TY - JOUR AU - Lisányi Endréné Beke, Judit TI - Editorial JF - GILE JOURNAL OF SKILLS DEVELOPMENT J2 - GJSD VL - Vol. 4 PY - 2024 IS - No. 1 SP - 1 EP - 3 PG - 3 SN - 2732-3781 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34851806 ID - 34851806 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Bernhardt, Renáta AU - Furcsa, Laura TI - Kommunikációs készségek észlelt előnyei üzleti és pedagógiai képzésben résztvevő hallgatóknál – összehasonlító elemzés = Perceived benefits of communication skills for business and teacher education students – a comparative analysis T2 - XVII. Tudatosság a kommunikációban – Varga Gyula emlékkonferencia. Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben PB - Kommunikációs Nevelésért Egyesület C1 - Eger PY - 2024 SP - 12/2 EP - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34849132 ID - 34849132 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Buday-Sántha, Andrea AU - Bánhalmi, Árpád AU - Singh, Mahesh Kumar ED - Lisányi Endréné Beke, Judit ED - Nagy, Milada TI - 30 Years EU Achievements and Challenges in a Common Foreign and Security Policy (CFSP) and Cooperation in Justice and Home Affairs (JHA) T2 - The First Thirty Years of the European Union PB - Aposztróf Kiadó CY - Budapest SN - 9789636250393 PY - 2024 SP - 49 EP - 50 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34842525 ID - 34842525 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Papp-Váry, Árpád Ferenc AU - Demeter, Dorina AU - Lukács, Rita ED - Debreceni, János ED - Benke, Eszter TI - Szlogenekkel a világ körül: tipikus megoldások a turisztikai országszlogenekben = Slogans around the world: typical solutions in tourism country slogans T2 - I. Nemzetközi Látogatógazdaság Konferencia. Helyek, látogatók és együttműködések PB - Budapesti Gazdasági Egyetem, Látogatógazdaság Kiválósági Központ CY - Budapest SN - 9786156342799 PY - 2024 SP - 102 EP - 103 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34817052 ID - 34817052 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kétyi, András AU - Géring, Zsuzsanna AU - Dén-Nagy, Ildikó TI - ChatGPT from the students' point of view - Lessons from a pilot study using ChatGPT in business higher education JF - SOCIETY AND ECONOMY J2 - SOC ECON PY - 2024 SN - 1588-9726 DO - 10.1556/204.2024.00007 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34813801 ID - 34813801 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Erdélyi, Tea AU - MOLNÁR, Attila AU - Pirisi, Károly TI - A migráció szerepe a demográfiai kihívások kezelésében JF - OPUS ET EDUCATIO: MUNKA ÉS NEVELÉS J2 - OPUS ET EDUCATIO VL - 11 PY - 2024 IS - 1 (40) SP - 2 EP - 13 PG - 12 SN - 2064-9908 DO - 10.3311/ope.609 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34804428 ID - 34804428 AB - http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/609/1093 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Schlett, András AU - Lisányi Endréné Beke, Judit ED - Mariana, IVANOVA ED - Dragica, ODZAKLIESKA ED - Rasim, YILMAZ TI - After twenty years. The impact of the EU accession on Hungarian agriculture TS - The impact of the EU accession on Hungarian agriculture T2 - Proceedings PB - University of Agribusiness and Rural Development CY - Plovdiv PY - 2024 SP - 28 EP - 33 PG - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34803779 ID - 34803779 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Folmeg, Márta AU - Fekete, Imre AU - Kóris, Rita TI - Towards identifying the components of students' AI literacy: An exploratory study based on Hungarian higher education students' perceptions JF - JOURNAL OF UNIVERSITY TEACHING AND LEARNING PRACTICE J2 - JOURNAL OF UNIVERSITY TEACHING AND LEARNING PRACTICE VL - 21 PY - 2024 IS - 06 SP - 1 EP - 16 PG - 16 SN - 1449-9789 DO - 10.53761/wzyrwj33 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34803774 ID - 34803774 AB - With the advent of the popular use of artificial intelligence (AI), the higher education (HE) sector is now facing a new challenge regarding how to exploit the educational potentials of Human-computer interaction (HCI). Developing students’ AI literacy is now attracting the attention of the HE and HCI research community. This paper aims to explore HE students’ perceptions of efficient and critical use of AI tools, and to systematically map the potential components of AI literacy as a new 21st century skill for HE students. This study applied a qualitative, exploratory approach in the form of semi-structured interviews with HE students. Results indicate that the participants primarily use ChatGPT for tasks such as brainstorming, topic selection, searching for information, and translation. While many find it useful for creating and reformatting texts, some encountered challenges, including generality in responses, outdated information, and issues during exams. Students highlighted its effectiveness in various academic tasks, from writing essays and CVs to language learning and transcription. Instructors’ perspectives on ChatGPT varied, with some advocating for its integration, while others expressed concerns about job security and misinformation. The implications of the study call for a more systematic introduction and discussion around AI literacy in educational settings. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Mosonyiné Ádám, Gizella AU - Vallyon, Andrea TI - Eszik vagy isszák? Újszerűség és kreativitás az üzleti oktatásban T2 - Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei PB - Pécsi Tudományegyetem CY - Pécs SN - 9789636261450 PY - 2024 SP - 46 EP - 52 PG - 7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34791259 ID - 34791259 AB - Az utóbbi években rendkívüli események és trendek állították kihívás elé a gazdaság szereplőit, amelyekhez speciális tudás segítheti a vállalati szintű alkalmazkodást. Ezzel párhuzamosan a nagyfokú digitalizációs fejlesztések és folyamatok szintén új képességek meglétét feltételezik a 21. század szakembereitől. Ezáltal sohasem volt olyan fontos az élethosszig tartó tanulás elve, mint napjainkban, amely különleges és fontos szerepet biztosít az egyetemek tudástranszformációs munkája számára. Ráadásul mind a tudás tartalmában, mind az ismeretek átadásában és az innovatív képességek kialakításában új módszerek fejlesztésére van szükség a felsőoktatásban. Ezért különleges a BESPOKE (BusinESs PresentatiOn sKills for Employability) kezdeményezés, amely egyetemek és munkáltatók nemzetközi együttműködésében jelenleg is formálódik. Így ez egyszerre oktatásmódszertani fejlesztés, valamint problémamegoldási koncepció digitális eszközök és képességek alkalmazásával, mely segítséget nyújt innovatív, akár kreatív, a 21. századi üzleti környezetben helytálló szakemberek képzésében, illetve vállalati problémák hatékony feldolgozásában. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hinek, Mátyás AU - Papp-Váry, Árpád Ferenc TI - Topic modelling of festival-visitors' opinions: A case study of Sziget Festival JF - EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM RESEARCH J2 - EUR J TOURISM RES VL - 37 PY - 2024 SN - 1994-7658 DO - 10.54055/ejtr.v37i.3037 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789612 ID - 34789612 AB - The Sziget Festival is one of Europe’s biggest music events, held every August on the Óbuda Island in Budapest. The elements of festival experiences were analysed through social media opinions of Sziget Festival attendees published between 1 January 2014 and 31 July 2022, using structural topic model (STM) computer algorithm and latent Dirichlet allocation (LDA). Our findings support existing literature, showing that festival experiences are cognitive-affective in nature with key elements of socialisation, environment, and festival value, some of which are inter-connected. Although this kind of research is rare in tourism, our paper argues for its usefulness and provides an example of application, using consumer data to facilitate decision-making and support the festival industry. The paper concludes with recommendations for future research, as well as incorporating LDA with other qualitative and quantitative research. LA - English DB - MTMT ER -