@article{MTMT:3122125, title = {Beszállítói termékek a magyar feldolgozóiparban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3122125}, author = {Békés, Gábor and Muraközy, Balázs}, doi = {10.18414/KSZ.2016.10.1046}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {63}, unique-id = {3122125}, issn = {0023-4346}, abstract = {A nemzetközi beszállítói láncok egyre nagyobb szerepet játszanak a modern gazdaságok termelésében és exportjában is. Egy-egy vállalat, ország vagy iparág működését alapvetően meghatározza az, hogy része-e ezeknek a globális láncoknak. Ebben a tanulmányban a magyar vállalati szintű termelési és exportadatok segítségével vizsgáljuk a köztes termékek és tőkejószágok termelését, valamint exportját a magyar feldolgozóipari vállalatok esetében. Megmutatjuk, hogy az ilyen termékek a feldolgozóipari vállalatok termelésének kétharmadát, exportjának pedig háromnegyedét teszik ki. A beszállítói termékek arányát alapvetően meghatározza a vállalat iparága, ezért a megfelelő iparágakra korlátozódó gazdaságpolitika hatásosan célozhatja meg a potenciális beszállítókat. Regressziós elemzésben bemutatjuk, hogy a tudásátterjedés lehetőségével összhangban a beszállítói termékeket gyártó vállalatok – elsősorban nagyobb méretüknek és magasabb tőkeintenzitásuknak köszönhetően – termelékenyebbek, mint a fogyasztási javakat gyártó társaik.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D22, D24, F14, L60.}, year = {2016}, pages = {1046-1073} } @article{MTMT:2929141, title = {Regionális klaszterek és agglomerációs előnyök: feldolgozóipar a magyar városrégiókban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2929141}, author = {Vas, Zsófia Boglárka and Lengyel, Imre and Szakálné Kanó, Izabella}, doi = {10.17649/TET.29.3.2697}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {29}, unique-id = {2929141}, issn = {0237-7683}, year = {2015}, eissn = {2062-9923}, pages = {49-72}, orcid-numbers = {Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374; Szakálné Kanó, Izabella/0000-0002-4149-1243} } @article{MTMT:2169435, title = {Külkereskedelem és a vállalatok közötti különbségek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2169435}, author = {Békés, Gábor and Halpern, László and Muraközy, Balázs}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {60}, unique-id = {2169435}, issn = {0023-4346}, abstract = {Cikkünk vállalati mérleg- és termékszintű külkereskedelmi adatok alapján mutatja be a magyar külkereskedelem általános jellemzőit, valamint az exportdinamika sajátosságait. Empirikus elemzésünk a heterogén vállalatokra építő modellek logikáját követi. Ezekkel a modellekkel összhangban azt találtuk, hogy a magyar külkereskedelem erősen koncentrált, így például a vállalatok 5 százaléka bonyolítja az export és az import több mint 80 százalékát. A külkereskedő vállalatok (exportálók és importálók egyaránt) jelentősen termelékenyebbek, mint az egyéb szempontokból hasonló, nem külkereskedő vállalatok; sőt a külkereskedelmi státus fontosabb szerepet játszik a vállalatok közötti különbségekben, mint a hazai vagy külföldi tulajdon. Bemutatjuk a magyar külkereskedelem empirikus kutatásának néhány fontosabb - az export és import viszonyára, az innováció szerepére, valamint a külkereskedelem stabilitására vonatkozó - eredményét is, amelyek alapján kijelenthető, hogy a vállalatok külpiacra való kilépése a versenyképesség és a növekedés szempontjából kulcskérdés, a gazdaságpolitikának ezt kell szem előtt tartania és megfelelő eszközökkel támogatnia.}, year = {2013}, pages = {1-24} } @article{MTMT:2134986, title = {What makes a successful export? Evidence from firm-product-level data}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2134986}, author = {Görg, H and Kneller, R and Muraközy, Balázs}, doi = {10.1111/j.1540-5982.2012.01734.x}, journal-iso = {CAN J ECON}, journal = {CANADIAN JOURNAL OF ECONOMICS / REVUE CANADIENNE D ECONOMIQUE}, volume = {45}, unique-id = {2134986}, issn = {0008-4085}, year = {2012}, eissn = {1540-5982}, pages = {1332-1368} } @article{MTMT:1963123, title = {A közelség szerepének újraértelmezése az innovatív üzleti kapcsolatokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/1963123}, author = {Lengyel, Imre and Fenyővári, Zsolt and Nagy, Benedek}, doi = {10.14267/VEZTUD.2012.03.02}, journal-iso = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, journal = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, volume = {43}, unique-id = {1963123}, issn = {0133-0179}, year = {2012}, pages = {19-29} }