TY - CHAP AU - Bacsa-Bán, Anetta AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Felnőttnevelés – egy felsőoktatási alapképzés hozzáadott értéke T2 - Hatékony és fenntartható tudástranszfer és képességfejlesztés az egyetemeken a digitális transzformáció idején 20. MELLearN Lifelong Learning Konferencia = Effective and Sustainable Knowledge Transfer and Skills-development at Universities in the Age of Digital Transformation 20th Conference of MELLearN - Hungarian Universities’ Lifelong Learning Network PB - MELLearN Egyesület CY - Budapest PY - 2024 SP - 52 EP - 53 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34858675 ID - 34858675 AB - Az elmúlt mintegy két évtizedben a felsőoktatási vizsgálatok súlypontja – a demográfiai változások következtében egyre nagyobb számban megjelenő – részidős képzésben tanulmányokat folytató hallgatókra tevődött. A részidős képzésben résztvevő felnőtt tanulókat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a felsőoktatási intézmények számára nehezen integrálhatóak az eltérő háttérből érkező, különböző mennyiségű és minőségű tapasztalattal, tudással és kompetenciákkal rendelkező hallgatók. A problémák megjelennek a tudásanyag tartalmában, a tanítási módszerek alkalmazásában, az oktatókkal és hallgatótársakkal való kapcsolatban, a kompetenciafejlesztés igényében csakúgy, mint a tanulásszervezésben. A tapasztalatokkal rendelkező, nem hagyományos, általában idősebb korosztályba tartozó hallgatók csoportjainak vizsgálata azonban szükséges ahhoz, hogy a felsőoktatásban folyó munka idomuljon a hallgatók tanulmányi jellemzőihez. Ez történhet a nappali képzésben résztvevő és részidejű hallgatók összehasonlításával, de akár a speciális igényeik felmérésével is (pl. Forray-Kozma 2009, SchuetzeSlowey 2002, Engler 2011). Amikor elindítunk egy új képzést, nagyon fontos a képzés eredményeinek bemutatása. A képzés eredményeit, a hozzáadott értéket saját vizsgálatunkban a személyiség változásában, a kkk-kban megfogalmazott képzési célhoz való közeledésként értelmeztük. 2023-ban a Mellearn konferencián bemutattuk ennek a vizsgálatnak az első fázisát, amit a 2021-ben intézményünkben induló, és elsőként belépő szakoktató szak hallgatói csoportjában végeztünk Seligman-féle erősség teszttel. azzal a céllal, hogy láthatóvá tegyük a csoport egyes jellemzőit, és információt kapjunk arról is, hogy milyen jellemzőik fejlesztését várják a képzéstől (Cserné Adermann Gizella – Bacsa-Bán Anetta: Érezd jól magad nálunk, ha felnőttként belefogtál! Szakmai oktatók képzése a Dunaújvárosi Egyetemen pozitív pedagógiai/andragógiai nézőpontból). Ez a csoport jelen pillanatban az utolsó félévét tölti az intézményben, így fontosnak tartottuk feltárni, hogy saját fejlődésüket melyik területen, milyen színvonalúnak tartották. A vizsgálat nem az elsajátított tudás mennyiségére, hanem a személyiség – a hallgatók által érzékelt – fejlődésére vonatkozott. Statisztikai módszerekkel összehasonlítottuk a képzés kezdetén és végén a hallgatók önértékelését. Eredményeink azt is mutatják, hogy a felnőttek nevelése – amennyiben a nevelést a személyiség céltudatos fejlesztéseként értelmezzük – az oktatásuk és a képzésük mellett érzékelhető eredményeket hozott. Bemutatjuk prezentációnkban, hogy a hallgatók saját erősségeinek változása tükrözi-e a képzés és kimeneti követelményeknek való megfelelést; pozitív válasz esetén ezt is a képzés egyik eredményének tekinthetjük. Over the past two decades or so, the focus of higher education studies has shifted to part-time students, who are increasingly appearing in large numbers as a result of demographic changes. In the case of adult learners in part-time education, higher education institutions are finding it difficult to integrate students from different backgrounds, with different amounts and qualities of experience, knowledge and competences. Problems are reflected in the content of the knowledge content, the use of teaching methods, the relationship with lecturers and peers, the need for competence development, and the organisation of learning. However, the study of non-traditional groups of students with experience, usually of an older age group, is necessary to adapt the work in higher education to the learning characteristics of students. This can be done by comparing full-time and part-time students, or even by assessing their specific needs (e.g. Forray-Kozma 2009, SchuetzeSlowey 2002, Engler 2011). When launching a new training programme, it is very important to present the results of the training. In our own study, we interpreted training outcomes, the added value, in terms of the change in personality, the convergence towards the training goal as formulated in the training outcome requirements. In 2023, we presented the first phase of this study at the Mellearn conference, which was conducted on a group of students of the first entering vocational teacher training course starting in 2021 at our institution, using the Seligman strengths test. The aim was to visualize the characteristics of the group and to get information about the characteristics they expect to develop from the training (Cserné Adermann Gizella – Bacsa-Bán Anetta. This group is currently in their last semester at the institution, so it was important to find out what areas of their own development they considered to be of what quality. The analysis did not concern the amount of knowledge acquired, but the development of personality as perceived by the students. Statistical methods were used to compare the students' self-assessment at the beginning and at the end of the training. Our results also show that the education of adults, if we understand education as the purposeful development of personality, has produced tangible results in addition to their education and training. We will show in our presentation whether changes in students' own strengths reflect their compliance with training and outcome requirements; if the answer is positive, this can also be considered as an outcome of training. LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Bacsa-Bán, Anetta AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Felnőttnevelés – egy felsőoktatási alapképzés hozzáadott értéke PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34857897 ID - 34857897 N1 - [Konferencia előadás] LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34787245 ID - 34787245 N1 - [Konferencia előadás] LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában = The role of teacher expectations in the choice of teaching-learning methods T2 - XI. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia PB - Eötvös József Főiskola (EJF) C1 - Baja SN - 9786155429330 PY - 2024 SP - 40 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34786565 ID - 34786565 AB - A tanári elvárások és azok hatása a tanulási eredményekre több, mint fél évszázada került a tanulói sikerességről való gondolkodás fontos témái közé. Említést érdemelnek azok a klasszikus kutatások, amelyek bizonyították, hogy a pozitív tanári elvárások magasabb teljesítmény eléréséhez vezetnek, amiben nagy szerepe van az alkalmazott módszereknek. Az önbeteljesítő jóslatokra vonatkozó elméletek és vizsgálatok, az oktatásra fókuszálva a Pygmalion hatásnak nevezett jelenség, bár számtalan vitát váltottak ki, rámutatnak arra, hogy az oktatók elvárásait a tanulás eredményeinek elemzésekor érdemes számba venni. Ezek az elvárások egy-egy szak vagy csoport esetében származhatnak akár az oktató tapasztalatából, netán előítéleteiből, de kérdés, hogy lehet-e ezeket befolyásolni. Meggyőződésünk és tapasztalatunk, hogy egy csoport erősségeinek a vizsgálata a Seligman-féle teszttel nagy segítséget ad a valós elvárások és hatékony módszerek megtalálásához. Teacher expectations and their impact on learning outcomes have been an important topic of thinking about student success for more than half a century. It is worth mentioning the classical research that proved that positive teacher expectations lead to higher performance, in which the applied methods play a major role. Theories and studies of self-fulfilling prophecies, focusing on education, the phenomenon known as the Pygmalion effect, although it has generated countless debates, point out that educators' expectations should be taken into account when analyzing learning outcomes. . These expectations may come from the experience or prejudices of the instructor in a particular course or group, but the question is whether they can be influenced. We are convinced and experienced that examining the strengths of a group with the Seligman test is of great help in finding real expectations and effective methods. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cserné Adermann, Gizella AU - Bacsa-Bán, Anetta ED - Fodorné Tóth, Krisztina TI - Érezd jól magad nálunk, ha felnőttként belefogtál! Szakmai oktatók képzése a Dunaújvárosi Egyetemen pozitív pedagógiai/andragógiai nézőpontból T2 - Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei PB - Pécsi Tudományegyetem CY - Pécs SN - 9789636261450 PY - 2024 SP - 145 EP - 165 PG - 21 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34778412 ID - 34778412 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Civil és nonprofit tanulmányok a felsőoktatásban JF - CIVIL SZEMLE J2 - CIVIL SZLE VL - 20 PY - 2023 IS - 7 Különszám SP - 33 EP - 47 PG - 15 SN - 1786-3341 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34715342 ID - 34715342 AB - A civil szféra a társadalom fontos alkotóeleme, a nonprofit szervezetek pedig hozzájárulnak a működőképesség biztosításához. A civil szféra erősödéséhez fontos, hogy jól képzett szakemberek kerüljenek ki az oktatási rendszerből. Vizsgálatunkban arra törekedtünk, hogy megtaláljuk a felsőoktatásban azokat a szakokat, amelyek nagy figyelmet fordítanak a civil és a nonprofit szervezetek munkájára való felkészítésre. Az elemzés alapját a Felsőoktatási képzési és kimeneti követelmények alkották. A bolognai rendszernek megfelelően áttekintettük az alapképzési szakok követelményeit a bölcsészet és a társadalomtudományok képzési területén. Külön figyelmet fordítottunk a közösségszervező alapszakra, ennek kapcsán néhány intézmény tantervét is megnéztük. A mesterszakok képzési és kimeneti követelményei közül kiemeltük a Közösségi és civil tanulmányok mesterképzési szakot, és megállapítottuk, hogy kimeneti követelményeit és képzési programját tekintve ez a szak adja a legprofesszionálisabb szakembereket a civil szféra számára. The civil sphere is an important component of society, and non-profit organizations contribute to ensuring its functionality. In order to strengthen the civil sphere, it is important that well-educated professionals come out of the education system. In our research, we tried to find those courses in higher education that pay a lot of attention to preparing for the work of civil and non-profit organizations. The analysis was based on the Higher Education training and output requirements. In accordance with the Bologna system, we reviewed the requirements of the bachelor’s degree programs in the field of humanities and social sciences. We paid special attention to the basic course in community organizing, and in this regard we also looked at the curricula of some institutions. Among the training and output requirements of the master’s courses, we singled out the Community and Civic Studies master’s course, and found that, in terms of its output requirements and training program, this course produces the the best-prepared professionals for the civil sector LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Cserné Adermann, Gizella TI - A pedagógus olyan, mint… Metaforák a pedagógusokról JF - DUNAKAVICS J2 - DUNAKAVICS VL - 11 PY - 2023 IS - 12 SP - 67 EP - 74 PG - 8 SN - 2064-5007 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34518217 ID - 34518217 AB - Az iskolai tanítással-tanulással kapcsolatban minden egyetemistának van tapasztalata, így kialakul bennük valamilyen elképzelés, hit, meggyőződés a pedagógus tevékenységéről. Egy Z-generációs, nappali tagozatos csoporttal való közös munkánk során többször érintettük a nevelés-oktatás különböző szintjein dolgozó pedagógusok jellemzőit, amiről időnként ellentétes vélemények hangzottak el, ezért döntöttünk egy olyan szituáció előidézése mellett, amiben megjelenhettek ezek az emlékek, általánosítások Vizsgálatunkban a metaforaelemzés módszerét használtuk. „A metaforavizsgálat gyakori a tudományos kutatásban, amikor olyan jelenségekről van szó, amelyek másként nem vagy nehezen közelíthetők meg, amikor a fogalom nehezen értelmezhető”. [1] A metaforák új módon nyitják meg előttünk az oktatás, nevelés világát. Olyan eszközök lehetnek, amelyek segítenek meglátni a jót, a rosszat, a pozitívot, a negatívat, a növekedést korlátozó mítoszokat, valamint a lehetőségek tárházát bővítő elképzeléseket. [2] A vizsgálatot a kis minta miatt (N=25) kvalitatív módszert alkalmazó esettanulmánynak tekintjük, aminek legfontosabb eredményeit bemutatjuk az írásban. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Cserné Adermann, Gizella AU - András, István AU - Balázs, László AU - Molnár (Rajcsányi-), Mónika TI - Belépő hallgatók alapkészségeinek vizsgálata a Dunaújvárosi Egyetemen PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298974 ID - 34298974 N1 - [Konferencia előadás] LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Cserné Adermann, Gizella AU - András, István AU - Balázs, László AU - Molnár (Rajcsányi-), Mónika ED - Holik, Ildikó Katalin ED - Tomory, Ibolya ED - Makó, Ferenc ED - Sanda, István Dániel TI - Belépő hallgatók alapkészségeinek vizsgálata a Dunaújvárosi Egyetemen T2 - A szakképzés-fejlesztés és szakmai pedagógusképzés összefüggései XI. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia PB - Óbudai Egyetem CY - Budapest CY - online kiadás SN - 9789634493365 PY - 2023 SP - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34298738 ID - 34298738 AB - A felvételi szabályok módosulásával jelentősen nőtt az első éves hallgatók száma. De azt, hogy kiket vettünk fel, a legtöbb szakon a felvételi pontszámok határozzák meg. Mivel ezeknek a pontszámoknak nagyobb részét a középiskolai/érettségi eredmények adják, ezeknek a hallgatói alaptudásra, készségekre vonatkozó tartalmáról viszonylag kevés a tudásunk, pedig a felsőoktatási tanulási-tanítási folyamatok tervezésében, a nem megfelelő alaptudás miatti lemorzsolódás megelőzésében, csökkentésében, a szükséges felzárkóztatás megtervezésében szükséges lenne látni, hogy mit hoznak a hallgatóink magukkal ahhoz, hogy a rá épített tudást megfelelő szinten el tudják sajátítani. Ennek az információnak a megszerzéséhez szintfelmérést terveztünk néhány alapkészség területén. Mivel csaknem minden tanulás nélkülözhetetlen alapja a szövegek megértése, értelmezése, így minden, a vizsgálatban részt vevő hallgató megoldott egy szövegértési feladatsort, aminek a témáját a tanulmányok során szükséges dokumentumokban való eligazodás jelentette. A hallgatóink többsége műszaki-gazdasági szakokon sikeres matematikai tanulmányok nélkül nem tud tovább haladni, így ők a matematikai alaptudásukra épülő feladatok megoldásával bizonyíthatták felkészültségüket. Két szakon azonban a matematika nem tartozik az alapozáshoz (Kommunikáció és média, szakoktató), így náluk a gondolkodási-logikai alapkészségeket vizsgáltuk logikai feladatok segítségével. Előadásunkban bemutatjuk a fenti három feladatsor alapvető jellemzőit, valamint felvillantjuk azokat az eredményeket, amelyeket a hallgatók produkáltak a vizsgálat során. Megfogalmazzuk azt is, hogy értékeléselméleti szempontból hogyan tudjuk a feladatlapjainkat elemezni, és longitudinális vizsgálattal majd ezek prediktív hatásáról is képet kapunk. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Cserné Adermann, Gizella TI - Metaforák a pedagógusokról T2 - Tanárképző Központ 2023 „A fenntartható jövő pedagógiája” tudományos konferencia Tudomány: válaszok a globális kihívásokra PB - DUE Press C1 - Dunaújváros PY - 2023 SP - 27 EP - 28 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34281851 ID - 34281851 LA - Hungarian DB - MTMT ER -