@inproceedings{MTMT:34768786, title = {Bifurcations and application of the Vallis – model}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768786}, author = {Nagy, Bálint and Molnár, György and Joós, Antal and Nagy, Enikő}, booktitle = {IEEE 11th International Conference on Computational Cybernetics and Cyber-Medical Systems : ICCC 2024 : Proceedings}, unique-id = {34768786}, year = {2024}, pages = {000055-000058}, orcid-numbers = {Molnár, György/0000-0001-5238-5078} } @inproceedings{MTMT:34541041, title = {On the effectiveness of MaxWhere 3D user interface}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34541041}, author = {Ludik, Péter and Nagy, Enikő and Molnár, György and Nagy, Bálint}, booktitle = {IEEE 22nd World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics : SAMI 2024 : Proceedings}, doi = {10.1109/SAMI60510.2024.10432874}, unique-id = {34541041}, abstract = {Under certain conditions, the benefit of threedimensional virtual environments during worker training is unquestionable. When demonstrating the components of special mechanical equipment and training firefighters for special emergencies, there are certainly situations where the use of virtual reality is necessary and rewarding. Research also shows that a difference between 2D and 3D information sources can also be found in the time required to obtain information and in the examination of eye movements. In this study, it is examined how well students can use and accept the 3D environment for subjects where the need for 3D is not so clear. For this purpose, in the case of Multimedia and Mathematics subjects at a Hungarian university, a test environment is built to obtain the opinions of a sufficient number of students. Although many students expressed positive experiences and expectations regarding the development of 3D interfaces, it cannot be said that there are clearly only advantages of the use of 3D user environment for all students.}, keywords = {Multimedia; MaxWhere; 3D-user interface; 3D user interface}, year = {2024}, pages = {223-228}, orcid-numbers = {Molnár, György/0000-0001-5238-5078} } @article{MTMT:34410390, title = {INFORMATIKA ÉS VILÁG FELSŐOKTATÁSI ALAPOZÓ TÁRGY OKTATÁS-MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI AZ ANGOL NYELVŰ KÉPZÉSBEN}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34410390}, author = {Lázár, Edit}, doi = {10.47833/2023.2.CSC.022}, journal-iso = {GRADUS}, journal = {GRADUS}, volume = {10}, unique-id = {34410390}, year = {2023}, eissn = {2064-8014} } @inproceedings{MTMT:34407678, title = {On a Cyclometric Modification of the Chua System}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34407678}, author = {Nagy, Bálint and Joós, Antal and Kővári, Attila}, booktitle = {2023 IEEE 6th International Conference and Workshop Óbuda on Electrical and Power Engineering (CANDO-EPE)}, doi = {10.1109/CANDO-EPE60507.2023.10418010}, unique-id = {34407678}, abstract = {Chaos is not only a unique chapter in the theory of dynamical systems but also a useful one with many applications in the field of communications. In this work a cyclometric modification of the well-known example of chaotic systems, the modified differential equations describing the behavior of the Chua-circuit is investigated. The results obtained can be applied in the encryption methods of the implementation of different communication channels like machine-machine or cognitive one.}, keywords = {Chaotic systems; ATTRACTOR; dynamical system; DYNAMICAL-SYSTEM}, year = {2023}, pages = {301-304}, orcid-numbers = {Kővári, Attila/0000-0003-3521-4757} } @article{MTMT:34394600, title = {Átlagok a gyakorlatban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34394600}, author = {Ország, Adrienn and Sugár, András}, doi = {10.47833/2023.2.CSC.018}, journal-iso = {GRADUS}, journal = {GRADUS}, volume = {10}, unique-id = {34394600}, abstract = {A cikk röviden összefoglalja a gyakorlatban használt átlagokat és azok általánosításait, kitér a gyakorlati alkalmazások feltételeire, valamint egy újfajta súlyozási módot is bemutat. The article briefly summarizes the averages used in practice and their generalizations, discusses the conditions of practical applications, and also presents a new weighting method.}, keywords = {átlagok fajtái; átlagok gyakorlati alkalmazása; súlyozás}, year = {2023}, eissn = {2064-8014} } @article{MTMT:34394262, title = {Társadalmi hálóink. életünk sikeres szervezése a hálózatok tudománya alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34394262}, author = {Takács, Anna Mária and Nemes, Teréz Erzsébet}, doi = {10.47833/2023.2.CSC.009}, journal-iso = {GRADUS}, journal = {GRADUS}, volume = {10}, unique-id = {34394262}, abstract = {Egyre többünkben tudatosul, hogy igazából hálózatokon keresztül létezünk. Maga az agyunk is egy neurális háló, a gazdasági folyamatok is hálózatszerűen rendeződnek. Társadalmunk is hálózatos szerveződésű már több ezer éve. Ahogy saját publikált eredményeink is alátámasztották, a szakmai érvényesülésnél, egyéni sikerek, kudarcok megélésénél a minket körülvevő emberi hálózatnak a szerepe megdöbbentően központi és döntő jelentőségű az egyéb komponensek mellett. Ebben a kutatásban a szociális hálózatok szerepét szeretnénk vizsgálni egyetemünk hallgatóinak életében. Hogyan jönnek létre ezek a hálózatok, milyen tulajdonságokkal rendelkeznek? Hogyan alakíthatók, fejleszthetők azért, hogy tanítványaink a lehető legtöbb segítséget kaphassák meg szakmai és emberi problémáik megoldása közben? Ehhez meg kell ismernünk és elemeznünk kell ezeket a kialakult és folyton változó kisvilágokat és nagyobb egységeket. A metódust a nagy, skálafüggetlen hálózatok kutatási eredményei biztosítják. Azt a tézist szeretnénk megerősíteni, hogy vannak lehetőségek, amelyekkel az oktatási és mentorálási munka közben tudjuk segíteni a hallgatóinkat az őket körülvevő hálózatok fejlesztésében, ezzel nagyobb lehetőséget adva a jövőbeli sikereiknek. More and more of us are becoming aware that we exist through networks. Our brain itself is a neural network, and economic processes are also organized in a network-like manner. Our society has also been organized in a network way for thousands of years. As confirmed by our own published results, the role of the human network surrounding us is shockingly central and crucial in our professional achievement, in experiencing individual successes and failures, in addition to other components. In this research, we would like to examine the role of social networks in the lives of our university students. How are these networks created, and what properties do they have? How can they be shaped and developed so that our students can receive as much help as possible while solving their professional and personal problems? For this, we need to know and analyze these formed and constantly changing small worlds and larger units. The method for research is provided by the results of large, scale-independent networks. We would like to confirm the thesis that there are opportunities with which we can help our students develop the networks around them during the education and mentoring work, thereby giving them a greater opportunity for their future success.}, keywords = {társadalmi hálózatok; hallgatói kapcsolatok; kisvilág-tulajdonság}, year = {2023}, eissn = {2064-8014} } @article{MTMT:34394202, title = {Statisztika a statisztikáról}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34394202}, author = {Budaházy, György and Kapuszta, Ágnes and Héderné Bertók, Judit and Szobonya, Réka}, doi = {10.47833/2023.2.CSC.004}, journal-iso = {GRADUS}, journal = {GRADUS}, volume = {10}, unique-id = {34394202}, abstract = {Oktatásunk mindig aktuális kérdése, hogy mi szükséges egy tantárgy sikeres teljesítéséhez. Jelen tanulmányban a Statisztika és valószínűségszámítás, valamint az Üzleti statisztika tantárgyakat járjuk körül. Megvizsgáljuk, hogy a tantárgyakat teljesítő hallgatók eredményeit vajon milyen változók határozzák meg. Megnéztük, hogy a matematikából és informatikából elért érdemjegyek milyen kapcsolatban vannak a statisztika érdemjegyekkel. Reméljük, tanulmányunk jó kiindulási pont lesz a lemorzsolódás vizsgálatához. What is necessary to successfully complete a subject is always a topical issue in our education. In this study, we cover the subjects Statistics and Probability and Business Statistics. We examine what variables determine the students who complete the subjects. We analyzed how grades in mathematics and computer science are related to grades in statistics. We hope that our study will be a good starting point for the study of dropout.}, keywords = {statisztika; Valószínűségszámítás; oktatás; üzleti statisztika; korreláció analízis}, year = {2023}, eissn = {2064-8014} } @inproceedings{MTMT:34391619, title = {Informatikai alapoktatás a ChatGPT korában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34391619}, author = {Lázár, Edit}, booktitle = {Alkalmazott kutatással a gazdasági és társadalmi hatásért}, doi = {10.29180/978-615-6342-74-4_15}, unique-id = {34391619}, abstract = {A mesterséges intelligencia használata felveti a kérdést, hogy milyen informatikai alapokat tanítsunk egy gazdasági egyetemen a ChatGPT (Chat Generative Pre-Trained Transformer) korában. Ezen cikkben azt vizsgálom meg, hogy a Bruner-i 3 reprezentációs sík nem megléte, hogyan befolyásolja a gazdasági egyetemi hallgatók alapozó informatikai tárgyainak befogadását, illetve ennek milyen következményei vannak. Módszertanom a megfigyelés, mely jelenleg, a tanórai munka megfigyelését és a hallgatók tanórai munkáinak elemzését foglalja magába. A 2022/23. tanév őszi félévében általam gyakorlaton tanított alap informatikát tanuló hallgatók létszámban 272, melyből magyar tárgyat hallgató 123, külföldi 149. Jelenleg a magyar gyakorlaton résztvevő hallgatókról írok. Megfigyeléseim eredménye, hogy akinél nem jelenik meg a 3 reprezentációs sík összekapcsolása, annál vagy elméleti vagy gyakorlati nehézségek lépnek fel. A cikk végén ezen problémák feloldására is teszek javaslatot.}, year = {2023}, pages = {142-152} } @inproceedings{MTMT:34164464, title = {Az online és a jelenléti számvitel oktatás összehasonlítása a BGE PSZK gazdaságinformatikus alapképzési szakon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34164464}, author = {Borzán, Anita and Budaházy, György and Kapuszta, Ágnes}, booktitle = {A számvitel és a controlling elmélete, gyakorlata}, unique-id = {34164464}, abstract = {A pandémia okozta veszélyhelyzet 2020-tól átírta a felsőoktatás korábbi, több évtizedes múltra visszatekintő tanítási és vizsgáztatási gyakorlatának forgatókönyvét. A BGE PSZK-n az online térbe kényszerült felsőoktatás a Microsoft Teams programot részesítette előnyben, a vizsgáztatáshoz pedig a CooSpace vagy Moodle programok kerültek felhasználásra. A számvitel tárgyak jelenléti oktatása és a tantermi vizsgáztatás nappali tagozaton a 2022/2023-as tanévben tért vissza. Tanulmányunkban öt – a 2019/2020. tanév II. félév, a 2020/2021-es és a 2022/2023-as tanévek - féléven keresztül végzett kérdőíves felmérés alapján a gazdaságinformatikus alapszakos nappali tagozatos hallgatók két féléven keresztül oktatott számvitel tárgyainak tanításával és vizsgáztatásával összefüggő véleményeit elemezzük. Kutatási célkitűzésünk a kitöltők jelenléti, illetve online oktatásról adott válaszait megvizsgálva megfogalmazni, melyik esetben miben látják az erős és a gyenge vonásokat. A hallgatói kérdőívek mellett a vizsgálatba vont félévek kollokviumi eredményeit is értékeljük, választ keresve arra, hogy a jelenléti vagy az online félévek tekinthetők hatékonyabbnak, vagyis mely oktatási forma számonkéréseinek vizsgaeredményei bizonyulnak jobbnak.}, year = {2023}, pages = {17-28} } @{MTMT:34150269, title = {A pandémia hatása az Üzleti Statisztika tantárgy oktatása, számonkérése, módszertana területén}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34150269}, author = {Szobonya, Réka and Héderné Bertók, Judit}, booktitle = {Csernyák László Konferencia}, unique-id = {34150269}, keywords = {eredményesség; digitalizáció; oktatás}, year = {2023}, pages = {28-28} }