TY - JOUR AU - Tőzsér, Anett TI - A budapesti világörökségi helyszínek fenntartható turisztikai hasznosítása JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 49 EP - 56 PG - 8 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298871 ID - 35298871 AB - A magyarországi világörökségek közül a budapesti világörökségi helyszínek vizsgálata került a kutatás középpontjába. Arra kerestem a választ, hogy a fenntartható turizmus alapelvei hogyan, milyen formában valósulnak meg a budapesti világörökségi helyszíneken. A fenti kérdéskör vizsgálatának megalapozásához 8 félig strukturált interjú készült a budapesti világörökségi helyszínek kezeléséért és menedzseléséért felelős szervezetek képviselőivel. A vizsgálat időszakában a Covid19-pandémia előtti vendégforgalom fokozatos elérése azt vetítette előre, hogy a világörökségi helyszíneken is újra visszatér a túlturizmus, ami veszélyeztetheti a fenntarthatóság szempontjait. Ebben a helyzetbenszükséges a hatékony látogatómenedzsment-eszközök alkalmazása (például a közlekedés optimalizálása, a hatékony bemutatóeszközök alkalmazása, a lakosság életminőségének javítása), amelyek bevezetésére és szervezésére a megkérdezett budapesti világörökségi helyszínek komoly lépéseket tettek és tesznek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Raffai, Eliza AU - Happ, Éva TI - A telepített idegenvezetők marketingtevékenysége JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 41 EP - 48 PG - 8 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298836 ID - 35298836 AB - A turizmus szektor láncolatában egyedülálló pozíciót tölt be az idegenvezetői szféra, melynek tagjai végső végrehajtóként a legnagyobb befolyással hathatnak jelenlegi és potenciális utaskörükre. A kutatás a telepített idegenvezetői tevékenység turistákra gyakorolt befolyását, az idegenvezetői marketinget, s annak hatásrendszerét, mint a turizmusmarketing egy felderítetlen területét tárgyalja. A vizsgálat szekunder források elemzésével, illetve primer kutatás segítségével vizsgálja a telepített idegenvezetők marketingtevékenységét. A felmérés 2021 októbere és 2022 áprilisa között zajlott 7 mélyinterjúval és 2 online kérdőíves megkérdezéssel. A tanulmány választ ad arra, hogyan definiálható az idegenvezetői marketing jelensége, miért jelent felderítetlen területet a turizmusszektorban, s hogyan képes befolyásolni a szolgáltatást igénybe vevő utaskört. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Wirth, Gábor AU - Köbli, Ádám TI - A Balaton vár- és kastélyturizmusának helyzete és fejlesztési lehetőségei JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 32 EP - 40 PG - 9 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298809 ID - 35298809 AB - A Balaton környékén található kastélyok és várak kiemelkedően fontos szerepet töltenek be a desztináció örökségturisztikai kínálatában, egyrészt a szabadidős utazások kiegészítő tevékenységének helyszíneként, másrészt mind gyakrabban önálló utazási motivációt jelentő turisztikai attrakciókként. Kutatásunk célja a Balaton vár- és kastélyturizmusában fellelhető óriási potenciál feltárása, valamint az elmúlt időszakban megvalósult fejlesztések értelmezése és komplex bemutatása. Kiemelten vizsgáljuk a legújabb digitális megoldások trendjeit, valamint választ keresünk arra a kérdésre is, hogy milyen innovációk járulhatnak hozzá a leghatékonyabban váraink és kastélyaink versenyképességének növeléséhez. A térség elemzésekor az eddigi kutatási eredmények, a rendelkezésre álló statisztikai adatok és a Balaton jelentősebb várait, kastélyait érintő fejlesztési tervek egyaránt feldolgozásra kerültek, valamint a terepbejárás és a legjobb gyakorlatok vizsgálata is fontos részét képezte munkánknak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Oszkó-Jakab, Natália TI - Online solutions and sustainability in festival tourism JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 23 EP - 31 PG - 9 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298763 ID - 35298763 AB - The article describes the activities of the Arts for Rural Development Foundation and the Hungarian Tourism Programme Foundation (MTPA) and details how they support online solutions for festival tourism and sustainability. By means of examples, the Arts for Rural Development Foundation shows how festivals can be a tool for rural development. The Valley of Arts Festival and the Kerekdomb Festival are outstanding examples of cultural events which have had a long-term impact on the region’s economy and community. The Foundation’s mission is to boost the economy of rural areas and to preserve and promote local cultural and built heritage. Involving volunteers and partners, excellent communication and sustainable methods, the events actively support rural development.The MTPA focuses on the development and competitiveness of the domestic events sector by providing professional materials, conferences and international contacts. RaKÉTa supports the professional development of event organisers and the coordination of events through a scholarship programme and a unique calendar of events. The Valley of Arts Festival’s sustainability strategy reduces its environmental footprint through a range of environmentally friendly solutions, supporting public transport and making progress on waste management. The MTPA also focuses on trainingevent organisers and increasing their international visibility, helping the Hungarian events sector to grow and become more competitive. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fekete, Balázs AU - Boros, Kitti TI - Travel through dynamic landscapes: Exploring key factors in developing visual identities for destination brands JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 15 EP - 22 PG - 8 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298730 ID - 35298730 AB - The competitiveness of destinations is significantly shaped by innovation and experimentation, exemplified by applying Dynamic Visual Identities (DVI) in branding practices. This study aims to define the key factors most considered in developing destination brands with dynamic visual identities. Our research analysed 53 international cases in which designers employed dynamic visual strategies. Commitment, sustainability, and complexity factors were identified in our analysis.Participation through DVI enables different stakeholder groups to be involved in the creative process, making the destination more attractive to visitors and residents also. This research offers a unique perspective in respect of the intersection of design communication (DIS:CO) and tourism. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kökény, Levente TI - Az intelligens szálloda: Az MI és a szállodaipar közötti együttműködés kihívásai és lehetőségei JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 5 EP - 14 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n3.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298632 ID - 35298632 AB - A tanulmány a mesterséges intelligencia (MI) szállodaiparra gyakorolt átalakító hatásait vizsgálja, különös figyelemmel azon lehetőségekre, amelyek az operatív folyamatok finomítását, a vendégélmények jelentős javítását, és az emberi erőforrások hatékonyabb kihasználását ígérik.A szisztematikus szakirodalmi áttekintés módszertanát alkalmazva 45 releváns forrás került feldolgozásra. A kutatásból kiderül, hogy az MI integrációja leginkább az ügyfélélmény növelésére van hatással, habár a luxus szállodák esetében inkább csak kiegészítő szolgáltatásként jelenik meg, ami a következő generációk (Z és alfa) esetében, a későbbiekben változhat. A nem luxus szállodáknál más a helyzet, itt az emberi jelenlét kevésbé fontos a vendégeknek, így az MI-eszközöket könnyebb elfogadtatni. A kutatás továbbá kitér arra, hogy habár az MI ígéretes lehetőségeket kínál ahatékonyság és az innováció terén, jogos aggodalmak merülnek fel a munkahelyek biztonsága, az integrálási nehézségek és az új technológia elfogadása kapcsán. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jászberényi, Melinda AU - Munkácsy, András TI - Vendégszerkesztői előszó a Turizmus Bulletin „Utazás a tudományban – 2024” tematikus számhoz JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 3 SP - 4 SN - 1416-9967 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35298530 ID - 35298530 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gyurkó, Ádám AU - Gonda, Tibor TI - A turizmusfejlesztés helyzet- és teljesítményértékelése a Pécs-Villány turisztikai térségben JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 2 SP - 41 EP - 51 PG - 11 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n2.5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35014765 ID - 35014765 AB - A tanulmány a Pécs-Villány turisztikai térség helyzetét és teljesítményét vizsgálja a 2018 és 2023 közötti időszakban. A kutatás célja a Covid19-pandémia hatásainak elemzése, a térség területi átrendeződésének feltárása, valamint a turisztikai fejlesztési források mennyiségi és területi eloszlásának vizsgálata. Ezen felül a tanulmány javaslatokat fogalmaz meg a Pécs-Villány turisztikai térség települési szintű lehatárolásának újragondolására. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy arányait tekintve a pandémia hatásai az országos átlagtól elmaradó mértékben érintették a térséget, viszont 2023-ban jelentős visszaesés volt tapasztalható az idegenforgalmi szektorban. A kutatás további kiemelt konklúziója, hogy a fejlesztési források hatékonyabb elosztása is kulcsfontosságú lenne a térség kiegyensúlyozott fejlődése érdekében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kundi, Viktória AU - Kupi, Marcell AU - Szabó, Tamás TI - A kriptovaluta turizmus dinamikájára gyakorolt hatásának vizsgálata: jogi meglátások Spanyolországból, Franciaországból, Horvátországból és Hollandiából JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 2 SP - 31 EP - 40 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n2.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35014719 ID - 35014719 N1 - Kupi Marcell affil: 1. SZE, 2 KRTK AB - A kutatás a kriptovaluták turizmusra gyakorolt hatását elemzi, valamint megvizsgálja, hogy a digitális valutákra vonatkozó szabályozások hogyan befolyásolják a turisztikai szektor dinamikáját. Spanyolországban, Franciaországban, Horvátországban és Hollandiában a kriptovaluták turizmusban való használatának és a jogi szabályozások hatásainak feltérképezése a cél. A kutatási módszertan klaszterező neurális hálózatok és adatelemzési technikák, mint például a SOM és a PCA, alkalmazását foglalja magában. Az adatgyűjtés scraping módszerrel történt, így részletes betekintést nyerhettünk a vizsgált országok kriptovaluta-elfogadási pontjaiba. Az eredmények rávilágítanak, hogy a blokklánc-technológiák növekvő hatással vannak a turizmusra, és az EU jogszabályainak jelentős hatása van a digitális tranzakciókra. A kriptovaluták és a blokklánc-technológiák egyre fontosabb szerepet töltenek be, és meghatározó a jogi szabályozás is. A turizmus és a digitális technológiák kapcsolatának további kutatása fontos a változó jogi környezet miatt. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, D AU - Egedy, Tamás TI - A nyilvános illemhelyek hiánya és annak hatása Budapest turizmusára JF - TURIZMUS BULLETIN J2 - TURIZMUS BULLETIN VL - 24 PY - 2024 IS - 2 SP - 21 EP - 30 PG - 10 SN - 1416-9967 DO - 10.14267/TURBULL.2024v24n2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35014680 ID - 35014680 AB - Napjainkban a nyilvános illemhelyek kérdése a nagyvárosok, köztük Budapest turizmusának egyik rejtett, de nyilvánvalóan nagy kihívása. Nemzetközi összehasonlításban Budapest a közvécék terén nem teljesít jól, pedig a nyilvános illemhelyek megléte nemcsak a tartózkodás alatt érinti a turisták mindennapjait, hanem magát a desztináció kiválasztását és a későbbi visszatérést is befolyásolhatja. Szekunder források elemzésére és empirikus primer felmérések eredményeire támaszkodva bemutatjuk a budapesti nyilvános illemhelyek rövid történetét, helyzetét, lakossági és szakértői megítélését, valamint javaslatokat teszünk a kapacitások átgondolására és jövőbeli fejlesztésére. LA - Hungarian DB - MTMT ER -