TY - JOUR AU - Somogyi, Krisztina AU - Dúll, Andrea AU - Cságoly, Ferenc TI - Építészek iskolája – építészek felidézett saját középiskolai környezetének környezetpszichológiai vizsgálata JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 78 PY - 2024 IS - 4 SP - 563 EP - 584 PG - 22 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00075 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34554798 ID - 34554798 AB - Háttér és célkitűzések: A kutatás központi problémája, hogy az épített környezet percepciója/recepciója akár jelentősen eltérhet építészek és nem építészek körében. Ennek fontossága abban áll, hogy a környezet pozitív vagy negatív megítélése nem esztétikai kérdés csupán, hanem összefügg többek között a térhasználattal a személy–környezet összeillés mentén, a jólléttel, az identitással, a környezeti stresszel és így tovább. A kutatás célja, hogy árnyalt képet alkosson az építész-szemléletmódról, az abban jelen lévő szakmaspecifikus és általános jellemzőkről annak érdekében, hogy a személy–környezet összeillés szempontjából harmonikusabb állapot lehetőségét feltárjuk. Módszer: A késő modern és kortárs építészet recepciójának nehézségeivel kapcsolatban számos nemzetközi környezetpszichológiai vizsgálat készült. Ezeknek a nyomán végeztük el a tanulmányban ismertetésre kerülő, az interpretatív paradigmába illeszkedő kvalitatív kutatásunkat, amely saját élményű környezet felidézésével, 32 építész saját középiskolai környezetének értelmezésével foglalkozik. A képre és szövegre alapuló elemzés a Megalapozott Elmélet (Grounded Theory) módszerével fogalmaz meg öt megalapozott elméletet. Eredmények: Az építészek interjúiban a saját középiskola épületének retrospektív felidézése nem szűkült le a szokásos fizikai ismérvek ismertetésére, hanem szociofizikai entitásként láttatott, és önéletrajzi narratívaként fogalmazódott meg. Következtetések: Az építészbeszámolók fókusza nem az épület volt, hanem az iskolában megélt élmény, ezen a szinten élményközösség mutatkozik a nem építészek tapasztalásaival. A kutatás árnyalja az építész speciális nézőpontjáról szóló kutatásokat, így elmutat az építészek és nem építészek közötti kommunikációs szakadék áthidalhatóságának irányába. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina TI - Tisztaság, egyszerűség, természetesség... T2 - Téziskönyv - BME Építőművészeti Doktori Iskola Jubileumi kötet 2023 PB - BME Építőművészeti Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789634219330 PY - 2023 SP - 70 EP - 71 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762559 ID - 34762559 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Cságoly, Ferenc TI - Építészet és kultúra II.. Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről TS - Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről T3 - Építészet és kultúra ; 2. PB - TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft CY - Budapest PY - 2019 SP - 269 SN - 9786155445644 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30758255 ID - 30758255 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Cságoly, Ferenc ED - Lévai-Kanyó, Judit TI - Építészet és kultúra I.. Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről TS - Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről T3 - Építészet és kultúra ; 2. PB - TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft CY - Budapest PY - 2019 SP - 272 SN - 9786155445569 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31337868 ID - 31337868 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cságoly, Ferenc TI - Műemlékvédelem-kérdések és felvetések JF - ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY J2 - ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY VL - 45 PY - 2017 IS - 1-2 SP - 19 EP - 30 PG - 12 SN - 0013-9661 DO - 10.1556/096.2017.45.1-2.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3260318 ID - 3260318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina ED - Klobusovszki, Péter TI - Korszellem és középületek T2 - Középületek közvetlen közelségben PB - Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány CY - Budapest SN - 9789631287530 PY - 2017 SP - 60 EP - 85 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294366 ID - 3294366 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina ED - Klobusovszki, Péter TI - The Zeitgeist and public buildings T2 - Public buildings within your reach PB - Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány CY - Budapest SN - 9789631287806 PY - 2017 SP - 60 EP - 86 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3337144 ID - 3337144 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cságoly, Ferenc TI - Minden rendben van. Boldog Donáti Celesztina Óvoda, Nagykanizsa TS - Boldog Donáti Celesztina Óvoda, Nagykanizsa JF - RÉGI-ÚJ MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET J2 - RÉGI-ÚJ MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET PY - 2017 IS - 2017/1 SP - 52 EP - 56 PG - 5 SN - 1785-282X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30899015 ID - 30899015 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - ART AU - Balázs, Mihály AU - Cságoly, Ferenc AU - Fejérdy, Péter AU - Karácsony, Tamás AU - Kaszás, Károly AU - Klobusovszki, Péter AU - Kemes, Balázs AU - Major, György AU - Marosi, Bálint AU - Radványi, György AU - Schrammel, Zoltán Péter AU - Sugár, Péter AU - Szabó, Levente AU - Vannay, Miklós Ágoston ED - Somogyi, Krisztina / Curator TI - Közép - középületek közvetlen közelségben PY - 2016 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294402 ID - 3294402 DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Cságoly, Ferenc TI - Műemlékvédelem – kérdések és felvetések.. Előadás az MTA Építészettörténeti, Építészetelméleti és Műemléki Állandó Bizottságának „Műemlék, identitás, rekonstrukció” címmel 2016. november 8-án, az MTA székházában rendezett tudományos konferenciáján TS - Előadás az MTA Építészettörténeti, Építészetelméleti és Műemléki Állandó Bizottságának „Műemlék, identitás, rekonstrukció” címmel 2016. november 8-án, az MTA székházában rendezett tudományos konferenciáján PY - 2016 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3192430 ID - 3192430 LA - Hungarian DB - MTMT ER -