TY - CHAP AU - Berki, Borbála TI - Overview of the Relationship between Human Spatial Abilities and GPS Usage T2 - 2022 IEEE 1st International Conference on Cognitive Mobility (CogMob) PB - IEEE CY - Piscataway (NJ) SN - 9781665476324 PY - 2022 SP - 000019 EP - 000022 PG - 4 DO - 10.1109/CogMob55547.2022.10117612 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33827161 ID - 33827161 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhász, Anikó AU - Molnár, Melinda Sára TI - A gépjárművezetés közbeni mobiltelefonhasználat hatása a figyelemre JF - BELÜGYI SZEMLE / ACADEMIC JOURNAL OF INTERNAL AFFAIRS: A BELÜGYMINISZTÉRIUM SZAKMAI TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA (2010-) J2 - BELÜGYI SZLE (2010-) VL - 70 PY - 2022 IS - 6 SP - 1177 EP - 1192 PG - 16 SN - 2062-9494 DO - 10.38146/BSZ.2022.6.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32893993 ID - 32893993 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Attila Csaba AU - Majer, Réka AU - Csikai, Enikő AU - Dobos, Adrienn AU - Süvegh, Gábor AU - Csiba, László TI - The Correlation between Two Angiotensin-Converting Enzyme Inhibitor’s Concentrations and Cognition JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH J2 - INT J ENV RES PUB HE VL - 19 PY - 2022 IS - 21 SN - 1661-7827 DO - 10.3390/ijerph192114375 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33251894 ID - 33251894 AB - Both lisinopril and enalapril are angiotensin-converting enzyme (ACE) drugs and widely used in the treatment of hypertension. Enalapril does not cross the blood–brain barrier, but lisinopril is centrally active. Our goal was to find out if there was a link between the actual concentration of ACE inhibitors and cognition and if there was a detectable difference between the two types of ACE inhibitors. Asymptomatic, non-treated patients were diagnosed by screening and the hypertension was confirmed by ambulatory blood pressure monitoring (ABPM). A battery of cognitive tests was used to assess the impact of randomly assigning participants to receive either lisinopril or enalapril. All neurocognitive functions were measured, especially the most affected by conditions of compromised perfusion pressures, such as hypertension, which are attention and executive functions. The lisinopril concentration showed a significant inverse correlation with mosaic test (coeff. = −0.5779) and seemed to have a significant negative effect on perceptual motor skills (coeff. = −0.5779), complex attention (coeff. = −0.5104) and learning (coeff. = −0.5202). Compared with enalapril, lisinopril is less successful in improving the components of cognitive functions. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Schmidt, Ildikó TI - Writing Direction and Spatial Orientation Patternsin Hungarian L2 Learners’ Written Texts JF - STUDI FINNO-UGRICI: ANNALI DELL ISTITUTO UNIVERSITARIO ORIENTALE DI NAPOLI J2 - STUDI FINNO-UGRICI VL - 2 PY - 2022 SP - 1 EP - 12 PG - 12 SN - 1826-753X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34497667 ID - 34497667 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, György Adrienn TI - Óvodáskorú gyermekek viselkedésének vizsgálata digitális otthoni környezetben JF - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- J2 - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- VL - 61 PY - 2021 IS - 2 SP - 140 EP - 152 PG - 13 SN - 2063-3734 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32525802 ID - 32525802 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Makai, Alexandra AU - Füge, Kata AU - Breitenbach, Zita AU - Betlehem, József AU - Ács, Pongrác AU - Lampek, Kinga AU - Figler, Mária TI - The effect of a community-based e-health program to promote the role of physical activity among healthy adults in Hungary JF - BMC PUBLIC HEALTH J2 - BMC PUBLIC HEALTH VL - 20 PY - 2020 IS - S1 SP - 1059 PG - 10 SN - 1471-2458 DO - 10.1186/s12889-020-08750-1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31361946 ID - 31361946 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fehér, Ágota AU - Fodor, Szilvia ED - Németh, András ED - Orsovics, Yvette ED - Csehiová, Agáta ED - Tóth-Bakos, Anita TI - Pozitív érzelmek a tanulás szolgálatában T2 - Pedagogical Sections. Conference Proceedings PB - Selye János Egyetem CY - Komárno SN - 9788081223730 PY - 2020 SP - 265 EP - 281 PG - 17 DO - 10.36007/3730.2020.265 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31784565 ID - 31784565 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hulyák-Tomesz, Tímea ED - Ludányi, Zsófia ED - Jánk, István ED - Domonkosi, Ágnes TI - Sportnyelven mondva. A szaknyelvismeret és szaknyelv-elsajátítás jellemzői a sportoktatásban TS - A szaknyelvismeret és szaknyelv-elsajátítás jellemzői a sportoktatásban T2 - A nyelv perspektívája az oktatásban. Válogatás a PeLiKon2018 oktatásnyelvészeti konferencia előadásaiból PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961680 PY - 2020 SP - 359 EP - 367 PG - 9 DO - 10.17048/Pelikon2018.2020.359 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31378784 ID - 31378784 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigriné Sejtes, Györgyi ED - Ludányi, Zsófia ED - Jánk, István ED - Domonkosi, Ágnes TI - Bottom-up / top-down? / Bottom-up és top-down! Az olvasás-szövegértés pszicholingvisztikai megközelítése, lehetséges hatásai a fejlesztésre T2 - A nyelv perspektívája az oktatásban. Válogatás a PeLiKon2018 oktatásnyelvészeti konferencia előadásaiból PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961680 PY - 2020 SP - 83 EP - 95 PG - 13 DO - 10.17048/Pelikon2018.2020.83 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32552855 ID - 32552855 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Sudár, Anna AU - Csapó, Ádám Balázs TI - Interaction Patterns of Spatial Navigation in VR Workspaces T2 - 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, (CogInfoCom 2019) PB - IEEE CY - Piscataway (NJ) SN - 9781728147925 T3 - International Conference on Cognitive Infocommunications, ISSN 2375-1312 PY - 2019 SP - 615 EP - 618 PG - 4 DO - 10.1109/CogInfoCom47531.2019.9089998 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30863241 ID - 30863241 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Fehér, Krisztina TI - A nyelv grammatikája. A nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán TS - A nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán T3 - Bevezetés a társas-kognitív nyelvészetbe ; 2. ET - 0 PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2018 SP - 394 SN - 9789633186435 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3338345 ID - 3338345 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bóna, Judit AU - Imre, Angéla TI - Szójelentések meghatározása 5 és 9 éves kor között JF - BESZÉDKUTATÁS J2 - BESZÉDKUTATÁS VL - 25 PY - 2017 SP - 185 EP - 203 PG - 19 SN - 1218-8727 DO - 10.15775/Beszkut.2017.185-203 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3220318 ID - 3220318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Golovics, József TI - Korlátozott racionalitás és altruizmus: behaviorizmus a közgazdaság-tudományban (Bounded rationality and altruism: behaviourism in economics) JF - HITELINTÉZETI SZEMLE J2 - HITELINT SZLE VL - 14 PY - 2015 IS - 2 SP - 158 EP - 172 PG - 15 SN - 1588-6883 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2919415 ID - 2919415 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Braunné, Fülöp Katalin TI - Kockázatmegosztás a magán-és közszféra kapcsolatrendszerében PY - 2012 SP - 182 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27217850 ID - 27217850 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Máté, Ileana TI - The study of the role of working memory in the teaching of text-based problems JF - ACTA DIDACTICA NAPOCENSIA J2 - ACTA DID NAPOC VL - 5 PY - 2012 IS - 3 SP - 61 EP - 66 PG - 6 SN - 2065-1430 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3031043 ID - 3031043 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Szabó, Tamás Péter TI - „Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos”. A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében TS - A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében ET - 0 PB - Gramma Kiadó CY - Dunaszerdahely PY - 2012 SP - 286 SN - 9788096955671 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2046209 ID - 2046209 N1 - ISBN 978-80-971114-4-1 (online), ISBN 978-80-969556-7-1 (nyomtatott) Megjegyzés-23495467 14., 74., 93., 179. o. AB - A nyelvről való beszéd – a metanyelv – igen heterogén hagyományával is­mer­kednek meg a beszélők nyelvi szocializációjuk során. Nap mint nap találkoz­nak a nyelv­használat különböző leírásaival és értelme­zé­seivel, miközben tapasz­talatot szereznek a nyelvi értékelés egyik legel­terjedtebb formájának, a javítás­nak az alkalmazásában is. Az iskola fontos szerepet játszik ebben a folyamatban, hiszen a saját tekintélyével egyes metanyelvi hagyományokat terjeszteni igyek­szik, má­sokat pedig korlátozni próbál. Nem véletlen tehát, hogy a könyv első­sorban az iskolai metanyelvvel foglalkozik A kötet a metanyelv vizsgálatának és az adatok értelmezésének elméleti és módszer­tani kérdésein túl a javításról való beszéd elemzésével, elsősorban a nyelvhasználatot leíró narratívákkal és a gyakor­latot magyarázó, értékelő ideoló­gi­ákkal foglalkozik. A metanyelv dinamikus, interakciós jellegét a konver­záció­elemzés és a diskurzuselemzés esz­köztá­rával mutatja be, rámutatva arra, hogy a metanyelvi diskurzusok résztvevői – diákok, tanulók, és a velük párbeszédet foly­tató kutató – a saját kommunikációs tech­nikáikkal hogyan alakít­ják az ideo­ló­giaalkotás folyamatát. Az elemzések fókuszában a szerző által gyűjtött kor­puszok szövegei állnak. A kötet a szerző 2011-ben az ELTE-n megvédett PhD-disszertációjának könyv­vál­tozata. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Bukus, Beatrix AU - Sikó, Dóra TI - Menekült gyermekek fejlesztése. Az Önkéntes Interkulturális Pedagógiai Munkacsoport segédkönyve TS - Az Önkéntes Interkulturális Pedagógiai Munkacsoport segédkönyve PB - Önkéntes Interkulturális Pedagógiai Munkacsoport CY - Budapest PY - 2011 SP - 92 SN - 9789630807593 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/22942527 ID - 22942527 N1 - Ebben: 88. o. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Gecser, Ottó TI - Fontos könyvek - A BUKSZ válogatott bibliográfiája, 2007. IV. negyedév PY - 2008 SP - 93 EP - 95 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/27670324 ID - 27670324 LA - Hungarian DB - MTMT ER -