TY - JOUR AU - Kisfalusi, Dorottya TI - Bullies and Victims in Primary Schools. The Associations between Bullying, Victimization, and Students’ Ethnicity and Academic Achievement TS - The Associations between Bullying, Victimization, and Students’ Ethnicity and Academic Achievement JF - INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS J2 - INTERSECTIONS (HU) VL - 4 PY - 2018 IS - 1 SP - 133 EP - 158 PG - 26 SN - 2416-089X DO - 10.17356/ieejsp.v4i1.372 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3325956 ID - 3325956 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - Inter-Ethnic Friendship and Hostility between Roma and Non-Roma Students in Hungary. the Role of Exposure and Academic Achievement TS - the Role of Exposure and Academic Achievement T3 - Budapest Munkagazdaságtani Füzetek = Budapest Working Papers on the Labour Market, ISSN 1785-3788 ; BWP 2017/10. ET - 0 PB - Institute of Economics, Centre for Economic and Regional Studies CY - Budapest PY - 2017 SP - 64 SN - 9786155754227 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294341 ID - 3294341 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Grow, A. AU - Takács, Károly AU - Pál, Judit TI - Status Characteristics and Ability Attributions in Hungarian School Classes: An Exponential Random Graph Approach JF - SOCIAL PSYCHOLOGY QUARTERLY J2 - SOC PSYCHOL QUART VL - 79 PY - 2016 IS - 2 SP - 156 EP - 167 PG - 12 SN - 0190-2725 DO - 10.1177/0190272516643052 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3088824 ID - 3088824 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Boda, Zsòfia AU - Néray, Bálint TI - Inter-Ethnic Friendships and Negative Ties in Secondary School JF - SOCIAL NETWORKS J2 - SOC NETWORKS VL - 43 PY - 2015 SP - 57 EP - 72 PG - 16 SN - 0378-8733 DO - 10.1016/j.socnet.2015.03.004 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2922011 ID - 2922011 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - High-achieving minority students can have more friends and fewer adversaries. evidence from Hungary TS - evidence from Hungary T3 - Budapesti munkagazdaságtani füzetek = Budapest working papers on the labour market, ISSN 1418-3331 ; BWP 2015/7. ET - 0 PB - Institute of Economics, Centre for Economic and Regional Studies CY - Budapest PY - 2015 SP - 68 SN - 9786155594212 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2975249 ID - 2975249 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bernát, Anikó ED - Kolosi, Tamás ED - Tóth, István György TI - Leszakadóban: a romák társadalmi helyzete a mai Magyarországon T2 - Társadalmi Riport 2014 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest SN - 9771216656145 PY - 2014 SP - 246 EP - 264 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30663561 ID - 30663561 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - Roma fiatalok a középiskolában. beszámoló a Tárki Életpálya-felvételének 2006 és 2012 közötti hullámaiból TS - beszámoló a Tárki Életpálya-felvételének 2006 és 2012 közötti hullámaiból T3 - Budapesti munkagazdaságtani füzetek = Budapest working papers on the labour market, ISSN 1418-3331 ; BWP 2014/7. ET - 0 PB - Budapesti Corvinus Egyetem, Emberi Erőforrások Tanszék CY - Budapest PY - 2014 SP - 35 SN - 9786155447402 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2756617 ID - 2756617 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lőrincz, László TI - A magyar középiskolások párválasztási preferenciái. a roma–nem roma heterogenitás hatása TS - a roma–nem roma heterogenitás hatása JF - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE J2 - SZOCIOLÓGIAI SZEMLE VL - 24 PY - 2014 IS - 2 SP - 47 EP - 64 PG - 18 SN - 1216-2051 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2571675 ID - 2571675 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - A roma és nem roma tanulók teszteredményei közti különbségekről és e különbségek okairól JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 59 PY - 2012 IS - 7-8 SP - 798 EP - 853 PG - 56 SN - 0023-4346 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/2040208 ID - 2040208 AB - Tanulmányunk országosan reprezentatív adatokra támaszkodva mérhetővé teszi a roma fiatalok készségbeli lemaradásait, és megpróbál számot adni e lemaradások valószínű társadalmi okairól. A kompetenciamérések olvasás-szövegértési és matematikai teszteredményei alapján a nyolcadik évfolyamos roma tanulók lemaradása tekintélyes; éppen akkora, mint amekkora a hasonló korú fehér és fekete bőrű diákok közti különbség volt az Egyesült Államokban az 1980-as években. A lemaradások mögött nem etnikai sajátosságok, hanem társadalmi összetételbeli (jövedelmi, iskolázottsági és lakóhelyi) különbségek állnak. A roma tanulók társadalmi hátrányai - az egészségi állapot kisebb, de nem elhanyagolható szerepe mellett - döntő részben két közvetítő mechanizmuson keresztül válnak tanulmányi lemaradásokká: a roma tanulók otthoni környezetükön belül kevésbé jutnak hozzá a készségeik fejlődéséhez fontos erőforrásokhoz, iskolai pályafutásuk pedig rosszabb minőségű oktatási környezetben történik. A családi nevelési környezeti hátrányokat magukat is nagyrészt az életkörülmények alakítják. Az iskolai hátrányok nagyobb részét is az alacsony társadalmi státus magyarázza, de a roma tanulók esetében erre még további hátrányként rárakódik az etnikai szegregáció hatása is. Az eredmények alapján a szegénység enyhítése mellett megfelelően célzott és szervezett szakpolitikai intézkedések is enyhíthetik a szegény sorban élő roma és nem roma gyermekek lemaradását. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - Roma employment in Hungary after the post-communist transition JF - ECONOMICS OF TRANSITION J2 - ECON TRANSIT VL - 19 PY - 2011 IS - 3 SP - 563 EP - 610 PG - 48 SN - 0967-0750 DO - 10.1111/j.1468-0351.2011.00410.x UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/1623592 ID - 1623592 AB - We analyse the magnitude and the causes of the low formal employment rate of the Roma in Hungary between 1993 and 2007. The employment rate of the Roma dropped dramatically around 1990. The ethnic employment gap has been around 40 percentage points for both men and women and has remained remarkably stable. Differences in education are the most important factor behind the gap, the number of children is important for female employment and geographic differences play little role once education is controlled for. Conditional on employment, the gap in log earnings is 0.3, and half of it is explained by educational differences. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - The Roma/non-Roma test score gap in Hungary JF - AMERICAN ECONOMIC REVIEW J2 - AM ECON REV VL - 101 PY - 2011 IS - 3 SP - 519 EP - 525 PG - 7 SN - 0002-8282 DO - 10.1257/aer.101.3.519 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/1692574 ID - 1692574 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - Általános iskolai szegregáció, II. rész. az általános iskolai szegregálódás folyamata Magyarországon és az iskolai teljesítménykülönbségek TS - az általános iskolai szegregálódás folyamata Magyarországon és az iskolai teljesítménykülönbségek JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 52 PY - 2005 IS - 5 SP - 462 EP - 479 PG - 18 SN - 0023-4346 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/181778 ID - 181778 AB - A tanulmány azt vizsgálja, miként erősítheti fel az iskolarendszer a szegregáció mechanizmusai révén a társadalmi egyenlőtlenségeket. Az iskolai szegregáció - különböző származású tanulók eltérő iskolákban vagy osztálytermi csoportokban történő oktatása - többféle mechanizmus következménye lehet: létrejöhet adminisztratív döntések következtében, de felerősödhet spontán módon, egy teljes mértékben szabaddá vált iskolaválasztási rendszer működésének következtében is. Ez utóbbi jellemzi a rendszerváltás utáni magyar iskolarendszert. A tanulmány közgazdasági érvekre és nemzetközi tapasztalatokra támaszkodva kimutatja, hogy a hátrányos családi körülmények közül érkező gyermekek egy erősen szegregált iskolarendszer keretei között - a kortárs csoport hatása és az alacsonyabb hatékonyságú pedagógusi munka miatt - alacsonyabb színvonalú oktatásban részesülnek, mint egyébként részesülnének. Az igen gyéren rendelkezésre álló hazai adatok felhasználásával kimutatja, hogy az általános iskolák közötti egyenlőtlenségek nagymértékben megnőttek a rendszerváltás óta, és ezek valószínűleg növelték az eredményességbeli egyenlőtlenséget is. Az általános iskolai szegregáció fontos tényező lehet annak magyarázatában, hogy Magyarországon nemzetközi összehasonlításban miért kiugróan magas a gyermekek családi háttere és általános iskolai eredményessége közötti összefüggés. A magyar iskolarendszer e sajátossága miatt jelentősen növeli az öröklött társadalmi egyenlőtlenségeket, ami mind hatékonysági, mind morális szempontból súlyosan kifogásolható. A tanulmány első részében elméleti érveinket fejtettük ki, a második részben az iskolai szegregálódás tendenciáiról rendelkezésre álló hazai tapasztalatokat összegezzük. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kertesi, Gábor TI - A társadalom peremén: romák a munkaerőpiacon és az iskolában ET - 0 PB - Osiris Kiadó CY - Budapest PY - 2005 SP - 531 SN - 9633897378 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/181672 ID - 181672 N1 - 373. p. Megjegyzés-22682079 Hivatkozás 1: Az idéző mű 191. oldalán a 36. lábjegyzetben az idézett mű egészére LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csepeli, György AU - Fábián, Zoltán AU - Sik, Endre ED - Kolosi, Tamás ED - Tóth, István György ED - Vukovich, Gy TI - Xenofóbia és a cigányságról alkotott vélemények. T2 - Társadalmi Riport 1998 PB - TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. CY - Budapest PY - 1998 SP - 458 EP - 489 PG - 32 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/206408 ID - 206408 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kertesi, Gábor AU - Kézdi, Gábor TI - A cigány népesség Magyarországon. Dokumentáció és adattár TS - Dokumentáció és adattár ET - 0 PB - Socio-typo CY - Budapest PY - 1998 SP - 467 SN - 9630363526 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/180502 ID - 180502 LA - Hungarian DB - MTMT ER -