TY - JOUR AU - Vasvári, Tamás AU - Longauer, Dóra TI - Értéknövelés a kulisszák mögött – a szervizprodukciók szerepe a hazai filmiparban JF - KÜLGAZDASÁG J2 - KÜLGAZDASÁG VL - 68 PY - 2024 IS - 3-4 SP - 75 EP - 119 PG - 45 SN - 0324-4202 DO - 10.47630/KULG.2024.68.3-4.75 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34855466 ID - 34855466 AB - A magyarországi filmiparban jelentős növekedés ment végbe az elmúlt évtizedben, aminek elsődleges motorjai azok a szervizprodukciók voltak, amelyek forgatását kiszervezik Magyarországra. A szervizipar elmúlt években tapasztalható jelentős felfutása az alacsonyabb gyártási költségekre, az ezekhez kapcsolódó állami támogatásokra és a jól képzett filmes szakemberállományra vezethető vissza. Az extenzív növekedést a szervizipar minőségi fejlődése is kísérte, amit az is jelez, hogy 2022-ben első alkalommal ismerték el Oscar-díjjal hazai szakember munkáját egy szervizprodukcióban nyújtott teljesítményért. Ez arra enged következtetni, hogy a külföldi és hazai stábtagok együttműködése révén a magyarországi szereplők fejlődhetnek, ami a hazai filmek minőségére is kedvezően hathat. Ez a tanulmány az IMDb (International Movie Database) adatain alapuló egyedi adatbázis felhasználásával vizsgálja a szervizprodukciók vertikális és horizontális iparági hatásait és a hazai szervizipar globális filmgyártásban betöltött szerepét. A kutatási eredmények szerint a forgatott szervizprodukciók minősége javult, azok egyre növekvő mértékben támaszkodnak hazai szakemberekre, és a vezető beosztásokban is nőtt a magyarok aránya. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vasvári, Tamás AU - Longauer, Dóra TI - Értéknövelés a kulisszák mögött – a szervizprodukciók szerepe a hazai filmiparban JF - KÜLGAZDASÁG J2 - KÜLGAZDASÁG VL - 68 PY - 2024 IS - 3-4 SP - 75 EP - 119 PG - 45 SN - 0324-4202 DO - 10.47630/KULG.2023.68.1-2.75 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34845297 ID - 34845297 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hegedűs, Dániel TI - The Transformation of the Tobacco Industry Through Technological Development and Changing Consumer Habits JF - JOURNAL OF INDUSTRIAL INTEGRATION AND MANAGEMENT J2 - J INDUST INTEGR MANAG PY - 2024 SP - https://www.worldscientific.com/doi/10.1142/S2424862224500052 SN - 2424-8622 DO - 10.1142/S2424862224500052 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34835081 ID - 34835081 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kövi-Varga, Anna Róza AU - Hornyák, Miklós ED - Kovács, Bettina ED - Glázer-Kniesz, Adrienn ED - Tislér, Ádám TI - The digital maturity of Hungarian family SMEs T2 - Absztraktkötet: XII. Interdiszciplináris Doktorandusz Konferencia = Book of Abstract: XII. Interdisciplinary Doctoral Conference PB - Pécsi Tudományegyetem Doktorandusz Önkormányzat C1 - Pécs SN - 9789636262457 PY - 2024 SP - 55 EP - 55 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34824665 ID - 34824665 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Szerb, László AU - Czigler, Enikő AU - Horváth, Gergely TI - Digital Entrepreneurship Ecosystem in the Central Eastern European countries in the 2017-2019 Time Period T2 - Abstracts - 14th World Congress of the RSAI PY - 2024 SP - 197 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798467 ID - 34798467 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Szerb, László AU - Hornyák, Miklós AU - Fehér, Zsófia AU - Rideg, András TI - Measuring and Analysing the Competitiveness of Hungarian Urban Regions T2 - Abstracts - 14th World Congress of the RSAI PY - 2024 SP - 170 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798458 ID - 34798458 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Autio, Erkko AU - Jinjarak, Yothin AU - Somogyiné Komlósi, Éva AU - Park, Donghyun AU - Szerb, László AU - Galambosné Tiszberger, Mónika TI - Digital Entrepreneurship Landscapes in Developing Asia: Insights from the Global Index of Digital Entrepreneurship Systems T3 - ADB Economics Working Paper Series, ISSN 1655-5252 ; No. 720. PB - Asian Development Bank CY - Mandaluyong PY - 2024 SP - 41 DO - 10.22617/WPS240095-2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34798055 ID - 34798055 AB - This paper introduces the Global Index of Digital Entrepreneurship Systems (GIDES), a composite indicator that assesses these ecosystems at the national level. GIDES considers the general, structural, and digital framework conditions that support digital entrepreneurship, and identifies system bottlenecks. GIDES profiles 113 countries, focusing on 21 in developing Asia, and the paper suggests how it can support policymaking LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vasvári, Tamás AU - Longauer, Dóra TI - A Szegény párák sikere megerősíti helyünket a globális filmiparban és ebből a magyar film is profitálhat JF - PORTFOLIO.HU J2 - PORTFOLIO.HU VL - 2024 PY - 2024 IS - márc 11 PG - 5 SN - 1419-2055 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34729245 ID - 34729245 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Kármen TI - The impact of financial and behavioural sunk costs on consumers’ choices JF - JOURNAL OF CONSUMER MARKETING J2 - J CONSUM MARK VL - 41 PY - 2024 IS - 2 SP - 213 EP - 225 PG - 13 SN - 0736-3761 DO - 10.1108/JCM-06-2023-6099 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34715563 ID - 34715563 AB - Purpose The purpose of this paper is to develop a systematic literature review on the sunk cost effect from consumers’ perspectives. By applying a comprehensive approach, this paper aims to synthesise and discuss the impact of financial and behavioural sunk costs on consumers’ decisions, judgements and behaviour before and after purchasing. This study also identifies potential research avenues to inspire further studies. Design/methodology/approach Following a search in the Scopus and Web of Science databases, a systematic literature review was conducted by identifying and analysing 56 peer-reviewed articles published between 1985 and 2022 (November). Descriptive and content analysis was implemented based on the selected papers to examine and synthesise the effect of sunk costs on consumers’ choices, evaluations and actions in a comprehensive approach; uncover research gaps; and recommend paths for future research. Findings The research results found in the literature are discussed according to five related themes: factors affecting the sunk cost effect; the impact of past investments on purchasing decisions; consumers’ post-purchasing evaluation, behaviour and choices; the mental amortisation of price; and the sunk cost effect on loyalty and switching. Originality/value The originality of this study lies in the comprehensive approach to the sunk cost effect from consumers’ perspectives. This review paper synthesises and discusses the research results found in the literature related to financial and behavioural sunk costs that can influence consumers’ decisions, judgements and behaviour before and after paying for a good or service. LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kovács, Kármen AU - Binay, Kumar AU - Diptikanta, Panigrahi AU - Babu, John-Mariadoss TI - Well-being across nations. Do differences in value creation-capture configuration of nations’ firms matter? TS - Do differences in value creation-capture configuration of nations’ firms matter? PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34714500 ID - 34714500 N1 - [előadás] LA - English DB - MTMT ER -