TY - CHAP AU - Széll, Krisztián AU - Róbert, Péter AU - Nagy, Krisztina ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Az iskolai jóllét meghatározó tényezői T2 - Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira PB - MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság CY - Szeged CY - Budapest SN - 9789633068960 PY - 2022 SP - 117 EP - 131 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33252351 ID - 33252351 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Nagy, Krisztina TI - Az iskolai jóllét vizsgálata 5. és 8. osztályos tanulók és tanáraik körében [Examining School Well-being Among Fifth and Eighth Grade Primary School Pupils and Their Teachers] PB - Szegedi Tudományegyetem (SZTE) PY - 2022 SP - 228 DO - 10.14232/phd.11044 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33092091 ID - 33092091 AB - A doktori disszertáció az iskolai jóllét fogalmi meghatározásával és általános iskolás tanulók körében végzett empirikus vizsgálatával foglalkozik. Az értekezés első része a téma magyar és nemzetközi szakirodalmának áttekintésével, a második a tanulók és tanáraik körében végzett kutatások jellemzésével és az eredmények bemutatásával, majd értelmezésével foglalkozik. Az első rész fejezetei a jóllét értelmezésének alakulásán keresztül a szubjektív jóllét, majd a tanulói és az iskolai jóllét fogalmát, összetevőit és vizsgálatának jellemzőit tartalmazzák. A dolgozat fogalomértelmezése szerint az iskolai jóllét összetett, többtényezős fogalom, ami az iskolában átélt érzelmek, tapasztalatok mellett a környezeti és személyes tényezők interakciójának eredményét jelenti. Az értekezés második részében a kutatási cél bemutatása után a mérések módszereinek és eredményeinek jellemzése olvasható. A kutatás célja általános iskolás 5. és 8. osztályos tanulók (N=419) iskolai jóllétét befolyásoló tényezőinek vizsgálata, és a tanáraik (N=55) iskolai jóllétről alkotott véleményének feltárása, majd az eredmények összevetése és többszempontú elemzése. A kutatás hipotéziseit az iskolai jóllét feltételezett összetevői és a vizsgálatba bevont háttérváltozók mentén állítottuk fel. Az iskolai jóllét összetevőit adaptált kérdőív segítségével vizsgáltuk, amely az iskolai jóllétnek öt faktorát különítette el (iskolához való viszony, iskolai énhatékonyság, szociális problémák, szorongás és fizikai panaszok). A kapott tényezőket további kérdőívek bevonása után az élettel való elégedettség, a szubjektív jóllét, a társas támogatás, a tesztszorongás és az osztálylégkör elemeivel vetettük össze. Az eredmények feldolgozása háttérváltozók mentén történt. A kérdőívekben szereplő nyílt kérdések a kapott eredményeket további információkkal egészítették ki. A tanárok mérése azonos módon is időszakban történt, az iskolai jóllét összetevőit a nyílt és zárt végű kérdésekre adott válaszok mentén hasonlítottuk össze. Az eredmények segítségével bővebb információ szerezhető az iskolai jóllét hazai jellemzőiről, a tényezők feltárása pedig lehetőséget ad a tanulók előmenetelét támogató iskolai feltételek megteremtéséhez, fejlesztéséhez. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gál, Zita AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Fejes, József Balázs AU - Nagy, Krisztina TI - Social problem-solving, life satisfaction and well-being among high school and university students JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF SCHOOL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY J2 - INT J SCHOOL EDUC PSYCHOL VL - 10 PY - 2022 IS - 1 SP - 170 EP - 180 PG - 11 SN - 2168-3603 DO - 10.1080/21683603.2020.1856249 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31847418 ID - 31847418 N1 - Institute of Psychology, University of Szeged, Szeged, Hungary Social Competence Research Group, University of Szeged, Szeged, Hungary Institute of Education, University of Szeged, Szeged, Hungary Doctoral School of Education, University of Szeged, Szeged, Hungary Cited By :3 Export Date: 1 February 2024 Correspondence Address: Kasik, L.; Social Competence Research Group, Petőfi S. Sgt. 30–34, Hungary; email: kasik@edpsy.u-szeged.hu Funding text 1: The research was made possible in part through funding from the EFOP-3.6.1-16-2016-00008 EU co-financed project and László Kasik had a project (National Research, Development and Innovation Office, Hungary, K16–119591). LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Nagy, Krisztina TI - AZ ISKOLAI JÓLLÉT VIZSGÁLATA 5. ÉS 8. OSZTÁLYOS TANULÓK ÉS TANÁRAIK KÖRÉBEN PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34524352 ID - 34524352 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Nagy, Krisztina TI - AZ ISKOLAI JÓLLÉT VIZSGÁLATA 5. ÉS 8. OSZTÁLYOS TANULÓK ÉS TANÁRAIK KÖRÉBEN PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34521834 ID - 34521834 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nagy, Krisztina ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Az iskolai jóllét összetevői általános iskolás diákok és pedagógusok szerint T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 400 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32769379 ID - 32769379 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Krisztina TI - Az iskolai jóllét értelmezésének és modellezésének lehetőségei JF - MAGYAR PEDAGÓGIA J2 - MAGYAR PEDAGÓGIA VL - 120 PY - 2020 IS - 2 SP - 123 EP - 148 PG - 26 SN - 0025-0260 DO - 10.17670/MPed.2020.2.123 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32093772 ID - 32093772 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Krisztina TI - A pályadöntések mesterei JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 30 PY - 2020 IS - 4-5 SP - 111 EP - 113 PG - 3 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32084750 ID - 32084750 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Nagy, Krisztina ED - Zsolnai, Anikó ED - Rausch, Attila TI - The influence of social support and community in the development of school well-being T2 - 7th ENSEC Conference - Well-being and Social, Emotional Development. Book of Abstracts PB - Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology C1 - Budapest SN - 9789632849041 PY - 2019 SP - 90 EP - 90 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32084753 ID - 32084753 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gál, Zita AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Fejes, József Balázs AU - Nagy, Krisztina ED - Fehérvári, Anikó ED - Széll, Krisztián TI - A problémamegoldás kapcsolata az élettel való elégedettséggel és az iskolai jólléttel – középiskolások és egyetemisták longitudinális vizsgálata T2 - Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789634145660 T3 - Új kutatások a neveléstudományokban, ISSN 2062-090X PY - 2019 SP - 158 EP - 172 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30928277 ID - 30928277 LA - Hungarian DB - MTMT ER -