@article{MTMT:3325956, title = {Bullies and Victims in Primary Schools. The Associations between Bullying, Victimization, and Students’ Ethnicity and Academic Achievement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3325956}, author = {Kisfalusi, Dorottya}, doi = {10.17356/ieejsp.v4i1.372}, journal-iso = {INTERSECTIONS (HU)}, journal = {INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS}, volume = {4}, unique-id = {3325956}, year = {2018}, eissn = {2416-089X}, pages = {133-158} } @book{MTMT:3294341, title = {Inter-Ethnic Friendship and Hostility between Roma and Non-Roma Students in Hungary. the Role of Exposure and Academic Achievement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294341}, isbn = {9786155754227}, author = {Hajdu, Tamás and Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, publisher = {Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet}, unique-id = {3294341}, year = {2017}, orcid-numbers = {Hajdu, Tamás/0000-0002-9533-7727} } @article{MTMT:3088824, title = {Status Characteristics and Ability Attributions in Hungarian School Classes: An Exponential Random Graph Approach}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3088824}, author = {Grow, A. and Takács, Károly and Pál, Judit}, doi = {10.1177/0190272516643052}, journal-iso = {SOC PSYCHOL QUART}, journal = {SOCIAL PSYCHOLOGY QUARTERLY}, volume = {79}, unique-id = {3088824}, issn = {0190-2725}, year = {2016}, eissn = {1939-8999}, pages = {156-167}, orcid-numbers = {Takács, Károly/0000-0001-9126-3233} } @article{MTMT:2922011, title = {Inter-Ethnic Friendships and Negative Ties in Secondary School}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2922011}, author = {Boda, Zsòfia and Néray, Bálint}, doi = {10.1016/j.socnet.2015.03.004}, journal-iso = {SOC NETWORKS}, journal = {SOCIAL NETWORKS}, volume = {43}, unique-id = {2922011}, issn = {0378-8733}, year = {2015}, eissn = {1879-2111}, pages = {57-72} } @book{MTMT:2975249, title = {High-achieving minority students can have more friends and fewer adversaries. evidence from Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2975249}, isbn = {9786155594212}, author = {Hajdu, Tamás and Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, publisher = {Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságpolitika és Munkagazdaságtan Tanszék; Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet}, unique-id = {2975249}, year = {2015}, orcid-numbers = {Hajdu, Tamás/0000-0002-9533-7727} } @inbook{MTMT:30663561, title = {Leszakadóban: a romák társadalmi helyzete a mai Magyarországon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30663561}, author = {Bernát, Anikó}, booktitle = {Társadalmi Riport 2014}, unique-id = {30663561}, year = {2014}, pages = {246-264} } @book{MTMT:2756617, title = {Roma fiatalok a középiskolában. beszámoló a Tárki Életpálya-felvételének 2006 és 2012 közötti hullámaiból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2756617}, isbn = {9786155447402}, author = {Hajdu, Tamás and Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, publisher = {MTA KRTK KTI; Budapesti Corvinus Egyetem, Szervezeti Magatartás és Emberi Erőforrásfejlesztés Tanszék}, unique-id = {2756617}, year = {2014}, orcid-numbers = {Hajdu, Tamás/0000-0002-9533-7727} } @article{MTMT:2571675, title = {A magyar középiskolások párválasztási preferenciái. a roma–nem roma heterogenitás hatása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2571675}, author = {Lőrincz, László}, journal-iso = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, journal = {SZOCIOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {24}, unique-id = {2571675}, issn = {1216-2051}, year = {2014}, pages = {47-64} } @article{MTMT:2040208, title = {A roma és nem roma tanulók teszteredményei közti különbségekről és e különbségek okairól}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2040208}, author = {Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {59}, unique-id = {2040208}, issn = {0023-4346}, abstract = {Tanulmányunk országosan reprezentatív adatokra támaszkodva mérhetővé teszi a roma fiatalok készségbeli lemaradásait, és megpróbál számot adni e lemaradások valószínű társadalmi okairól. A kompetenciamérések olvasás-szövegértési és matematikai teszteredményei alapján a nyolcadik évfolyamos roma tanulók lemaradása tekintélyes; éppen akkora, mint amekkora a hasonló korú fehér és fekete bőrű diákok közti különbség volt az Egyesült Államokban az 1980-as években. A lemaradások mögött nem etnikai sajátosságok, hanem társadalmi összetételbeli (jövedelmi, iskolázottsági és lakóhelyi) különbségek állnak. A roma tanulók társadalmi hátrányai - az egészségi állapot kisebb, de nem elhanyagolható szerepe mellett - döntő részben két közvetítő mechanizmuson keresztül válnak tanulmányi lemaradásokká: a roma tanulók otthoni környezetükön belül kevésbé jutnak hozzá a készségeik fejlődéséhez fontos erőforrásokhoz, iskolai pályafutásuk pedig rosszabb minőségű oktatási környezetben történik. A családi nevelési környezeti hátrányokat magukat is nagyrészt az életkörülmények alakítják. Az iskolai hátrányok nagyobb részét is az alacsony társadalmi státus magyarázza, de a roma tanulók esetében erre még további hátrányként rárakódik az etnikai szegregáció hatása is. Az eredmények alapján a szegénység enyhítése mellett megfelelően célzott és szervezett szakpolitikai intézkedések is enyhíthetik a szegény sorban élő roma és nem roma gyermekek lemaradását.}, year = {2012}, pages = {798-853} } @article{MTMT:1623592, title = {Roma employment in Hungary after the post-communist transition}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/1623592}, author = {Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, doi = {10.1111/j.1468-0351.2011.00410.x}, journal-iso = {ECON TRANSIT}, journal = {ECONOMICS OF TRANSITION}, volume = {19}, unique-id = {1623592}, issn = {0967-0750}, abstract = {We analyse the magnitude and the causes of the low formal employment rate of the Roma in Hungary between 1993 and 2007. The employment rate of the Roma dropped dramatically around 1990. The ethnic employment gap has been around 40 percentage points for both men and women and has remained remarkably stable. Differences in education are the most important factor behind the gap, the number of children is important for female employment and geographic differences play little role once education is controlled for. Conditional on employment, the gap in log earnings is 0.3, and half of it is explained by educational differences.}, year = {2011}, eissn = {1468-0351}, pages = {563-610} } @article{MTMT:1692574, title = {The Roma/non-Roma test score gap in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/1692574}, author = {Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, doi = {10.1257/aer.101.3.519}, journal-iso = {AM ECON REV}, journal = {AMERICAN ECONOMIC REVIEW}, volume = {101}, unique-id = {1692574}, issn = {0002-8282}, year = {2011}, eissn = {1944-7981}, pages = {519-525} } @article{MTMT:181778, title = {Általános iskolai szegregáció, II. rész. az általános iskolai szegregálódás folyamata Magyarországon és az iskolai teljesítménykülönbségek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/181778}, author = {Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {52}, unique-id = {181778}, issn = {0023-4346}, abstract = {A tanulmány azt vizsgálja, miként erősítheti fel az iskolarendszer a szegregáció mechanizmusai révén a társadalmi egyenlőtlenségeket. Az iskolai szegregáció - különböző származású tanulók eltérő iskolákban vagy osztálytermi csoportokban történő oktatása - többféle mechanizmus következménye lehet: létrejöhet adminisztratív döntések következtében, de felerősödhet spontán módon, egy teljes mértékben szabaddá vált iskolaválasztási rendszer működésének következtében is. Ez utóbbi jellemzi a rendszerváltás utáni magyar iskolarendszert. A tanulmány közgazdasági érvekre és nemzetközi tapasztalatokra támaszkodva kimutatja, hogy a hátrányos családi körülmények közül érkező gyermekek egy erősen szegregált iskolarendszer keretei között - a kortárs csoport hatása és az alacsonyabb hatékonyságú pedagógusi munka miatt - alacsonyabb színvonalú oktatásban részesülnek, mint egyébként részesülnének. Az igen gyéren rendelkezésre álló hazai adatok felhasználásával kimutatja, hogy az általános iskolák közötti egyenlőtlenségek nagymértékben megnőttek a rendszerváltás óta, és ezek valószínűleg növelték az eredményességbeli egyenlőtlenséget is. Az általános iskolai szegregáció fontos tényező lehet annak magyarázatában, hogy Magyarországon nemzetközi összehasonlításban miért kiugróan magas a gyermekek családi háttere és általános iskolai eredményessége közötti összefüggés. A magyar iskolarendszer e sajátossága miatt jelentősen növeli az öröklött társadalmi egyenlőtlenségeket, ami mind hatékonysági, mind morális szempontból súlyosan kifogásolható. A tanulmány első részében elméleti érveinket fejtettük ki, a második részben az iskolai szegregálódás tendenciáiról rendelkezésre álló hazai tapasztalatokat összegezzük.}, year = {2005}, pages = {462-479} } @book{MTMT:181672, title = {A társadalom peremén: romák a munkaerőpiacon és az iskolában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/181672}, isbn = {9633897378}, author = {Kertesi, Gábor}, publisher = {Osiris}, unique-id = {181672}, year = {2005} } @inbook{MTMT:206408, title = {Xenofóbia és a cigányságról alkotott vélemények.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/206408}, author = {Csepeli, György and Fábián, Zoltán and Sik, Endre}, booktitle = {Társadalmi Riport 1998}, unique-id = {206408}, year = {1998}, pages = {458-489}, orcid-numbers = {Csepeli, György/0000-0002-9331-058X; Sik, Endre/0000-0003-4166-1852} } @book{MTMT:180502, title = {A cigány népesség Magyarországon. Dokumentáció és adattár}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/180502}, isbn = {9630363526}, author = {Kertesi, Gábor and Kézdi, Gábor}, publisher = {Socio-typo Informatikai Betéti Társaság}, unique-id = {180502}, year = {1998} }