TY - CONF AU - Takács, Szilárd László ED - Bacsárdi, László ED - Kovács, Kálmán TI - Introduction of space science in higher education: space science in BSc engineering T2 - Proceedings of the 8th International Conference on Research, Technology and Education of Space PB - Magyar Asztronautikai Társaság C1 - Budapest SN - 9789637367342 PY - 2024 SP - 37 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34833815 ID - 34833815 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kuti, Rajmund AU - Könczöl, F. AU - Csapó, L. AU - Papp, Csenge AU - Földi, László AU - Tóth, Álmos Dávid TI - Selection of engine oils with tribological examinations applicable to specially operated diesel engines JF - FME TRANSACTIONS J2 - FME TRANS VL - 52 PY - 2024 IS - 2 SP - 335 EP - 342 PG - 8 SN - 1451-2092 DO - 10.5937/fme2402335K UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34824304 ID - 34824304 AB - In recent times, many specially engineered diesel engines built in the 1980s are still used in different areas, for which the suggested engine oils are no longer available. These engines are operated reliably in military combat vehicles, electricity generators, and tracked machinery, thus it is essential to examine what engine oils are suitable for their operating conditions and may be used as their engine oil. The aim of our research is to conduct the tribological examination of an oil sample taken from a V-6M type naturally aspirated Diesel engine and the oil prescribed by the manufacturer. After evaluating the results, we determine which type of oil is applicable in the engine to achieve safe operation and a long lifetime. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Porkoláb, László AU - Lakatos, István TI - Possibilities for further development of the driver's seat in the case of a non-conventional seating positions JF - HELIYON J2 - HELIYON VL - 10 PY - 2024 IS - 7 SN - 2405-8440 DO - 10.1016/j.heliyon.2024.e28909 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34823927 ID - 34823927 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hajdu, Flóra AU - Beke, Dóra AU - Hajdu, Csaba AU - Környei, László AU - Kuti, Rajmund TI - Erdőtűz talajra gyakorolt hatásainak vizsgálata számítógépes szimulációval II. - Nyári tűz JF - TŰZVÉDELEM VL - 2024 PY - 2024 IS - 2 SP - 4 EP - 7 PG - 4 SN - 2939-8916 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34795874 ID - 34795874 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Daczi, Diána AU - Vári, Péter AU - Bartóki-Gönczy, Balázs TI - Verseny a műholdas piacon. zsúfoltság, viták és szűkülő erőforrások TS - zsúfoltság, viták és szűkülő erőforrások JF - KÖZIGAZGATÁSTUDOMÁNY J2 - KÖZIGAZGATÁSTUD VL - 4 PY - 2024 IS - 1 SP - 1 EP - 15 PG - 15 SN - 2786-1910 DO - 10.54200/kt.v4i1.79 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34778880 ID - 34778880 AB - A műholdas megakonstellációk felbocsátása a műholdas pályák zsúfoltságával kapcsolatos újabb problémát okozott a műholdak megnövekedett száma miatt. Az ENSZ Űrügyi Hivatala szerint a Szputnyik-1 fellövése óta 17 263 objektumot bocsátottak fel a világűrbe, ebből 11 330 műhold keringett a Föld körül 2023 júniusában, amely 37,94%-os növekedést jelent 2022 januárjához képest. Hozzászoktunk az űrtávközlés újdonságaihoz, mivel ez a terület folyamatosan fejlődött, azonban a fejlődés üteme mostanra megváltozott: 1957–2020 között mindössze 10 308, az elmúlt 3 évben viszont 6 995 objektumot indítottak útnak, amely az összes objektum 40,29%-át jelenti. Ezen objektumok többsége kommunikációs műhold, amelyeket jellemzően hálózatokban, konstellációkban helyeznek el alacsony Föld körüli pályán (LEO). Az űrszemét problematikája, az űrforgalom-szabályozás hiánya, azaz a fenntarthatóság kérdése évek óta a tudományos és szakmai viták középpontjában áll, a rádiófrekvenciás zavarásról, azaz az interferenciáról keveset hallunk, miközben e probléma is veszélyezteti az emberi űrtevékenység fenntartható fejlődését. A LEO pályára állított konstellációk – hasonlóan az ismertebb geostacionárius műhold-konstellációk jellemzőihez – széles lefedettséggel és óriási műholdszámmal rendelkeznek. Ezen konstellációk megjelenése forradalmi változásokat hozott a globális űripar fejlődésében, ugyanakkor a műholdas távközlés globális piaca nem kezelhető a jelenlegi, az 1990-es évek elején meghatározott nemzetközi kereskedelmi együttműködés keretei között. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Brinissat , Marame AU - Ray, Richard AU - Kuti, Rajmund TI - Predicting multi-span bridge maximum deflection: Numerical simulation and validation JF - IOP CONFERENCE SERIES: MATERIALS SCIENCE AND ENGINEERING J2 - IOP CONF SER MATER SCI ENG VL - 1304 PY - 2024 IS - 1 SN - 1757-8981 DO - 10.1088/1757-899X/1304/1/012016 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34774556 ID - 34774556 AB - Deflection is one of the main parameters often required to reflect and monitor the overall health state of bridge structures. Several approaches have been developed to monitor deflection accurately and economically. This research proposes a theoretical method to estimate the maximum deflection of the longest section of a seven-span continuous bridge using stress data collected through strain gauges. Firstly, initial data were collected from field tests under various controlled loadings to obtain the maximum deflections and stresses. Then, the stress-deflection regression equations are derived to reconstruct deflection from estimated gauges. Finally, the maximum deflection values are compared with analytical results using finite element simulations to verify the method’s effectiveness. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Krankovits, Melinda AU - Kallós, Gábor TI - Cherry Picking—Using Hybrid Learning Methods in HEI’s Mass Courses JF - Journal of Educators Online J2 - Journal of Educators Online VL - 21 PY - 2024 IS - 2 SP - 2024.21.2.20 PG - 13 SN - 1547-500X DO - 10.9743/JEO.2024.21.2.20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765228 ID - 34765228 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, Barnabás AU - Ballagi, Áron AU - Kuczmann, Miklós TI - A kvadkopter szabályozási módjai JF - ELEKTROTECHNIKA J2 - ELEKTROTECHNIKA VL - 2024/1-2 PY - 2024 IS - 117. évfolyam SP - 8 EP - 12 PG - 5 SN - 0367-0708 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762087 ID - 34762087 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dózsa, Tamás AU - Őri, P AU - Szabari, M AU - Simonyi, Ernő AU - Soumelidis, Alexandros AU - Lakatos, István TI - Brake Disc Deformation Detection Using Intuitive Feature Extraction and Machine Learning JF - MACHINES J2 - MACHINES VL - 12 PY - 2024 IS - 4 PG - 21 SN - 2075-1702 DO - 10.3390/machines12040214 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34758553 ID - 34758553 AB - In this work we propose proof-of-concept methods to detect malfunctions of the braking system in passenger vehicles. In particular, we investigate the problem of detecting deformations of the brake disc based on data recorded by acceleration sensors mounted on the suspension of the vehicle. Our core hypothesis is that these signals contain vibrations caused by brake disc deformation. Since faults of this kind are typically monitored by the driver of the vehicle, the development of automatic fault-detection systems becomes more important with the rise of autonomous driving. In addition, the new brake boosters separate the brake pedal from the hydraulic system which results in less significant effects on the brake pedal force. Our paper offers two important contributions. Firstly, we provide a detailed description of our novel measurement scheme, the type and placement of the used sensors, signal acquisition and data characteristics. Then, in the second part of our paper we detail mathematically justified signal representations and different algorithms to distinguish between deformed and normal brake discs. For the proper understanding of the phenomenon, different brake discs were used with measured runout values. Since, in addition to brake disc deformation, the vibrations recorded by our accelerometers are nonlinearly dependent on a number of factors (such as the velocity, suspension, tire pressure, etc.), data-driven models are considered. Through experiments, we show that the proposed methods can be used to recognize faults in the braking system caused by brake disc deformation. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lencse, Gábor AU - Bazsó, Ádám TI - Benchmarking methodology for IPv4aaS technologies: Comparison of the scalability of the Jool implementation of 464XLAT and MAP-T JF - COMPUTER COMMUNICATIONS J2 - COMPUT COMMUN VL - 219 PY - 2024 SP - 243 EP - 258 PG - 16 SN - 0140-3664 DO - 10.1016/j.comcom.2024.03.007 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34747755 ID - 34747755 LA - English DB - MTMT ER -