@misc{MTMT:34765742, title = {A digitalizáció hatása a XXI. századi karbantartásban nemzetközi konferencia kiadványa}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765742}, isbn = {9789633962824}, editor = {Csepregi, Anikó Csilla and Szentes, Balázs}, publisher = {Pannon Egyetemi Kiadó}, unique-id = {34765742}, year = {2024}, orcid-numbers = {Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @inbook{MTMT:33564246, title = {How Does National Culture Influence Microfinance Institutions?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33564246}, author = {Banász, Zsuzsanna and Csepregi, Anikó Csilla}, booktitle = {Research Anthology on Microfinance Services and Roles in Social Progress}, doi = {10.4018/978-1-6684-7552-2.ch031}, unique-id = {33564246}, abstract = {Many studies deal with the determinants of countries' culture or efficiency of microfinance institutions (MFIs). This chapter aims to fill the gap in the literature by analyzing the connection between national cultural features and indicators of countries' MFIs. The summary of analyses made regarding MFIs is followed by the national cultural dimensions, and how knowledge strategy could serve poverty reduction. Forty-five countries represent the subject of the research. Their statistics are available for both MFIs and national culture. Rank correlation and investigation of TOP5 countries show that the MFIs are successful in countries characterized by high levels of power distance, collectivistic, long-term-oriented and restraint culture. Based on these results, the chapter lists countries where MFIs could be successfully introduced based on their national cultural features and recommends certain knowledge strategies for effective operation. Finally, research directions as a continuation of this study are also presented.}, year = {2023}, pages = {577-599}, orcid-numbers = {Banász, Zsuzsanna/0000-0003-4609-9504; Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @article{MTMT:34107654, title = {Merre tart az építőipari projektek vezetése az Y generáció előre törésével? Egy pilot tanulmány eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34107654}, author = {Csepregi, Anikó Csilla and Pápai, Melinda}, doi = {10.15170/MM.2023.57.02.05}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {57}, unique-id = {34107654}, issn = {1219-0349}, abstract = {A TANULMÁNY CÉLJAA tanulmány fókuszában a kizárólag projektalapú szervezeteknél dolgozó, X és Y generációs (Xgen, Ygen) projektvezetők közti különbségek vizsgálata áll. A jelen pilot kutatás célja feltárni a generációváltással összefüggő projektvezetésbeli változásokat az építőipari kivitelezésben az egyén, a munkahely és a szektor szintjén is, további kutatási irányok meghatározásával.ALKALMAZOTT MÓDSZERTANA szakirodalmi áttekintés eredményeként tett megállapításokat a szerzők összevetették három, az építőipari kivitelezési szektorban működő, projekt alapú vállalatnál lefolytatott, félig strukturált interjúk válaszaival, melyet 17 projektvezetői képesség fontosságát mérő kérdőív generációs szempontú statisztikai elemzésével árnyaltak és tettek kísérletet a célhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására. A kérdőívet 2022 januárjában 31 fő projektvezető töltötte ki. Az ehhez kapcsolódó interjúk 2022. május és június hónapban készültek. A mintaszámra tekintettel a szerzők hangsúlyozzák a jelen tanulmány pilot jellegét.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKA pilot kutatás során megállapítást nyert, hogy az építőiparban az Xgen és Ygen projektvezetők közti eltérések a képességek tekintetben másképpen mutatkoznak meg, mint egy szektor-független mintán: a döntés-, kommunikációs és stressztűrő képesség terén eltérőek az eredmények. A munkahelyi és szektori szinten, az Ygen belépésének tulajdonított változások hatással vannak a munkakörökre, az elvárásokra és a fizetésekre.GYAKORLATI JAVASLATOKAz Ygen gyors karrierépítési és magas fizetési igénye hatással van az építőipari projektvezetés szakmai színvonalára, a fluktuációra és elindított egy olyan tendenciát, aminek eredményeként az egyetemi végzettséget és nagyfokú műszaki szakmai tapasztalatot igénylő, alapvetően az építés helyszínéről ellátható munkakörök (építésvezető, munkahelyi mérnök) megszűnőben vannak, vagy pedig csak alacsonyabb végzettségű dolgozóval tölthetők be, ezáltal mélyülni látszik a szakadék a kék és fehérgalléros munkakörök között. A Ygen motivációjának és képességeinek mélyebb megértésével, valamint az elemszám növelésével a kutatási eredmények pontosíthatók.}, year = {2023}, eissn = {2786-3395}, pages = {51-60}, orcid-numbers = {Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @article{MTMT:32397522, title = {Knowledge sharing, knowledge transfer and SMEs: evolution, antecedents, outcomes and directions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32397522}, author = {Anand, Amitabh and Muskat, Birgit and Creed, Andrew and Zutshi, Ambika and Csepregi, Anikó Csilla}, doi = {10.1108/PR-05-2020-0372}, journal-iso = {PERS REV}, journal = {PERSONNEL REVIEW}, volume = {50}, unique-id = {32397522}, issn = {0048-3486}, abstract = {Purpose The purpose of this paper is to systematically synthesize the extant literature of knowledge sharing (KS) and knowledge transfer (KT) in the small and medium enterprise (SME) context and to contribute with predictions of emerging themes. Design/methodology/approach Applied is a systematic literature review using three bibliometric techniques: (1) textual analysis for keywords and abstracts to identify the research hotspots, (2) co-citation analysis of references to identify the evolution of KS and KT in SME and (3) bibliographic coupling analysis of documents to synthesize antecedents and outcomes. Findings A conceptual map emerges from the review to reveal the antecedents of KS and KT at the individual, group and organizational levels. The analysis shows the strategic importance of KS and KT for the SME context. Specific findings include: (1) KS and KT are involved in enhancing SMEs strategic focus for human resources, including organizational learning, customer relations, creativity, higher profit and positive effects on operational processes and decision-making. (2) Innovation, trust and performance are identified as central human factors linked to KS and KT in SMEs. (3) Human resource (HR) management research could contribute to KS and KT in the SME domain by exploring KS- and KT-based practices, linking the emergence of innovation and innovative behaviors to these practices, leading to a better understanding of strategies that enable the long-term storage and retrieval of tacit and explicit knowledge as organizational memory in the SME context. Originality/value This paper is one of the first to systematically review KS and KT in SMEs and propose a concept map. The research adds value to the growing literature of KS and KT and exposes the need for more specific activities to support SME managers, as well as HR managers, who need to facilitate KS and KT in SMEs.}, keywords = {EXCHANGE; CITATION; bibliometric analysis; WEB; MANAGEMENT; KNOWLEDGE MANAGEMENT; knowledge sharing; FIRMS; PART I; Knowledge transfer; Systematic literature review; Open innovation; SMEs; Moderating role; Psychology, Applied; ABSORPTIVE-CAPACITY; Industrial Relations & Labor}, year = {2021}, eissn = {1758-6933}, pages = {1873-1893}, orcid-numbers = {Muskat, Birgit/0000-0003-2905-6836; Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @article{MTMT:32552561, title = {Z generáció és a home office viszonya 2020-ban a COVID19 idején – Pilot kutatás eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32552561}, author = {Csepregi, Anikó Csilla and Csanády, Bettina}, doi = {10.15170/MM.2021.55.03.05}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {55}, unique-id = {32552561}, issn = {1219-0349}, year = {2021}, eissn = {2786-3395}, pages = {59-69}, orcid-numbers = {Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @inbook{MTMT:31779819, title = {Napjaink építőipara?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31779819}, author = {Csepregi, Anikó Csilla}, booktitle = {Esetek és tanulmányok mesterfokon}, unique-id = {31779819}, year = {2020}, pages = {72-88}, orcid-numbers = {Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @inbook{MTMT:31779687, title = {Az Igásló sikerre viszi a vállalatot?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31779687}, author = {Csepregi, Anikó Csilla}, booktitle = {Esetek és tanulmányok mesterfokon}, unique-id = {31779687}, year = {2020}, pages = {56-72}, orcid-numbers = {Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @inbook{MTMT:33718712, title = {Knowledge Sharing Relation to Competence, Emotional Intelligence, and Social Media Regarding Generations}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33718712}, author = {Obermayer, Nóra and Csepregi, Anikó Csilla and Kővári, Edit}, booktitle = {Information Diffusion Management and Knowledge Sharing}, doi = {10.4018/978-1-7998-0417-8.ch039}, unique-id = {33718712}, abstract = {This chapter introduces the possible differences revealed of the applied methods in knowledge sharing based on generational differences. In addition the chapter investigates the relationship of knowledge sharing to competences, emotional intelligence and social media tools and presents research that were carried out between 2006-2015. The aim of this part is to enable companies, especially SMEs to learn from these research outcomes and develop strategies to trigger knowledge sharing among different generations regarding the vital competences, emotional intelligence and social media tools.}, year = {2020}, pages = {785-806}, orcid-numbers = {Obermayer, Nóra/0000-0001-5036-314X; Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X; Kővári, Edit/0000-0001-8551-7196} } @{MTMT:31404821, title = {Leveraging Knowledge Sharing over Social Media Tools}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31404821}, author = {Obermayer, Nóra and Gaál, Zoltán and Szabó, Lajos and Csepregi, Anikó Csilla}, booktitle = {Information Diffusion Management and Knowledge Sharing}, doi = {10.4018/978-1-7998-0417-8.ch038}, unique-id = {31404821}, year = {2020}, pages = {761-784}, orcid-numbers = {Obermayer, Nóra/0000-0001-5036-314X; Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} } @inbook{MTMT:31379682, title = {How Does National Culture Influence Microfinance Institutions?. Evidence Based on Investigating 45 Countries}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31379682}, author = {Banász, Zsuzsanna and Csepregi, Anikó Csilla}, booktitle = {Strategies for Business Sustainability in a Collaborative Economy}, doi = {10.4018/978-1-7998-4543-0.ch003}, unique-id = {31379682}, year = {2020}, pages = {37-60}, orcid-numbers = {Banász, Zsuzsanna/0000-0003-4609-9504; Csepregi, Anikó Csilla/0000-0002-0100-659X} }