TY - BOOK ED - Csepregi, Anikó Csilla ED - Szentes, Balázs TI - A digitalizáció hatása a XXI. századi karbantartásban nemzetközi konferencia kiadványa PB - Pannon Egyetemi Kiadó C1 - Veszprém PY - 2024 SP - 110 SN - 9789633962824 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765742 ID - 34765742 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Banász, Zsuzsanna AU - Csepregi, Anikó Csilla TI - How Does National Culture Influence Microfinance Institutions? T2 - Research Anthology on Microfinance Services and Roles in Social Progress PB - IGI Global CY - Hershey (PA) SN - 9781668475539 PY - 2023 SP - 577 EP - 599 PG - 23 DO - 10.4018/978-1-6684-7552-2.ch031 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33564246 ID - 33564246 AB - Many studies deal with the determinants of countries' culture or efficiency of microfinance institutions (MFIs). This chapter aims to fill the gap in the literature by analyzing the connection between national cultural features and indicators of countries' MFIs. The summary of analyses made regarding MFIs is followed by the national cultural dimensions, and how knowledge strategy could serve poverty reduction. Forty-five countries represent the subject of the research. Their statistics are available for both MFIs and national culture. Rank correlation and investigation of TOP5 countries show that the MFIs are successful in countries characterized by high levels of power distance, collectivistic, long-term-oriented and restraint culture. Based on these results, the chapter lists countries where MFIs could be successfully introduced based on their national cultural features and recommends certain knowledge strategies for effective operation. Finally, research directions as a continuation of this study are also presented. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csepregi, Anikó Csilla AU - Pápai, Melinda TI - Merre tart az építőipari projektek vezetése az Y generáció előre törésével? Egy pilot tanulmány eredményei JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 57 PY - 2023 IS - 2 SP - 51 EP - 60 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2023.57.02.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34107654 ID - 34107654 AB - A TANULMÁNY CÉLJAA tanulmány fókuszában a kizárólag projektalapú szervezeteknél dolgozó, X és Y generációs (Xgen, Ygen) projektvezetők közti különbségek vizsgálata áll. A jelen pilot kutatás célja feltárni a generációváltással összefüggő projektvezetésbeli változásokat az építőipari kivitelezésben az egyén, a munkahely és a szektor szintjén is, további kutatási irányok meghatározásával.ALKALMAZOTT MÓDSZERTANA szakirodalmi áttekintés eredményeként tett megállapításokat a szerzők összevetették három, az építőipari kivitelezési szektorban működő, projekt alapú vállalatnál lefolytatott, félig strukturált interjúk válaszaival, melyet 17 projektvezetői képesség fontosságát mérő kérdőív generációs szempontú statisztikai elemzésével árnyaltak és tettek kísérletet a célhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására. A kérdőívet 2022 januárjában 31 fő projektvezető töltötte ki. Az ehhez kapcsolódó interjúk 2022. május és június hónapban készültek. A mintaszámra tekintettel a szerzők hangsúlyozzák a jelen tanulmány pilot jellegét.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKA pilot kutatás során megállapítást nyert, hogy az építőiparban az Xgen és Ygen projektvezetők közti eltérések a képességek tekintetben másképpen mutatkoznak meg, mint egy szektor-független mintán: a döntés-, kommunikációs és stressztűrő képesség terén eltérőek az eredmények. A munkahelyi és szektori szinten, az Ygen belépésének tulajdonított változások hatással vannak a munkakörökre, az elvárásokra és a fizetésekre.GYAKORLATI JAVASLATOKAz Ygen gyors karrierépítési és magas fizetési igénye hatással van az építőipari projektvezetés szakmai színvonalára, a fluktuációra és elindított egy olyan tendenciát, aminek eredményeként az egyetemi végzettséget és nagyfokú műszaki szakmai tapasztalatot igénylő, alapvetően az építés helyszínéről ellátható munkakörök (építésvezető, munkahelyi mérnök) megszűnőben vannak, vagy pedig csak alacsonyabb végzettségű dolgozóval tölthetők be, ezáltal mélyülni látszik a szakadék a kék és fehérgalléros munkakörök között. A Ygen motivációjának és képességeinek mélyebb megértésével, valamint az elemszám növelésével a kutatási eredmények pontosíthatók. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Anand, Amitabh AU - Muskat, Birgit AU - Creed, Andrew AU - Zutshi, Ambika AU - Csepregi, Anikó Csilla TI - Knowledge sharing, knowledge transfer and SMEs: evolution, antecedents, outcomes and directions JF - PERSONNEL REVIEW J2 - PERS REV VL - 50 PY - 2021 IS - 9 SP - 1873 EP - 1893 PG - 21 SN - 0048-3486 DO - 10.1108/PR-05-2020-0372 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32397522 ID - 32397522 N1 - SKEMA Business School, Université Côte d’Azur, GREDEG, Valbonne, France ANU Research School of Management, Australian National University, Canberra, Australia Deakin Business School, Deakin University, Geelong, Australia University of Pannonia, Veszprem, Hungary Cited By :15 Export Date: 18 November 2022 Correspondence Address: Anand, A.; SKEMA Business School, France; email: enviamit@gmail.com AB - Purpose The purpose of this paper is to systematically synthesize the extant literature of knowledge sharing (KS) and knowledge transfer (KT) in the small and medium enterprise (SME) context and to contribute with predictions of emerging themes. Design/methodology/approach Applied is a systematic literature review using three bibliometric techniques: (1) textual analysis for keywords and abstracts to identify the research hotspots, (2) co-citation analysis of references to identify the evolution of KS and KT in SME and (3) bibliographic coupling analysis of documents to synthesize antecedents and outcomes. Findings A conceptual map emerges from the review to reveal the antecedents of KS and KT at the individual, group and organizational levels. The analysis shows the strategic importance of KS and KT for the SME context. Specific findings include: (1) KS and KT are involved in enhancing SMEs strategic focus for human resources, including organizational learning, customer relations, creativity, higher profit and positive effects on operational processes and decision-making. (2) Innovation, trust and performance are identified as central human factors linked to KS and KT in SMEs. (3) Human resource (HR) management research could contribute to KS and KT in the SME domain by exploring KS- and KT-based practices, linking the emergence of innovation and innovative behaviors to these practices, leading to a better understanding of strategies that enable the long-term storage and retrieval of tacit and explicit knowledge as organizational memory in the SME context. Originality/value This paper is one of the first to systematically review KS and KT in SMEs and propose a concept map. The research adds value to the growing literature of KS and KT and exposes the need for more specific activities to support SME managers, as well as HR managers, who need to facilitate KS and KT in SMEs. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csepregi, Anikó Csilla AU - Csanády, Bettina TI - Z generáció és a home office viszonya 2020-ban a COVID19 idején – Pilot kutatás eredményei JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 55 PY - 2021 IS - 3 SP - 59 EP - 69 PG - 11 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2021.55.03.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32552561 ID - 32552561 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csepregi, Anikó Csilla ED - Fehérvölgyi, Beáta ED - Csizmadia, Tibor TI - Napjaink építőipara? T2 - Esetek és tanulmányok mesterfokon PB - Pannon Egyetem CY - Veszprém SN - 9789633961605 PY - 2020 SP - 72 EP - 88 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31779819 ID - 31779819 N1 - Megjelenés: 2020. december LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csepregi, Anikó Csilla ED - Fehérvölgyi, Beáta ED - Csizmadia, Tibor TI - Az Igásló sikerre viszi a vállalatot? T2 - Esetek és tanulmányok mesterfokon PB - Pannon Egyetem CY - Veszprém SN - 9789633961605 PY - 2020 SP - 56 EP - 72 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31779687 ID - 31779687 N1 - Megjelenés: 2020. december LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Obermayer, Nóra AU - Csepregi, Anikó Csilla AU - Kővári, Edit ED - Management Association, Information Resources TI - Knowledge Sharing Relation to Competence, Emotional Intelligence, and Social Media Regarding Generations T2 - Information Diffusion Management and Knowledge Sharing PB - IGI Global CY - Hershey (PA) PY - 2020 SP - 785 EP - 806 PG - 22 DO - 10.4018/978-1-7998-0417-8.ch039 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33718712 ID - 33718712 AB - This chapter introduces the possible differences revealed of the applied methods in knowledge sharing based on generational differences. In addition the chapter investigates the relationship of knowledge sharing to competences, emotional intelligence and social media tools and presents research that were carried out between 2006-2015. The aim of this part is to enable companies, especially SMEs to learn from these research outcomes and develop strategies to trigger knowledge sharing among different generations regarding the vital competences, emotional intelligence and social media tools. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Obermayer, Nóra AU - Gaál, Zoltán AU - Szabó, Lajos AU - Csepregi, Anikó Csilla ED - Management Association, Information Resources TI - Leveraging Knowledge Sharing over Social Media Tools T2 - Information Diffusion Management and Knowledge Sharing PB - IGI Global CY - Hershey (PA) PY - 2020 SP - 761 EP - 784 PG - 24 DO - 10.4018/978-1-7998-0417-8.ch038 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31404821 ID - 31404821 N1 - Megjelenés: 2020/1-8 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Banász, Zsuzsanna AU - Csepregi, Anikó Csilla ED - Leon, Ramona-Diana TI - How Does National Culture Influence Microfinance Institutions?. Evidence Based on Investigating 45 Countries TS - Evidence Based on Investigating 45 Countries T2 - Strategies for Business Sustainability in a Collaborative Economy PB - IGI Global CY - Hershey (PA) SN - 9781799852131 PY - 2020 SP - 37 EP - 60 PG - 24 DO - 10.4018/978-1-7998-4543-0.ch003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31379682 ID - 31379682 N1 - Megjelenés: 2020. július LA - English DB - MTMT ER -