TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina TI - Tisztaság, egyszerűség, természetesség... T2 - Téziskönyv - BME Építőművészeti Doktori Iskola Jubileumi kötet 2023 PB - BME Építőművészeti Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789634219330 PY - 2023 SP - 70 EP - 71 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762559 ID - 34762559 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Somogyi, Krisztina AU - Dúll, Andrea AU - Cságoly, Ferenc TI - Építészek iskolája – építészek felidézett saját középiskolai környezetének környezetpszichológiai vizsgálata JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 78 PY - 2023 IS - 4 SP - 563 EP - 584 PG - 22 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00075 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34554798 ID - 34554798 N1 - Széchenyi István Egyetem, Művészeti Kar, Design Tanszék, Hungary ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Ember–Környezet Tranzakció Intézet, Budapest, Hungary BME Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szociológia és Kommunikáció Tanszék, Hungary BME Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Középülettervezési Tanszék, Hungary Export Date: 19 February 2024 Correspondence Address: Somogyi, K.; Széchenyi István Egyetem, Hungary; email: somogyi.krisztina1@gmail.com AB - Háttér és célkitűzések: A kutatás központi problémája, hogy az épített környezet percepciója/recepciója akár jelentősen eltérhet építészek és nem építészek körében. Ennek fontossága abban áll, hogy a környezet pozitív vagy negatív megítélése nem esztétikai kérdés csupán, hanem összefügg többek között a térhasználattal a személy–környezet összeillés mentén, a jólléttel, az identitással, a környezeti stresszel és így tovább. A kutatás célja, hogy árnyalt képet alkosson az építész-szemléletmódról, az abban jelen lévő szakmaspecifikus és általános jellemzőkről annak érdekében, hogy a személy–környezet összeillés szempontjából harmonikusabb állapot lehetőségét feltárjuk. Módszer: A késő modern és kortárs építészet recepciójának nehézségeivel kapcsolatban számos nemzetközi környezetpszichológiai vizsgálat készült. Ezeknek a nyomán végeztük el a tanulmányban ismertetésre kerülő, az interpretatív paradigmába illeszkedő kvalitatív kutatásunkat, amely saját élményű környezet felidézésével, 32 építész saját középiskolai környezetének értelmezésével foglalkozik. A képre és szövegre alapuló elemzés a Megalapozott Elmélet (Grounded Theory) módszerével fogalmaz meg öt megalapozott elméletet. Eredmények: Az építészek interjúiban a saját középiskola épületének retrospektív felidézése nem szűkült le a szokásos fizikai ismérvek ismertetésére, hanem szociofizikai entitásként láttatott, és önéletrajzi narratívaként fogalmazódott meg. Következtetések: Az építészbeszámolók fókusza nem az épület volt, hanem az iskolában megélt élmény, ezen a szinten élményközösség mutatkozik a nem építészek tapasztalásaival. A kutatás árnyalja az építész speciális nézőpontjáról szóló kutatásokat, így elmutat az építészek és nem építészek közötti kommunikációs szakadék áthidalhatóságának irányába. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Cságoly, Ferenc ED - Lévai-Kanyó, Judit TI - Építészet és kultúra I.. Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről TS - Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről T3 - Építészet és kultúra ; 2. PB - TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft CY - Budapest PY - 2019 SP - 272 SN - 9786155445569 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31337868 ID - 31337868 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Cságoly, Ferenc TI - Építészet és kultúra II.. Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről TS - Esszék az építészetről, kultúráról, művészekről és művekről T3 - Építészet és kultúra ; 2. PB - TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft CY - Budapest PY - 2019 SP - 269 SN - 9786155445644 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30758255 ID - 30758255 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cságoly, Ferenc TI - Műemlékvédelem-kérdések és felvetések JF - ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY J2 - ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY VL - 45 PY - 2017 IS - 1-2 SP - 19 EP - 30 PG - 12 SN - 0013-9661 DO - 10.1556/096.2017.45.1-2.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3260318 ID - 3260318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cságoly, Ferenc TI - Minden rendben van. Boldog Donáti Celesztina Óvoda, Nagykanizsa TS - Boldog Donáti Celesztina Óvoda, Nagykanizsa JF - RÉGI-ÚJ MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET J2 - RÉGI-ÚJ MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET PY - 2017 IS - 2017/1 SP - 52 EP - 56 PG - 5 SN - 1785-282X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30899015 ID - 30899015 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina ED - Klobusovszki, Péter TI - The Zeitgeist and public buildings T2 - Public buildings within your reach PB - Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány CY - Budapest SN - 9789631287806 PY - 2017 SP - 60 EP - 86 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3337144 ID - 3337144 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Somogyi, Krisztina ED - Klobusovszki, Péter TI - Korszellem és középületek T2 - Középületek közvetlen közelségben PB - Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány CY - Budapest SN - 9789631287530 PY - 2017 SP - 60 EP - 85 PG - 26 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294366 ID - 3294366 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - ART AU - Balázs, Mihály AU - Cságoly, Ferenc AU - Fejérdy, Péter AU - Karácsony, Tamás AU - Kaszás, Károly AU - Klobusovszki, Péter AU - Kemes, Balázs AU - Major, György AU - Marosi, Bálint AU - Radványi, György AU - Schrammel, Zoltán Péter AU - Sugár, Péter AU - Szabó, Levente AU - Vannay, Miklós Ágoston ED - Somogyi, Krisztina / Curator TI - Közép - középületek közvetlen közelségben PY - 2016 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3294402 ID - 3294402 DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cságoly, Ferenc ED - Pozsár, Péter TI - Changing Views – Változó nézőpontok T2 - Builders – Socially Engaged Architecture from Hungary PB - Hello Wood Kft. CY - Budapest SN - 9789631249347 PY - 2016 SP - 52 EP - 57 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3192543 ID - 3192543 LA - English DB - MTMT ER -