TY - JOUR AU - Hübner, Andrea AU - Keszei, Barbara AU - Benkei-Kovács, Balázs TI - Place identity and place attachment of locals towards heritage in a Hungarian town Vác JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 5 EP - 14 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36085497 ID - 36085497 AB - A helyidentitás, a helykötődés, a helydependencia és a helyismeret (hely ismerete) témái körüli intenzív elméleti viták jelzik a fogalmak meghatározásának nehézségeit. Tanulmányunkban azt vizsgáltuk, hogy a helykötődés és a helyismeret (hely ismerete) milyen összefüggésben vannak egymással a tősgyökeresek és beköltözők vonatkozásában valamint a látogatóknak javasolt helyszínek függvényében.Vizsgálódásunk tárgya Vác lakóinak örökségi helyszínekben és helyi értékekben gazdag városukhoz való viszonya. Érdekes jelenség körvonalazódott a “mit mutatnának meg magas státuszú vendégeknek” kérdés kapcsán, amely tulajdonképpen arra kérdez rá, hogy a lakók milyen helyszíneket tartanak turista látványosságoknak. A vizsgált helyszíneknek a helyi lakosok általi megélése és a látogatók feltételezett preferenciái közti különbségek hasznos adalékok lehetnek mind a kulturális turizmus, mind a turizmus antropológia, mind az örökséginterpretáció kutatásához. The ongoing theoretical debate on the meaning of place identity, place attachment, place dependence and familiarity indicate the problems concerning the definition and the boundaries of the concepts. We investigated how place attachment and familiarity with the place are interrelated in terms of native vs. non-native residency in comparison with the sites recommended to visitors. The focus of our investigation was inhabitants’ relationship to their Hungarian hometown Vác, a prestigious town rich in local values with built heritage sites. An interesting phenomenon is formed by the question referring to what places are worth showing to prestigious guests, a question referring to what people consider tourism attractions. The difference between the local perception of a place and the assumed appreciation of a visitor may add features to the study of cultural tourism, tourism anthropology and heritage interpretation. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hinek, Mátyás TI - Miről írnak a budapesti fine dining éttermek vendégei? Éttermi vendégvélemények témamodellezése neurális témamodellel JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 15 EP - 24 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36085388 ID - 36085388 AB - A tanulmány a budapesti fine dining éttermek szöveges vendégértékeléseinek témáit elemzi a BERTopic, egy neurális témamodellezési módszer, segítségével. A tanulmány 10.962 angol nyelvű, a Tripadvisorról származó, 2007 és 2024 márciusa között gyűjtött értékelést elemez. A hagyományos témamodellezési módszereknek korlátai vannak, különösen rövid szövegek esetében. A BERTopic a Sentence-BERT beágyazásokat kihasználva szemantikailag koherensebb témaazonosítást kínál. A vendégértékelések témamodellezése során 40 témát azonosítottunk, amelyek az éttermi szolgáltatás szinte minden aspektusát lefedik. Vizsgáltuk a számszerű vendégértékelések és az azonosított témák kapcsolatát, valamint azt, hogy az idő múlásával egyes témák aránya hogyan változott a véleményekben. A kutatás arra a következtetésre jutott, hogy bár a BERTopicnak vannak korlátai, ígéretesnek tűnik nagy mennyiségű szöveges adat elemzésében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szakál, Dorina AU - Fekete-Frojimovics, Zsófia AU - Lugasi, Andrea TI - Energiatartalom az étlapon – mit néz a szem, mit lát a szemkamera? JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 35 EP - 44 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36085294 ID - 36085294 AB - Ismert tény, hogy az étlapokon megjelenő tápértékjelölés segítheti az ételválasztást, és támogatja a fogyasztókat az egészségesebb életmód felé vezető úton. Az étlapokon alkalmazható tápértékjelölés módja rendkívül változatos lehet, azonban annak feltárása, hogy melyik támogatja legjobban a fogyasztói döntéshozatalt, még várat magára. Modern mérőeszközzel, egy Tobii Pro Fusion szemkamerával, támogatott kutatásunk célja az volt, hogy megállapítsuk, vajon az általunk alkalmazott három eltérő energiajelölési alternatíva közül melyik ragadja meg legjobban a vizuális figyelmet, melyik segíti a vendégeket a választási döntéshozatalban. A három étlap között csupán az energiatartalom feltüntetési módjában volt különbség: az első alternatívánál monokróm színnel tűntettük fel az egyes ételek kcal-ban kifejezett energiatartalmát, a másodiknál a számok mellé színeket (piros, sárga, zöld) társítottunk, a harmadik esetében színes (piros, sárga, zöld) ceruzaelem szimbólum nyújtott segítséget a kutatásban résztvevőknek. A kutatást 2023 szeptemberében végeztük és az elemzésbe 60 fő adatait vontuk be. Eredményeink alapján elmondható, hogy a szimbólum (ceruzaelem) nem hívja fel kellően a fogyasztó figyelmét, így használata nem javasolt. A szemet leginkább az energiatartalom számokkal való feltüntetése vonzza, így ez a legmegfelelőbb a fogyasztói döntés meghozatalának segítésére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ivancsóné Horváth, Zsuzsanna AU - Dérer, István AU - Kupi, Marcell TI - A horgászturizmus stratégiájának megalapozása JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 53 EP - 62 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36085030 ID - 36085030 AB - A horgászat napjaink egyik meghatározó szabadidős tevékenysége, melynek népszerűsége folyamatos növekedést mutat, ezért ideje volt, hogy készüljön egy horgászturisztikai stratégia. A stratégia megalapozásához adatelemzéseket és kérdőíves megkérdezést végeztünk szervezetek, illetve horgászok körében. A bemutatott primer kutatások feltérképezték és azonosították a horgászturizmus legfontosabb vonatkozásait mind kínálati, mind keresleti oldalról. Az adatelemzések alapján bizonyítható, hogy a horgászat nem helyhez kötött tevékenység. Bebizonyosodott, hogy a horgászok távolról sem képeznek homogén csoportot, szegmentálhatóak, így a szolgáltatások kialakításakor szükséges figyelembe venni a célközönség sokféleségét és eltérő igényeit. A szolgáltatói oldalon elengedhetetlen a szolgáltatások minőségének folyamatos fejlesztése oly módon, hogy azok ne csak a horgászoknak, hanem más turisztikai szereplőknek is megfelelő szálláshelyeket és szolgáltatásokat kínáljanak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Horváth, Mónika AU - Papp, Zsófia Márta TI - Fenntartható flanc? Luxusvásárlók és a felelős fogyasztás divatja JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 45 EP - 52 PG - 8 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36085010 ID - 36085010 AB - A tanulmány a fenntartható luxus és a luxusfogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjének vizsgálatára fókuszál. A luxus és a fenntarthatóság fogalma kapcsolatának áttekintése mellett bemutatásra kerülnek olyan jó gyakorlatok is, melyek azt bizonyítják, hogy a luxusmárkák számára is fontos a fenntarthatóság. A kapcsolódó kvantitatív kutatás keretében a szerzők a luxusfogyasztók fenntarthatósági attitűdjét és vásárlási szokásait mérték fel. Az eredmények szerint a luxusfogyasztók körében általánosságban pozitív hozzáállás jellemző a fenntarthatósággal kapcsolatban, ami megjelenik a használt termékek vásárlásában és a hosszútávú használatban egyaránt. A tanulmány fő következtetése, hogy a luxusmárkák bátrabban építhetnek a fenntarthatóság kommunikációjára, mivel a vásárlók oldaláról ez nemcsak divatkérdés, hanem valós igény is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy-Wilhelm, Réka TI - A turisztikai szezonalitás mérésének módszertani lehetőségei és azok alkalmazása a Balaton térségében JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 25 PY - 2025 IS - 1 SP - 25 EP - 34 PG - 9 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2025v25n1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36056870 ID - 36056870 AB - Jelen tanulmány a Scopus és a Web of Science adatbázisaira támaszkodva, a szisztematikus irodalomkutatás (SLR: Systematic Litreture Review) módszertanát alkalmazva ismerteti a mediterrán régióban a turisztikai szezonalitás számszerűsítésére használt kvantitatív és kvalitatív módszereket. Az SLR alapján bemutatja a vendégforgalom időbeli ingadozását a Balaton térségében. A szisztematikus irodalomkutatás alapján elmondható, hogy a turisztikai szezonalitás mérésére ritkán használnak kvalitatív módszertant, többségében kvantitatív kutatásokat végeznek. Leggyakrabban a Gini-indexet, az RME-t, a Theil-indexet és a variancia koefficienst alkalmazzák. Egyik mutató sem jobb mint a többi, amennyiben az adatok engedik, javasolt a közös alkalmazásuk. A Balaton térségének települései turisztikai keresletingadozásukat tekintve nem homogének, a szezonalitásuk 2008 óta ingadozik, amiben nem észlelhető egyértelmű tendencia. Tehát a vizsgált jelenség és az ebből adódó problémák napjainkban fontos szakpolitikai kérdéseket vetnek fel a desztinációban. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tobak, Júlia AU - Németh, Eszter Júlia AU - Szultos, Boglárka TI - A kultúra mint a területfejlesztés eszköze – Fókuszban a Pajta Program JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 4 SP - 37 EP - 46 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n4.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35638721 ID - 35638721 AB - Napjainkban a kultúrához való hozzáférés az életminőség fontos része. A rendszeres kultúrafogyasztás eredményeként a helyek a lakosok és az ideiglenes látogatók számára egyaránt vonzóbbá válnak. Ennek megfelelően a helyi döntéshozatal kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a városok, térségek imázsát és versenyképességét javító kulturális szolgáltatásokat mindenki számára elérhetővé tegye. A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programsorozat keretében megvalósult Pajta Program célkitűzése a kulturális programok elérhetővé tétele és a közösségépítés volt. Jelen tanulmány a Pajta Programban részt vevőkkel készült interjúk eredményeire építve tárja fel a program hatásait. A kutatás eredményei szerint a program pozitívan befolyásolta a térséget, a már meglévő folyamatok erősítése mellett új távlatokat, lehetőségeket nyitott a helyi közösségi élet számára. Jelen tanulmány javaslataival kapcsolatban kiemelendő, hogy a döntéshozók számára visszacsatolást ad az ilyen jellegű programokról, azok potenciális hatásairól. A helyi közösségek – ideértve a lakosságot és a szolgáltatókat – számára a kutatás feltárta a bekapcsolódási lehetőségeket. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Sulyok, Márta Judit AU - Madarász, Eszter AU - Lőrincz, Katalin TI - Házhoz megy a kultúra – A kultúrafogyasztás területi aspektusai a magyar lakosság körében JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 4 SP - 12 EP - 24 PG - 13 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n4.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35638717 ID - 35638717 AB - Napjainkban a kultúrának gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt kiemelkedő szerepe van, egyrészt szolgálja a helyiek életminőségének javítását, másrészt az ideiglenes térhasználók, a látogatók elvárásainak is megfelel. Jelen tanulmány az alapvető szocio-demográfiai és területi jellemzők elemzésén túl turisztikai kontextusba helyezi a kultúrafogyasztást. Vizsgálja, hogy a szokásos lakó[1]és munkakörnyezetben vagy azon kívül realizálódik-e a kulturális kínálat igénybevétele, illetve, hogy az utazási tapasztalatok miként hatnak a kultúrafogyasztásra, a lakóhelyen elérhető kulturális kínálat értékelésére. A kutatási kérdésköröket kvantitatív felmérés keretében vizsgáltuk 2023 januárjában 1000 fős reprezentatív minta segítségével. A kutatási eredmények szoros összefüggést mutatnak a szocio-demográfiai és területi háttér, a kulturális javak fontossága és az azokkal való elégedettség, valamint a kulturális fogyasztás között. A tanulmány eredményei fontos következményekkel járnak a kutatók, a politikai döntéshozók, a kulturális intézmények és a kulturális fogyasztás révén a jóllétük javításában érdekelt egyének számára. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a szocio-demográfiai és a területi egyenlőtlenségekkel foglalkozni kell a szabadidős tevékenységek népszerűsítése során. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Dezső AU - Horeczki, Réka TI - Hagyomány és nyitottság – Négy megoldásra váró terület a hazai gasztronómiában JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 4 SP - 47 EP - 55 PG - 9 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n4.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35638711 ID - 35638711 AB - A gasztronómia minden társadalmi formában különleges alkotási és fogyasztási folyamatot takar, mely különböző helyszíneken és formában naponta ismétlődik. A gasztronómián keresztül visszatükröződnek egy adott korszak hétköznapi társadalmi viszonyai, légköre, jellegzetességei, sőt bizonyos értelemben a nemzet karaktere is. Az ételek, italok, édességek stb. megmutatják az adott társadalmi környezet lehetőségeit, a szakácsok, cukrászok és más szereplők felkészültségét, kreativitását, valamint a rendelkezésre álló alapanyagok, fűszerek mennyiségét és minőségét. A tanulmány a Baranya vármegyei gasztronómiához, vendéglátáshoz kötődő szereplők véleményét mutatja be azon faktorok mentén, melyeknél leginkább szükséges a változtatás. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pécsek, Brigitta TI - A zarándoklatok elemzése a kulturális fenntarthatóság szempontjából – A japán példa JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 4 SP - 56 SN - 1416-9967 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35638280 ID - 35638280 LA - Hungarian DB - MTMT ER -