TY - JOUR AU - Kozma, Gábor TI - A magyarországi települési önkormányzatok idegenforgalmi adó kivetési gyakorlatának vizsgálata 1997 és 2024 között JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 2 SP - 7 EP - 24 PG - 18 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.02.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35199816 ID - 35199816 AB - A tanulmány célja a magyarországi helyi önkormányzatok pénzügyi függetlenségének egyik utolsó elemét jelentő helyi adók típusai közé tartozó idegenforgalmi adó esetében a települések tevékenységének vizsgálata: milyen tényezők határozzák meg a települések adókivetési gyakorlatát (kivetik-e az adott adótípust, milyen adómértéket alkalmaznak), illetve hogyan reagáltak a koronavírus-járvány utáni helyzetre. A kutatás legfontosabb eredményei az alábbiakban foglalhatók össze: Az 1990-es évek közepe óta jelentős, az átlagot meghaladó mértékben nőtt az idegenforgalmi adót kivető települések száma, és ez volt megfigyelhető a koronavírus járvány utáni időszakban is. Az adómértéket tekintve megállapítható, hogy a helyi iparűzési adó után az idegenforgalmi adó esetében volt a legmagasabb az adóterhelés mértéke, amely azzal indokolható, hogy ez a helyi adótípus sem a helyi lakosságot terhelte. Az adózással kapcsolatos gyakorlatot meghatározó tényező közül két dolgot lehet kiemelni, a települések lakosságszámát és a turizmus szempontjából történő besorolását. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hatz, Nikolas TI - Mapping the innovation process and relevant skills for innovation in tourism in least developed post-conflict countries JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 2 SP - 77 EP - 98 PG - 22 SN - 2677-0431 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35139324 ID - 35139324 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vas-Guld, Zsuzsanna TI - Flambírozó versenyek bemutatása olasz és magyar jó gyakorlatokon keresztül JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 2 SP - 40 EP - 54 PG - 15 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.02.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35134947 ID - 35134947 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csaba, Molnár AU - Zsolt, Magyari-Sáska TI - Investigation of the physical carrying capacity of selected caves in the Buda Mountains and Szeklerland from the perspective of tourism sustainability JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 2 SP - 55 EP - 76 PG - 22 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.02.04 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35093866 ID - 35093866 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gonda, Tibor AU - Csóka, László AU - Szabó, Anett TI - A fogyatékossággal élőket az utazásaik során ért diszkrimináció érzékelése az érintettek részéről JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 1 SP - 62 EP - 73 PG - 12 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.01.04 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34826595 ID - 34826595 AB - Az akadálymentes turizmus sokáig a turizmuskutatás elhanyagolt területe volt. Ezen kíván változtatni az „Accessible” Erasmus-projekt keretében megvalósuló, 4 országra kiterjedő nemzetközi kutatás. A fogyatékossággal élők körében megvalósított helyzetfeltáró kutatás révén számos új eredményt ismerhetünk meg a célcsoport turisztikai fogyasztási szokásairól. Többek között arra is kiterjedt a vizsgálat, hogy a társadalmi környezet mennyire befogadó, és a fogyatékossággal élőket éri-e hátrányos helyzetű megkülönböztetés az utazásaik során. A negatív gyakorlat hatással lehet az érintettek utazási motivációjára és utazási gyakorlatára. A diszkriminációra való figyelemfelhívás és előfordulási típusainak a vizsgálata elősegítheti a helyes gyakorlat kialakítását, a társadalmi inklúzió erősödését. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csapody, Bence AU - Jászberényi, Melinda TI - A mesterséges intelligencia alkalmazása a vendéglátásmenedzsmentben JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 1 SP - 7 EP - 22 PG - 16 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.01.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34826474 ID - 34826474 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hojcska, Ágnes Erzsébet AU - Bujdosó, Zoltán AU - Szabó, Zoltán TI - Gyógyturisztikai attitűd 2020 után Magyarországon JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 1 SP - 23 EP - 39 PG - 17 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.01.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34825553 ID - 34825553 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Formádi, Katalin AU - Kővári, Edit AU - Banász, Zsuzsanna TI - Úton a fenntarthatóság felé? Négy Európa Kulturális Főváros idúságának környezeti attitűdje. JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 9 PY - 2024 IS - 1 SP - 40 EP - 61 PG - 22 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2024.09.01.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34824345 ID - 34824345 N1 - Megjelenés: 2024. április LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Tibor TI - Not just a place... Local centre of culture, the Vigadó – A case study from Kisújszállás JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 8 PY - 2023 IS - 4 SP - 101 EP - 120 PG - 20 SN - 2677-0431 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34494974 ID - 34494974 AB - Hungary – despite its relatively small size – has for decades faced significant regional development disparities. The external and internal peripheries are in a difficult situation, and it can be noted that the involvement and local use of external financial resources, which have been steadily decreasing, has not generated any substantial development in recent years. It should be recognised that development should be based on the application/use of local, endogenous resources, in which culture (in the broad sense) must play a key role. The present study examined Kisújszállás, the “cultural capital” of the traditional Nagykunság (Greater Cumania), an inner peripheral region, and in particular the emblematic building of the municipality, the renewed, multifunctional Vigadó, and its role in local culture. It was found that in the eight years since its reopening, despite external and unexpected difficulties, the Vigadó has played a prominent role in organising and communicating culture in the town. Moreover, it can be said that the building and the Vigadó, which has since become a brand, not only plays a prominent role in culture, but also, according to urban development literature, could become a point of resilience for the city, which sees culture as a major development direction. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Marton, Gergely AU - Csóka, László AU - Varga, Tamás AU - Szalai, Kata TI - A modern sportturisztikai utazási trendek a Spartan Race példáján JF - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULMÁNYOK J2 - TURISZTIKAI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI TANULM VL - 8 PY - 2023 IS - 4 SP - 9 EP - 26 PG - 18 SN - 2677-0431 DO - 10.15170/TVT.2023.08.04.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34493689 ID - 34493689 AB - A turizmus fejlesztésének egyik sarokpontja a 21. században az élményfaktor növelése, amelynek célja a modern fogyasztói igények kiszolgálása. A sportturizmus területén a Spartan Race vált napjaink egyik piacvezető termékévé, amely alkalmanként 8–10 ezer fős részvevőt vonz. A kutatás célja ebből adódóan a termékre irányuló több ezer résztvevő fogyasztói szokásainak komplex vizsgálata, ehhez kidolgozásra került egy kérdőív, amely az általános sportfogyasztási szokásoktól a turisztikai fogyasztásig komplexen vizsgálja a részvevők jellemzőit. A vizsgálat során 2023 tavaszáig felmérésre került a Spartan Race résztvevői mintegy 5%-ának fogyasztási szokásai. A felmérés eredményei rámutattak, hogy a Spartan Race-versenyzők rendkívül atipikus keresleti szegmensként azonosíthatók a részvételi motivációtól, az utazási szokásokon át egészen a szolgáltatások igénybevételéig. Turisztikai szempontból nézve pedig a verseny élményfaktora akkora vonzerőként azonosítható a piacon, hogy a fogyasztók alkalmanként hajlandóak egy-egy verseny miatt több száz kilométert is utazni évente több alkalommal. LA - Hungarian DB - MTMT ER -