TY - JOUR AU - Király, Roland AU - Király, Sándor AU - Palotai, M. TI - Investigating the usability of a new framework for creating, working and teaching artificial neural networks using augmented reality (AR) and virtual reality (VR) tools JF - EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES J2 - EDUC INF TECHNOL VL - 2023 PY - 2023 SN - 1360-2357 DO - 10.1007/s10639-023-12349-5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34623322 ID - 34623322 N1 - Export Date: 18 February 2024 Correspondence Address: Kiraly, R.; Department of Information Technology, Hungary; email: kiraly.roland@uni-eszterhazy.hu Correspondence Address: Kiraly, S.; Department of Information Technology, Hungary; email: kiraly.sandor@uni-eszterhazy.hu Correspondence Address: Palotai, M.; Department of Information Technology, Hungary; email: palotaimartinm@gmail.com AB - Deep learning is a very popular topic in computer sciences courses despite the fact that it is often challenging for beginners to take their first step due to the complexity of understanding and applying Artificial Neural Networks (ANN). Thus, the need to both understand and use neural networks is appearing at an ever-increasing rate across all computer science courses. Our objectives in this project were to create a framework for creating and training neural networks for solving different problems real-life problems and for research and education, as well as to investigate the usability of our framework. To provide an easy to use framework, this research recruited five instructors who have taught ANNs at two universities. We asked thirty-one students who have previously studied neural networks to fill out an online survey about what were "the major difficulties in learning NNs" and the "key requirements in a Visual Learning Tool including the most desired features of a visualization tool for explaining NNs" they would have used during the course. We also conducted an observational study to investigate how our students would use this system to learn about ANNs. The visual presentation of ANNs created in our framework can be represented in an Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) environment thus allowing us to use a virtual space to display and manage networks. An evaluation of the effect of the AR/VR experience through a formative test and survey showed that the majority of students had a positive response to the engaging and interactive features of our framework (RKNet). © 2023, The Author(s). LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Király, Roland AU - Király, Sándor AU - Palotai, Martin Marcell ED - Tick, József ED - Kokas, Károly ED - Holl, András TI - Neurális hálózatok oktatási alkalmazását támogató keretrendszer Virtual (VR) és Augmented Reality (AR) eszközökkel T2 - Új technológiákkal, új tartalmakkal a jövő digitális transzformációja felé PB - Hungarnet CY - Budapest SN - 9786158224314 PY - 2023 SP - 60 EP - 68 PG - 9 DO - 10.31915/NWS.2023.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34441893 ID - 34441893 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Király, Sándor AU - Balla, Tamás AU - Király, Roland TI - Learning SQL by practicing on popular movie databases JF - CENTRAL-EUROPEAN JOURNAL OF NEW TECHNOLOGIES IN RESEARCH EDUCATION AND PRACTICE J2 - CEJ-NETREP VL - 4 PY - 2022 IS - 1 SP - 16 EP - 24 PG - 9 SN - 2676-9425 DO - 10.36427/CEJNTREP.4.1.4465 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33180513 ID - 33180513 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Király, Roland AU - Grebely, Gergely AU - Fedor, Péter Mózes AU - Nagy, Dávid TI - „Interdiszciplináris területekre irányuló vállalati-képzőhelyi együttműködések” – Nemzetközi és hazai munkaerő-piaci és felsőoktatási helyzetelemzés. GINOP–3.1.1–VEKOP–15–2016–00001 - Oktatási intézmények és IKT vállalkozások közötti együttműködés ösztönzése és támogatása, a KIFÜ támogatásával és vezetésével. TS - GINOP–3.1.1–VEKOP–15–2016–00001 - Oktatási intézmények és IKT vállalkozások közötti együttműködés ösztönzése és támogatása, a KIFÜ támogatásával és vezetésével. PY - 2022 PG - 100 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32754990 ID - 32754990 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Király, Roland TI - Hálózati architektúrák és protokollok a gyakorlatban PB - Eszterházy Károly Egyetem CY - Eger PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32754983 ID - 32754983 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Király, Roland TI - Hálózati architektúrák és protokollok elméleti kérdései PB - Eszterházy Károly Egyetem, Matematikai és Informatikai Intézet CY - Eger PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32754981 ID - 32754981 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Király, Roland TI - Formális nyelvek és és automaták PB - Eszterházy Károly Egyetem CY - Eger PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32754980 ID - 32754980 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Király, Sándor AU - Székely, Szilveszter AU - Király, Roland AU - Balla, Tamás ED - Kusper, Gábor ED - Kovásznai, Gergely ED - Kunkli, Roland Imre ED - Király, Sándor ED - Tómács, Tibor TI - Some aspects of using RPC T2 - Proceedings of the 10th International Conference on Applied Informatics PB - Eszterházy Károly Egyetem CY - Eger SN - 9786155621727 PY - 2018 SP - 145 EP - 156 PG - 12 DO - 10.14794/ICAI.10.2017.145 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30315914 ID - 30315914 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Balla, Tamás AU - Radványi, Tibor AU - Király, Sándor AU - Király, Roland ED - Kusper, Gábor ED - Kovásznai, Gergely ED - Kunkli, Roland Imre ED - Király, Sándor ED - Tómács, Tibor TI - Efficiency test of Microsoft SQL Server 2016 T2 - Proceedings of the 10th International Conference on Applied Informatics PB - Eszterházy Károly Egyetem CY - Eger SN - 9786155621727 PY - 2018 SP - 31 EP - 39 PG - 9 DO - 10.14794/ICAI.10.2017.31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30315910 ID - 30315910 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Helfenbein, Tamás AU - Király, Roland AU - Törőcsik, Márton AU - Tóth, Emil AU - Király, Sándor TI - Extension of RFID Based Indoor Localization Systems With Smart Transponders JF - INFOCOMMUNICATIONS JOURNAL J2 - INFOCOMM J VL - 9 PY - 2017 IS - 3 SP - 25 EP - 31 PG - 7 SN - 2061-2079 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3293132 ID - 3293132 N1 - Research Lab, Chebio Ltd., Hungary Institute of Mathemathics and Informatics, Eszterházy Károly University of Applied Sciences, Hungary Institute for Infocommunication Technologies, Bay Zoltán Nonprofit Ltd. for Applied Research, Hungary Export Date: 14 November 2023; Cited By: 2 LA - English DB - MTMT ER -