TY - JOUR AU - Mari, László TI - ÜZBEGISZTÁN AZ OÁZISVÁROSOKON TÚL JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 8 PY - 2024 IS - 1 SP - 67 EP - 78 PG - 12 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34511888 ID - 34511888 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lenner, Tibor AU - Lennerné Patkó, Ildikó AU - Rózsa, Viktória AU - Zentai, Zoltán TI - A távolléti oktatás tapasztalatai szombathelyi tanulók között a COVID-19 járvány idején, különös tekintettel a földrajztanításra JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 8 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 26 PG - 22 SN - 2560-0745 DO - 10.26888/GEOMET.2024.8.1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34506903 ID - 34506903 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Somogyi, Éva TI - A borostyán: a tantárgyakat összekötő gyanta JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 8. PY - 2024 IS - 1 SP - 27 EP - 48 PG - 22 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34504775 ID - 34504775 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bálint, Dóra TI - Versenyfelkészítés mint tantárgy – tapasztalatok egy magániskolából JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 8 PY - 2024 IS - 1 SP - 49 EP - 66 PG - 18 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34502289 ID - 34502289 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gyuricza, László TI - Tűzföld. A világ vége (?) TS - A világ vége (?) JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 3 SP - 77 EP - 87 PG - 11 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34401608 ID - 34401608 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Török, Zsolt Győző TI - Narratív kartográfia. történetmesélés térképekkel TS - történetmesélés térképekkel JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 3 SP - 5 EP - 22 PG - 18 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34399492 ID - 34399492 AB - The methods of narrative cartography are effectively used in geography education and also in the integrated education of other subjects. In this field, and in science communication in general, this method represents an alternative approach, in which spatial narratives, story maps or visual storytelling serve transdisciplinary purposes in order to shape a sustainable future of society. To take advantage of the opportunities available to everyone with information and communication technologies (ICT) education at school, it is worth getting to know the fundamentals of storytelling design. In this paper, for the first time in Hungarian, we present the historical antecedents of the method, the examples show the presence of the 'mapping impulse' as a cognitive method already in ancient times. The understanding of maps as temporal snapshots, showing simultaneity levels and states, appears in the science of the European Enlightenment. In addition to grid maps, there are narrative examples throughout modern times, but 'story maps' have become a theoretical trend in the 21st century with the possibilities of computer animation. Next, we summarize the characteristics, basic structures and genres of cartographic storytelling, based on international professional literature. We recommend using the complex learning-organization methods of storytelling in everyday practice, especially in geography education. We emphasize the user's role in the visualization processes, therefore design is crucial and visual literacy, and critical map reading competencies must be developed in geographic education. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Juhos, Ágnes AU - Hegedűs, Roland TI - ENYHE ÉRTELMI FOGYATÉKOS ÉS TÖBBSÉGI TANULÓK 2012-ES ÉS 2020-AS TERMÉSZETTUDOMÁNYOS (5–6. OSZTÁLY) TANTERVEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 3 SP - 23 EP - 36 PG - 14 SN - 2560-0745 DO - 10.26888/GEOMET.2023.7.3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34168181 ID - 34168181 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mika, János TI - Adalékok az éghajlatváltozás tudományos hátteréhez JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 2 SP - 5 EP - 26 PG - 22 SN - 2560-0745 DO - 10.26888/GEOMET.2023.7.2.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34121699 ID - 34121699 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bagoly-Simó, Péter AU - Graaf, Johannes AU - Farsang, Andrea AU - Tóth, Ádám AU - Bokis, Alexandra AU - Pál, Viktor AU - Kádár, Anett TI - Hogyan látjuk Európát? Egy berlini középiskola diákjainak mentális térképei Európáról és annak határairól JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 2 SP - 27 EP - 46 PG - 20 SN - 2560-0745 DO - 10.26888/GEOMET.2023.7.2.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33836636 ID - 33836636 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - GALAMBOSI, RÉKA AU - MARI, KITTI AU - SOMOGYI, ÉVA TI - MIÉRT ÉRDEMES FÖLDRAJZOT TANULNI? JF - GEOMETODIKA: FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI FOLYÓIRAT J2 - GEOMETODIKA VL - 7 PY - 2023 IS - 2 SP - 63 EP - 68 PG - 6 SN - 2560-0745 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33802011 ID - 33802011 LA - Hungarian DB - MTMT ER -