TY - JOUR AU - Sáfrányné, Molnár Mónika TI - A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I. JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 9 PY - 2016 IS - 2 SP - 1 EP - 18 PG - 18 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2016.2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/26346700 ID - 26346700 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Mátyás TI - A tanári beszéd és személyiség JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 2013 PY - 2013 IS - 1 SN - 2060-0623 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23138323 ID - 23138323 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Tamás Péter TI - Az iskolai metanyelvi szocializáció dinamizmusa. Terminushasználat és cselekvés TS - Terminushasználat és cselekvés JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 3 PY - 2013 SN - 2060-0623 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/23518739 ID - 23518739 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Szabó, Tamás Péter TI - „Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos”. A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében TS - A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében ET - 0 PB - Gramma Kiadó CY - Dunaszerdahely PY - 2012 SP - 286 SN - 9788096955671 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2046209 ID - 2046209 N1 - ISBN 978-80-971114-4-1 (online), ISBN 978-80-969556-7-1 (nyomtatott) Megjegyzés-23495467 14., 74., 93., 179. o. AB - A nyelvről való beszéd – a metanyelv – igen heterogén hagyományával is­mer­kednek meg a beszélők nyelvi szocializációjuk során. Nap mint nap találkoz­nak a nyelv­használat különböző leírásaival és értelme­zé­seivel, miközben tapasz­talatot szereznek a nyelvi értékelés egyik legel­terjedtebb formájának, a javítás­nak az alkalmazásában is. Az iskola fontos szerepet játszik ebben a folyamatban, hiszen a saját tekintélyével egyes metanyelvi hagyományokat terjeszteni igyek­szik, má­sokat pedig korlátozni próbál. Nem véletlen tehát, hogy a könyv első­sorban az iskolai metanyelvvel foglalkozik A kötet a metanyelv vizsgálatának és az adatok értelmezésének elméleti és módszer­tani kérdésein túl a javításról való beszéd elemzésével, elsősorban a nyelvhasználatot leíró narratívákkal és a gyakor­latot magyarázó, értékelő ideoló­gi­ákkal foglalkozik. A metanyelv dinamikus, interakciós jellegét a konver­záció­elemzés és a diskurzuselemzés esz­köztá­rával mutatja be, rámutatva arra, hogy a metanyelvi diskurzusok résztvevői – diákok, tanulók, és a velük párbeszédet foly­tató kutató – a saját kommunikációs tech­nikáikkal hogyan alakít­ják az ideo­ló­giaalkotás folyamatát. Az elemzések fókuszában a szerző által gyűjtött kor­puszok szövegei állnak. A kötet a szerző 2011-ben az ELTE-n megvédett PhD-disszertációjának könyv­vál­tozata. LA - Hungarian DB - MTMT ER -