@article{MTMT:34574083, title = {Lehetőségek a Mai Magyartanításban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34574083}, author = {Székely, Réka Anna}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34574083}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {133-135} } @article{MTMT:34573969, title = {Szóbeli érvelés az országos anyanyelvtanítási versenyen}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573969}, author = {Kelemen, Réka}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573969}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {128-132} } @article{MTMT:34573957, title = {Az oktatásnyelvészeti kutatások sokszínűsége. Beszámoló a PeLiKon 2023 : A nyelv megújuló szerepe az oktatásban című konferenciáról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573957}, author = {Bús, Ágnes}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.11}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573957}, issn = {2060-0623}, abstract = {2023. április 20–21. között a PeLi III. oktatásnyelvészeti konferenciájának, a PeLiKonnak az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Jászberényi Campusa adott helyet. A kétévente megrendezendő konferencia idei témája a nyelv megújító szerepe az oktatásban volt. Az ország minden pontjáról, sőt határon túlról is érkeztek szakemberek: nyelvészek, pedagógusok, gyógypedagógusok. A kétnapos konferencián négy plenáris előadás hangzott el, és 12 blokkban 75 szekció-előadás közül választhatott az érdeklődő hallgatóság. Az előre kialakított tematikus panelek előadásai egy-egy központi téma köré csoportosultak, ezek a következők voltak: a könnyen érthető kommunikáció, a szórend tanítása az anyanyelvi nevelésben, az olvasás, a szövegértés és a szövegalkotás kérdései, a nyelvmenedzselés szemléletének érvényesíthetősége az oktatásban vagy a nyelvi hátrány különböző aspektusai. A szekciók zárásaként az előadásokkal kapcsolatban érdekes szakmai eszmecserék bontakoztak ki. A programfüzet mellett részletes áttekintést nyújtanak a konferencia gazdag tematikájáról az absztraktok is (Kalcsó et al. 2023).}, year = {2023}, pages = {124-127} } @article{MTMT:34573774, title = {Interdiszciplináris identitáskonferencia Veszprémben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573774}, author = {Szabó T., Annamária}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.10}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573774}, issn = {2060-0623}, abstract = {A múltban gyökerező identitás jelene és jövője címmel négynapos interdiszciplináris konferenciát tartottak Veszprémben 2023. június 21–24. között, a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának szervezésében. A többnyelvű konferenciára közel 150 előadó érkezett a világ minden tájáról. A konferencia négy munkanyelve a magyar mellett az angol, a német és a francia voltak. Az absztraktkötet (1) és a programfüzet adatai szerint több kontinens 13 különböző országából érkeztek kutatók, 35 egyetem és 16 további tudományos intézmény képviseletében a veszprémi Hangvilla Multifunkcionális Közösségi Térbe. A konferencia a Veszprém–Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával valósult meg. A találkozó központi témája az identitás kérdése volt, ennek mai és régebbi formáit, megvalósulásait, átalakulását és változásait járták körül a számos különféle tudományterület képviseletében jelen lévő kutatók. Amint az a konferenciafelhívásban is olvasható volt: „Célunk, hogy közös gondolkodásra hívjunk Veszprémbe mint egyetemi városba és mint Európa Kulturális Fővárosába magyar, európai és tengerentúli kutatókat, akik különféle tudományterületek képviselőiként más-más módszerekkel, eszközökkel és megközelítésekből vizsgálják az identitás fogalmát, típusait, viszonyrendszerét és azok változásait, mely változások a kortárs társadalmakkal szemben jelentkező meghatározó kihívások alapját képezik” (2).}, year = {2023}, pages = {116-123}, orcid-numbers = {Szabó T., Annamária/0000-0002-4343-4920} } @article{MTMT:34573759, title = {Anat Stavans – Ulrike Jessner-Schmid (eds.) The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism (Fürész-Mayernik Melinda). A gyermekkori többnyelvűségről}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573759}, author = {Fürész-Mayernik, Melinda}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.8}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573759}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {103-109}, orcid-numbers = {Fürész-Mayernik, Melinda/0000-0003-3177-8328} } @article{MTMT:34573691, title = {A diskurzusjelölők használata és a hozzájuk kötődő attitűdök régen és ma. A diskurzusjelölők használata és a hozzájuk kötődő attitűdök régen és ma}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573691}, author = {Hollóy, Zsolt}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.6}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573691}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {92-98} } @article{MTMT:34573616, title = {A fogalmazásalkotás folyamatának vizsgálati lehetőségei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34573616}, author = {Gyenei, Kornélia}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.3}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34573616}, issn = {2060-0623}, abstract = {Fontos lehet a későbbi életükben, hogy a középiskolás tanulók hogyan képesek adott idő alatt megfogalmazni különböző szövegeket. Ha a fogalmazások megalkotásának a részleteit folyamatában vizsgáljuk, hozzájárulhat ahhoz, hogy a diákok szövegalkotási készségét hatékonyabban fejleszthessük. A jelen pilotkutatás feltáró vizsgálat, célja egy olyan módszer tesztelése, amely az írott szöveg produkcióját folyamatában követi nyomon. A kutatás tíz fő tizenegyedik évfolyamos középiskolás gép előtt végzett fogalmazásalkotását vizsgálta. Ezt a műveletet a tanulók képernyővideó segítségével rögzítették, így a szövegprodukció során tartott gondolkodási szünetek is tetten érhetők. A középiskolás adatközlők a fogalmazásalkotás során közel egyforma mértékben tartottak szüneteket az alacsonyabb, illetve a magasabb kognitív terhelést igénylő műveletek elvégzésekor. A pilotkutatás eredményei azt mutatják, hogy indokolt a középiskolások fogalmazásalkotását fejleszteni.}, year = {2023}, pages = {43-58} } @article{MTMT:34541814, title = {Az anyanyelv és a matematika kapcsolódásának a lehetőségei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34541814}, author = {Bereczki, Ildikó}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.5}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34541814}, issn = {2060-0623}, abstract = {Az anyanyelvi készségek meghatározóak más tantárgyak tanulásában, a tanulók tanulási eredményességében. A matematikában is kiemelt szerepe van a szövegértésnek a szöveges matematikai feladatok megoldásában. A tanulmány témája a szövegértés és a matematika kapcsolatának a vizsgálata. Az első rész a témakör elméleti hátterét taglalja, a szöveges matematikai feladatokra vonatkozó kutatások eredményeiből idéz. Ezek alapján olyan modellt mutat be, amely a feladatmegoldás stratégiáit írja le, és megadja a sikeres feladatmegoldás feltételeit, közöttük a szövegértés szerepét. A tanulmány következő része a matematika és az anyanyelvi fejlesztés kapcsolatának az attitűdformáló hatásával foglalkozik. A záró rész olyan feladatokat ajánl, amelyek megoldásához matematikai és anyanyelvi készségek egyaránt szükségesek. Példákkal szemléltet olyan komplex matematikai és szövegértési feladatokat, amelyek pozitívan hatnak a tanulók tantárgyakkal kapcsolatos attitűdjére és tanulási eredményére.}, keywords = {matematika; tantárgyi integráció; szövegértés; anyanyelvi készségek; szöveges matematikafeladat}, year = {2023}, pages = {80-91}, orcid-numbers = {Bereczki, Ildikó/0009-0008-3110-2209} } @article{MTMT:34530215, title = {Nagy-Varga Zsolt. Kommunikációfejlesztés középiskolás diákok körében. Definícióalkotási stratégiák. 13 és 17 éves diákok fogalommeghatározási stratégiái}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34530215}, author = {P. Tóth, Arianna Teodóra}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.7}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34530215}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {99-102}, orcid-numbers = {P. Tóth, Arianna Teodóra/0000-0003-2686-3448} } @article{MTMT:34513894, title = {A Pedagogical Linguistics folyóirat}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34513894}, author = {Imrényi, András}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.9}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34513894}, issn = {2060-0623}, year = {2023}, pages = {110-115}, orcid-numbers = {Imrényi, András/0000-0001-6203-9304} }