekkori narratív készségek vizsgálata – Az ENNI módszertanának alkalmazása magyar nyelven JF - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY J2 - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY VL - 19 PY - 2019 IS - 2 PG - 21 SN - 1587-1061 DO - 10.18460/ANY.2019.2.005 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31270857 ID - 31270857 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Schmidt, Ildikó TI - A magyar írás és olvasás tanítása – az alfabetizálás folyamata T3 - Károli könyvek. Magyarnyelv-tanári segédkönyvek PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest PY - 2019 SP - 83 SN - 9786155961168 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30818709 ID - 30818709 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tódor, Erika Mária TI - Nyelvi alapkészségek kialakítása a romániai magyar tannyelvű iskolákban JF - MAGYAR NYELVŐR J2 - MAGYAR NYELVŐR VL - 143 PY - 2019 IS - 2 SP - 173 EP - 183 PG - 11 SN - 0025-0236 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30847608 ID - 30847608 N1 - Angol nyelvű absztrakt: Development of basic skills in Hungarian medium schools in Rumania LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vakula, Tímea ED - Bóna, Judit ED - Horváth, Viktória TI - 5–7 éves gyermekek megakadásjelenségeinek alakulása a beszédtípus függvényében T2 - Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest SN - 9789633123102 T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PY - 2019 SP - 221 EP - 238 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30827606 ID - 30827606 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Auszmann, Anita TI - Magyar gyermekek magánhangzóinak akusztikai-fonetikai jellemzői T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 ET - 0 PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest PY - 2018 SP - 200 SN - 9789633122969 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30353937 ID - 30353937 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bartha, Krisztina ED - Tódor, Erika Mária ED - Tankó, Enikő ED - Dégi, Zsuzsanna TI - A spontán beszéd néhány aspektusa kétnyelvű kisiskolásoknál T2 - Nyelvi tájkép, nyelvi sokszínűség II. PB - Scientia Kiadó CY - Cluj-Napoca SN - 9786069750179 PY - 2018 SP - 99 EP - 108 PG - 10 SN - 9786069750179 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30787108 ID - 30787108 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit TI - A beszédfejlődés kisgyermekkortól kamaszkorig JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 6 PY - 2018 IS - 3 SP - 111 EP - 122 PG - 12 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/20183111122 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30353888 ID - 30353888 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit TI - Characteristics of sentence repetition in young-onset Parkinson’s disease. A longitudinal case study TS - A longitudinal case study JF - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY J2 - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY VL - 18 PY - 2018 IS - 1 SN - 1587-1061 DO - 10.18460/ANY.2018.1.001 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3384243 ID - 3384243 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dudits, András ED - Dombi, Judit ED - Farkas, Judit ED - Gúti, Erika TI - A deklaratív tudás és a szakmai kommunikációs készség jelentősége a fordításban T2 - Aszimmetrikus kommunikáció - aszimmetrikus viszonyok PB - SZAK Kiadó CY - Bicske SN - 9789639863576 PY - 2018 SP - 508 EP - 523 PG - 16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30318253 ID - 30318253 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Fehér, Krisztina TI - A nyelv grammatikája. A nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán TS - A nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán T3 - Bevezetés a társas-kognitív nyelvészetbe ; 2. ET - 0 PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2018 SP - 394 SN - 9789633186435 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3338345 ID - 3338345 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Györkő, Enikő AU - Klein, Ágnes TI - A sírástól az első szótagig JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 6 PY - 2018 IS - 3 SP - 70 EP - 76 PG - 7 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/201837076 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30354074 ID - 30354074 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Haader, Lea ED - Boros, István ED - Takács, László TI - Tükröt tartó korrektúrák T2 - Litteris vincimur: I. Scriptorium Konferencia PB - Szent István Társulat CY - Budapest SN - 9789632777795 T3 - Scriptorium, ISSN 2631-0643 PY - 2018 SP - 17 EP - 30 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30430735 ID - 30430735 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hantó, Réka ED - Ludányi, Zsófia ED - Krepsz, Valéria ED - Gráczi, Tekla Etelka TI - A spontán beszéd grammatikai komplexitása gyermekeknél. Jelzős és mellérendelő szintagmák, valamint összetett szavak előfordulása kisiskolás és kamaszkorban TS - Jelzős és mellérendelő szintagmák, valamint összetett szavak előfordulása kisiskolás és kamaszkorban T2 - Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből 2018 PB - MTA Nyelvtudományi Intézet CY - Budapest SN - 9789639074781 T3 - ALKNYELVDOK8. Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből. ; 12. PY - 2018 SP - 11 EP - 22 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30352513 ID - 30352513 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Huszár-Samu, Nóra ED - Dombi, Judit ED - Farkas, Judit ED - Gúti, Erika TI - Szövegfeldolgozás az alsó tagozaton T2 - Aszimmetrikus kommunikáció - aszimmetrikus viszonyok PB - SZAK Kiadó CY - Bicske SN - 9789639863576 PY - 2018 SP - 1017 EP - 1042 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31038594 ID - 31038594 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kántor, Gyöngyi ED - Dombi, Judit ED - Farkas, Judit ED - Gúti, Erika TI - Rövid beszámoló felnőtt dadogó férfiak beszédprodukcióiról T2 - Aszimmetrikus kommunikáció - aszimmetrikus viszonyok PB - SZAK Kiadó CY - Bicske SN - 9789639863576 PY - 2018 SP - 1155 EP - 1172 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30350849 ID - 30350849 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kohári, Anna TI - Időzítési mintázatok a magyar beszédben T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 PB - Magyar Tudományos Akadémia (MTA) CY - Budapest PY - 2018 SP - 176 SN - 9789633123003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30345945 ID - 30345945 N1 - http://www.eltereader.hu/media/2018/12/KOHARI_Idozitesi_mintazatok_READER.pdf LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Kugler, Nóra ED - Bencze, Norbert ED - Kodácsi, Boglárka TI - Magyar nyelvtan – A nyelvi jel a 9–12. évfolyam számára. Tanári kézikönyv PB - Tinta Könyvkiadó CY - Budapest PY - 2018 SP - 410 SN - 9789634092124 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30715603 ID - 30715603 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Laczkó, Mária ED - Balázs, Géza ED - Lengyel, Klára TI - A spontán beszéd grammatikai-szintaktikai szerkesztettsége tizenéves korban T2 - Grammatika és oktatás – időszerű kérdések PB - Magyar Szemiotikai Társaság (MSZT) CY - Budapest SN - 9786155597077 T3 - Magyar Szemiotikai Tanulmányok ; 41-42. PY - 2018 SP - 317 EP - 328 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3424173 ID - 3424173 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Laczkó, Mária TI - Grammatikai hibák mintázata az élőbeszédben az anyanyelv-elsajátítás egyes szakaszaiban JF - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY J2 - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY VL - 18 PY - 2018 IS - 1 PG - 21 SN - 1587-1061 DO - 10.18460/ANY.2018.1.004 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3424182 ID - 3424182 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lengyel, Zsolt TI - Lexikai csoportképzés a mentális lexikonban: generációs és kronológiai szempontok JF - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY J2 - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY VL - 18 PY - 2018 IS - 1 PG - 25 SN - 1587-1061 DO - 10.18460/ANY.2018.1.005 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27688006 ID - 27688006 LA - English DB - MTMT ER -