TY - JOUR AU - Murányi, Sarolta TI - A Narrative Assessment Protocol módszertanának adaptálási lehetőségei a magyar nyelvre JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2024 IS - 1 SP - 22 EP - 42 PG - 21 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2024.1.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822531 ID - 34822531 AB - A narratív készség vizsgálatára a nemzetközi szakirodalomban számos példa található, ennek ellenére magyar nyelven még nem áll rendelkezésre ilyen mérőeljárás. A tanulmány az angol nyelvű, narratív készséget mérő Narrative Assessment Protocol pontozási rendszerének magyar nyelvű adaptálását mutatja be. Az angol nyelvű protokoll módszertanát követő vizsgálatban 48 óvodás (3–6 évesek) vett rész. A kísérlet elemzési szempontjai között az elmesélt történetek struktúrájának, kronológiájának, időbeliségének a vizsgálata és a történetegységek elemzése szerepelt. Az eredmények alapján elmondható, hogy a Narrative Assessment Protocol makroszerkezetre vonatkozó szempontjai jól használhatók magyar nyelven is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kuna, Ágnes TI - Fejezetek a receptirodalom történetéből. A 16-17. századi magyar recepthagyomány nyelvészeti megközelítése TS - A 16-17. századi magyar recepthagyomány nyelvészeti megközelítése T3 - Gondolat-Jel, ISSN 2677-0407 ; 8. PB - Szépirodalmi Figyelő Alapítvány CY - Budapest PY - 2024 SN - 9786156617095 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789601 ID - 34789601 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Kuna, Ágnes TI - Az orvos-beteg kommunikáció nyelvészeti elemzése. Elmélet, gyakorlat, módszer TS - Elmélet, gyakorlat, módszer T3 - Beszéd - Kutatás - Alkalmazás, ISSN 2064-4442 ; 13. PB - ELTE Eötvös Kiadó CY - Budapest PY - 2024 SN - 9789634896937 DO - 10.21862/BeszKutAlk2024/Kuna/6944 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789572 ID - 34789572 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Domonkosi, Ágnes AU - Kuna, Ágnes ED - Kulcsár-Szabó, Zoltán ED - Simon, Gábor ED - Tátrai, Szilárd TI - Feleim, bébi, édes Hazám. A vokatívusz típusai és szerepei a lírai közléshelyzetekben TS - A vokatívusz típusai és szerepei a lírai közléshelyzetekben T2 - Személyjelölés és poétika PB - ELTE Eötvös József Collegium CY - Budapest SN - 9786155897627 T3 - DIAGram Könyvek ; 7.. PY - 2024 SP - 179 EP - 201 PG - 23 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34580017 ID - 34580017 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jordanidisz, Ágnes AU - Bóna, Judit AU - Vakula, Tímea TI - Screening the narrative skills of Hungarian kindergarteners by dynamic assessment JF - Journal of Monolingual and Bilingual Speech J2 - JMBS VL - 5 PY - 2024 IS - 3 SP - 357 EP - 379 PG - 23 SN - 2631-8407 DO - 10.1558/jmbs.23908 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34547093 ID - 34547093 AB - Narrative skills are prerequisites of successful school achievement and contribute to other aspects of cognitive and language development (Paul & Smith, 1993). Creating narratives requires the simultaneous activation of linguistic and cognitive abilities such as attentional engagement (van Oers, 2007). Size of vocabulary as well as expressive and receptive grammatical abilities also affect the complexity of the produced narrative. Dynamic Assessment (DA) offers a holistic picture regarding the abilities of children. After assessing both the initial and the final state, assessors calculate the gain of the learning phase (Karpov & Tzuriel, 2009). The aim of the research was to determine the effect of different interventions during the learning phase of the dynamic methods used for assessing the narrative skills of kindergarteners. Altogether, 50 Hungarian-speaking kindergarteners (age 6) participated in the research, in three groups. DA was used to measure their storytelling skills. Their first and second narratives based on a picture series were recorded and analyzed. The protocol of the DA was developed by the research team. The recorded material was analyzed statistically (SPSS 20) in relation to linguistic complexity, cohesion, and comprehension. The results proved our hypothesis: children’s narratives became more complex after both interventions, but in different ways. Facilitating questions improved all examined areas of the narratives, while the effect of a sample story was limited to cohesion and comprehension. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hrenek, Éva TI - A tulajdonképpeni (elsődleges) jelentés fogalmának újradefiniálása JF - NYELVTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK J2 - NYELVTUD KÖZL VL - 119 PY - 2023 SP - 109 EP - 143 PG - 35 SN - 0029-6791 DO - 10.15776/NyK.2023.119.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553361 ID - 34553361 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Domonkosi, Ágnes AU - Kuna, Ágnes AU - Ludányi, Zsófia TI - Az e-mail és az írásbeli üzenetváltás változó gyakorlatai JF - TEMPEVÖLGY: KULTÚRA MŰVÉSZET TUDOMÁNY J2 - TEMPEVÖLGY PY - 2023 IS - 3 SP - 76 EP - 91 PG - 16 SN - 1789-9265 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34533395 ID - 34533395 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna ED - Szeverényi, Sándor ED - Várnai, Zsuzsa TI - A Demonstratio magyar nyelvtani forrásai T2 - „a te Columbusod, Vespuccid” PB - Szegedi Tudományegyetem Finnugor Nyelvtudományi Tanszék CY - Szeged SN - 9789633069714 T3 - Studia Uralo-Altaica, Supplementum ; 12. PY - 2023 SP - 49 EP - 60 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34508349 ID - 34508349 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Buza, Ákos AU - Deme, Andrea TI - Beszédtípusok szupraszegmentális sajátosságai felolvasásban és félspontán beszédben T2 - Össznyelvész Conference 2023 PY - 2023 SP - 7 EP - 8 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34483974 ID - 34483974 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Gósy, Mária AU - Abari, Kálmán TI - Későn beszélni kezdő gyermekek beszédfeldolgozási sajátosságai JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 16 PY - 2023 IS - 4 SP - 5 EP - 18 PG - 14 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2023.4.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34478030 ID - 34478030 AB - A megkésett beszédfejlődés azt jelenti, hogy a gyermek anyanyelv-elsajátítása késve indul, a fejlődés jellegzetes elmaradásokat mutat. A beszéd késése rendszerint akkor tűnik fel, ha a gyermek kétévesen még nem mond szavakat, avagy a beszéde csak néhány szóra korlátozódik. Kérdés, hogy vajon ezeknek a gyermekeknek a rejtett beszédfeldolgozása életkor-specifikusan működik-e. A keresztmetszeti kutatásban 52 hatéves és 52 nyolcéves gyermeket vizsgáltak, akik három-, illetve négyévesen kezdtek el beszélni. A kontrollcsoportokat szám, életkor és nem szerint illesztett, tipikus fejlődésűek alkották. A kutatásban a GMP-diagnosztika hat tesztjében nyújtott teljesítményüket elemezték. A megkésett beszédfejlődésűek az anyanyelv-elsajátítás kezdetétől és az életkoruktól függetlenül csoportszinten szignifikánsan gyengébben teljesítettek, mint a tipikus fejlődésűek. A tanulmány a kapott adatokat a nyelvelsajátítás kezdetének, a beszédfeldolgozási folyamatoknak és a vizsgált életkornak a függvényében tárgyalja. LA - Hungarian DB - MTMT ER -