@article{MTMT:35092681, title = {Miért hálásak az egyetemi hallgatók oktatóiknak?. Egy intézményi hálagyakorlat tanulságai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35092681}, author = {Dósa, Ildikó and Dósa, Katalin and Szobonya, Réka and Fűzi, Beatrix Zsuzsanna}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {34}, unique-id = {35092681}, issn = {1215-5233}, year = {2024}, eissn = {1588-0818}, pages = {64-83}, orcid-numbers = {Fűzi, Beatrix Zsuzsanna/0000-0002-2200-2547} } @CONFERENCE{MTMT:35080392, title = {Digitális vagy nem digitális? - A játékalapú tanulás megvalósításának új lehetőségei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35080392}, author = {Lengyelné Szilágyi, Szilvia and Körei, Attila and Takács, Anna Mária}, booktitle = {INFIMUM 2024}, unique-id = {35080392}, year = {2024}, pages = {33-33}, orcid-numbers = {Lengyelné Szilágyi, Szilvia/0000-0003-2979-955X} } @article{MTMT:34927294, title = {Dataset on Global Trade Networks of COVID-19 Medical Products}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34927294}, author = {Kurbucz, Marcell Tamás and Keresztély, Tibor and Szikszai, Szabolcs and Sugár, András and Banász, Zsuzsanna}, doi = {10.1016/j.dib.2024.110606}, journal-iso = {DATA BRIEF}, journal = {DATA IN BRIEF}, volume = {55}, unique-id = {34927294}, issn = {2352-3409}, year = {2024}, eissn = {2352-3409}, orcid-numbers = {Kurbucz, Marcell Tamás/0000-0002-0121-6781; Szikszai, Szabolcs/0000-0001-5889-2345; Banász, Zsuzsanna/0000-0003-4609-9504} } @inproceedings{MTMT:34888900, title = {Differenciált oktatás kutatása az egyetemi angol nyelvű informatika alapképzésben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34888900}, author = {Lázár, Edit and Takács, Anna Mária}, booktitle = {L-I-M logisztika-informatika-menedzsment nemzetközi tudományos konferencia}, unique-id = {34888900}, abstract = {Kutatásunkban a Bruner-i 3 reprezentációs sík összekapcsolódását vizsgáljuk. Az analízis felsőoktatása témakörében már megtettük, most a kutatást kiterjesztjük az informatika és matematika oktatása szempontjából. A 3 sík (enaktív, ikonikus és szimbolikus) azt jelenti, hogy az ember a körülötte lévő világból érkező impulzusokat, hogyan tudja befogadni, majd ezen tapasztalatait a kreatív problémamegoldásra hogyan tudja felhasználni. Ebben a tanulmányban foglalkozunk azzal, hogy ezt a gondolkodásmódot, hogyan tudjuk fejleszteni a hallgatók körében. Az eddigi tapasztalataink szerint nagyon sok hallgatónál csak két szint van kapcsolatban, emiatt nem tudják a tananyagot teljes mértékben magukévá tenni vagy alkalmazni adott helyzetben, ami elősegítheti a lemorzsolódást. Jelen cikkünkben a 2023 őszi félévében az Informatika és Világ angol nyelvű kurzusán próbaként bevezetünk egy differenciált oktatást a lemorzsolódás csökkentésére, a hallgatói élmények növelésére és a kreatív gondolkodásmód fejlesztésére. Ennek a folyamatnak a kezdeti lépésit, elsődleges tapasztalatait osztjuk meg a cikkben, továbbá Galois-gráffal vizsgáljuk az analízis oktatása során már definiált kognitív kategóriák kapcsolatát az Informatika és a világ tantárgy esetében az angol nyelvű kurzus esetében.}, year = {2024}, pages = {54-64} } @inproceedings{MTMT:34877835, title = {Mindset-Shaping Solutions with Innovative IT and PM technologies in Higher Education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34877835}, author = {Váraljai, Mariann and Balogh, Zoltán and Nagy, Enikő and Molnár, György and Nagy, Bálint}, booktitle = {SACI 2024: 18th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics: Proceedings}, doi = {10.1109/SACI60582.2024.10619845}, unique-id = {34877835}, abstract = {Every society has its own characteristics, shaped from time to time by the various innovative, disruptive, but in any case, dynamically changing mechanisms that affect it most. In today's society, technological innovation plays a major role in the development of individuals and their abilities. Education is the most typical and obvious arena for shaping, developing, and preparing for the challenges of the future. As in the leading sectors, in the world of education, rapid responses and immediate reactions to change significantly increase the ability to achieve and maintain success and thus marketability. As a sector responsible for developing the competences of individuals, building knowledge and training professionals, education should seek to keep pace with trends and break with traditional approaches and methods, so that, in addition to incorporating technological developments, a renewed approach to organizational development and methodology is an important means of achieving the desired success and effectiveness. In the course of our work, we provide a summary insight into the project work of student groups who require up-to-date IT skills, use advanced IT tools, plan, and implement their web development workflows supported by database management, front-end planning and design, and back-end programming with a project management approach according to the latest trends, interpreting the advantages and disadvantages of working methods for success.}, keywords = {case study; Project approach}, year = {2024}, pages = {405-410}, orcid-numbers = {Molnár, György/0000-0001-5238-5078} } @inproceedings{MTMT:34768786, title = {Bifurcations and application of the Vallis – model}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768786}, author = {Nagy, Bálint and Molnár, György and Joós, Antal and Nagy, Enikő}, booktitle = {IEEE 11th International Conference on Computational Cybernetics and Cyber-Medical Systems : ICCC 2024 : Proceedings}, doi = {10.1109/ICCC62278.2024.10583106}, unique-id = {34768786}, year = {2024}, pages = {55-58}, orcid-numbers = {Molnár, György/0000-0001-5238-5078} } @inproceedings{MTMT:34541041, title = {On the effectiveness of MaxWhere 3D user interface}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34541041}, author = {Ludik, Péter and Nagy, Enikő and Molnár, György and Nagy, Bálint}, booktitle = {IEEE 22nd World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics : SAMI 2024 : Proceedings}, doi = {10.1109/SAMI60510.2024.10432874}, unique-id = {34541041}, abstract = {Under certain conditions, the benefit of threedimensional virtual environments during worker training is unquestionable. When demonstrating the components of special mechanical equipment and training firefighters for special emergencies, there are certainly situations where the use of virtual reality is necessary and rewarding. Research also shows that a difference between 2D and 3D information sources can also be found in the time required to obtain information and in the examination of eye movements. In this study, it is examined how well students can use and accept the 3D environment for subjects where the need for 3D is not so clear. For this purpose, in the case of Multimedia and Mathematics subjects at a Hungarian university, a test environment is built to obtain the opinions of a sufficient number of students. Although many students expressed positive experiences and expectations regarding the development of 3D interfaces, it cannot be said that there are clearly only advantages of the use of 3D user environment for all students.}, keywords = {Multimedia; MaxWhere; 3D-user interface; 3D user interface}, year = {2024}, pages = {223-228}, orcid-numbers = {Molnár, György/0000-0001-5238-5078} } @article{MTMT:33116974, title = {Exploring flow-promoting management and leadership skills via serious gaming}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33116974}, author = {Buzády, Zoltán and Wimmer, Ágnes and Csesznák, Anita and Szentesi, Péter}, doi = {10.1080/10494820.2022.2098775}, journal-iso = {INTERACT LEARN ENVIR}, journal = {INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS}, volume = {32}, unique-id = {33116974}, issn = {1049-4820}, year = {2024}, eissn = {1744-5191}, pages = {757-771}, orcid-numbers = {Buzády, Zoltán/0000-0001-5553-7583; Wimmer, Ágnes/0000-0002-3430-7962; Csesznák, Anita/0000-0002-2389-206X; Szentesi, Péter/0000-0002-6520-2506} } @{MTMT:34888042, title = {Az új rendszerű okleves technikusképzés bevezetésének módszertani kérdései. Esettanulmány}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34888042}, author = {Lázár, Edit and Takács, Anna Mária and Kaderják, Gyula and Nemes, Teréz Erzsébet}, booktitle = {Logisztika-Informatika-Menedzsment 2022}, unique-id = {34888042}, year = {2023}, pages = {17-17} } @article{MTMT:34410390, title = {INFORMATIKA ÉS VILÁG FELSŐOKTATÁSI ALAPOZÓ TÁRGY OKTATÁS-MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI AZ ANGOL NYELVŰ KÉPZÉSBEN}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34410390}, author = {Lázár, Edit}, doi = {10.47833/2023.2.CSC.022}, journal-iso = {GRADUS}, journal = {GRADUS}, volume = {10}, unique-id = {34410390}, year = {2023}, eissn = {2064-8014} }