TY - JOUR AU - Kugler, Nóra AU - Pomázi, Bence TI - Imrényi, András – Mazziotta, Nicolas szerk., Chapters of Dependency Grammar. A historical survey from Antiquity to Tesnière JF - MAGYAR NYELV J2 - MAGYAR NYELV VL - 120 PY - 2024 IS - 1 SP - 92 EP - 98 PG - 7 SN - 0025-0228 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34824339 ID - 34824339 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kugler, Nóra ED - Kalcsó, Gyula ED - Ludányi, Zsófia ED - Tóth, Mariann TI - Figyelmi keret, szórend, tagmondatsorrend T2 - Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája PB - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634962441 PY - 2023 SP - 22 EP - 23 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33800919 ID - 33800919 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kugler, Nóra ED - Tátrai, Szilárd ED - Tolcsvai Nagy, Gábor TI - Milyen kérdésekhez és válaszlehetőségekhez vezet az összetett mondat leírásában a kontextus módszeres figyelembevétele? T2 - A magyar mondat és kontextuális környezete PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar CY - Budapest SN - 9789634895602 T3 - DIAGram Könyvek ; 6. PY - 2022 SP - 213 EP - 243 PG - 31 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33569839 ID - 33569839 AB - A tanulmány célja annak alátámasztása, hogy a kontextus figyelembevétele az összetett mondat modelljének a megalkotásában és ennek következményeként a kontextuális tényezők mozgósítása a tagmondatkapcsolatok nyelvészeti elemzésében és leírásában új kérdések megfogalmazását teszi lehetővé. A kontextuális tényezőknek a modellbe emelése új megvilágításba helyezi a tagmondatkapcsolatokat létrehozó műveleteket, illetve jó magyarázatot ad korábban megfigyelt, de nem motivált jelenségekre. A dolgozat a prominencia, az önhasonlóságon alapuló redukálhatóság, a behatárol(ód)ás és a mentális elérés tényezői alapján írja le az elemi mondatoknak összetett mondatként megvalósuló integrációját. Ezeket a szempontokat alkalmazva a tanulmány az alábbi kérdésekre keresi a választ: 1) Hogyan jelenik meg az elemi jelenetek egy megnyilatkozásba integrálása a nyelvelsajátítás folyamatában? 2) Hogyan szerveződik a vonatkozó mellékmondatok esetében a tagmondatsorrend a nyelvváltozás folyamatában? 3) Mi motiválja a tagmondat-kapcsolódás konstrukciós sémái közötti érintkezést, bizonyos esetekben a sémák vegyülését? LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kugler, Nóra AU - Tolcsvai Nagy, Gábor AU - Imrényi, András AU - Kocsis, Ágnes AU - Kodácsi, Boglárka AU - Palágyi, László ED - Jánk, István ED - Hulyák-Tomesz, Tímea ED - Domonkosi, Ágnes TI - A FUNKCIONÁLIS KOGNITÍV NYELVSZEMLÉLET ÉRVÉNYESÍTÉSE (DIGITÁLIS) NYELVTANÓRÁN T2 - A digitális oktatás nyelvi dimenziói PB - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634962472 PY - 2022 SP - 35 EP - 68 PG - 34 DO - 10.17048/PeLiKon2020.2022.35 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33454507 ID - 33454507 AB - Célunk annak kifejtése, hogy a funkcionális kognitív nyelvészet olyan szemléletmódot és ezzel általános keretet kínál, amelyben újragondolható és -tervezhető a közoktatás nyelv- (tan)koncepciója. Továbbá azt is bemutatjuk, hogy az anyanyelvi ismeretek témakörével és a szövegértés, -alkotás fejlesztésével összefüggő tananyagtartalmak is megújíthatók e keretben annak érdekében, hogy a diákok életérdekű – ideértve a hétköznapi társas interakció szükségletétől a kreativitás művészi szintű kibontakoztatásáig a nyelvalkotás minden gyakorlatát –, tárgytudományos szempontból konzisztens tartalmakkal találkozhassanak és dolgozhassanak, amikor a nyelvi jelenséggel foglalkoznak. Annak bemutatását is célul tűztük ki, hogy javaslatunk – a választott elméletből következően – valóban összhangba tud kerülni a modern pedagógiai célrendszerrel, módszertannal, vagyis a használatalapúság és a tanuló-központúság természetes velejárói a funkcionális kognitív nyelvszemlélet érvényesítésének a nyelvtantanításban, nem puszta szlogenek. A fentiek miatt az alkalmazási kör tág, a javasolt szemléletmód az államhatáron belüli többségi és a határon túli kisebbségi magyar anyanyelv-pedagógiában egyaránt érvényesíthető. Az utóbbi esetben természetesen szükség van a kisebbségi helyzethez való rugalmas hozzáigazításra, ezáltal megvalósítható egy olyan szerves módszertani építkezés, amely felválthatja a központilag előírt tanítási módszertant. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kugler, Nóra TI - Factivusszal kidolgozott eredményállapotot tartalmazó rezultatív konstrukciók a magyarban. Kognitív grammatikai elemzés TS - Kognitív grammatikai elemzés JF - ARGUMENTUM J2 - ARGUMENTUM VL - 17 PY - 2021 SP - 349 EP - 373 PG - 25 SN - 1787-3606 DO - 10.34103/ARGUMENTUM/2021/18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32311340 ID - 32311340 AB - The paper describes constructions of the process type CAUSED CHANGE OF STATE in a cognitive grammatical framework. In the construction type under study, the end state resulting from a process is symbolized by an adjective or noun in factive case (-VÁ) (valaki valamilyenné/valamivé tesz valamit ’somebody causes something to become so-and-so’). The case study is based on attested linguistic data, especially data sampled from the Hungarian National Corpus (HNC v2.0.5) and from the earlier version of HNC by the Mazsola query tool. The paper presents a cognitive linguistic account of the construction type (cf. Broccias 2004). It offers a critical assessment of the analysis whereby the verbal component undergoes “skewing” (Langacker 2009b, 2009c). Under the proposal, skewing should be regarded not as a congruency problem arising when the verb slot is filled, but rather as an aspect of how constructions are integrated. On the basis of cognitive linguistic analyses performed on Hungarian data, the paper identifies verbs (along with their collexemes) that define the resultative construction and delineates its more specific constructional subschemas. Keywords: (reflexive) resultative constructions, factivus, skewing, constructional integration, collexemes, Hungarian corpus data LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kugler, Nóra ED - Havas, Ferenc Zoltán ED - Horváth, Katalin ED - Hrenek, Éva ED - Ladányi, Mária TI - Az -ék toldalékkal jelölt többes - ahogy a terminusok láttatják T2 - A grammatikától a retorikáig PB - ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék CY - Budapest SN - 9789634893752 PY - 2021 SP - 275 EP - 283 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32109280 ID - 32109280 AB - A dolgozat kognitív szemantikai vállalkozás, célja annak feltárása, hogy az N-ék kompozitumban (pl. Kovácsék, lányomék, bölcsészék, kormányék) funkcionáló -ék toldalék megnevezései által a nyelvészeti kategorizáció a toldalék mely jellemzőit helyezi a figyelem előterébe. A terminusok megalkotottságát az N-ék konstrukciók működésével, funkcióival veti össze, így értelmezi a terminus által elvégzett profilálást (Tolcsvai Nagy 2017: 217, 233). Az adatokból feltárul, hogy a terminus megalkotásakor milyen jelentés vagy jellemző volt kiemelkedő a toldalék konceptualizációjában, továbbá láthatóvá válik, hogy a konstruáló művelet érzékeny mind a nyelvi tényekre (például a megfigyelhető konstrukciók gyakorisági viszonyaira, a kategória prototipikus belső szerkezetére), mind − a terminusok hálózatos kapcsolatainak magától értetődő motivációján túl is − a tudományos kontextusra (l. a kurrens modelleket, leírásokat). A tanulmány az -ék toldaléknak csak az önálló morfémakénti kategorizációjával és a magyar megnevezéseivel foglalkozik, a tárgyalást a legismertebb terminusokra szűkíti. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kugler, Nóra AU - Tolcsvai Nagy, Gábor AU - Imrényi, András AU - Kocsis, Ágnes AU - Kodácsi, Boglárka AU - Palágyi, László ED - Imrényi, András ED - H., Tomesz Tímea TI - A funkcionális kognitív szemlélet érvényesítése (digitális) nyelvtanórán T2 - PeLiKon 2020. A PeLi II. oktatásnyelvészeti konferenciája PB - EKE Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634961697 PY - 2020 SP - 20 EP - 21 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32028281 ID - 32028281 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kugler, Nóra TI - CONTEXTUALIZING CLAUSES JF - STUDIA LINGUISTICA HUNGARICA J2 - STUD LINGUIST HUNG VL - 32 PY - 2020 SP - 76 EP - 90 PG - 15 SN - 2064-7492 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31796435 ID - 31796435 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kugler, Nóra TI - Szükséges-e mérni a modális erőt, és ha igen, hogyan? JF - MAGYAR NYELV J2 - MAGYAR NYELV VL - 116 PY - 2020 IS - 4 SP - 429 EP - 441 PG - 13 SN - 0025-0228 DO - 10.18349/MagyarNyelv.2020.4.429 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31790565 ID - 31790565 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Kugler, Nóra TI - Szórendi munkafüzet. Feladatok az egyszerű mondat szórendjének témaköréből a 9-12. évfolyam számára TS - Feladatok az egyszerű mondat szórendjének témaköréből a 9-12. évfolyam számára T3 - Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek, ISSN 2062-8412 ; 26. PB - Tinta Könyvkiadó CY - Budapest PY - 2020 SP - 48 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31675049 ID - 31675049 AB - A TINTA Könyvkiadó hiánypótló Szórendi munkafüzete azt fedezteti fel a diákokkal, hogy mi, beszélők hogyan bánunk a sorrend adta lehetőségekkel. Az egyszerű mondat szórendjének szabályosságait a munkafüzet gyakorlatokon keresztül tárja fel. Foglalkozik az alapvető sorrendi mintázatokkal, az egyenes és a fordított szórend funkcióival, a szórendi különbségek jelentésalkotó szerepével. A szórendi megoldások változatosságát megfigyelteti a nyelvi változásban, továbbá különböző nyelvváltozatokban, a hétköznapi és a művészi szövegalkotásban egyaránt. A feladatok között szerepel mondatok bővítése és átalakítása, hétköznapi tapasztalat és nyelvi jelenség közötti analógia felismerése és értelmezése, a hangsúly szerepének azonosítása, a különböző mondattípusok szórendjével kapcsolatos gyakorlatok, kérdések megfogalmazása, kontrasztív feladat. A munkaformák igen változatosak, az egyénitől a pároson át a csoportmunkáig, a kutatási projektig. Szórendi felfedezőtúránkat a 9‒12. évfolyamon tanuló diákoknak ajánljuk. A munkafüzet összeállítói egyetemi hallgatók, leendő magyartanárok. A szerkesztő Kugler Nóra az ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszékének docense, a lektor Imrényi András az Eszterházy Károly Egyetem Magyar Nyelvészeti Tanszékének docense, mindketten tagjai a DiAGram Funkcionális Nyelvészeti Központnak, amelynek egyik kutatási iránya az anyanyelvoktatás funkcionális szemléletű megújítása. LA - Hungarian DB - MTMT ER -