@article{MTMT:34822531, title = {A Narrative Assessment Protocol módszertanának adaptálási lehetőségei a magyar nyelvre}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822531}, author = {Murányi, Sarolta}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.2}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822531}, issn = {2060-0623}, abstract = {A narratív készség vizsgálatára a nemzetközi szakirodalomban számos példa található, ennek ellenére magyar nyelven még nem áll rendelkezésre ilyen mérőeljárás. A tanulmány az angol nyelvű, narratív készséget mérő Narrative Assessment Protocol pontozási rendszerének magyar nyelvű adaptálását mutatja be. Az angol nyelvű protokoll módszertanát követő vizsgálatban 48 óvodás (3–6 évesek) vett rész. A kísérlet elemzési szempontjai között az elmesélt történetek struktúrájának, kronológiájának, időbeliségének a vizsgálata és a történetegységek elemzése szerepelt. Az eredmények alapján elmondható, hogy a Narrative Assessment Protocol makroszerkezetre vonatkozó szempontjai jól használhatók magyar nyelven is.}, year = {2024}, pages = {22-42} } @book{MTMT:34789601, title = {Fejezetek a receptirodalom történetéből. A 16-17. századi magyar recepthagyomány nyelvészeti megközelítése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789601}, isbn = {9786156617095}, author = {Kuna, Ágnes}, publisher = {Szépirodalmi Figyelő Alapítvány}, unique-id = {34789601}, year = {2024}, orcid-numbers = {Kuna, Ágnes/0000-0001-9447-6285} } @book{MTMT:34789572, title = {Az orvos-beteg kommunikáció nyelvészeti elemzése. Elmélet, gyakorlat, módszer}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789572}, isbn = {9789634896944}, author = {Kuna, Ágnes}, doi = {10.21862/BeszKutAlk2024/Kuna/6944}, publisher = {ELTE Eötvös Kiadó Kft.}, unique-id = {34789572}, year = {2024}, orcid-numbers = {Kuna, Ágnes/0000-0001-9447-6285} } @inbook{MTMT:34580017, title = {Feleim, bébi, édes Hazám. A vokatívusz típusai és szerepei a lírai közléshelyzetekben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34580017}, author = {Domonkosi, Ágnes and Kuna, Ágnes}, booktitle = {Személyjelölés és poétika}, unique-id = {34580017}, year = {2024}, pages = {179-201}, orcid-numbers = {Domonkosi, Ágnes/0000-0001-8602-1985; Kuna, Ágnes/0000-0001-9447-6285} } @article{MTMT:34547093, title = {Screening the narrative skills of Hungarian kindergarteners by dynamic assessment}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34547093}, author = {Jordanidisz, Ágnes and Bóna, Judit and Vakula, Tímea}, doi = {10.1558/jmbs.23908}, journal-iso = {JMBS}, journal = {Journal of Monolingual and Bilingual Speech}, volume = {5}, unique-id = {34547093}, issn = {2631-8407}, abstract = {Narrative skills are prerequisites of successful school achievement and contribute to other aspects of cognitive and language development (Paul & Smith, 1993). Creating narratives requires the simultaneous activation of linguistic and cognitive abilities such as attentional engagement (van Oers, 2007). Size of vocabulary as well as expressive and receptive grammatical abilities also affect the complexity of the produced narrative. Dynamic Assessment (DA) offers a holistic picture regarding the abilities of children. After assessing both the initial and the final state, assessors calculate the gain of the learning phase (Karpov & Tzuriel, 2009). The aim of the research was to determine the effect of different interventions during the learning phase of the dynamic methods used for assessing the narrative skills of kindergarteners. Altogether, 50 Hungarian-speaking kindergarteners (age 6) participated in the research, in three groups. DA was used to measure their storytelling skills. Their first and second narratives based on a picture series were recorded and analyzed. The protocol of the DA was developed by the research team. The recorded material was analyzed statistically (SPSS 20) in relation to linguistic complexity, cohesion, and comprehension. The results proved our hypothesis: children’s narratives became more complex after both interventions, but in different ways. Facilitating questions improved all examined areas of the narratives, while the effect of a sample story was limited to cohesion and comprehension.}, year = {2024}, eissn = {2631-8415}, pages = {357-379}, orcid-numbers = {Bóna, Judit/0000-0003-2369-1636} } @article{MTMT:34553361, title = {A tulajdonképpeni (elsődleges) jelentés fogalmának újradefiniálása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553361}, author = {Hrenek, Éva}, doi = {10.15776/NyK.2023.119.4}, journal-iso = {NYELVTUD KÖZL}, journal = {NYELVTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK}, volume = {119}, unique-id = {34553361}, issn = {0029-6791}, year = {2023}, eissn = {2060-7644}, pages = {109-143}, orcid-numbers = {Hrenek, Éva/0000-0002-4232-8528} } @article{MTMT:34533395, title = {Az e-mail és az írásbeli üzenetváltás változó gyakorlatai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34533395}, author = {Domonkosi, Ágnes and Kuna, Ágnes and Ludányi, Zsófia}, journal-iso = {TEMPEVÖLGY}, journal = {TEMPEVÖLGY: KULTÚRA MŰVÉSZET TUDOMÁNY}, unique-id = {34533395}, issn = {1789-9265}, year = {2023}, pages = {76-91}, orcid-numbers = {Domonkosi, Ágnes/0000-0001-8602-1985; Kuna, Ágnes/0000-0001-9447-6285; Ludányi, Zsófia/0000-0002-8506-5684} } @inbook{MTMT:34508349, title = {A Demonstratio magyar nyelvtani forrásai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34508349}, author = {Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna}, booktitle = {„a te Columbusod, Vespuccid”}, unique-id = {34508349}, year = {2023}, pages = {49-60}, orcid-numbers = {Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna/0000-0001-6356-3407} } @CONFERENCE{MTMT:34483974, title = {Beszédtípusok szupraszegmentális sajátosságai felolvasásban és félspontán beszédben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34483974}, author = {Buza, Ákos and Deme, Andrea}, booktitle = {Össznyelvész Conference 2023}, unique-id = {34483974}, year = {2023}, pages = {7-8}, orcid-numbers = {Deme, Andrea/0000-0001-5395-8309} } @article{MTMT:34478030, title = {Későn beszélni kezdő gyermekek beszédfeldolgozási sajátosságai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34478030}, author = {Gósy, Mária and Abari, Kálmán}, doi = {10.21030/anyp.2023.4.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {16}, unique-id = {34478030}, issn = {2060-0623}, abstract = {A megkésett beszédfejlődés azt jelenti, hogy a gyermek anyanyelv-elsajátítása késve indul, a fejlődés jellegzetes elmaradásokat mutat. A beszéd késése rendszerint akkor tűnik fel, ha a gyermek kétévesen még nem mond szavakat, avagy a beszéde csak néhány szóra korlátozódik. Kérdés, hogy vajon ezeknek a gyermekeknek a rejtett beszédfeldolgozása életkor-specifikusan működik-e. A keresztmetszeti kutatásban 52 hatéves és 52 nyolcéves gyermeket vizsgáltak, akik három-, illetve négyévesen kezdtek el beszélni. A kontrollcsoportokat szám, életkor és nem szerint illesztett, tipikus fejlődésűek alkották. A kutatásban a GMP-diagnosztika hat tesztjében nyújtott teljesítményüket elemezték. A megkésett beszédfejlődésűek az anyanyelv-elsajátítás kezdetétől és az életkoruktól függetlenül csoportszinten szignifikánsan gyengébben teljesítettek, mint a tipikus fejlődésűek. A tanulmány a kapott adatokat a nyelvelsajátítás kezdetének, a beszédfeldolgozási folyamatoknak és a vizsgált életkornak a függvényében tárgyalja.}, year = {2023}, pages = {5-18}, orcid-numbers = {Gósy, Mária/0000-0003-4336-3007} }