TY - BOOK AU - Raffay, Zoltán AU - Csapó, János AU - Csóka, László AU - Gonda, Tibor AU - Baksai, Tímea AU - Mészáros, Boglárka-Ágnes AU - Szabados, Yvette AU - Szabó, Anett ED - Raffay, Zoltán TI - An explorative analysis of the travel habits of people with disabilities and the state of accessible tourism in Hungary. A research summary T3 - UPFBE Working Paper Series ; 2024/1. PB - University of Pécs, Faculty of Business and Economics CY - Pécs PY - 2024 SP - 50 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34823933 ID - 34823933 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csapó, János AU - Csóka, László AU - Gonda, Tibor AU - Végi, Szabina TI - A digitalizációhoz köthető recens hazai turisztikai fogyasztói szokások elemzése JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 57 PY - 2023 IS - 3 SP - 68 EP - 78 PG - 11 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2023.57.03.07 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448102 ID - 34448102 AB - A TANULMÁNY CÉLJA A digitális technológia megjelenése és alkalmazása a turizmus rendszerének egészében a modern turisztikai folyamatok egyre fontosabb formálója. Erre a jelenségre alapozva kutatásunk középpontjában a turisztikai fogyasztási szokásokban tapasztalható digitalizációval kapcsolatos hazai fogyasztói attitűdök vizsgálata áll. Tanulmányunk célja, hogy felfedje a Covid-19 járvány által jelentősen érintett turizmus szektorban a pandémia előtt, alatt és után tapasztalható digitalizációval kapcsolatos fogyasztói attitűdöket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Egy komplex kutatási projekt részeként a Covid-19 járvány idején és azt követően online kérdőíves megkérdezések és strukturált mélyinterjúk segítségével mértük fel a turisztikai fogyasztói magatartás digitalizációval kapcsolatos attitűdjeit. A kérdőív eredményeinek kiértékeléséhez leíró statisztikákat, míg a strukturált mélyinterjúk elemzéséhez kvalitatív tartalomelemzést alkalmaztunk. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Összességében a világjárvány jelentősen megváltoztatta a turisztikai fogyasztói magatartást, és egyre fontosabbá tette a digitális lehetőségek használatát az utazók számára világszerte. Az eredmények (a felmérés nagymintás, de nem reprezentatív mivolta) alapján azonban az valószínűsíthető, hogy a magyar lakosság még mindig korlátozott és viszonylag kevés információval és tapasztalattal rendelkezik a digitalizációhoz köthető turisztikai szolgáltatásokkal és megoldásokkal kapcsolatban. A lakosság ezirányú igényei egyelőre csekélynek tekinthetők, ami a pandémia alatt ugyan érdemben megváltozni látszott, azonban a pandémia utáni fogyasztói attitűdök egyértelműen a fizikai, klasszikus utazás irányának visszaerősödése felé mutatnak. GYAKORLATI JAVASLATOK Fontos hozzáadott értékkel bír a tanulmányozott jelenségek kutatásának és a turisztikai fogyasztók reakcióinak folyamatos nyomon követése, annak érdekében, hogy jobban megértsük a hazai turisztikai fogyasztók digitalizációjával kapcsolatos, folyamatosan változó attitűdjeit. Ezáltal felismerhetővé válhat majd a fordulópont, amikor a digitális megoldások iránti igény a világ más tájain tapasztalhatóhoz elkezd felzárkózni. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csapó, János AU - Mészáros, Boglárka-Ágnes TI - Az akadálymentesség, a fogyatékkal élők és az egyenlő bánásmód területeihez köthető hazai jogi szabályozás bemutató elemzése különös tekintettel a turizmus/mobilitás kérdéskörére JF - TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS INNOVÁCIÓ J2 - TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS INNOVÁCIÓ VL - 16 PY - 2023 IS - 1 SP - 3 EP - 13 PG - 11 SN - 1789-0578 DO - 10.15170/terinno.2023.16.01.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34418335 ID - 34418335 AB - Az akadálymentesség megteremtése napjainkban nem csupán erkölcsi és etikai kérdés, hiszen stratégiai és gazdasági jelentősége révén hathatósan járul hozzá a fenntartható fejlődés és az inkluzív társadalom megteremtéséhez is. Természetesen a társadalmi esélyegyenlőség előmozdításához és az egyén állapotától független egyenlő részvétel biztosításához többek közt támogató jogszabályi környezetre van szükség, melynek kapcsán leszögezhető, hogy habár Magyarország esetében ez a feltétel teljesülni látszik, a vonatkozó jogszabályok gyakorlati érvényesülése sok esetben kifogásolható. Felismerve a témakör fontosságát, a tanulmány átfogó képet nyújt az akadálymentességhez és a fogyatékossággal élők esélyegyenlőségéhez köthető hazai jogszabályi környezetről és annak társadalmi-gazdasági hatásairól, különös tekintettel a mobilitás és turizmus kérdésköreire. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csapó, János ED - Szűcs, Krisztián ED - Csapó, János ED - Jakopánecz, Eszter TI - Az empátia helye és szerepe a turizmusban T2 - Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar CY - Pécs SN - 9789636261726 PY - 2023 SP - 36 EP - 40 PG - 5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34181483 ID - 34181483 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Szűcs, Krisztián ED - Csapó, János ED - Jakopánecz, Eszter TI - Empatikus Marketing Interdiszciplináris Megközelítésben. Tanulmánykötet Törőcsik Mária Professzor Asszony köszöntésére TS - Tanulmánykötet Törőcsik Mária Professzor Asszony köszöntésére PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar CY - Pécs PY - 2023 SP - 215 SN - 9789636261726 DO - 10.15170/EMIM-KTK-2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34177006 ID - 34177006 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lőrincz, Katalin AU - Banász, Zsuzsanna AU - Csapó, János TI - Exploring consumer behaviour based on handicraft and creative programmes in Hungary JF - RURAL SOCIETY J2 - RURAL SOCIETY VL - 32 PY - 2023 IS - 2 SP - 98 EP - 111 PG - 14 SN - 1037-1656 DO - 10.1080/10371656.2023.2233779 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34067379 ID - 34067379 N1 - Megjelenés: online 2023. július 18. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Csapó, János AU - Végi, Szabina TI - Seasonality Research in the Context of Smart Tourism – Evidence for an Empirical Research Gap JF - MODERN GEOGRÁFIA J2 - MODERN GEOGRÁFIA VL - 18 PY - 2023 IS - 3 SP - 105 EP - 112 PG - 8 SN - 2062-1655 DO - 10.15170/MG.2023.18.03.07 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34062155 ID - 34062155 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csapó, János AU - Csóka, László AU - Gonda, Tibor AU - Végi, Szabina ED - Sanja, Sever Mališ ED - Ivana, Načinović Braje ED - Fran, Galetić TI - TOURISTS’ ATTITUDES TOWARDS DIGITALISATION BEFORE AND AFTER COVID-19 PANDEMIC – A HUNGARIAN PERSPECTIVE T2 - Proceedings of FEB Zagreb 14th International Odyssey Conference on Economics and Business PB - University of Zagreb, Faculty of Economics and Business CY - Zagreb T3 - Proceedings of FEB Zagreb International Odyssey Conference on Economics and Business, ISSN 2671-132X ; 5. PY - 2023 SP - 134 EP - 146 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34043493 ID - 34043493 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Barcza, Attila AU - Csapó, János AU - Hinek, Mátyás AU - Marton, Gergely AU - Alpek, Balázs Levente TI - Examining Seasonality in Tourism with Special Reference to the Recent Effects of Covid-19 – The Case of the Sopron-Fertő Tourism Destination (Hungary) JF - EUROPEAN COUNTRYSIDE J2 - EUR COUNTRYS VL - 15 PY - 2023 IS - 2 SP - 243 EP - 258 PG - 16 SN - 1803-8417 DO - 10.2478/euco-2023-0013 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34038893 ID - 34038893 AB - Seasonality, meaning that the vast majority of tourist locations do not distribute arrivals evenly throughout the year, in tourism, it is widely regarded as one of the most crucial problems for the majority of the world’s destinations, particularly in terms of sustainability. Nevertheless, despite its importance and that this unbalanced nature has become one of tourism’s most distinguishing characteristics, we can say that no globally comparable international measurement of seasonality is currently available. Based on the abovementioned phenomena, the main objective of the present study and research is to detect and analyse the tourism seasonality of a case study area, the Sopron-Fertő destination (Hungary), using multiple methodologies such as the Gini index, a representative consumer questionnaire and expert interviews. The analysis demonstrates seasonality in tourism demand between 2008–2021, based on which implications on product development and new directions and challenges, influenced by the most recent impacts of the COVID-19 pandemic, are revealed and suggested. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Végi, Szabina AU - Csapó, János TI - TOWARDS A BETTER UNDERSTANDING OF THE DYNAMICS AND IMPACTS OF CONSUMER BEHAVIOUR AND TRAVEL DECISIONS IN RESPONSE TO CRISES – AN SLR BASED ANALYSIS JF - ACTA TURISTICA J2 - ACTA TURISTICA VL - 35 PY - 2023 IS - 1 SP - 79 EP - 111 PG - 33 SN - 0353-4316 DO - 10.22598/at/2022.35.1.79 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34036482 ID - 34036482 LA - English DB - MTMT ER -