TY - JOUR AU - Szabó, Zsombor AU - Török, Árpád AU - Sipos, Tibor TI - Order of the cities: Usage as a transportation economic parameter JF - PERIODICA POLYTECHNICA TRANSPORTATION ENGINEERING J2 - PERIOD POLYTECH TRANSP ENG VL - 49 PY - 2021 IS - 2 SP - 164 EP - 169 PG - 6 SN - 0303-7800 DO - 10.3311/PPtr.13786 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31650506 ID - 31650506 N1 - Department of Transport Technology and Economics, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, P.O.B. 91, Budapest, H-1521, Hungary Department of Automotive Technologies, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, P.O.B. 91, Budapest, H-1521, Hungary Cited By :4 Export Date: 17 November 2021 CODEN: PPTED Correspondence Address: Szabó, Z.; Department of Transport Technology and Economics, P.O.B. 91, Hungary; email: szabo.zsombor@mail.bme.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lakatos, András Rudolf AU - Tóth, János AU - Mándoki, Péter TI - Demand Responsive Transport Service of ‘Dead-End Villages’ in Interurban Traffic. JF - SUSTAINABILITY J2 - SUSTAINABILITY-BASEL VL - 12 PY - 2020 IS - 9 PG - 12 SN - 2071-1050 DO - 10.3390/su12093820 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31310393 ID - 31310393 N1 - Cited By :5 Export Date: 16 June 2022 Correspondence Address: Lakatos, A.; Department of Transport Technology and Economics, Hungary; email: lakatos.andras@mail.bme.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lakatos, András Rudolf AU - Mándoki, Péter TI - Sustainability Analysis of Competition in Public Transport Systems. A Comparative Case Study in Hungary and Finland TS - A Comparative Case Study in Hungary and Finland JF - PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING J2 - PERIOD POLYTECH CIV ENG VL - 64 PY - 2020 IS - 2 SP - 545 EP - 556 PG - 12 SN - 0553-6626 DO - 10.3311/PPci.14824 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31257163 ID - 31257163 AB - Ongoing competition between bus and railway systems in European (especially in the middle, south and east part) regional passenger transport is a current problem. Long term sustainability and efficiency in passenger transport requires a balanced transport policy. These subsectors need to be complement each other, not compete. The parallel bus and railway links can result in a competition. This research explores solutions to this issue for long term environmental and economic sustainability optimization. Some of the important factors include the number of inhabitants to be served, public transport availability, and efficiency in time of travel for vehicles and passengers. To ensure long term sustainability of the presented methodology, the effect of interventions was analyzed. The study compares Finland and Hungary in terms of the competition regional railway and bus links. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Varga, Virág AU - Teveli-Horváth, Dorottya AU - Salamin, Géza TI - A fiatal, képzett lakosságot vonzó potenciál a Budapest körüli csapágyvárosokban JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 60 PY - 2020 IS - 2 SP - 179 EP - 210 PG - 32 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS600204 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31169078 ID - 31169078 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Alpek, Balázs Levente AU - Tésits, Róbert TI - A foglalkoztathatóság mérési lehetőségei és térszerkezete Magyarországon JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 59 PY - 2019 IS - 2 SP - 164 EP - 187 PG - 24 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS590203 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30608144 ID - 30608144 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mátyás, Szabolcs AU - Sallai, János AU - Tihanyi, Miklós AU - Vári, Vince TI - A rendőri elérhetőség és a bűnözés közötti összefüggések térbeli elemzése JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 59 PY - 2019 IS - 2 SP - 152 EP - 163 PG - 12 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS590202 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30721561 ID - 30721561 N1 - Spatial analysis of the connections between police accessibility and intensity of crime [SCOPUS] LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Rechnitzer, János AU - Berkes, Judit AU - Filep, Bálint TI - The most important city development initiatives of Hungary JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 9 PY - 2019 IS - 2 SP - 20 EP - 44 PG - 25 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS090204 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30853661 ID - 30853661 N1 - DOI még nem aktív. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Saif, Muhammad Atiullah AU - Maghrour Zefreh, Mohammad AU - Török, Ádám TI - Public Transport Accessibility: A Literature Review JF - PERIODICA POLYTECHNICA TRANSPORTATION ENGINEERING J2 - PERIOD POLYTECH TRANSP ENG VL - 47 PY - 2019 IS - 1 SP - 36 EP - 43 PG - 8 SN - 0303-7800 DO - 10.3311/PPtr.12072 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30418656 ID - 30418656 N1 - Cited By :68 Export Date: 26 September 2022 CODEN: PPTED Correspondence Address: Zefreh, M.M.; Department of Transport Technology and Economics, Stoczek u. 2., Building ST, Hungary; email: mohammad.maghrour@mail.bme.hu AB - Accessibility is one of the most important outcomes of the transportation system. Public transport can be more attractive by providing "Door to door mobility" and development of transportation services is an important factor of social quality. Public transport accessibility has gained vital importance in designing and evaluating the transit system in terms of mobility and sustainability. Apart from the transport system itself, public transport accessibility has the considerable impact on life satisfaction in the form of perceived accessibility. Moreover, researchers have revealed several impact and correlation of provision of public transport accessibility to the environment and daily life which would have a noticeable impact on public health and other aspects of public daily life. Furthermore, the correlation between public transport accessibility and job opportunities has attracted the researchers' attention in the literature. Also, public participation in social activities has been investigated based on public transport accessibility and their close connection has been revealed under the topic of social exclusion. In this paper, the available literature on public transport accessibility has been reviewed. As a conclusion, it should be highlighted that not just the performance of public transportation but its impact on other social aspects should be considered while planning the public transport facilities. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, János Péter AU - Szalkai, Gábor TI - Az ingázás mobilitási jellemzői a legutóbbi népszámlálási adatok alapján JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 58 PY - 2018 IS - 2 SP - 177 EP - 199 PG - 23 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS580203 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2747614 ID - 2747614 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Konecka-Szydłowska, Barbara AU - Trócsányi, András AU - Pirisi, Gábor TI - Urbanisation in a formal way? The different characteristics of the ‘newest towns’ in Poland and Hungary JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 8 PY - 2018 IS - 2 SP - 135 EP - 153 PG - 19 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS080202 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30375295 ID - 30375295 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Márkus, Ádám TI - Heterogén határhatások az Európai Unió egységes belső piacán - egy PPML- és OLS-elemzés tanulságai JF - STATISZTIKAI SZEMLE J2 - STATISZTIKAI SZEMLE VL - 96 PY - 2018 IS - 4 SP - 375 EP - 402 PG - 28 SN - 0039-0690 DO - 10.20311/stat2018.04.hu0375 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3364460 ID - 3364460 N1 - Megjegyzés-27439965 Hivatkozás a 377. oldalon. AB - Az empirikus tanulmány országcsoportokra bontva vizsgálja az európai uniós tagországok kereskedelmé- nek integrálódási folyamatát az 1995 és 2014 közötti időszakban. A kétféle gravitációs modellspecifikáció- val becsült határhatások (border effects) időbeli alakulásával sikerül rámutatni az EU (Európai Unió) orszá- gai között levő árupiaci integráció heterogenitására. Az eredményekből arra lehet következtetni, hogy a fejlettebb tagországok – közöttük is főként a nyugateurópaiak – kereskedelme kisebb torzulást mutat belföldi árupiacaik felé, mint a 2004-ben és 2007-ben csatlakozottaké. Utóbbiak esetén viszont – legfőképpen az Unió keleti országaiban – rendkívül dinamikusan csökkent a határ-dummy együtthatója, ami így 2014-ben már csak töredéke volt a húsz évvel azelőttinek. Az északi és déli tagországokra viszonylag magas határhatás-paramétereket adtak a regressziók az idő- szak elején, melyek a dél-európai tagországok esetén nem is tudtak számottevően csökkenni a vizsgált idő- szak alatt. A tanulmány ezen felül különböző modellváltozatokkal bizonyítja, hogy a Poisson pszeudomaximum likelihood eljárás – szemben a legkisebb négyzetek módszerével – torzításmentes, konzisztens és hatásos becslést ad. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Molnár, Ernő AU - Dézsi, Gyula AU - Lengyel, István Máté AU - Kozma, Gábor TI - Vidéki nagyvárosaink gazdaságának összehasonlító elemzése JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 58 PY - 2018 IS - 6 SP - 610 EP - 637 PG - 28 SN - 0018-7828 DO - 10.15196/TS580604 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30355319 ID - 30355319 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tagai, Gergely AU - Bernard, Josef AU - Simon, Martin AU - Koós, Bálint TI - Two faces of peripherality: Labour markets, poverty and population dynamics in Hungary and Czechia JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 8 PY - 2018 IS - 2 SP - 19 EP - 45 PG - 27 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS080204 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30365908 ID - 30365908 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Török, Árpád AU - Szabó, Zsombor ED - Horváth, Balázs ED - Horváth, Gábor ED - Gaál, Bertalan TI - Tranzitforgalmak Magyarországon: Egy térökonometriai elemzés T2 - Technika és technológia a fenntartható közlekedés szolgálatában PB - Universitas-Győr Nonprofit Kft. CY - Győr SN - 9786155776137 PY - 2018 SP - 201 EP - 212 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3392312 ID - 3392312 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabó, Zsombor AU - Sipos, Tibor AU - Török, Árpád ED - Ondrej, Stopka TI - Spatial Econometric Analysis of the Hungarian Border Crossings T2 - 18th International Scientific Conference - LOGI 2017 PB - EDP Sciences CY - Les Ulis T3 - MATEC Web of Conferences, ISSN 2261-236X ; 134. PY - 2017 PG - 8 DO - 10.1051/matecconf/201713400057 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3291806 ID - 3291806 N1 - Conference code: 131750 Cited By :2 Export Date: 17 November 2021 Correspondence Address: Szabó, Z.; Budapest University of Technology An Economics, Hungary; email: szabo.zsombor@mail.bme.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Dusek, Tamás AU - Kotosz, Balázs Gyula TI - Területi statisztika ET - 0 PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest PY - 2016 SP - 286 SN - 9789630596701 DO - 10.1556/9789634540014 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3094260 ID - 3094260 N1 - Megjegyzés-26058785 136.o. szövegk. 285.o. bibl. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kincses, Áron AU - Tóth, Géza AU - Tömöri, Mihály AU - Michalkó, Gábor TI - Identifying settlements involved in Hungary’s transit traffic JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 6 PY - 2016 IS - 1 SP - 193 EP - 216 PG - 24 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS06110 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3124504 ID - 3124504 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - PÁLÓCZI, Gábor AU - Pénzes, János AU - HURBÁNEK, Pavol AU - HALÁS, Marián AU - KLAPKA, Pavel TI - Attempts to delineate functional regions in Hungary based on commuting data JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 6 PY - 2016 IS - 1 SP - 23 EP - 41 PG - 19 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS06102 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3123161 ID - 3123161 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dusek, Tamás TI - Inadekvát adatok és egyéb módszertani kérdések a gravitációs modellek alkalmazása során JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 51 PY - 2011 IS - 6 SP - 674 EP - 677 PG - 4 SN - 0018-7828 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/1901630 ID - 1901630 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Gábor TI - A gravitációs modell felhasználásának lehetőségei a várostérségek lehatárolásában JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 14(51) PY - 2011 IS - 6 SP - 657 EP - 673 PG - 17 SN - 0018-7828 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/1768493 ID - 1768493 LA - Hungarian DB - MTMT ER -