TY - CHAP AU - Munezero, Edouard AU - Tóth, Edit AU - Hódi, Ágnes ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Teacher Resilience through the Lens of Assessment Instruments T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 92 EP - 92 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34842447 ID - 34842447 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Az iskolai kudarc longitudinális vizsgálatának elméleti és módszertani alapjai T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 33 EP - 33 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839720 ID - 34839720 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit TI - Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire JF - CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY J2 - CAN J SCH PSYCHOL VL - 39 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 169 PG - 19 SN - 0829-5735 DO - 10.1177/08295735241242591 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120 ID - 34763120 AB - The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Balogh-Pécsi, Anett AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László TI - Social problem-solving, coping strategies and communication among 5 th and 7 th graders JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH J2 - INT J ADOLESC YOUTH VL - 29 PY - 2024 IS - 1 PG - 15 SN - 0267-3843 DO - 10.1080/02673843.2024.2331592 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34753571 ID - 34753571 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hódi, Ágnes AU - Tóth, Edit TI - Exploring the Opportunities for Online Assessment of Phonological Awareness at the Beginning of Schooling JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD J2 - INT J EARLY CHILD VL - 56 PY - 2024 SP - 169 EP - 188 PG - 20 SN - 0020-7187 DO - 10.1007/s13158-023-00357-y UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33733883 ID - 33733883 N1 - Export Date: 1 May 2023 Correspondence Address: Hódi, Á.; Institute of Applied Pedagogy, Hungary; email: hodi.agnes@szte.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Munkácsy, Balázs AU - Tóth, Edit ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - A KÖZÉPISKOLAI SZELEKCIÓT ÉS A KOMPETENCIAMÉRÉSEN NYÚJTOTT TELJESÍTMÉNY VÁLTOZÁSÁT ELŐREJELZŐ TÉNYEZŐK VIZSGÁLATA LONGITUDINÁLIS ADATOK ELEMZÉSÉVEL T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 365 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34847660 ID - 34847660 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Szabó, Éva ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - Tanítók vélekedései az iskolai kudarc okairól T2 - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069356 PY - 2023 SP - 48 EP - 48 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34524182 ID - 34524182 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, Edit TI - Ünnepi konferencia Csapó Benő tiszteletére JF - ÚJ KÖZNEVELÉS J2 - ÚJ KÖZNEVELÉS VL - 79 PY - 2023 IS - 5-6 SN - 2064-0625 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34524177 ID - 34524177 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Csapó, Benő AU - Tóth, Edit TI - The impact of inductive reasoning on school achievements T2 - EARLI 2023. Education as a Hope in Uncertain Times PY - 2023 SP - 308 EP - 308 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34524163 ID - 34524163 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Tóth, Edit AU - Csapó, Benő TI - Perceptions of elementary school students regarding remote learning due to COVID-19 T2 - EARLI 2023. Education as a Hope in Uncertain Times PY - 2023 SP - 12 EP - 12 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34524154 ID - 34524154 LA - English DB - MTMT ER -