TY - CHAP AU - Hegyi-Halmos, Nóra ED - Torgyik, Judit Emese TI - A pályaorientáció elmélete és gyakorlata a hazai köznevelési intézményekben, a pedagógusok szerepe a pályaorientációs tevékenységben T2 - Százarcú pedagógia PB - International Research Institute CY - Komárno SN - 9788089691173 PY - 2015 SP - 440 EP - 445 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2853491 ID - 2853491 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hajdu, Tamás AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor ED - Kolosi, Tamás ED - Tóth, István György TI - Roma fiatalok a középiskolában. beszámoló a TÁRKI Életpálya-felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból TS - beszámoló a TÁRKI Életpálya-felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból T2 - Társadalmi Riport 2014 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest SN - 9771216656145 PY - 2014 SP - 265 EP - 302 PG - 38 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2808629 ID - 2808629 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Borbély-Pecze, Tibor Bors AU - Juhász, ágnes AU - Gyöngyösi, Katalin TI - Az életút-támogató pályaorientáció a köznevelésben (1. rész) JF - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE J2 - ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 2013 PY - 2013 IS - 5-6 SP - 32 EP - 49 PG - 18 SN - 1215-1807 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2434697 ID - 2434697 AB - Lifelong career guidance in public education Part 1 This article presents the „lifelong guidance” approach in career guidance to stakeholders in public education, explaining changes in the role of schools and teachers in guidance activities and pointing out the importance of guidance as a field of pedagogical work for reshaping relationships among students, parents, schools and the world of work. In the first part, the authors provide an explanation of lifelong guidance understood as a policy area and as a functioning system, suggested for adoption to replace the traditional interpretation of guidance as a means of early selection and as directive counselling for one-time career choices of youngsters, An overview is provided of the history of Hungarian career guidance and a detailed description is given of its current state and embeddedness in public education. In the second part, following from the state of affairs outlined previously and drawing on lessons learnt from career guidance history in Hungary and on international experiences, suggestions for a possible national model for lifelong guidance for use within the public education system and at a national education policy level are formulated and an inventory of career education tools developed LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Borbély-Pecze, Tibor Bors TI - Átalakuló ifjúsági pályautak JF - MUNKAÜGYI SZEMLE J2 - MUNKAÜGYI SZEMLE VL - 56 PY - 2012 IS - 4 SP - 79 EP - 83 PG - 5 SN - 0541-3559 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2099772 ID - 2099772 LA - Hungarian DB - MTMT ER -