@article{MTMT:26346700, title = {A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/26346700}, author = {Sáfrányné, Molnár Mónika}, doi = {10.21030/anyp.2016.2.3}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {9}, unique-id = {26346700}, issn = {2060-0623}, year = {2016}, pages = {1-18} } @article{MTMT:23138323, title = {A tanári beszéd és személyiség}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/23138323}, author = {Németh, Mátyás}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {2013}, unique-id = {23138323}, issn = {2060-0623}, year = {2013} } @article{MTMT:23518739, title = {Az iskolai metanyelvi szocializáció dinamizmusa. Terminushasználat és cselekvés}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/23518739}, author = {Szabó, Tamás Péter}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {3}, unique-id = {23518739}, issn = {2060-0623}, year = {2013} } @book{MTMT:2046209, title = {„Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos”. A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2046209}, isbn = {9788097111441}, author = {Szabó, Tamás Péter}, publisher = {Gramma Kiadó}, unique-id = {2046209}, abstract = {A nyelvről való beszéd – a metanyelv – igen heterogén hagyományával is­mer­kednek meg a beszélők nyelvi szocializációjuk során. Nap mint nap találkoz­nak a nyelv­használat különböző leírásaival és értelme­zé­seivel, miközben tapasz­talatot szereznek a nyelvi értékelés egyik legel­terjedtebb formájának, a javítás­nak az alkalmazásában is. Az iskola fontos szerepet játszik ebben a folyamatban, hiszen a saját tekintélyével egyes metanyelvi hagyományokat terjeszteni igyek­szik, má­sokat pedig korlátozni próbál. Nem véletlen tehát, hogy a könyv első­sorban az iskolai metanyelvvel foglalkozik A kötet a metanyelv vizsgálatának és az adatok értelmezésének elméleti és módszer­tani kérdésein túl a javításról való beszéd elemzésével, elsősorban a nyelvhasználatot leíró narratívákkal és a gyakor­latot magyarázó, értékelő ideoló­gi­ákkal foglalkozik. A metanyelv dinamikus, interakciós jellegét a konver­záció­elemzés és a diskurzuselemzés esz­köztá­rával mutatja be, rámutatva arra, hogy a metanyelvi diskurzusok résztvevői – diákok, tanulók, és a velük párbeszédet foly­tató kutató – a saját kommunikációs tech­nikáikkal hogyan alakít­ják az ideo­ló­giaalkotás folyamatát. Az elemzések fókuszában a szerző által gyűjtött kor­puszok szövegei állnak. A kötet a szerző 2011-ben az ELTE-n megvédett PhD-disszertációjának könyv­vál­tozata.}, year = {2012} }