TY - JOUR AU - Juhász, Fanni TI - Iránytű a történelemhez. Bevezetés a történettudományba és a történelemkutatás módszereibe TS - Bevezetés a történettudományba és a történelemkutatás módszereibe JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 1-2. PY - 2024 IS - 1-2. SP - https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2024/06/15_01_11_Juhasz.pdf SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34971948 ID - 34971948 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dancs, Katinka AU - Majkić, Maja TI - Egyetemi hallgatók történelemmel kapcsolatos episztemológiai nézeteinek árnyalása – egy fejlesztő kísérlet eredményei JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 15(59) PY - 2024 IS - 1-2 PG - 21 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34986605 ID - 34986605 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Illik, Péter TI - Bocskai szabadságharca és koronája a középiskolai tankönyvekben JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 2024 PY - 2024 IS - 1-2 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34976246 ID - 34976246 AB - Bocskai szabadságharca a magyar historiográfia erősen vitatott témája. Az utóbbi 15 évben az akadémiai mainstream (fősodratú)történetírás még annak tradicionális elnevezését (szabadságharc) is megkérdőjelezte, és azt állította, hogy Bocskai elfogadta az oszmán szultán által neki felajánlott koronát. A történészi viták során többször szóba került a hazai középiskolai tankönyvek tananyagtartalma, mondván, hogy az számos félreértést, legendát és mítoszt tartalmaz Bocskai mozgalmának elnevezéséről, céljairól, eredményeiről és a korona kérdéséről. Jelen tanulmány a hazai középiskolai tankönyvi szövegeket vizsgálja a 19. századtól 1989-ig, kitekintve az azt követő 30 évre is. Arra a következtetésre jut, hogy (1) 1945-ben történt egy narratív fordulat, (2) mivel a szocialista tankönyvek kezdték felerősíteni a Habsburg-ellenes narratívát, és kihangsúlyozták a 16-17. századi magyar függetlenségi harcok és szabadságharcok narratíváját, bár azokat nem foglalták egységes keretbe. (3) Napjaink tankönyveinek szövegét az akadémiai mainstream nézőpont uralja. (4) A narratív pluralizmus és sokszínűség éppen a 19. századi tankönyvekben van jelen. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kerepeszki, Róbert TI - Történészek, "digitális történelem" és a mesterséges intelligencia JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 59 PY - 2024 IS - 1-2 SP - 1 EP - 17 PG - 17 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34972601 ID - 34972601 N1 - https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2024/06/kerepeszki-robert-torteneszek-digitalis-tortenelem-es-a-mesterseges-intelligencia-15-01-02/ AB - This paper explores the relationship between "digital history" and artificial intelligence, looking at how the technological environment of the 21st century has changed and continues to change the work of historians. The increasing use of various generative AI tools affirms the relevance of the topic. The paper draws on recent international literature to reflect on the impact of digital history and artificial intelligence on the discipline of history, highlighting different applications (e.g. text mining) and the challenges that technological developments pose for historians. Finally, it argues that by improving digital research methods, applying consistent source criticism, and developing an appropriate communication strategy, AI may become indispensable to historical research. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Katona, András TI - A magyar történelemdidaktika múltja és jeles személyiségei III.. A pozitivizmustól a szellemtörténeten át a reformpedagógiáig (1920–1945) TS - A pozitivizmustól a szellemtörténeten át a reformpedagógiáig (1920–1945) JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE PY - 2023 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34577943 ID - 34577943 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mezeiné Rumpf, Anita TI - Kísérlet a magyar tanítóképzők 1918-1920 közötti történetének tárgyszerű és empatikus bemutatására JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE PY - 2023 SP - 14-01-07 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33924705 ID - 33924705 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, Judit TI - Történelemtanítás a digitális korban – brüsszeli fórum az Európa Tanács főszervezésében JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE PY - 2023 SP - 1 EP - 16 PG - 16 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33921525 ID - 33921525 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mátó, Áron TI - Retorika, dilemma-diszkusszió és gondolatkísérlet – A „mi lett volna, ha?” kérdésének felélesztése JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - LVIII. PY - 2023 IS - XIV. SP - 14-04-13 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34901325 ID - 34901325 AB - Megváltoztathatatlannak tűnnek múltbéli eseményeink, „csupán” azért, mert valahogy megtörténtek. Látványos paradoxonnal szembesülünk, hiszen az események, bár „egyféleképpen” történtek meg a múltban, értelmezésük mégis számtalan, emiatt jószerivel megfoghatatlan. Előbbiből következik, hogy a történelemórán tilos a „mi lett volna, ha?” kérdése, míg utóbbiból az, hogy talán éppen ez a legjobb kérdés. Jelen írás a „mi lett volna, ha?” kérdésének „rehabilitációja” mellett érvel, úgy határozva meg ezt a kérdést, mint éppenséggel a posztmodern tudomány egyfajta példázatát. Írásom alapvetően pedagógiai jellegű, éppen ezért három didaktikai módszert is ajánlok, melyek képesek a tárgyalt kérdést visszacsalogatni az osztálytermekbe. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gyertyánfy, András TI - A történelemóra tervezése – az óravázlat JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 14 PY - 2023 IS - 4 PG - 11 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35040714 ID - 35040714 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Illik, Péter TI - Hősnarratívák és hősképzés. végváriak a középiskolában TS - végváriak a középiskolában JF - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT J2 - TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE VL - 2023 PY - 2023 IS - 4 SN - 2061-6260 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34853976 ID - 34853976 N1 - A cikk eredeti változata a Magyarságkutató Intézet 2022. évi évkönyve számára készült. AB - Jelen tanulmány a végvári vitézség és hősiesség narratíváját és annak képzési technikáit követi nyomon a XIX. századi eleji tankönyvektől 1989-ig úgy, hogy 2020-ig kitekintéssel is szolgál. Továbbá ugyanezen témát az iskolai értesítőkben is vizsgálja. A tanulmánynak nem célja bemutatni, hogy miként változott a hazai közoktatási rendszer, az azt szabályozó dokumentumok, hogy mit tanítottak a középiskolában a tanárok, mit tudtak és tudnak a diákok, mivel erre a vizsgált források, vagyis a középiskolai tankönyvek nem alkalmasak. Ezek alapján kétszáz év narratív trendjeit és változásait lehet csak felvázolni, amelyek alapján azt lehet tudni, hogy az adott korszak középiskolát végzett embereinek milyen tudása lehetett (de nem szükségszerűen volt) a végvári vitézekről és hősiességükről. Az áttekintés tanulsága az, hogy (1) a tankönyvi szövegek rövidülnek, sablonosodnak, a tananyagtartalom csökken. (2) Vannak központi események, amelyek kétszáz év alatt is változatlanok, például Jurisics Miklós hősiessége. (3) Vannak trendektől független, egyedi szerzői megoldások. (4) A Horthy-korszakban az egységes narratíva megtörik, vannak a trendektől teljesen eltérő narratív rendszerek. (5) A tankönyvekben a szocialista korszak 1945-ben kezdődik, és alapvető törést hoz. Ezeket a szerző számos más tankönyvi tematikus vizsgálata is kimutatta már. A végvári hősiességre vonatkozóan azonban egyedi a szocialista korszakban képzett törés és változás jellege, milyensége. LA - Hungarian DB - MTMT ER -