TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Bajmócy, Zoltán AU - Csernák, Janka AU - Fehér, Bori AU - Frigyik, Márta AU - Juhász, Judit AU - Matolay, Réka AU - Müllner, András AU - Szerencsés, Rita TI - The potential role of university community engagement in supporting transformative social innovation – experiences from Hungary JF - INNOVATION-EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE RESEARCH J2 - INNOVATION-ABINGDON VL - x PY - 2024 SP - 1 EP - 31 PG - 31 SN - 1351-1610 DO - 10.1080/13511610.2024.2399605 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35263071 ID - 35263071 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kosztopulosz, Andreász AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Málovics, György TI - Pénzügyi képességek és a mélyszegény, szegregált roma családok pénzügyi helyzete JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 71 PY - 2024 IS - 7-8 SP - 850 EP - 874 PG - 25 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2024.7-8.850 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35157286 ID - 35157286 AB - Financial inclusion is often seen by policy makers as a tool for social inclusion, while financial literacy is seen as an important tool to support financial inclusion. Along this logic, financial inclusion and the well-being of spatially segregated, stigmatised and extremely poor groups of society can be supported through the development of financial literacy. In our study, we explore the validity of this chain of logic, building on a long-term collaborative process, based on semi-structured in-depth individual interviews and qualitative observations. Our conclusion is that the above chain of logic (financial literacy → financial inclusion → well-being) reflects a middle-class perspective and as such is rather provincial, as there are a number of subsistence strategies in the communities concerned that cannot be measured and interpreted by conventional approaches to financial literacy. Thus, in order to effectively promote the social inclusion of those concerned, one should focus on the specific social conversion factors, as emphasised by the concept of financial capability, related to segregation, poverty and stigmatisation. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Bajmócy, Zoltán AU - Csernák , Janka AU - Fehér, Borbála AU - Frigyik, Márta AU - Juhász, Judit AU - Matolay, Réka AU - Müllner, András AU - Szerencsés, Rita TI - Az egyetemi közösségi szerepvállalás lehetséges szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában hazai kontextusban [The potential role of university community engagement in supporting social innovation in Hungary] JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 38 PY - 2024 IS - 2 SP - 71 EP - 102 PG - 32 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.38.2.3531 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35023410 ID - 35023410 AB - Az egyetemi közösségi szerepvállalás lényege, hogy egyetemek, illetve egyetemi szereplők más, egyetemen kívüli aktorokkal működnek együtt oly módon, hogy az, ha különbözőképpen is, de mindegyik félnek kölcsönösen hasznos. E külső együttműködő aktorok jellemzően a leginkább kirekesztett, erőforrás-hiányos társadalmi csoportok és az e csoportok érdekeit képviselő civil szervezetek, az együttműködés célja pedig a társadalmi kirekesztés és igazságtalanság elleni küzdelem, illetve a környezeti (fenntarthatósági) kezdeményezések erősítése. E megközelítés szembeötlő párhuzamokat mutat a társadalmi innováció koncepciójával: utóbbi is alulról szerveződő, gyakran civil szervezetek bevonásával megvalósuló újításokat, közösségi szükségletekre irányuló válaszreakciókat, valamint a társadalom megújítását, átalakítását eredményező folyamatokat takar.Tanulmányunkban e két koncepció kapcsolatát elemezzük. Kutatási kérdésünk: mi lehet az egyetemi közösségi szerepvállalás szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában, magyarországi környezetben? A téma elméleti áttekintése után kutatási kérdésünk megválaszolásának empirikus hátteréül négy olyan hazai kezdeményezés szolgál, ahol egyetemek, illetve egyetemi egységek tettek különböző módokon lépéseket az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítésének irányába. Az eseteket a transzformatív társadalmi innováció „TRANSIT” modelljének segítségével dolgozzuk fel, illetve a társadalmi innovációk térbelisége kapcsán a közelség szerepére is kitérünk. Következtetésünk, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás sokszínű gyakorlata számos módon járul hozzá a társadalmi innovációk létrejöttéhez és/vagy megerősítéséhez, és e kapcsolatot a közelség komplex módon befolyásolja. A hazai akadémiai környezet pedig amellett, hogy lehetőséget teremt a társadalmi innovációkat támogató együttműködésre, számos elemében korlátozó feltételeket is támaszt. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Bajmócy, Zoltán TI - Egyetemi közösségi szerepvállalás és fenntarthatósági változás – A gazdasági felsőoktatási képzőhelyek lehetőségei és korlátai [University community engagement and sustainability transition – The potential and challenges of business schools] JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 55 PY - 2024 IS - 6 SP - 54 EP - 68 PG - 15 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2024.06.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35012554 ID - 35012554 AB - Az egyetemekkel szemben mind a fenntarthatósághoz való hozzájárulás, mind pedig az egyetemi közösségi szerepvállalási kezdeményezések megvalósítása elvárás. A szerzők tanulmányukban azt vizsgálják, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítése milyen lehetőségeket rejt magában, illetve milyen korlátokkal bír gazdasági felsőoktatási képzőhelyek (business schools) esetében, különösen a fenntarthatósághoz való hozzájárulás vonatkozásában. Vizsgálatukhoz elméleti háttérként az egyetemi közösségi szerepvállalás megközelítései és a fenntarthatóság koncepcióját operacionalizáló megközelítések szolgálnak. Vizsgálatuk empirikus alapját egy egyetemi közösségi szerepvállalási tervezési és intézményesítési folyamat során keletkezett kvalitatív adatok adják, amely folyamat egy hazai gazdasági felsőoktatási képzőhelyen zajlik. Lévén e folyamatnak jelen tanulmány szerzői is aktív részesei, kezdeményezői, tanulmányuk módszertani értelemben a részvételi akciókutatáshoz és analitikus autoetnográfiához áll közel. Következtetésük, hogy a gazdasági (üzleti) képzőhelyek esetében számos olyan tényező azonosítható, amelyek magyarázzák azon szakirodalmi megállapításokat, miszerint az üzleti képzőhelyek dominánsan a fenntarthatóság gazdasági dimenzióját hangsúlyozzák, és a fenntarthatóság csak azon aspektusait építik be az oktatásba, amelyek összeegyeztethetők a neoliberális szemlélettel. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tóth, Janka AU - Repisky, Máté AU - Málovics, György TI - Tensions rooted in the dual commitment of social enterprises operating in a less developed region of Hungary JF - SOCIAL ENTERPRISE JOURNAL J2 - SOC ENTERPRISE J VL - ahead-of-print PY - 2024 SP - ahead-of-print SN - 1750-8614 DO - 10.1108/SEJ-04-2023-0052 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34855336 ID - 34855336 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Wahyuni, Andi Sri AU - Málovics, György TI - Top-Down Motivation in University–Community Engagement JF - Journal of Higher Education Outreach and Engagement J2 - Journal of Higher Education Outreach and Engagement VL - 27 PY - 2023 IS - 24 SP - 43 EP - 64 PG - 22 SN - 1534-6104 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563 ID - 34448563 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gébert, Judit AU - Bajmócy, Zoltán AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Méreiné Berki, Boglárka TI - The role of moral values in urban planning: Can the capability approach make a contribution? JF - REGIONAL SCIENCE POLICY & PRACTICE J2 - REG SCI POL PRAC VL - 15 PY - 2023 IS - 2 SP - 357 EP - 370 PG - 14 SN - 1757-7802 DO - 10.1111/rsp3.12624 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596899 ID - 33596899 AB - In the last 50 years, consensus had shifted to the positionthat planning is necessarily an ethical, value-laden activity.However, despite the insistence among those who advo-cate for value-laden planning, there is little as to how thesevalues should be selected or their role in collaboration anddecision-making. This article explores a potential solution tothe role of moral values using the capability approach devel-oped by Amartya Sen. We draw on empirical examples fromplanning practice in three Hungarian cities, looking at therole played by values in professional planners' judgementsat different stages of the planning process. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Méreiné Berki, Boglárka AU - Málovics, György AU - Mihály, Melinda TI - Rendszerszintű átalakulás helyett szakpolitikai reform? – A részvételi akciókutatás társadalmat átalakító ereje és annak korlátai egy megyei jogú város deszegregációs szakpolitikájának tapasztalatain keresztül JF - KOVÁSZ J2 - KOVÁSZ VL - 27 PY - 2023 IS - i3 SP - 1 EP - 31 PG - 31 SN - 1418-5040 DO - 10.14267/kov.2022e1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32680461 ID - 32680461 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Juhász, Judit AU - Bajmócy, Zoltán TI - The potential role of university community engagement (UCE) in social justice and sustainability transformation - the case of the University of Szeged (Hungary) JF - DETUROPE: THE CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF REGIONAL DEVELOPMENT AND TOURISM J2 - DETUROPE VL - 14 PY - 2022 IS - 3 SP - 103 EP - 128 PG - 26 SN - 1821-2506 DO - 10.32725/det.2022.024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33549028 ID - 33549028 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Málovics, György AU - Pataki, György TI - Az ökológiai közgazdaságtan mint közpolitikai tudomány JF - KOVÁSZ J2 - KOVÁSZ VL - 26 PY - 2022 IS - e14 SP - 1 EP - 9 PG - 9 SN - 1418-5040 DO - 10.14267/kov.2022e14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33113125 ID - 33113125 AB - A komplex és nehezen megoldható ökológiai válsághelyzetek új szemléletmódot és új szakpolitikai cselekvési módokat igényelnek. Az ökológiai közgazdaságtan ebben az értelemben születésétől kezdve közpolitikát szolgáló tudományterületnek (policy science) határozta meg önmagát. Ez az önmeghatározás egyúttal együtt jár azzal a célkitűzéssel, hogy a gazdaságot ökologizálni kívánja; azaz ökológiai értelemben fenntarthatóvá akarja tenni. Mindez pedig a társadalom és a politika egy új, transzformatív víziójával és valódi átalakításával jár kéz a kézben az ökológiai közgazdászok számára. Értékelésünk szerint azonban az ökológiai közgazdaságtan sikertelen saját normatív közpolitikai céljainak elérésében. Ennek több oka van: a radikális elméleti mag felpuhulása; a részvételt és deliberációt nem támogató közpolitikai intézményi közeg; a kidolgozatlan politikai vízió; és az önreflektív és akció-orientált kutatásmódszertanok háttérben maradása. A közpolitikai sikerességhez elengedhetetlen az ökológiai közgazdaságtan politikai víziójának kidolgozása és a radikális környezeti-társadalmi mozgalmakkal együttműködő és akcióorientált, nyíltan értékelkötelezett (politikai) kutatói szerepvállalás. LA - Hungarian DB - MTMT ER -