TY - JOUR AU - Ambrus Attiláné Kéri, Katalin AU - Szabolcs, Éva TI - Téri fordulat a nevelés- és gyermekkortörténet kutatásában JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 4 SP - 91 EP - 100 PG - 10 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.4.91.100 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33550906 ID - 33550906 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabolcs, Éva TI - Előszó JF - GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT J2 - GYERMEKNEVELÉS VL - 10 PY - 2022 IS - 4 SP - 89 EP - 90 PG - 2 SN - 2063-9945 DO - 10.31074/gyntf.2022.4.89.90 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33550905 ID - 33550905 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bencsikné Molnár, Réka AU - Szabolcs, Éva TI - Narratív interjú a pedagóguskutatásban JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 9 PY - 2021 IS - 3 SP - 130 EP - 139 PG - 10 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.34.2021.3.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32282188 ID - 32282188 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Németh, András AU - Szabolcs, Éva ED - Verstraete, Pieter ED - Van Gorp, Angelo ED - Herman, Frederik ED - Thyssen, Geert ED - Van Ruyskensvelde, Sarah TI - Educational Science as an Academic Discipline in Hungary (1867–1953): Turns and Developmental Phases T2 - Folds of Past, Present and Future PB - De Gruyter SN - 9783110623451 PY - 2021 SP - 249 EP - 266 PG - 18 DO - 10.1515/9783110623451-014 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32242169 ID - 32242169 AB - Our article is based on the results of our research in the field of educational sciences in Hungary from the birth of the Austro-Hungarian Empire until the establishment of the so-called Rákosi dictatorship. The first phase was characterised by the institutionalisation of pedagogy as a university discipline in the last third of the 19th century. During this period, Herbartianism, which was the academic foundation of education, reached its peak. The second phase continued into the 20th century. During this period, an educational science movement emerged, which focused on the empirical paradigm of social science research; however, the various approaches of this movement (experimental pedagogy, children's research, etc.) were not yet accepted as established academic fields of educational science. The third phase is characterized by the permanent institutionalisation of the educational sciences, with a focus on German Geisteswissenschaften. After World War II, Hungary became part of the sphere of interest of the Soviet Union, which led to the fourth stage of development of educational science, which was strongly influenced by the political power shifts and the ideology of Stalinism. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Szabolcs, Éva AU - Golnhofer, Erzsébet ED - Engler, Ágnes ED - Rébay, Magdolna Éva ED - Tóth, Dorina Anna TI - A Szocialista nevelés könyvtára a korabeli pedagógiai sajtóban T2 - Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia PB - Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért CY - Debrecen SN - 9789634902584 PY - 2020 SP - 84 EP - 84 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33595977 ID - 33595977 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Baska, Gabriella AU - Hegedűs, Judit ED - Szabolcs, Éva / Interviewed person TI - Úgy éreztem, annyi tudás vesz engem körül, hogy azt muszáj megosztanom valakivel! – Interjú Szabolcs Éva professzor emeritával JF - PEDAGÓGUSKÉPZÉS J2 - PEDAGÓGUSKÉPZÉS VL - 19(47) PY - 2020 IS - 3-4 SP - 77 EP - 88 PG - 12 SN - 0133-2570 DO - 10.37205/TEL-hun.2020.3-4.05 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32607900 ID - 32607900 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Golnhofer, Erzsébet AU - Szabolcs, Éva ED - Garai, Imre ED - Kempf, Katalin ED - Vincze, Beatrix TI - A Szocialista Nevelés Könyvtára 1950-1957. Politikai termék vagy tudományos produktum? T2 - Mestermunka PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest SN - 9789634146940 T3 - Metszéspontok PY - 2020 SP - 160 EP - 173 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31701794 ID - 31701794 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabolcs, Éva AU - Balog, Beáta TI - Narratíva és pedagógiatörténet: egy lehetséges kutatási szemléletmód JF - PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE J2 - PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE VL - 5 PY - 2019 IS - 1-2 SP - 57 EP - 65 PG - 9 SN - 2415-9093 DO - 10.22309/PTSZEMLE.2019.1.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31607064 ID - 31607064 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Golnhofer, Erzsébet AU - Szabolcs, Éva ED - Varga, Aranka ED - Andl, Helga ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A Szocialista Nevelés Könyvtára 1950–1957: politikai termék vagy tudományos produktum? T2 - Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Absztraktkötet PB - Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789634294733 PY - 2019 SP - 51 EP - 51 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30889900 ID - 30889900 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabolcs, Éva TI - Neveléstudományi részdiszciplína? Önálló tudományág? A pedagógiai etnográfia helykeresése JF - NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ J2 - NEVELÉSTUDOMÁNY VL - 7 PY - 2019 IS - 1 SP - 99 EP - 101 PG - 3 SN - 2063-9546 DO - 10.21549/NTNY.25.2019.1.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30619209 ID - 30619209 LA - Hungarian DB - MTMT ER -