@article{MTMT:34824339, title = {Imrényi, András – Mazziotta, Nicolas szerk., Chapters of Dependency Grammar. A historical survey from Antiquity to Tesnière}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34824339}, author = {Kugler, Nóra and Pomázi, Bence}, journal-iso = {MAGYAR NYELV}, journal = {MAGYAR NYELV}, volume = {120}, unique-id = {34824339}, issn = {0025-0228}, year = {2024}, eissn = {1588-1210}, pages = {92-98}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @{MTMT:33800919, title = {Figyelmi keret, szórend, tagmondatsorrend}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33800919}, author = {Kugler, Nóra}, booktitle = {Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája}, unique-id = {33800919}, year = {2023}, pages = {22-23}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @inbook{MTMT:33569839, title = {Milyen kérdésekhez és válaszlehetőségekhez vezet az összetett mondat leírásában a kontextus módszeres figyelembevétele?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33569839}, author = {Kugler, Nóra}, booktitle = {A magyar mondat és kontextuális környezete}, unique-id = {33569839}, abstract = {A tanulmány célja annak alátámasztása, hogy a kontextus figyelembevétele az összetett mondat modelljének a megalkotásában és ennek következményeként a kontextuális tényezők mozgósítása a tagmondatkapcsolatok nyelvészeti elemzésében és leírásában új kérdések megfogalmazását teszi lehetővé. A kontextuális tényezőknek a modellbe emelése új megvilágításba helyezi a tagmondatkapcsolatokat létrehozó műveleteket, illetve jó magyarázatot ad korábban megfigyelt, de nem motivált jelenségekre. A dolgozat a prominencia, az önhasonlóságon alapuló redukálhatóság, a behatárol(ód)ás és a mentális elérés tényezői alapján írja le az elemi mondatoknak összetett mondatként megvalósuló integrációját. Ezeket a szempontokat alkalmazva a tanulmány az alábbi kérdésekre keresi a választ: 1) Hogyan jelenik meg az elemi jelenetek egy megnyilatkozásba integrálása a nyelvelsajátítás folyamatában? 2) Hogyan szerveződik a vonatkozó mellékmondatok esetében a tagmondatsorrend a nyelvváltozás folyamatában? 3) Mi motiválja a tagmondat-kapcsolódás konstrukciós sémái közötti érintkezést, bizonyos esetekben a sémák vegyülését?}, year = {2022}, pages = {213-243}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @inbook{MTMT:33454507, title = {A FUNKCIONÁLIS KOGNITÍV NYELVSZEMLÉLET ÉRVÉNYESÍTÉSE (DIGITÁLIS) NYELVTANÓRÁN}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33454507}, author = {Kugler, Nóra and Tolcsvai Nagy, Gábor and Imrényi, András and Kocsis, Ágnes and Kodácsi, Boglárka and Palágyi, László}, booktitle = {A digitális oktatás nyelvi dimenziói}, doi = {10.17048/PeLiKon2020.2022.35}, unique-id = {33454507}, abstract = {Célunk annak kifejtése, hogy a funkcionális kognitív nyelvészet olyan szemléletmódot és ezzel általános keretet kínál, amelyben újragondolható és -tervezhető a közoktatás nyelv- (tan)koncepciója. Továbbá azt is bemutatjuk, hogy az anyanyelvi ismeretek témakörével és a szövegértés, -alkotás fejlesztésével összefüggő tananyagtartalmak is megújíthatók e keretben annak érdekében, hogy a diákok életérdekű – ideértve a hétköznapi társas interakció szükségletétől a kreativitás művészi szintű kibontakoztatásáig a nyelvalkotás minden gyakorlatát –, tárgytudományos szempontból konzisztens tartalmakkal találkozhassanak és dolgozhassanak, amikor a nyelvi jelenséggel foglalkoznak. Annak bemutatását is célul tűztük ki, hogy javaslatunk – a választott elméletből következően – valóban összhangba tud kerülni a modern pedagógiai célrendszerrel, módszertannal, vagyis a használatalapúság és a tanuló-központúság természetes velejárói a funkcionális kognitív nyelvszemlélet érvényesítésének a nyelvtantanításban, nem puszta szlogenek. A fentiek miatt az alkalmazási kör tág, a javasolt szemléletmód az államhatáron belüli többségi és a határon túli kisebbségi magyar anyanyelv-pedagógiában egyaránt érvényesíthető. Az utóbbi esetben természetesen szükség van a kisebbségi helyzethez való rugalmas hozzáigazításra, ezáltal megvalósítható egy olyan szerves módszertani építkezés, amely felválthatja a központilag előírt tanítási módszertant.}, year = {2022}, pages = {35-68}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926; Tolcsvai Nagy, Gábor/0000-0002-1780-3710; Imrényi, András/0000-0001-6203-9304; Palágyi, László/0000-0002-1437-4746} } @article{MTMT:32311340, title = {Factivusszal kidolgozott eredményállapotot tartalmazó rezultatív konstrukciók a magyarban. Kognitív grammatikai elemzés}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32311340}, author = {Kugler, Nóra}, doi = {10.34103/ARGUMENTUM/2021/18}, journal-iso = {ARGUMENTUM}, journal = {ARGUMENTUM}, volume = {17}, unique-id = {32311340}, issn = {1787-3606}, abstract = {The paper describes constructions of the process type CAUSED CHANGE OF STATE in a cognitive grammatical framework. In the construction type under study, the end state resulting from a process is symbolized by an adjective or noun in factive case (-VÁ) (valaki valamilyenné/valamivé tesz valamit ’somebody causes something to become so-and-so’). The case study is based on attested linguistic data, especially data sampled from the Hungarian National Corpus (HNC v2.0.5) and from the earlier version of HNC by the Mazsola query tool. The paper presents a cognitive linguistic account of the construction type (cf. Broccias 2004). It offers a critical assessment of the analysis whereby the verbal component undergoes “skewing” (Langacker 2009b, 2009c). Under the proposal, skewing should be regarded not as a congruency problem arising when the verb slot is filled, but rather as an aspect of how constructions are integrated. On the basis of cognitive linguistic analyses performed on Hungarian data, the paper identifies verbs (along with their collexemes) that define the resultative construction and delineates its more specific constructional subschemas. Keywords: (reflexive) resultative constructions, factivus, skewing, constructional integration, collexemes, Hungarian corpus data}, year = {2021}, pages = {349-373}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @inbook{MTMT:32109280, title = {Az -ék toldalékkal jelölt többes - ahogy a terminusok láttatják}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32109280}, author = {Kugler, Nóra}, booktitle = {A grammatikától a retorikáig}, unique-id = {32109280}, abstract = {A dolgozat kognitív szemantikai vállalkozás, célja annak feltárása, hogy az N-ék kompozitumban (pl. Kovácsék, lányomék, bölcsészék, kormányék) funkcionáló -ék toldalék megnevezései által a nyelvészeti kategorizáció a toldalék mely jellemzőit helyezi a figyelem előterébe. A terminusok megalkotottságát az N-ék konstrukciók működésével, funkcióival veti össze, így értelmezi a terminus által elvégzett profilálást (Tolcsvai Nagy 2017: 217, 233). Az adatokból feltárul, hogy a terminus megalkotásakor milyen jelentés vagy jellemző volt kiemelkedő a toldalék konceptualizációjában, továbbá láthatóvá válik, hogy a konstruáló művelet érzékeny mind a nyelvi tényekre (például a megfigyelhető konstrukciók gyakorisági viszonyaira, a kategória prototipikus belső szerkezetére), mind − a terminusok hálózatos kapcsolatainak magától értetődő motivációján túl is − a tudományos kontextusra (l. a kurrens modelleket, leírásokat). A tanulmány az -ék toldaléknak csak az önálló morfémakénti kategorizációjával és a magyar megnevezéseivel foglalkozik, a tárgyalást a legismertebb terminusokra szűkíti.}, year = {2021}, pages = {275-283}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @{MTMT:32028281, title = {A funkcionális kognitív szemlélet érvényesítése (digitális) nyelvtanórán}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32028281}, author = {Kugler, Nóra and Tolcsvai Nagy, Gábor and Imrényi, András and Kocsis, Ágnes and Kodácsi, Boglárka and Palágyi, László}, booktitle = {PeLiKon 2020. A PeLi II. oktatásnyelvészeti konferenciája}, unique-id = {32028281}, year = {2020}, pages = {20-21}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926; Tolcsvai Nagy, Gábor/0000-0002-1780-3710; Imrényi, András/0000-0001-6203-9304; Palágyi, László/0000-0002-1437-4746} } @article{MTMT:31796435, title = {CONTEXTUALIZING CLAUSES}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31796435}, author = {Kugler, Nóra}, journal-iso = {STUD LINGUIST HUNG}, journal = {STUDIA LINGUISTICA HUNGARICA}, volume = {32}, unique-id = {31796435}, issn = {2064-7492}, year = {2020}, eissn = {2732-1142}, pages = {76-90}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @article{MTMT:31790565, title = {Szükséges-e mérni a modális erőt, és ha igen, hogyan?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31790565}, author = {Kugler, Nóra}, doi = {10.18349/MagyarNyelv.2020.4.429}, journal-iso = {MAGYAR NYELV}, journal = {MAGYAR NYELV}, volume = {116}, unique-id = {31790565}, issn = {0025-0228}, year = {2020}, eissn = {1588-1210}, pages = {429-441}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} } @book{MTMT:31675049, title = {Szórendi munkafüzet. Feladatok az egyszerű mondat szórendjének témaköréből a 9-12. évfolyam számára}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31675049}, editor = {Kugler, Nóra}, publisher = {Tinta Kiadó; Tinta}, unique-id = {31675049}, abstract = {A TINTA Könyvkiadó hiánypótló Szórendi munkafüzete azt fedezteti fel a diákokkal, hogy mi, beszélők hogyan bánunk a sorrend adta lehetőségekkel. Az egyszerű mondat szórendjének szabályosságait a munkafüzet gyakorlatokon keresztül tárja fel. Foglalkozik az alapvető sorrendi mintázatokkal, az egyenes és a fordított szórend funkcióival, a szórendi különbségek jelentésalkotó szerepével. A szórendi megoldások változatosságát megfigyelteti a nyelvi változásban, továbbá különböző nyelvváltozatokban, a hétköznapi és a művészi szövegalkotásban egyaránt. A feladatok között szerepel mondatok bővítése és átalakítása, hétköznapi tapasztalat és nyelvi jelenség közötti analógia felismerése és értelmezése, a hangsúly szerepének azonosítása, a különböző mondattípusok szórendjével kapcsolatos gyakorlatok, kérdések megfogalmazása, kontrasztív feladat. A munkaformák igen változatosak, az egyénitől a pároson át a csoportmunkáig, a kutatási projektig. Szórendi felfedezőtúránkat a 9‒12. évfolyamon tanuló diákoknak ajánljuk. A munkafüzet összeállítói egyetemi hallgatók, leendő magyartanárok. A szerkesztő Kugler Nóra az ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszékének docense, a lektor Imrényi András az Eszterházy Károly Egyetem Magyar Nyelvészeti Tanszékének docense, mindketten tagjai a DiAGram Funkcionális Nyelvészeti Központnak, amelynek egyik kutatási iránya az anyanyelvoktatás funkcionális szemléletű megújítása.}, year = {2020}, orcid-numbers = {Kugler, Nóra/0000-0002-8223-2926} }