TY - CHAP AU - Gál, Zita AU - Kasik, László ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Fejlesztőprogram a tanulói kudarcélmény csökkentése érdekében – elméleti, módszertani és kutatási alapok T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 36 EP - 36 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839723 ID - 34839723 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László ED - Habók, Anita ED - Nagy, Márió Tibor TI - Az iskolai kudarc longitudinális vizsgálatának elméleti és módszertani alapjai T2 - XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069820 PY - 2024 SP - 33 EP - 33 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839720 ID - 34839720 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Jámbori, Szilvia AU - Gál, Zita AU - Tóth, Edit TI - Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire JF - CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY J2 - CAN J SCH PSYCHOL VL - 39 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 169 PG - 19 SN - 0829-5735 DO - 10.1177/08295735241242591 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120 ID - 34763120 AB - The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Gál, Zita TI - A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemzői perfekcionista és nem perfekcionista serdülők körében – egy longitudinális vizsgálat eredményei JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 79 PY - 2024 IS - 1 SP - 43 EP - 71 PG - 29 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2023.00033 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760728 ID - 34760728 AB - Háttér és célkitűzések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdülők szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemzője a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetből való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021–2022) követéses vizsgálat első mérési pontján 11–12 éves és 16–17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul elő körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerülő viselkedésben és főként a maladaptív perfekcionizmusban jelentős. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemzőit a Social Problem-Solving Inventory–Revised (D’Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State–Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérdőívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezettől származó és külön a szülői elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemzői azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemző legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerülő viselkedés, utóbbi – főként az idősebbeknél – a vonás- és állapotszorongással és a szülői kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdülőkori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelelő pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás erősödését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésből is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdülőkorban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Balogh-Pécsi, Anett AU - Tóth, Edit AU - Kasik, László TI - Social problem-solving, coping strategies and communication among 5 th and 7 th graders JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH J2 - INT J ADOLESC YOUTH VL - 29 PY - 2024 IS - 1 PG - 15 SN - 0267-3843 DO - 10.1080/02673843.2024.2331592 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34753571 ID - 34753571 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tóth, Edit AU - Szabó, Éva AU - Kasik, László ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Mosom kezeim - tanítók gondolkodása az iskolai kudarcról T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 430 EP - 430 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34436159 ID - 34436159 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fejes, József Balázs AU - Jámbori, Szilvia AU - Kasik, László AU - Vígh, Tibor AU - Gál, Zita TI - Exploring social problem-solving profiles among Hungarian high school and university students JF - HELIYON J2 - HELIYON VL - 9 PY - 2023 IS - 8 PG - 14 SN - 2405-8440 DO - 10.1016/j.heliyon.2023.e18913 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34088557 ID - 34088557 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László AU - Gál, Zita AU - Jámbori, Szilvia AU - Tóth, Edit AU - Jagodics, Balázs AU - Szabó, Éva TI - Az iskolai kudarcok tényezői – egy lehetséges preventív modell keretei JF - MAGYAR PEDAGÓGIA J2 - MAGYAR PEDAGÓGIA VL - 122 PY - 2022 IS - 1 SP - 3 EP - 19 PG - 17 SN - 0025-0260 DO - 10.17670/MPed.2022.1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684945 ID - 33684945 AB - Az iskolai kudarcnak (school failure) igen sok értelmezése vált ismertté az elmúlt évtizedekben, melyek nemcsak bővítették e kudarcélmény okainak eredetileg szűk körét, hanem lehetővé tették személyes (kognitív és nem kognitív) és környezeti (családi és iskolai) dimenziók szerinti értelmezését, illetve ezen dimenziók egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatát is. A kutatások eredményei rámutattak arra, hogy egy igen komplex jelenségről van szó, melynek egyéni és rendszerszintű kezelése kizárólag e komplexitás figyelembevételével lehet hatékony és eredményes (pl. Berliner, 2009; Herbert, 1996; Keddie, 1973; Petridou & Karagiorgi, 2016;Paksi et al., 2020; Turkheimer et al., 2003).Az elméleti tanulmány célja bemutatni az iskolai kudarc főbb értelmezési kereteit, kiemel-ten azokat, amelyek a társas kontextusban jelentkező kognitív pszichológiai jellemzők mellett hangsúlyosabban foglalkoznak a nem kognitív jellemzőkkel, hiszen egyre több vizsgálati eredmény (pl. Heckman & Rubinstein, 2001; Ibabe, 2016; Paksi et al., 2020) hívja fel a figyelmet e jellemzők kudarcélményben és iskolai lemorzsolódásban (dropping out) játszott szerepére. A tanulmányban ismertetjük az ezen megközelítések mentén általunk kialakított kutatási modellt is, mely alapját képezi egy 2021–2025 között megvalósítandó négyéves longitudinális kutatásnak és fejlesztési munkának általános iskolai (7–14 éves) tanulók és pedagógusaik körében. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kasik, László TI - A szociálisérdek-érvényesítés jellemzői gyermek- és serdülőkorban. a Nagy József-i modell empirikus igazolása és továbbfejlesztése TS - a Nagy József-i modell empirikus igazolása és továbbfejlesztése JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 32 PY - 2022 IS - 11 SP - 83 EP - 97 PG - 15 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/iskkult.2022.11.83 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33638094 ID - 33638094 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Gál, Zita AU - Jámbori, Szilvia AU - Jagodics, Balázs ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A Kognitív Profil Teszt eredményeinek kapcsolata pszichológiai változókkal T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 104 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33591145 ID - 33591145 LA - Hungarian DB - MTMT ER -