TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Hőnich, H AU - Varga, Júlia TI - Szemelvények „A közoktatás indikátorrendszere 2023” című kiadványhoz PB - HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Intézet CY - Budapest PY - 2024 SP - 30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34850058 ID - 34850058 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Hermann, Zoltán AU - Hőnich, H AU - Horn, Dániel AU - Varga, Júlia TI - Technikai útmutató „A közoktatás indikátorrendszere 2023” című kiadványhoz PB - HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Intézet CY - Budapest PY - 2024 SP - 105 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34849990 ID - 34849990 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajdu, Tamás AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Hőnich, H AU - Varga, Júlia TI - A közoktatás indikátorrendszere 2023 PB - HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Intézet CY - Budapest PY - 2024 SP - 338 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34849886 ID - 34849886 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hermann, Zoltán AU - Kertesi, Gábor AU - Varga, Júlia TI - A teszteredmények társadalmi egyenlőtlensége és az általános iskolai szegregáció JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 71 PY - 2024 IS - 4 SP - 353 EP - 378 PG - 26 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2024.4.353 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34774781 ID - 34774781 N1 - "A tanulmány rövidített változata megjelent a munkaerőpiaci tükör, 2022 (társadalmi egyenlőtlenségek és mobilitás) című kötetben." AB - Tanulmányunk a különböző társadalmi hátterű diákok általános iskolai teljesítményében megnyilvánuló különbségek és a szegregáció alakulását mutatja be a 2006 és 2019 közötti időszakban. Számításaink szerint az adott időszakban jelentős mértékben nőtt a különböző társadalmi helyzetű diákok iskolák közötti elkülönülése, és különösen az alacsony státuszú (az alsó jövedelmi ötödbe tartozó) diákok szegregációja erősödött. Az időszak második felében a teszteredmények társadalmi helyzet szerinti különbségei is növekedtek. A szegregáció és a tanulói teljesítmények társadalmi státusz szerinti egyenlőtlenségei között is összefüggést találtunk: azokban a járásokban és városokban, ahol erősebb a szegregáció, jellemzően nagyobbak a teszteredmények társadalmi egyenlőtlenségei is.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, I24, C19. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hermann, Zoltán AU - Kertesi, Gábor AU - Varga, Júlia ED - Szabó-Morvai, Ágnes ED - Pető, Rita TI - A teszteredmények társadalmi egyenlőtlensége és az általános iskolai szegregáció T2 - Munkaerőpiaci tükör 2022 PB - Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat CY - Budapest T3 - Munkaerőpiaci Tükör, ISSN 1586-460X PY - 2023 SP - 80 EP - 87 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34434299 ID - 34434299 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Varga, Júlia ED - Szabó-Morvai, Ágnes ED - Pető, Rita TI - Oktatási és társadalmi egyenlőtlenségek Magyarországon T2 - Munkaerőpiaci tükör 2022 PB - Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat CY - Budapest T3 - Munkaerőpiaci Tükör, ISSN 1586-460X PY - 2023 SP - 72 EP - 79 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34434292 ID - 34434292 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Varga, Júlia AU - Csillag, Márton TI - A foglalkozási mobilitás változása Magyarországon két évtized adatai alapján JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 70 PY - 2023 IS - 12 SP - 1338 EP - 1360 PG - 23 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2023.12.1338 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34428998 ID - 34428998 AB - Hogyan változott a foglalkozási mobilitás az elmúlt húsz évben Magyarországon, és miben különbözött a koronavírus-válság, valamint az azt követő időszak a pénzügyi válság időszakától? Tanulmányunkban ezt térképezzük fel a KSH munkaerő-felmérésének rotációs paneladatait felhasználva, a 2003–2022 közötti időszakra. Ez a hosszú adatsor lehetővé teszi, hogy a gazdasági ciklus különböző fázisaiban vizsgáljuk a foglalkozásváltás valószínűségét, és nem csupán a folyamatosan foglalkoztatottak, de a munkanélküliségből visszatérők adatait is kiaknázzuk. Megmutatjuk, hogy a foglalkozási mobilitást összességében a folyamatosan egy munkáltatónál dolgozók foglalkozásváltásai mozgatják, és ez nőtt meg extrém módon a koronavírus-járvány idején, valamint utána. Ebben radikálisan különbözik ez a válság a 2008–2010-es pénzügyi válság időszakától. A mobilitást befolyásoló tényezők is megváltoztak, amire az utal, hogy a legalább érettségizettek, de különösen az irányító pozícióban lévők körében nőtt meg a foglalkozásváltás valószínűsége.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: G01, J01, J6, J24, J62, J64. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Varga, Júlia TI - Egyre súlyosabb bajt okoz a tanárhiány: melyik magyar városok vannak a legnagyobb veszélyben? PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34034508 ID - 34034508 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Varga, Júlia TI - A pedagógushiány területi különbségei JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 32 PY - 2023 IS - 1 SP - 107 EP - 120 PG - 14 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.32.2023.1.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33747357 ID - 33747357 N1 - Open access AB - A tanulmány a pedagógushiány területi különbségeinek alakulásáról ad leíróelemzést. A pedagógushiány korábbi lassú, hullámzó növekedését 2015 és 2016 utánrendkívül gyors növekedés váltotta fel, és ekkor a települések közöttikülönbségek is átrendeződtek. Korábban a települési hierarchiában felfeléhaladva rendszerint egyre kisebb volt a pedagógushiány, 2019-re, 2020-ra számoshiánymutató azt jelezte, hogy Budapesten romlott legjobban a helyzet. Ezvalószínűleg összefügg azzal, hogy az alternatív munkalehetőségek a fővárosban alegjobbak, ezért ott könnyebben dönthetnek a pályaelhagyás mellett a tanárok. Azösszes bemutatott hiánymutató értékének 2016-ot követő hirtelen megemelkedésearra is utal, hogy nemcsak a tanári munka kínálata, de a tanárok iránti keresletis hirtelen megváltozhatott, ami – az időbeni egybeesés – alapjánösszefügghetett a középfokú szakképzés átalakításával. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hermann, Zoltán AU - Horn, Dániel AU - Varga, Júlia AU - Varga, Kinga ED - Szabó-Morvai, Ágnes ED - Kónya, István ED - Krekó, Judit TI - Remote learning during the coronavirus pandemic T2 - The Hungarian Labour Market, 2020 PB - Institute of Economics, Centre for Economic and Regional Studies CY - Budapest T3 - The Hungarian Labour Market, ISSN 1785-8062 PY - 2022 SP - 225 EP - 233 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33670369 ID - 33670369 LA - English DB - MTMT ER -